Perustelut
Yleistä
Lakiesityksessä ehdotetaan yhdistettäväksi
nykyiset kolme eläkelautakuntaa, jolloin uusi työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakunta ratkaisisi myös aiemmin valtion
eläkelautakunnalle ja kuntien eläkelautakunnalle
osoitetut muutoksenhaut. Muutosehdotus selkeyttää työeläkeasioiden
muutoksenhakujärjestelmää ja samalla oikeusturvaa,
joten sillä on perusoikeuksien kannalta hyväksyttävä tarkoitus.
Muutoksenhakulautakunnan kokoonpano
Eri lautakuntien yhdistymisen vuoksi työelämän muutoksenhakulautakunnan
kokoonpanoa ehdotetaan muutettavaksi siten, että varapuheenjohtajien
ja jäsenten määrää sekä jaostoja
lisättäisiin. Päätoimisen puheenjohtajan
lisäksi sivutoimisia varapuheenjohtajia olisi kuusi. Kaikkiaan 32
sivutoimisesta jäsenestä olisi intressitahojen edustajia
18, joista seitsemän määrättäisiin
työnantajajärjestöjen edustavimpien keskusjärjestöjen
ehdotuksesta, seitsemän työntekijäin
ja toimihenkilöiden edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta,
kaksi edustavimpien yrittäjäjärjestöjen
ehdotuksesta ja kaksi maatalousyrittäjien eläkelain
soveltamisalaan kuuluvien henkilöiden taloudellisia etuja
valvovien edustavimpien järjestöjen ehdotuksesta.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt muutoksenhakulautakuntaa
sellaisena muutoksenhakuelimenä, josta tulee säätää lailla
perustuslain 98 §:n 3 momentin edellyttämällä tavalla
ja jonka toiminnassa perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaisten
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin takeiden tulee täyttyä.
Perustuslakivaliokunta ei ole pitänyt jonkin ratkaisuelimen
kokoonpanon intressipohjaisuutta sinänsä ongelmallisena
perustuslain 21 §:n 1 momentissa vaaditun riippumattomuuden
kannalta, mutta katsonut, että riippumattomuusvaatimuksen
kanssa ei ole sopusoinnussa intressipohjaisten jäsenten
määrään muodostuminen enemmistöksi
(PeVL 15/2002 vp, s. 4/I, PeVL
55/2002 vp, s. 3/II, PeVL 25/2004
vp, s. 2). Perustuslain 21 §:n 1 momentissa säädetyn
oikeuden kannalta voidaan pitää merkityksellisenä,
että muutoksenhakulautakunnan päätöksestä saa
valittaa vakuutusoikeuteen. Perustuslain 21 §:n 2 momentissa
säädetyn oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
näkökulmasta valiokunta on käytännössä kuitenkin
pitänyt ongelmallisena, jos lainkäyttöelin
tehdään kokoonpanoltaan sellaiseksi, että se
ei täytä riippumattomuusvaatimusta. Valiokunta
on katsonut tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
edellytykseksi, että tarkoitetunlaiset jäsenet
eivät muodosta enemmistöä valituslautakuntien
päätösvaltaisissa istunnoissa (PeVL
55/2002 vp, s. 3/II, PeVL
25/2004 vp, s. 2/II, PeVL 22/2005 vp,
s. 2).
Ehdotuksen 11 §:n 2 momentin, 10 §:n 2 momentin
ja 8 §:n 4 momentin mukaan täysistunnossa, vahvennetussa
jaostossa ja jaostossa päätösvaltaisuuden
edellytyksenä on, että enintään puolet
läsnä olevista jäsenistä on
lain tarkoittamia intressipohjaisesti valittuja. Siten intressitahojen
edustajat eivät muodosta muutoksenhakulautakunnassa enemmistöä.
Ehdotetussa muodossa muutoksenhakulautakunta täyttää perustuslain
21 §:n 1 momentin edellyttämän lainkäyttöelimen
riippumattomuuden vaatimuksen.
Eduskunnassa on samaan aikaan käsiteltävänä työttömyysturvalain
muutos (HE 182/2006 vp), joka koskee
muun muassa työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaa.
Valiokunta pitää asianmukaisena, että muutoksenhakulautakuntia
koskeva sääntely noudattelee yhdenmukaista linjaa.
Sen vuoksi valiokunta katsoo, että ehdotuksen 8 §:n
4 momenttia on tarpeellista vielä täsmentää siten,
että päätösvaltaiseen kokoonpanoon
kuuluisi yhtä monta työnantajayhdistysten keskusjärjestöjen
sekä työntekijöiden ja toimihenkilöiden
ammattiyhdistysten keskusjärjestöjen ehdotuksesta
määrättyä jäsentä (ks. ehdotus
TyöttömyysturvaL 12:3).
Jäsenten palvelussuhteen laji
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta on — toisin
kuin hallituksen esityksen perusteluissa katsotaan — viranomainen.
Muutoksenhakulautakunnan palvelukseen siirtyvien kuntien eläkelautakunnan
ja valtion eläkelautakunnan viranhaltijoiden ja virkamiesten
virat lakkaavat ehdotuksen voimaantulosäännöksen
mukaan tämän lain tullessa voimaan ja viranhaltija
tai virkamies siirtyy työeläkelautakunnan palvelukseen
työsopimussuhteeseen aikaisempaa tehtäväänsä vastaavaan
tehtävään. Siirtyvien henkilöiden
työsuhteen ehdot vastaavat myös lisäeläkeoikeuksien
ja lomaoikeuden osalta niitä palvelussuhteen ehtoja, jotka
koskevat heitä ehdotetun lain voimaantullessa. Henkilöstö siirtyy uusiin tehtäviin
niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.
Perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan siirtyvien virkamiesten
taloudellisiin etuuksiin ei siten puututa niin, että se
olisi ongelmallista perustuslain 15 §:ssä turvatun
omaisuudensuojan kannalta.
Muutoksenhakulautakunnan puheenjohtajan, varapuheenjohtajan
ja jäsenen oikeudesta pysyä tehtävässään
on ehdotuksen 4 §:n mukaan voimassa, mitä tuomarin
viran haltijoista määrätään.
Heihin kohdistuu siten perustuslain 103 §:n mukainen erityinen
virassapysymisoikeus. Lisäksi muutoksenhakulautakunnan
puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja jäsen sekä heidän
henkilökohtaiset varajäsenensä toimivat
ehdotuksen 2 §:n 6 momentin mukaan tuomarin vastuulla.
Perustuslakivaliokunnan arvion mukaan mainitut säännökset
riittävät turvaamaan muutoksenhakulautakunnan
riippumattomuuden ja julkisen vallan asianmukaisen käytön.
Muutoksenhakulautakunnan henkilöstön palvelussuhteen lajilla
ei siten ole perustuslain kannalta oleellista merkitystä (ks.
myös PeVL 28/2006 vp, s. 3/II).
Työsopimussuhde on käytössä jo
nyt muutoksenhakulautakunnassa.