Perustelut
Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet
Jokaisella on perustuslain 21 §:n 1 momentin nojalla
oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman
aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa.
Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeet, kuten käsittelyn
julkisuus, oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös
ja hakea muutosta turvataan saman pykälän 2 momentin
mukaan lailla. Myös esimerkiksi vaatimus käsittelyn
suullisuudesta kuuluu oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
takeisiin. Perustuslain säännös ei estä säätämästä lailla
vähäisiä poikkeuksia oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
takeisiin, kunhan tällaiset poikkeukset eivät
muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin (HE
309/1993 vp, s. 74).
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan 1 kappaleen mukaan
jokaisella on oikeus kohtuullisen ajan kuluessa oikeudenmukaiseen
ja julkiseen oikeudenkäyntiin laillisesti perustetussa
riippumattomassa tuomioistuimessa silloin, kun päätetään
hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan tai häntä vastaan
nostetusta rikossyytteestä. Artikla ei — toisin
kuin perustuslain 21 § — edellytä muutoksenhakuoikeuden
turvaamista, mutta jos ensimmäisessä oikeusasteessa
ratkaistu asia on sopimusvaltiossa mahdollista saada muutoksenhakutuomioistuimen käsiteltäväksi,
tulee menettelyn myös toisessa asteessa täyttää 6
artiklasta johtuvat vaatimukset. Näihin vaatimuksiin sisältyy
myös oikeus suulliseen käsittelyyn. Artikla ei
kuitenkaan edellytä muutoksenhakuprosessin olevan joka suhteessa
samanlainen ensimmäisen asteen oikeudenkäynnin
kanssa, eikä vaatimus suullisen käsittelyn järjestämisestä toisessa
asteessa ole ehdoton. Esimerkiksi valituslupamenettely tai pelkästään
oikeuskysymysten ratkaisemista varten järjestetty menettely
voi kirjallisenakin täyttää artiklan
vaatimukset. Muutoksenhakutuomioistuimen tutkiessa asiaa sekä tosiseikkojen
että oikeuskysymysten kannalta riippuu suullisen käsittelyn
järjestämisvelvoite keskeisesti kulloisenkin asian
erityispiirteistä ja ratkaistavina olevien kysymysten
luonteesta. Kirjallista menettelyä ei voida Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
käytännön valossa pitää riittävänä ainakaan
sellaisissa Suomen oikeuden mukaan rikoslainkäytön
alaan kuuluvissa tapauksissa, joissa muutoksenhakutuomioistuin harkitsee
syyllisyyskysymystä kokonaisuudessaan ja tähän
liittyen arvioi ensimmäisessä oikeusasteessa
vastaanotettua suullista todistelua, kuten todistelun luotettavuutta
tai uskottavuuttaKs. esim. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
tuomiot tapauksissa Helmers v. Ruotsi (29.10.1991), kohta 36—39,
Tierce ym. v. San Marino (25.7.2000), kohta 95—102, Destrehem
v. Ranska (18.8.2004), kohta 42—47..
Muutoksenhakuoikeudesta rikosasioissa on määrätty
erikseen Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7 lisäpöytäkirjan
2 artiklassa. Jokaisella rikoksesta tuomitulla on artiklan 1 kappaleen mukaan
oikeus saada syyllisyyskysymys tai tuomittu rangaistus tutkittavaksi
ylemmässä tuomioistuimessa. Muutoksenhakuoikeuteen
voidaan artiklan 2 kappaleen perusteella tehdä poikkeuksia
lain määräämien vähäisten
rikosten kohdalla ja kappaleessa mainituissa eräissä muissa tapauksissa.
Sopimusvaltiolla on verraten laaja harkintavalta säännellä muutoksenhaun
edellytyksiä ja siinä noudatettavaa menettelyä.
Esimerkiksi valituslupamenettelyä ei ole sellaisenaan pidetty
sopimuksen valvontakäytännössä artiklan
vaatimusten vastaisenaKs. Matti Pellonpää,
Euroopan ihmisoikeussopimus, 2005, s. 600—601..
Rikoksesta tuomitulla on KP-sopimuksen 14 artiklan
5 kappaleen mukaan myös oikeus saada syyllisyyskysymys
ja tuomittu rangaistus tutkittaviksi ylemmässä tuomioistuimessa
lain mukaisesti. Sopimusvaltion lainsäädännöllä voidaan
säännellä lähinnä muutoksenhakuoikeuden käyttämistä.
Muutoksenhakutuomioistuimessa noudatettavaa menettelyä säänneltäessä on
otettava huomioon 14 artiklan 1 kappaleen vaatimukset yksilön
oikeudesta oikeudenmukaiseen ja julkiseen oikeudenkäyntiin.
Näihin vaatimuksiin sisältyy lähtökohtaisesti
oikeus suulliseen käsittelyyn. Valituslupamenettelyssä ja
pelkästään oikeuskysymyksiin rajatussa
muutoksenhakumenettelyssä suullisen käsittelyn
järjestämistä ei toisaalta ole pidetty
välttämättömänäKs.
Manfred Nowak, UN Covenant on Civil and Political Rights, CCPR Commentary,
2nd revised edition, 2005, s. 325 ja 350..
Seulontamenettelyn nykyinen sääntely
Oikeudenkäymiskaaren 26 luvun 2 §:n nykyiset säännökset
seulontamenettelystä on säädetty perustuslakivaliokunnan
myötävaikutuksella (PeVL 35/2002 vp).
Valiokunta arvioi tuolloista esitystä ennen muuta muutoksenhakuoikeuteen
ja suullisen käsittelyn järjestämiseen
kohdistuvien vaatimusten kannalta.
Kaikista käräjäoikeuden päätöksistä oli
ehdotuksen mukaan mahdollista valittaa yhtä hyvin oikeus-
kuin tosiseikkakysymystenkin osalta hovioikeuteen, jonka tehtävänä oli
antaa valitukseen ratkaisu asian laadusta riippuen joko seulontamenettelyssä tai
täystutkintaisessa menettelyssä. Valiokunta katsoi
tällaisen sääntelytavan turvaavan perustuslain
21 §:n 2 momentissa tarkoitettuun oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
sisältyvän oikeuden hakea muutosta (PeVL
35/2002 vp, s. 3/II).
Valiokunta huomautti oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
edellyttävän suullisen käsittelyn järjestämistä muutoksenhakuasteessa
joissakin tilanteissa. Asian käsittelyä ei tuolloisen
ehdotuksen mukaan ollut sallittua päättää seulontavaiheessa,
jos täystutkintainen menettely oli asianosaisen
oikeusturvan takia tarpeen. Valiokunnan arvion mukaan hovioikeuksien
oli näin ollen sovellettava asioiden käsittelyn
eriyttämissääntelyä perus- ja
ihmisoikeuksien vaatimuksia vastaavalla tavalla muun muassa niin,
etteivät seulontamenettelyssä tehtävät
ratkaisut yksittäistapauksissa loukkaa oikeutta suulliseen käsittelyyn.
Näin ymmärrettynä sääntely
valiokunnan mielestä täytti oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
takeisiin kuuluvat sisällölliset vähimmäisvaatimukset
(PeVL 35/2002 vp, s. 3/II).
Valiokunta piti tuolloista ehdotusta kuitenkin perustuslain
21 §:n 2 momentissa lainsäätäjään kohdistuvan
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden turvaamisvelvoitteen
näkökulmasta epäasianmukaisen väljänä ja
osin epämääräisesti muotoiltuna.
Asioiden käsittelyn eriyttämisjärjestelmän
kannalta tärkeiden seulontaedellytysten sääntelyä oli
valiokunnan mielestä syytä täsmentää muun
ohella niin, että laista käy ilmi, millä objektiivisin
perustein arvioitavissa olevilla edellytyksillä valitusta
ei hovioikeudessa oteta enempään tutkintaan. Lisäksi
laissa oli hovioikeuksien päätöksenteon
ohjaamiseksi mainittava ainakin suullinen käsittely seikkana, jonka
perusteella valitus oli esityksen tarkoitusta vastaavasti otettava
käsiteltäväksi täystutkintaisessa
menettelyssä (PeVL 35/2002 vp,
s. 4/I).
Lakivaliokunta otti perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyt
näkökohdat asianmukaisesti huomioon ja ehdotti
hallituksen esittämää säännöstä täsmennettäväksi
(LaVM 27/2002 vp). Oikeudenkäymiskaaren
nykyiset säännökset seulontamenettelystä säädettiin
lakivaliokunnan mietinnön mukaisina.
Valituksen tutkimista ei oikeudenkäymiskaaren 26 luvun
voimassa olevan 2 §:n 1 momentin mukaan jatketa, jos hovioikeus
seulontamenettelyssä yksimielisesti toteaa olevan selvää,
että 1) asiassa ei ole 15 §:n nojalla
toimitettava pääkäsittelyä,
2) käräjäoikeuden ratkaisu tai siellä noudatettu
menettely ei ole virheellinen eikä 3) asianosaisen
oikeusturva asian laatu huomioon ottaen muustakaan syystä edellytä valituksen
käsittelyn jatkamista. Hovioikeuden on momentin 1 kohdassa
mainitun 15 §:n perusteella toimitettava pääkäsittely,
jos asian ratkaiseminen riippuu käräjäoikeudessa
vastaanotetun suullisen todistelun tai käräjäoikeuden
katselmusta toimittaessaan tekemien havaintojen uskottavuudesta
taikka hovioikeudessa vastaanotettavasta uudesta suullisesta todistelusta.
Käräjäoikeudessa vastaanotettu todistelu
on tällöin tarpeellisilta osiltaan otettava vastaan
ja katselmus toimitettava uudelleen pääkäsittelyssä,
jollei estettä ole.
Korkein oikeus on käytännössään
lähtenyt siitä, ettei valitusta voida seuloa,
jos asian ratkaiseminen hovioikeudessa riippuu oikeudenkäymiskaaren
26 luvun 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla käräjäoikeudessa
vastaanotetun suullisen todistelun uskottavuudesta (KKO 2004:116,
KKO 2004:117, KKO 2005:11, KKO 2005:12). Pääkäsittelyn
toimittamisvelvollisuudesta annetun sääntelyn
kannalta ei korkeimman oikeuden mukaan ole merkitystä esimerkiksi
sillä, epäileekö hovioikeus käräjäoikeuden
näytön arvioinnin oikeellisuutta (KKO
2004:116). Korkein oikeus on verraten usein kumonnut hovioikeuden
päätöksen valituksen seulomisesta myös
siksi, että käräjäoikeuden ratkaisun
virheettömyys tai valituksen jatkokäsittelyn tarpeettomuus
ei ole ollut oikeudenkäymiskaaren 26 luvun 2 §:n
1 momentissa tarkoitetulla tavalla selvää (KKO
2005:13, KKO 2005:22, KKO 2005:30, KKO 2005:33, KKO 2005:46, KKO
2005:57, KKO 2005:58, KKO 2006:40).
Arvio ehdotuksesta
Hovioikeus voi oikeudenkäymiskaaren 26 luvun muutettavaksi
ehdotetun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan
mukaan seuloa valituksen, jos on selvää, että käräjäoikeuden
näytön arvioinnin oikeellisuuteen voidaan
pääkäsittelyä toimittamatta
luottaa eikä valituksen käsittelyä ole
jatkettava momentin 2 tai 3 kohdan perusteella.
Ehdotus seulontamenettelyn soveltamisalan laajentamisesta merkitsee
muutosta nykyiseen sääntelyyn, jonka tarkoituksena
on perustuslakivaliokunnan aiemman lausunnon mukaisesti taata säädösperusteisesti
oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin sisältyvä oikeus
suulliseen käsittelyyn niissä tapauksissa, joissa
valituksen kirjallista käsittelyä muutoksenhakuasteessa
ei voida perusoikeussäännösten tai Suomen
kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden takia pitää riittävänä.
Ehdotuksen sanamuoto on ongelmallinen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännöstä
johtuvien
niiden vaatimusten kannalta, joiden takia kirjallisessa muutoksenhakumenettelyssä
ei
ainakaan kaikissa tapauksissa voida ihmisoikeusloukkaukseen
syyllistymättä arvioida alioikeudessa vastaanotetun
suullisen todistelun luotettavuutta tai uskottavuutta. Näitä tilanteita
ei ole nimenomaisella maininnalla rajattu seulontamahdollisuuden
ulkopuolelle. Valitusta ei toisaalta voida momentin 3 kohdan mukaan
seuloa, jos asianosaisen oikeusturva edellyttää valituksen
käsittelyn jatkamista. Sääntely jättää näin
ollen hovioikeuden tapauskohtaisen arvion varaan myös
sen, vaativatko ihmisoikeusvelvoitteet suullisen käsittelyn
järjestämistä muutoksenhakuvaiheessa.
Muutettavaksi ehdotetun momentin 1 kohdan sanamuoto ohjaa hovioikeuksia
arvioimaan kaikissa tapauksissa ja yleisesti alioikeudessa vastaanotettua
näyttöä seulontamenettelyssä.
Säännös on yleisluonteisuudessaan omiaan
lisäämään sen riskiä,
että todistelua arvioidaan kirjallisessa menettelyssä sellaisissakin
tapauksissa, joissa oikeudenmukainen oikeudenkäynti edellyttää suullisen
käsittelyn järjestämistä muutoksenhakuasteessa.
Ehdotus ei tästä syystä ole hyvin sopusoinnussa
perustuslain 21 §:n 2 momenttiin sisältyvän
sen säännöksen kanssa, jonka mukaan oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin takeet turvataan lailla (ks. myös PeVL
35/2002 vp, s. 4/I). Ehdotusta on siksi
täydennettävä esimerkiksi maininnoilla
siitä, ettei käräjäoikeuden
näytön arvioinnin oikeellisuutta voida arvioida
seulontamenettelyssä, jos asiassa on oikeudenkäymiskaaren
26 luvun 15 §:n mukaan toimitettava pääkäsittely.
Muita seikkoja
Hovioikeusmenettelyn kehittämisen yleisenä tavoitteena
on parantaa hovioikeuksien edellytyksiä kohdentaa voimavarojaan
asioiden laadun vaatimalla tavalla. Tuomioistuinmenettelyjen kehittäminen
voi — kuten perustuslakivaliokunta on monessa yhteydessä todennut — ajan
oloon vaikuttaa asioiden käsittelyaikoihin ja siten edistää perustuslain
21 §:n 1 momentissa jokaiselle turvattua oikeutta saada
asiansa ilman aiheetonta viivytystä tuomioistuimessa käsitellyksi (PeVL
35/2002 vp, s. 3/II, PeVL 31/2005
vp, s. 3/II, PeVL 2/2006
vp, s. 2/II). Tuomioistuinkäsittelyjen
joutuisuuden edistäminen on tärkeää etenkin,
kun oikeudenkäynnin pituus on viime aikoina muodostunut
joissakin tapauksissa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toteamaksi
oikeusturvaongelmaksi Suomessa. Menettelysääntelyn
vaikeaselkoisuus voi toisaalta aiheuttaa uusia tarpeettomiakin prosessiriitoja
ja tässä mielessä pitkittää asioiden
käsittelyä. Tämä ei ole toivottavaa
tuomioistuinten voimavarojen kohdentamisenkaan näkökulmasta.
Valiokunnan mielestä valtioneuvoston piirissä on
aiheellista arvioida ennakkoluulottomasti mahdollisuuksia kehittää — perusoikeussäännökset
ja ihmisoikeusvelvoitteet asianmukaisesti huomioon ottaen — oikeudenkäymiskaaren säännöksiä
valitusasian
käsittelystä ja pääkäsittelyn
toimittamisesta hovioikeudessa. Tällaisessa yhteydessä on
syytä arvioida myös mahdollisuuksia luoda esimerkiksi
muutoksenhakulupaan perustuva nykyistä seulontamenettelyä selkeämpi
järjestelmä samoin kuin sitä, onko esimerkiksi
seulontamenettelyä tai vastaavaa välttämätöntä soveltaa
nykyiseen tapaan hovioikeuden käsiteltäväksi
tuleviin kaikkiin valituksiin (PeVL 35/2002 vp,
s. 4/II). Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7
lisäpöytäkirjan 2 artiklan 2
kappaleessa on muutoksenhakuoikeuden turvaamisen osalta
tehty ero vähäisten ja vakavampien rikosten välille.
Valiokunta kiinnittää tältä kannalta
huomiota siihen, ettei perustuslain 21 §:n 2 momentin
säännös estä säätämästä vähäisiä poikkeuksia
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeisiin, kunhan tällaiset
poikkeukset eivät muuta oikeusturvatakeiden asemaa pääsääntönä eivätkä vaaranna
yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin
(HE 309/1993 vp, s. 74, PeVL
35/2002 vp, s. 2/II, PeVL
31/2005 vp, s. 2/II).