Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 18 päivänä kesäkuuta 2002 lähettäessään hallituksen esityksen Pohjoismaiden välillä tehdyn eräiden kansalaisuutta koskevien määräysten voimaansaattamista koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta (HE 81/2002 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi ulkoasiainvaliokuntaan samalla määrännyt, että perustuslakivaliokunnan on annettava asiasta lausunto ulkoasiainvaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
yksikön päällikkö Ronald Wrede, ulkoasiainministeriö
lainsäädäntöneuvos Tiina Suominen, sisäasiainministeriö
professori Ilkka Saraviita
professori Kaarlo Tuori
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Kööpenhaminassa 14.1.2002 tehdyn Tanskan, Suomen, Islannin, Norjan ja Ruotsin välisen sopimuksen eräiden kansalaisuutta koskevien määräysten voimaansaattamisesta. Sopimus on tehty Ruotsin kansalaisuuslainsäädäntöuudistuksen johdosta. Ruotsi hyväksyy uudessa lainsäädännössään monikansalaisuuden huomattavasti laajemmin kuin muut Pohjoismaat. Tarkoituksena on mahdollistaa sopimukseen sisältyvien määräysten soveltaminen toisen Pohjoismaan kansalaisuuden haluaviin Ruotsin kansalaisiin.
Sopimus tulee voimaan 30 päivää sen päivän jälkeen, jona kaikki sopimuspuolet ovat ilmoittaneet sopimuksen hyväksymisestä Tanskan ulkoasiainministeriölle. Esitykseen sisältyvä lakiehdotus on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti sopimuksen kanssa.
Esityksen perusteluissa selvitetään käsittelyjärjestystä ja kiinnitetään huomiota perustuslain 6 §:n mukaiseen yhdenvertaisuusvaatimukseen. Perustelujen mukaan esitys noudattaa tätä vaatimusta, vaikka sopimuksen piiriin kuuluvat henkilöt ja muut ulkomaalaiset ovat keskenään eriarvoisessa asemassa, koska eri asemaan asettamiselle on hyväksyttävät perusteet. Sopimus ei esityksen mukaan sisällä määräyksiä, jotka koskisivat perustuslakia sen 94 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Sopimus voidaan siksi hyväksyä äänten enemmistöllä ja ehdotus sen voimaansaattamislaiksi voidaan hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Suomen kansalaisuuden saamisesta ja siitä vapauttamisesta säädetään perustuslain 5 §:n mukaan lailla. Siksi perustuslain 94 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla lainsäädännön alaan kuuluvat sellaiset sopimusmääräykset, jotka koskevat Pohjoismaiden kansalaisten oikeutta saada toisen Pohjoismaan kansalaisuus. Eräät sopimusmääräykset vaikuttavat lisäksi kansalaisuuslain soveltamiseen. Eduskunnan suostumus käsiteltävänä olevaan sopimukseen on näin ollen tarpeen.
Sopimusmääräykset merkitsevät, että Suomen kansalaisuuden saamisedellytykset ovat Pohjoismaiden kansalaisille erilaiset kuin muille ulkomaalaisille. Perustuslain 6 §:n 2 momenttiin sisältyvän syrjintäkiellon kannalta on oleellista, että pohjoismaisen yhteistyön pitkä perinne, Pohjoismaiden yhteiskunnallinen ja kulttuurinen samankaltaisuus sekä muutoinkin ilmenevä Pohjoismaiden yhteenkuuluvuus puoltavat tämän kaltaista eri asemaan asettamista. Valiokunnan käsityksen mukaan näistä seikoista muodostuu erilaistavalle sääntelylle sellainen hyväksyttävä peruste kuin perustuslaissa tarkoitetaan. Asia ei siten vaikuta sopimuksen käsittelyjärjestykseen.
Pohjoismaiden välillä eräiden kansalaisuutta koskevien määräysten voimaansaattamisesta tehdyn sopimuksen hyväksymisestä voidaan edellä esitetyn perusteella päättää äänten enemmistöllä ja ehdotus sopimuksen voimaansaattamislaiksi voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Lausuntonaan perustuslakivaliokunta kunnioittavasti esittää,
että eduskunnan suostumus on tarpeen Tanskan, Suomen, Islannin, Norjan ja Ruotsin välillä tehtyyn sopimukseen eräiden kansalaisuutta koskevien määräysten voimaansaattamisesta,
että tästä päätetään äänten enemmistöllä ja
että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Helsingissä 10 päivänä syyskuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Jarmo Vuorinen