Perustelut
Esityksen merkitys
Voimassa olevan perusopetuslain ja lukiolain mukaan opetuksen
järjestäjän tulee järjestää oppilaiden
enemmistön mukaista uskonnonopetusta. Evankelis-luterilaiseen
kirkkoon, ortodoksiseen kirkkokuntaan tai muuhun uskonnolliseen yhdyskuntaan
kuuluvalle oppilaalle, joka ei osallistu oppilaiden enemmistön
mukaan järjestettävään uskonnonopetukseen,
järjestetään hänen oman uskontonsa
opetusta, jos samaan opetukseen osallistuvia oppilaita on vähintään
kolme. Sääntelyä ehdotetaan nyt muutettavaksi
siten, että muita uskontoja kuin evankelis-luterilaista
tai ortodoksista uskontoa opetettaisiin, mikäli opetukseen
osallistuvia on vähintään kymmenen. Muihin
vähemmistöuskontoihin kuuluvien oman uskonnon
järjestämisen kynnys olisi siten ehdotetun muutoksen
jälkeen yli kolminkertainen verrattuna evankelis-luterilaiseen
ja ortodoksiseen kirkkoon kuuluviin. Kyse on siten käytännössä oppilaiden
eri asemaan asettamista heidän uskontonsa perusteella,
mikä todetaan myös hallituksen esityksessä (ks.
HE, s. 9/II ja 10/I).
Uskonnonvapaus ja yhdenvertaisuus
Perustuslain 11 §:ssä turvataan uskonnon
ja omantunnon vapaus. Uskonnonvapaus edellyttää yksilön
mahdollisuutta saada uskonnollista tai elämänkatsomuksellista
opetusta (HE 309/1993 vp, s. 55—56).
Tästä ei kuitenkaan seuraa, että perus-
tai lukio-opetuksessa oppilaalla olisi subjektiivinen oikeus saada
oman uskonnon opetusta. Lailla voidaan säätää esimerkiksi
opetusryhmien vähimmäiskoosta oman uskonnon opetukselle.
Perustuslakivaliokunta on katsonut voimassa olevan järjestelyn
olevan sopusoinnussa perustuslain kanssa (PeVM 10/2002
vp, s. 4).
Uskonnonvapauteen liittyy kiinteästi perustuslain 6 §:n
2 momentin sisältämä uskontoon tai vakaumukseen
perustuvan syrjinnän kielto. Syrjintäkieltosäännöksellä ei
ole kielletty kaikenlaista erontekoa ihmisten välillä,
vaikka erottelu perustuisi säännöksessä nimenomaisesti
mainittuun syyhyn. Olennaista on, voidaanko erottelu perustella
perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävällä tavalla.
Perusteluille asetettavat vaatimukset ovat erityisesti säännöksessä lueteltujen
kiellettyjen erotteluperusteiden — kuten uskonnon — kohdalla
kuitenkin korkeat (HE 309/1993 vp, s.
44; ks. esim. PeVL 23/2012 vp, s. 2, PeVL
60/2010 vp, s. 3, PeVL 1/2006
vp, s. 2, PeVL 15/2001 vp,
s. 3). Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
erottelun hyväksyttävyyden lisäksi kiinnitetty
huomiota valitun keinon oikeasuhtaisuuteen (ks. esim. PeVL
23/2012 vp, s. 2, PeVL 60/2010
vp, s. 3, PeVL 38/2006 vp,
s. 3/II).
Perustuslakivaliokunta on näiden lähtökohtien
perusteella katsonut, että julkisen vallan käyttöön
kohdistuu velvoite kohdella tasapuolisesti kaikkia uskonnollisia
yhdyskuntia tai maailmankatsomuksellisia suuntauksia (PeVM 10/2002
vp).
Ehdotuksen keskeisimmäksi perusteluksi on esitetty
säästötavoite (vuositason arvio 1,2 miljoonaa
euroa) samoin kuin ehdotuksen liittyminen rakennepoliittiseen ohjelmaan
sekä kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämiseen.
Ehdotuksesta saatava taloudellinen hyöty ei kuitenkaan
ole kovin merkittävä, eikä sillä ole
olennaista merkitystä julkisen talouden kestokyvyn turvaamisen
kannalta. Esityksen perusteluista ilmenee lisäksi, että ryhmäkoon
suurentamisen taustalla on myös kelpoisuusehdot täyttävien opettajien
puute muiden kuin evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon
opetuksessa. Erottelua yhtäältä evankelis-luterilaiseen
kirkkoon ja ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvien ja toisaalta muihin
uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvien oppilaiden ja opiskelijoiden
välillä perustellaan myös evankelis-luterilaisen
kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan erityisellä julkisoikeudellisella
asemalla ja niiden asemalla kansankirkkoina.
Suomessa valtio ei ole tunnustukseton mutta ei myöskään
tunnustuksellinen (PeVL 12/1982 vp).
Evankelis-luterilaisella kirkolla on kuitenkin perustuslain 76 §:ään
ja kirkkolakiin (1054/1993) perustuva erityisasema Suomessa, ja
myös ortodoksisen kirkon julkisoikeudellinen asema perustuu
eduskunnan säätämään
lakiin (laki ortodoksisesta kirkosta, 985/2006). Tämä ei
kuitenkaan perustuslakivaliokunnan mukaan merkitse, että evankelis-luterilaisen
kirkon ja ortodoksisen kirkkokunnan oikeudellisesti ja yhteiskunnallisesti
erityinen asema Suomessa olisi sinänsä perustuslain
6 §:n 2 momentin edellyttämä hyväksyttävä syy
kohdella näihin uskontokuntiin kuuluvia eri tavoin kuin
muita. Myöskään kelpoisuusehdot täyttävien
opettajien puute ei ole itsessään tällainen
hyväksyttävä syy.
Yhdenvertaisuusnäkökulmasta hallituksen esityksen
ongelmallisuus korostuu, kun otetaan huomioon, että ryhmäkoon
korotusehdotus kohdistuu vähemmistöuskontoihin,
joiden jäsenistössä esimerkiksi maahanmuuttajaryhmien osuus
on suuri. Hallituksen esityksen mukaan uudistus vaikuttaisi eniten
katolisen uskonnon ja kaikkein pienimpien uskontojen opetukseen.
Lisäksi islamin opetuksen arvioidaan vähenevän suurimpien
kaupunkien ulkopuolella jonkin verran (HE, s. 5/II). Muutos
heikentäisi juuri vähemmistöuskontoihin
kuuluvien asemaa ja siten erityisesti myös maahanmuuttajaväestön
asemaa, kun perustuslain yhdenvertaisuussääntely pikemminkin
korostaa tarvetta tällaisten ryhmien positiiviseen erityiskohteluun
(ks. esim. HE 309/1993 vp, s. 44). Esityksen
perusteluissa mainitaan lisäksi, että ehdotus
on "haasteellinen myös ruotsinkielisen väestönosan
kannalta", koska ruotsinkielisissä kouluissa ryhmien
kokoaminen voi pienten oppilasmäärien vuoksi olla
erityisen vaikeaa (HE, s. 6/II). Valiokunta pitää tätä tärkeänä näkökohtana.
Edellä todetun perusteella perustuslakivaliokunta katsoo,
ettei hallituksen esityksessä ole esitetty sellaista hyväksyttävää perustetta,
jonka vuoksi oppilaat olisi ryhmäkoon määrittelemisellä esitetyllä tavalla
mahdollista asettaa eri asemaan uskonnon tai vakaumuksen perusteella.
Hallituksen esitykseen sisältyviä lakiehdotuksia
on siten perustuslain 6 §:n 2 momentin johdosta muutettava
siten, että oikeus oman uskonnon opetukseen määräytyy
samalla perusteella uskontokunnasta riippumatta. Tämä on edellytys
lakiehdotusten käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Muita seikkoja
Uskonnonvapauslainsäädännön
uudistamisen yhteydessä vuonna 2002 tunnustuksellisesta
uskonnon opetuksesta siirryttiin "oman uskonnon opetukseen",
joka ei perustuslakivaliokunnan asiasta säädettäessä ottaman
kannan mukaan ole perustuslaissa tarkoitettua uskonnon harjoittamista
(PeVM 10/2002 vp, s. 4).
Voimassa olevan lainsäädännön
seurauksena on saattanut aiheutua erilaisia käytännön
ongelmia liittyen ryhmäkokovaatimusten toteuttamiseen,
sen vaatimiin resursseihin ja pätevien opettajien saamiseen.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että perustuslaki ei estä peruskoulun
ja lukion opetussisällön sellaista kehittämistä,
jossa oman uskonnon opetuksen sijasta painopistettä siirrettäisiin
kaikille yhteiseen uskontotiedon ja elämänkatsomustiedon
opetukseen. Hallituksen esityksessä ei ole kysymys tällaisesta
katsomusaineiden kehittämisen kokonaisuudistuksesta, vaan
ehdotuksen sisältönä on ainoastaan vähentää joidenkin
ryhmien oman uskonnon opetusta.