Perustelut
Hallituksen esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen
mukaan vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 8 §:n 2 momenttiin
lisätään säännös
vaikeavammaisen oikeudesta henkilökohtaiseen apuun. Asiallisesti
tämä muutos merkitsee sitä, että tällainen
apu ei enää ole määrärahasidonnainen
palvelu vaan että avun saamisesta tulee vaikeavammaisen
henkilön subjektiivinen oikeus, joka kuuluu kunnan ns.
erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin.
Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella,
joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän
edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon. Saman pykälän 3
momentin mukaan julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin
säädetään, jokaiselle riittävät
terveyspalvelut. Perusoikeusuudistuksen esitöiden mukaan
viimeksi mainitussa momentissa tarkoitetun sääntelyn
lähtökohtana voidaan pitää sellaista
palvelujen tasoa, joka luo jokaiselle ihmiselle edellytykset toimia
yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä (HE
309/1993 vp, s. 71/II). Perustuslain
22 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien
toteutuminen.
Hallituksen esityksessä ehdotettu lainsäädäntömuutos
on omiaan edistämään perustuslain 19 §:ssä säädettyjen
oikeuksien toteutumista ja on siten samalla myös perustuslain
22 §:n mukainen. Valiokunta muistuttaa kuitenkin
siitä, että perusoikeusuudistusta säädettäessä se
kiinnitti erityistä huomiota kuntien tosiasiallisiin edellytyksiin
suoriutua uudistuksesta aiheutuvista uusista tehtävistä ja
velvoitteista (PeVM 25/1993 vp, s. 3/II,
ks. myös PeVL 41/2002 vp, s.
3/II). Viime kädessä valtion on huolehdittava siitä,
että kunnilla on myös nyt kyseessä olevien palvelujen
käytännön toteuttamiseksi riittävät taloudelliset
voimavarat, jotta maan eri osissa eläville vaikeavammaisille
voidaan turvata yhdenvertainen huolenpito (ks. myös PeVL 37/2006
vp, s. 2—3).
Hallituksen esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen
uuden 8 c §:n mukaan henkilökohtaista apua
järjestettäessä vaikeavammaisena pidetään henkilöä,
joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman
tai sairauden johdosta välttämättä ja
toistuvasti toisen henkilön apua eikä avun tarve
johdu pääasiassa ikääntymiseen
liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista. Säännöksessä oikeutta
avun saamiseen ei ole sidottu tiettyyn ikään vaan
toimintavajavuuden objektiiviseen syyhyn, eikä sitä siten
ole tarpeen arvioida perustuslain 6 §:n 2 momentin
kannalta.
Lakiehdotuksen 8 d §:n 4 momentin
mukaan vaikeavammaisen henkilökohtaisena avustajana ei
voi toimia tällaisen henkilön omainen tai muu läheinen
henkilö, ellei sitä erityisen painavasta syystä ole
pidettävä vaikeavammaisen henkilön edun
mukaisena. Tällaisessa sääntelyssä on
kyse julkisen vallan kustantaman palvelun toteuttamistavalle lailla
asetettavasta, kohtuullisena pidettävästä rajoituksesta,
joka ei ole merkityksellinen perustuslain 15 §:ssä turvatun
omaisuudensuojan kannalta.