Nykyisin valtakunnassa sähköverkon-
ja maakaasuverkonhaltijoilta perittäviä maksuja
Energiamarkkinaviraston tarjoamista palveluista ja tehtävistä ei
peritä ahvenanmaalaisilta toimijoilta, koska oikeudenala
ja sen myötä myös hallinnonala kuuluvat
itsehallintolain mukaan maakunnan lainsäädäntövaltaan.
Nyt tarkoituksena on maksujen sijaan periä veroa, jota
elinkeinon piiriin kuuluvat toimijat maksaisivat. On itsestään
selvää, että maksun tai veron periminen
Ahvenanmaalla palvelusta, jota ei suoriteta siellä eikä itsehallintolain
mukaan edes voida suorittaa siellä, olisi kohtuutonta.
Alun perin asia kuitenkin oli näin esitystä laadittaessa.
Jotta kohtuuttomalta tulkinnalta voitaisiin välttyä yksinkertaisella
ja mahdollisesti sujuvalla tavalla, esityksessä on ehdotus
siitä, että veroa perittäisiin valtakunnassa,
mutta ei maakunnassa. Ajattelu lähtenee siitä,
että se, jolla on oikeus periä veroa,
voi myös jättää perimättä sitä.
Ratkaisu voi vaikuttaa käytännölliseltä ja joustavalta,
mutta itsehallintolakia tarkemmin tarkasteltaessa tätä ei
voida pitää oikeana johtopäätöksenä.
Tätä mieltä ovat myös perustusvaliokunnan
kuulemat asiantuntijat. Valiokunnan enemmistön tulkinta
ei ole perustuslain eikä itsehallintolain mukainen.
Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 18 §:n
5 kohdan mukaan maakunnalla on oikeus periä elinkeinoveroa.
Vuosien varrella veronkanto on muuttunut ja yhä harvempia
veroja on pidetty elinkeinoveroina. Tämä on ollut
sekä perustuslakivaliokunnan että korkeimman oikeuden
arvioinnin kohteena useissa eri yhteyksissä.
Perustuslakivaliokunta on käsitellyt elinkeinoveroon
liittyvää problematiikkaa ainakin matkustajaverolakia
koskevan esityksen (PeVL 5/1991 vp)
ja arpajaisverolain (PeVL 9/1992 vp) käsittelyn
yhteydessä.
Vuonna 1974 Ahvenanmaan maakuntapäivät hyväksyi
matkustajamaksua koskevan maakuntalain (ÅFS 83/1974).
Sen mukaan se, joka harjoitti säännönmukaista
matkustajaliikennettä aluksella ulkomaisen sataman ja maakunnassa olevan
sataman välillä, oli velvollinen suorittamaan
maakunnalle elinkeinoverona matkustajamaksun. Verovelvollinen oli
siis laivanvarustaja, jonka tuli suorittaa maakuntapäivien
määräämä maksu jokaisesta
omistamallaan aluksella maakunnassa olevaan satamaan saapuvasta
matkustajasta. Maksu määriteltiin maakuntalaissa elinkeinoveroksi,
ja korkein oikeus (2498/7.11.1974) katsoi maakuntapäivien
tapaan, että kyseessä oli elinkeinovero. Tässä yhteydessä on
syytä panna merkille korkeimman oikeuden kannanotto, jonka
mukaan Ahvenanmaan maakuntapäivillä oli mahdollisuus
säätää metsänhoitomaksusta,
joka katsottiin veroluonteiseksi (OH2001/60/16.7.2001).
Samalla kun veromuotoa oli kehitetty valtakunnassa, itsehallintolain
uudistamisen yhteydessä vuonna 1991 todettiin kuitenkin,
että tarkoitus ei ollut muuttaa maakunnan oikeutta periä elinkeinoveroa.
Nyt valtakunta siirtyy yhä enemmän maksujen perimisestä verojen
perimiseen, ja nyt ehdotettava vero on nähtävä tämän kehityksen
valossa. Ensimmäinen esiin nouseva kysymys on se, onko
tässä todella kyse maksusta vai verosta. Perustuslakivaliokunnan
kuulemien asiantuntijoiden tapaan katson, että valtiosääntöoikeudellisessa
mielessä on kyse verosta.
Voidaan todeta, että nyt käsiteltävänä olevassa
verossa on samoja piirteitä kuin apteekkimaksussa, jota
pidetään itsehallintolain tarkoittamana elinkeinoverona.
Niistä asiantuntijoista, joita tämän
lakiehdotuksen valiokuntakäsittelyn yhteydessä on
kuultu, professori (emeritus) Jyränki katsoo, että sähkö-
ja maakaasuverkkomaksu, joka on veroluonteinen esityksen HE 109/2012
vp mukaan, ei ole kulutusvero. Hän toteaa, lähtien
muun muassa siitä, että sähkö-
ja maakaasuverkkomaksu ei ole kulutusvero eikä se asiallisesti
korvaa tuloveroa, että sitä on pidettävä itsehallintolain
18 §:n 5 kohdassa tarkoitettuna elinkeinoverona.
Professori Ossa, jota on myös kuultu asiaa käsiteltäessä,
katsoo sähkö- ja maakaasuverkkomaksujen tavoitteen
tarkastelemisen olevan keskeistä tässä asiassa.
Hallituksen esitykseen HE 109/2012 vp kirjatuista
tavoitteista (ks. esim. s. 6) ei ilmene, että kyse
olisi sellaisesta verosta, joka olisi tarkoitettu vyörytettäväksi
muiden kuin lakiesityksessä mainittujen verkonhaltijoiden
maksettavaksi. Hänen käsityksensä mukaan sähkö-
ja maakaasuverkkomaksuissa on kyse nimenomaan verosta, joka kohdistuu
välittömästi sähkö-
ja maakaasuverkkoliiketoimintaan. Näin ollen sähkö-
ja maakaasuverkkomaksuja voidaan pitää Ahvenanmaan
itsehallintolain 18 §:n 5 kohdan mukaisena elinkeinoverona,
johon maakunnalla on lainsäädäntövalta.
Maakunnan ja valtakunnan välillä sovellettavan
lainsäädäntömallin mukaan valtakunnan
lakiin ei sen takia tule sisältyä toteamusta siitä, että veroa
ei peritä Ahvenanmaalla.
Sitä paitsi sellainen toteamus nykymuodossaan on ristiriidassa
perustuslain kanssa. Sitä, että sillä,
jolla on oikeus periä veroa, on myös oikeus jättää perimättä sitä ilman
hyväksyttävää syytä,
ei voida pitää perustuslain 6 §:n mukaisena.
Sellainen tulkinta tarkoittaisi sitä, että valtio ilman
hyväksyttävää syytä voisi
verottaa niin henkilöitä kuin yrityksiäkin
Suomessa eri tavoin ja perustein. Tulkinta olisi täysin
kohtuuton.
Taloudellinen lopputulos valtiolle, maakunnalle ja elinkeinonharjoittajille
tulee olemaan sama esityksessä ehdotetulla pragmaattisella
ratkaisulla, mutta perustuslakivaliokunnan tehtävänä on
huolehtia siitä, että niin perustuslakia kuin Ahvenanmaan
itsehallintolakiakaan ei kierretä vaan noudatetaan. Näin
ollen katson, että itse lakitekstiin ei tulisi sisältyä mitään
tämän elinkeinoveron perimisestä tai
perimättä jättämisestä Ahvenanmaalla.
Sen takia lakiehdotuksen 1 §:n 2 momentti tulisi poistaa.
Sen sijaan perusteluissa tulisi selostaa asiantuntijoiden pohdintoja
ja sitä, että maakunnalla on oikeus periä tätä elinkeinoveroa,
koska se täyttää samat kriteerit kuin apteekkimaksukin
ja on siten itsehallintolaissa tarkoitettu elinkeinovero. Tämä ei
näin ollen merkitse mitään muutosta itsehallintolain
elinkeinoveron käsitteen tulkintaan eikä minkäänlaista
laajennusta Ahvenanmaan toimivaltaan verotuksen osalta, ainoastaan
johdonmukaista laintulkintaa.
Tässä yhteydessä on syytä todeta,
että ministeriössä laadittua esitystä ei
ole itsehallintolain 33 §:n mukaisesti lähetetty
maakunnan hallitukselle ja että tämä puolestaan
on merkinnyt sitä, että asian ei voida katsoa
tulleen riittävän hyvin valmistelluksi. Maakunnan
hallituksen ja ministeriön tulisi selvittää tämän
luonteiset asiat ennen kuin laki tulee eduskunnan käsiteltäväksi.