Perustelut
Paikallispoliisin järjestäminen
Paikallinen poliisitoimi järjestetään
1. lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentin mukaan kihlakunnittain
siten, että kihlakunnan poliisilaitoksen toimialueena on
yksi tai useampi kihlakunta. Valtioneuvoston asetuksella säädetään
useamman kuin yhden kihlakunnan toimialueen käsittävistä poliisilaitoksista.
Valtiolla voi olla keskushallintoon kuuluvien yksiköiden
lisäksi alueellisia ja paikallisia viranomaisia, kuten
perustuslain 119 §:stä ilmenee. Perustuslain varsin
yleisellä säännöksellä on
ollut tarkoitus mahdollistaa valionhallinnon joustava kehittäminen.
Perustuslaissa ei esimerkiksi aiemmin voimassa olleen hallitusmuodon tapaan
enää ole säännöstä valtionhallinnon
järjestämisestä lääni-
ja kihlakuntajaon pohjalle (HE 1/1998 vp,
s. 173/II). Valtion alue- ja paikallishallinnon perusteista
tulee perustuslain 119 §:n 2 momentin mukaan säätää lailla.
Muilta osin säännöksiä alue-
ja paikallishallintoviranomaisista voidaan antaa myös asetuksella (HE
1/1998 vp, s. 173/II). Ehdotuksesta
ei ole tältä kannalta huomautettavaa.
Kihlakunnan poliisilaitoksella voi ehdotetun 6 §:n
1 momentin mukaan olla palvelutoimistoja. Sisäasiainministeriö päättää poliisilaitoksen
ja
sen palvelutoimistojen sijaintipaikoista. Perustuslakivaliokunta
on aiemmin katsonut, että valtionhallinnon yksikön
sijoituspaikasta voidaan päättää ministeriön
hallintopäätöksellä (PeVL
6/2002 vp, s. 2/I). Ehdotuksesta ei
siten ole tältäkään osin huomauttamista.
Useamman kihlakunnan alueen käsittävää poliisilaitosta
muodostettaessa tulee lakiehdotuksen 6 §:n 2 momentin perusteella
ottaa huomioon eri alueiden erityispiirteet, kuten asukasmäärä ja
-tiheys sekä toimialueen laajuus ja liikenneyhteydet samoin
kuin kieliolot ja aluejaotuksen vaikutus kielilain 6 §:ssä tarkoitettuun
viranomaisen kielelliseen asemaan. Ehdotus on näiltä osin
sopusoinnussa perustuslain 122 §:n 1 momentissa
säädetyn hallinnon järjestämisperiaatteen
kanssa. Sen mukaan hallintoa järjestettäessä tulee
pyrkiä yhteensopiviin aluejaotuksiin, joissa turvataan
suomen- ja ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet
saada palveluja omalla kielellään samanlaisten
perusteiden mukaan. Paikallispoliisin järjestelyissä tulee
aluejaotusten yhteensopivuuden näkökulmasta kiinnittää huomiota
ainakin hätäkeskusten ja syyttäjälaitoksen
aluejaotukseen, kuten esityksen perusteluissa on todettu. Valiokunta
korostaa sen seikan merkitystä, että paikallispoliisin
toimialueita järjestettäessä huolehditaan
kansalaisten turvallisuuden kannalta välttämättömien
poliisipalvelujen saatavuudesta sekä perustuslain 17 §:ssä turvattujen
kielellisten oikeuksien toteutumisesta.
Poliisin tekniikkakeskuksen tehtävät
Sisäasiainministeriön arpajais- ja asehallintoyksikölle
nykyisin kuuluvat erinäiset asehallinnon lupa-, valvonta-
ja tarkastustehtävät ehdotetaan siirrettäviksi
Poliisin tekniikkakeskukselle, jonka perustehtävänä 1. lakiehdotuksen
13 §:n 1 momentin perusteella säilyy
poliisin kaluston, välineiden ja varusteiden hankinta,
ylläpito ja kehittäminen. Keskuksen tehtäviä ehdotetaan toisaalta
laajennettaviksi siten, että se voi hankkia, ylläpitää ja
kehittää myös valtion ja kunnan muiden
viranomaisten samoin kuin viranomaisjärjestelmään
liittyviä julkisia hallintotehtäviä hoitavien
yksityistenkin kalustoa, välineitä ja varusteita.
Perustuslain 21 §:n 2 momentissa tarkoitettuihin hyvän
hallinnon takeisiin kuuluvat muun ohella vaatimukset viranomaisen
toiminnan objektiivisuudesta ja puolueettomuudesta. Tältä kannalta
ei ole asianmukaista säätää jollakin
toimialalla lupa-, valvonta- ja tarkastusviranomaisena olevan valtionhallinnon
yksikön tehtäväksi hankintojen tekemistä valvomallaan
alalla ja siten esimerkiksi valvomansa alan toimijoilta. Tällaiset
tehtävät on yleensä syytä osoittaa muulle
kuin alalla julkista valtaa käyttävälle
viranomaiselle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Poliisin tekniikkakeskuksesta
ei kuitenkaan ole tarkoitus kehittää ensisijaisesti
hankintayksikköä, vaan etenkin suurimmat hankinnat
on suunniteltu vastaisuudessakin toteutettaviksi valtion yhteishankintayhtiön
toimesta tai avustuksella. Esityksen perusteluista ilmenevä pyrkimys
on parantaa viranomaisten ja viranomaisjärjestelmään
liittyvien muiden toimijoiden yhteistyötä keskittämällä muun
ohella kaluston hankintaan, ylläpitoon ja kehittämiseen
liittyviä tehtäviä Poliisin tekniikkakeskukselle.
Tarkoitus ei esimerkiksi ole, että Poliisin tekniikkakeskus
hankkisi kalustoa myydäkseen sitä edelleen viranomaisille
ja muille toimijoille. Näin ymmärrettynä ja sovellettuna
ehdotettu sääntely ei muodostu perustuslain kannalta
ongelmalliseksi. Muussa tapauksessa asehallintotehtävät
on aiheellista osoittaa kalustohankintoja tekevästä yksiköstä selvästi
erilliselle viranomaiselle.
Poliisin tekniikkakeskuksen sisällä asehallintotehtävät
erotetaan esityksen perustelujen mukaan organisatorisesti ja ratkaisuvallan
osalta keskuksen muista tehtävistä. Valiokunta
pitää hyvän hallinnon takeiden turvaamisen
näkökulmasta tärkeänä,
että asehallintotehtäviä hoitavan yksikön
erillisyydestä suhteessa keskuksen muihin yksikköihin
lisätään säännös
lakiin.
Muita seikkoja
Koulutuksesta erottaminen.
Opiskelija voidaan 5. lakiehdotuksen 14 §:n 1 momentin
1 kohdan nojalla erottaa koulutuksesta, jos hän on antanut koulutukseen
pyrkiessään vääriä tai
harhaanjohtavia tietoja taikka salannut sellaisen itseään koskevan
seikan, joka olisi voinut estää koulutukseen valinnan.
Perustuslakivaliokunta on aiemmin katsonut vastaavan sääntelyn
vaikuttavan kohtuuttoman ankaralta, koska opiskelija voi säännöksen
sanamuodon mukaan menettää opiskeluoikeutensa
vähäisenkin väärän
tai harhaanjohtavan tiedon perusteella. Valiokunta piti aiemmassa
tapauksessa tarpeellisena sääntelyn täsmentämistä oikeasuhtaisuuden
vaatimuksia paremmin vastaavaksi (PeVL 12/2006
vp, s. 2—3). Samoista syistä on tarpeen
täsmentää nyt puheena olevaa lainkohtaa
(vrt. Pelastusopistosta annetun lain 28 §:n 1 momentin
1 kohta).
Muutoksenhakukielto.
Päätökseen sisäasiainministeriön
poliisineuvoksena toimivan virkamiehen määräämisestä tehtävään
ei 1. lakiehdotuksen 15 c §:n mukaan saa hakea muutosta
valittamalla. Muutoksenhakukielto liittyy tarkoitukseen ottaa käyttöön
järjestelmä, jossa uuteen sisäasiainministeriön
poliisineuvoksen virkaan nimitetty voidaan eri päätöksellä määrätä johonkin
15 b §:n 1 momentissa mainituista poliisin ylimmän
johdon tehtävistä. Poliisineuvoksen virkaan nimitetty
on 15 b §:n 2 momentin perusteella velvollinen siirtymään
kyseiseen tehtävään.
Perustuslakivaliokunta on aiemmin pitänyt ehdotetun
kaltaista muutoksenhakukieltoa mahdollisena rajavartiolaitoksen
(PeVL 17/1998 vp) ja puolustusvoimien
(PeVL 40/1998 vp, s. 2/II) samoin
kuin ulkoasiainhallinnon (PeVL 15/1999 vp,
s. 3/II) virkamiesten osalta. Käsiteltävänä olevassa
ehdotuksessa on kysymys uudesta järjestelmästä,
joka ei sellaisenaan vaikuta poliisin nykyisen johdon oikeusasemaan.
Sisäasiainministeriön uuteen poliisineuvoksen
virkaan hakeutuvat taas ovat etukäteen tietoisia järjestelmästä,
jossa virkanimitystä seuraa erikseen vielä tehtävään
määrääminen. Sääntely
ei valiokunnan mielestä kosketa virkamiehen oikeusasemaa
perusoikeusjärjestelmän kannalta ongelmallisella
tavalla etenkään, kun uuteen tehtävään
määrääminen vaatii 15 b §:n
2 momentin perusteella virkamiehen suostumuksen, jos määräys
vaikuttaa tämän vapauteen valita asuinpaikkansa.
Oikeusturvasyistä muutoksenhakukielto on kuitenkin asianmukaista
muotoilla vastaamaan ulkoasiainhallinnosta annetun lain 30 §:ää siten,
että kielto kattaa vain virkamiehen suostumuksella tehdyt
päätökset tehtävään
määräämisestä.
Kiinniotetun säilössäpito.
Sisäasiainministeriön asetuksella
voidaan 7. lakiehdotuksen 7 §:n 3 momentin nojalla antaa
tarkempia säännöksiä järjestyksenvalvojan
kiinni ottaman henkilön säilössäpidosta.
Asetuksenantovaltuus näyttää ongelmalliselta
perustuslain 7 §:n 3 momenttiin sisältyvän
sen säännöksen kannalta, jonka mukaan
vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla. Järjestyksenvalvojista
annetun lain 7 §:ää on kuitenkin
vastikään täydennetty perustuslaista
johtuvat vaatimukset täyttävillä säännöksillä (EV 94/2006 vp, PeVL 21/2006 vp, s. 6/II).
Uudessa sääntelykokonaisuudessa nyt ehdotettu
valtuus rajautuu asianmukaisella tavalla tarkoittamaan lakia tarkempien
säännösten antamista. Valtuus kuitenkin
on selvyyden vuoksi syytä sijoittaa lain täydennetyn
7 §:n viimeiseksi momentiksi.