Perustelut
Muutoksenhakulautakunnan kokoonpano
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ehdotetaan
toimivan 1. lakiehdotuksen 12 a luvun 1 §:n nojalla ensimmäisenä muutoksenhakuasteena
työttömyysturvaa koskevissa asioissa. Lisäksi
se toimii muutoksenhakuasteena asioissa, joista laissa erikseen
niin säädetään. Kokoonpanoltaan
muutoksenhakulautakunta on 12 a luvun 2 §:n mukaan osaksi
intressipohjainen.
Perustuslakivaliokunta on katsonut työttömyysturvan
muutoksenhakulautakunnan sellaiseksi muutoksenhakuelimeksi, josta
tulee perustuslain 98 §:n 3 momentin perusteella säätää lailla
ja jonka toiminnassa perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaisten
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden tulee täyttyä.
Perustuslakivaliokunta ei ole pitänyt jonkin ratkaisuelimen
intressipohjaisuutta sinänsä ongelmallisena perustuslain
21 §:n 1 momentissa vaaditun riippumattomuuden kannalta,
mutta katsonut, että riippumattomuusvaatimuksen kanssa
ei ole sopusoinnussa intressipohjaisten jäsenten määrän
muodostuminen enemmistöksi (PeVL 15/2002
vp, s. 4/I, PeVL 55/2002
vp, s. 3/II, PeVL 25/2004 vp,
s. 2). Perustuslain 21 §:n 1 momentissa säädetyn
oikeuden kannalta voidaan pitää merkityksellisenä,
että muutoksenhakulautakunnan päätöksestä saa
valittaa vakuutusoikeuteen. Perustuslain 21 §:n 2 momentissa
säädetyn oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
näkökulmasta valiokunta on käytännössä kuitenkin
pitänyt ongelmallisena, jos lainkäyttöelin
tehdään kokoonpanoltaan sellaiseksi, että se
ei täytä riippumattomuusvaatimusta. Valiokunta
on katsonut tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
edellytykseksi, että tarkoitetunlaiset jäsenet
eivät muodosta enemmistöä valituslautakuntien
päätösvaltaisissa istunnoissa (PeVL
55/2002 vp, s. 3/II, PeVL 25/2004
vp, s. 2/II, PeVL 22/2005 vp,
s. 2).
Jaosto, vahvennettu jaosto ja täysistunto ovat 12 a
luvun 3 §:n 5 momentin mukaan päätösvaltaisia
vain, jos yhteensä enintään puolet läsnä olevista
jäsenistä on työelämän
ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevia jäseniä.
Sääntely noudattelee perustuslakivaliokunnan omaksumaa linjaa,
jonka mukaan intressipohjaisesti valitut jäsenet eivät
saa muodostua enemmistöksi muutoksenhakulautakunnan päätösvaltaisissa
istunnoissa. Muutoksenhakulautakunnan riippumattomuutta tukee vielä se,
että 12 a luvun 2 §:n nojalla lautakunnan jäsenen
oikeudesta pysyä tehtävässään
on voimassa, mitä tuomarinviran haltijoista on säädetty.
Ehdotus täyttää tältä osin perustuslain
103 §:ssä turvatun tuomarin erityisen virassapysymisoikeuden.
Päätöksen poistaminen
Päätöksen poistamista koskevat säännökset
sisältyvät 1. lakiehdotuksen 12 luvun 7 §:ään. Mainitun
pykälän 3 momentin mukaan tehtyään edellä 1
tai 2 momentissa tarkoitetun päätöksen poistamista
koskevan vaatimuksen Kansaneläkelaitos tai työttömyyskassa
voi, kunnes asia on uudelleen ratkaistu, väliaikaisesti
keskeyttää etuuden maksamisen tai maksaa sen vaatimuksensa
mukaisena. Saman pykälän 4 momentin perusteella
myös Vakuutusvalvontavirasto voi väliaikaisesti
keskeyttää etuuden maksamisen tai määrätä sen
maksettavaksi esityksensä mukaisena. Etuuden maksamisen
keskeyttämisen tarkoituksena näyttää olevan,
ettei lainvoiman saaneen virheellisen tai puutteellisen selvityksen
perusteella tai ilmeisesti lainvastaisesti myönnetty etuus
johtaisi etuuden saajan kannalta takaisinperintään
pitkältä ajalta. Päätös
voidaan 5 momentin nojalla erityisen painavista syistä poistaa
poistamiselle ehdotetun viiden vuoden määräajan
jälkeenkin.
Sääntely saattaa perustuslakivaliokunnan näkemyksen
mukaan johtaa kohtuuttomuuksiin. Ehdotuksessa ei ole otettu huomioon
tilanteita, joissa virhe tai puutteellisuus on johtunut etuuden
saajasta riippumattomista syistä. Tosin Kansaneläkelaitoksen,
työttömyyskassan tai Vakuutusvalvontaviraston
harkinnassa on mahdollista ottaa tämä seikka huomioon,
sillä se "voi" päättää,
että etuus maksetaan sen vaatimuksen mukaisena. Selkeintä kuitenkin
olisi, että keskeyttämisen osalta tällaiset
tilanteet suljettaisiin laissa pois. Päätöksen
poistamiselle viiden vuoden jälkeen ei ole esitetty muita
perusteluja kuin erityisen painavat syyt. Tältä osin
ehdotus täyttää huonosti sääntelylle
asetettavat täsmällisyysvaatimukset. Valiokunnan
mielestä 12 luvun 7 §:n 5 momentin jälkimmäistä virkettä on
syytä täsmentää tai poistaa
se. Vastaavat muutokset tulee tehdä 2. lakiehdotuksen 25 §:n
5 momentin jälkimmäiseen virkkeeseen, joka koskee
aikuiskoulutustuen poistamista.
Keskeyttämistä on arviotava myös
perustuslain 19 §:n 2 momentin mukaisen perustoimeentuloturvan
kannalta työttömyyden aikana. Ennen toimeentulon
keskeyttämistä tulisi aina tehdä arvio
siitä, onko asianosaisen toimeentulo keskeyttämisen
aikana turvattu. Paitsi tältä osin, sääntelyä olisi
perusteltua valiokunnan mielestä täsmentää myös
siten, että työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta
tai vakuutusoikeus voisi päätöksen poistamista
koskevasta hakemuksesta huolimatta määrätä etuuden
maksamisesta alkuperäisen päätöksen
mukaisesti, kunnes poistoa koskeva hakemus on lopullisesti ratkaistu.
Vastaava täsmennys tulee tehdä myös 2. lakiehdotuksen
25 §:n 3 momenttiin aikuiskoulutustuen osalta.
Tarkemmat säännökset
Asian käsittelyssä työttömyysturvan
muutoksenhakulautakunnassa sovelletaan 1. lakiehdotuksen 12 a luvun
5 §:n 1 momentin mukaan hallintolainkäyttölakia,
jollei erikseen toisin säädetä. Sääntely
on epämääräistä suhteessa
6 §:n 1 momentin asetuksenantovaltuuteen. Valiokunnan mielestä asetuksella
poikkeaminen hallintolainkäyttölain soveltamisesta
työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa ei
tule kysymykseen. Perustuslakivaliokunta pitää tärkeänä,
että 5 §:n 1 momentin viimeistä lausetta
täydennetään kuulumaan seuraavasti: "jollei
lailla toisin erikseen säädetä".
Mainitun 6 §:n 1 momentissa todetaan, että myös
henkilöstöstä voitaisiin tarkemmin säätää valtioneuvoston
asetuksella. Tältä osin valiokunta huomauttaa,
ettei säännös oikeuta säätämään
asetuksella henkilöstön palkoista ja muista palvelussuhteen
ehdoista.