Perustelut
Arvioinnin lähtökohdista
Perustuslakivaliokunta edellytti vuoden 2009 valtiopäivillä valmiuslaista
antamassaan lausunnossa (PeVL 6/2009 vp),
että valmiuslakiehdotus on käsiteltävä perustuslain
73 §:n 1 momentissa säädetyssä järjestyksessä,
koska se sisältää useita perustuslain
kanssa ristiriidassa olevia säännöksiä.
Tämä johtui ennen muuta lakiehdotuksen delegointisäännöksistä,
jotka olivat suurelta osin sellaisia, etteivät ne olleet
saatettavissa vastaamaan perustuslain asettamia lailla säätämisen
sekä täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden
vaatimuksia. Valmiuslain säätämiselle
oli valiokunnan mielestä kuitenkin sellaisia poikkeuksellisia
syitä, jotka puolsivat poikkeuslakimenettelyn käyttämistä (PeVL
6/2009 vp, s. 16). Valiokunta edellytti myös
lakiehdotuksen täsmentämistä ja täydentämistä eräin
osin siitäkin riippumatta, että lakiehdotus käsitellään
perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Nämä muutosvaatimukset on otettu valiokunnan arvion
mukaan huomioon valmiuslakiehdotuksen käsittelyssä (PuVM
3/2010 vp).
Perustuslain 73 §:n 1 momentin mukaan lepäämään
hyväksytty ehdotus perustuslakiin tehtävästä rajatusta
poikkeuksesta on hyväksyttävä ensimmäisillä eduskuntavaalien
jälkeisillä valtiopäivillä "asiasisällöltään
muuttamattomana". Säännöksen tarkoituksena
on perustuslain esitöiden ja valiokunnan vakiintuneen käytännön mukaan
mahdollistaa tekniset korjaukset lakiehdotukseen sekä vanhentuneiden
viittausten ja lakiehdotusten voimaantulosäännösten
muuttaminen (ks. HE 1/1998 vp, s. 124/I, PeVM
1/2007 vp, s. 2). Saman sisältöinen
säännös otettiin perustuslakiin alun
perin vuonna 1987, jolloin perustuslakivaliokunnan kannan mukaan
rajausta eduskunnan muutosmahdollisuuksista oli tulkittava hyvin
suppeasti. Muutosmahdollisuus voi tulla kysymykseen vain silloin,
kun on kiistatonta, että muutoksilla ei voi olla mitään
vaikutusta lakiehdotuksen asiasisältöön
(PeVM 12/1986 vp, s. 2).
Valmiuslakiehdotuksen lisäksi sen kanssa on lepäämään
hyväksytty yhdeksän muuta, valmiuslakiin
kiinteästi liittyvää lakiehdotusta, jotka
eivät kuitenkaan ole luonteeltaan poikkeuslakeja. Perustuslakivaliokunta
on katsonut, että asiasisällön muuttamattomuuden
vaatimus ja sitä koskevat tulkintaperiaatteet koskevat
myös tällaisia, teknisesti lepäämään
hyväksyttyjä lakiehdotuksia (PeVM 1/2007
vp, s. 2—3).
Lakiehdotusten asiasisällön muuttamattomuus
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lepäämään
hyväksyttyihin lakiehdotuksiin kohdistuu käytännössä kolmen
tyyppisiä muutostarpeita. Ensinnäkin olisi muutettava
sellaisia valmiuslakiin sisältyviä viittaussäännöksiä,
jotka koskevat sittemmin muuttunutta tai kumottua lakia. Tällaisia
säännöksiä on valmiuslakiehdotuksen 44 §:ssä oleva
viittaus vesilakiin (264/1961), joka on kumottu uudella
vesilailla (587/2011), 64 §:ssä oleva
viittaus postipalvelulakiin (313/2001), joka on kumottu
postilailla (415/2011), ja 120 §:ssä oleva
viittaus pelastuslakiin (468/2003), joka on kumottu uudella
samannimisellä lailla (379/2011). Mainitut uudet lait
ovat tulleet jo voimaan lukuun ottamatta vesilakia, joka tulee voimaan
1.1.2012. Samoin 8. lakiehdotuksen 13 §:ssä on
viittaus kumottuun pelastuslakiin (468/2003). Näiden
viittaussäännösten muuttaminen ajantasaisiksi
ei muodostu valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmalliseksi.
Valmiuslakiehdotuksen 88 §:ssä on viittaus kansanterveyslaissa
(66/1972) ja erikoissairaanhoitolaissa (1062/1989)
säädettyihin määräaikoihin,
joita koskevat säännökset ovat sittemmin
siirtyneet 1.5.2011 voimaan tulleeseen terveydenhuoltolakiin (1326/2010).
Tämänkään viittaussäännöksen
tarkistaminen ajantasaiseksi ei merkitse lakiehdotuksen asiasisällön
muuttamista.
Kolmantena ryhmänä ovat laki ulkomaisen luotto-
ja rahoituslaitoksen toiminnasta Suomessa annetun lain 13 a §:n
muuttamisesta (4. lakiehdotus) ja laki pelastuslain 1 §:n
muuttamisesta (9. lakiehdotus). Näiden lakiehdotusten kohdalla
kyse olisi jo kumottujen lakien muuttamisesta, sillä 4.
lakiehdotus on kumottu 31.12.2010 voimaan tulleella lailla (1358/2010) ja
9. lakiehdotus on kumottu 1.7.2011 voimaan tulleella uudella pelastuslailla
(379/2011). Tällaisia lakiehdotuksia ei voida
enää eduskunnassa hyväksyä,
sillä kumottua lakia ei voida muuttaa. Perustuslaki ei
myöskään mahdollista lepäämään
jätetyn lain asiasisällöstä säätämistä muuttamalla
toista, voimassa olevaa lakia. Näiden seikkojen perusteella
valiokunta katsoo, että 4. ja 9. lakiehdotus tulee hylätä.
Tällä ei ole vaikutusta mahdollisuuteen hyväksyä valmiuslakiehdotus
ja muut lakiehdotukset.
Perustuslain uusi 23 §
Perustuslain uusi, 1.3.2012 voimaan tuleva 23 § on
merkityksellinen valmiuslain kannalta. Pykälän
mukaan perusoikeuksista voidaan säätää lailla
tai laissa erityisestä syystä säädetyn
ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden
nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia,
jotka ovat välttämättömiä Suomeen
kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin
muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen
poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten
ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten
poikkeusten perusteet. Tilapäisiä poikkeuksia
koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan
käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten
voimassaolosta.
Perustuslain muutoksen taustalla oli perustuslakivaliokunnan
kanta, jonka mukaan valmiuslain kaltaisen poikkeusoloissa sovellettavaksi tulevan
lain säätäminen pysyväisluonteisena poikkeuslakina
ei ole valtiosäännön perusratkaisujen
kannalta tyydyttävä ratkaisu (PeVL 6/2009 vp,
s. 16).
Perustuslakivaliokunta katsoo, että valtioneuvoston
tulisi laatia kokonaisarvio valmiuslain suhteesta perustuslain uuteen
23 §:ään, jos lepäämässä oleva
valmiuslakiehdotus nyt hyväksytään. Valtioneuvoston
tulisi arvioida, voitaisiinko perustuslakipoikkeusten alaa entisestään supistaa
valmiuslakiin tehtävillä muutoksilla. Puolustusvaliokunnan
tulisi ottaa maininta kokonaisarvioinnin tarpeesta mietintöönsä.