Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 9 päivänä marraskuuta 2006 lähettäessään hallituksen esityksen laiksi yliopistolain muuttamisesta (HE 256/2006 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi sivistysvaliokuntaan samalla määrännyt, että perustuslakivaliokunnan on annettava asiasta lausunto sivistysvaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Eerikki Nurmi, opetusministeriö
professori Mikael Hidén
professori Kaarlo Tuori
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yliopistolakia. Tarkoitus on lisätä yliopistojen itsehallintoa säätämällä niiden mahdollisuudesta omistaa valtion talousarviotalouden ulkopuolista varallisuutta ja muodostaa tätä tarkoitusta varten yliopistorahastoiksi kutsuttuja oikeushenkilöitä.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2007 alussa.
Esityksen säätämisjärjestysperusteluissa sääntelyä arvioidaan yliopistoille perustuslain 123 §:n 1 momentissa turvatun itsehallinnon näkökulmasta samoin kuin perustuslain 84 §:n 1 momentin ja 87 §:n säännösten kannalta valtion talousarvion täydellisyysperiaatteesta ja talousarvion ulkopuolisesta rahastosta. Perustelujen mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Hallitus on kuitenkin asian tulkinnanvaraisuuden vuoksi katsonut olevan syytä hankkia esityksestä perustuslakivaliokunnan lausunto.
Yliopistolla on lakiehdotuksen 39 §:n 1 momentin mukaan oikeus ottaa vastaan lahjoitus- ja testamenttivaroja samoin kuin säätiöiltä ja yksityisiltä yhteisöiltä siirrettäviä varoja valtion talousarviosta ja valtio-oikeushenkilöstä erillään olevaan yliopistorahastoon, joka tekee 2 momentin perusteella omissa nimissään rahastoa ja sen varoja koskevat oikeustoimet sekä käyttää niiden osalta puhevaltaa tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa. Yliopistorahasto vastaa sitoumuksistaan omilla varoillaan. Rahaston varoja voidaan käyttää yliopiston toimintaan. Niillä voidaan myös palkata yliopistolle valtion palvelussuhteessa olevaa henkilöstöä ja perustaa valtion virkoja.
Ehdotuksessa on kysymys valtiontalouden piiriin sinänsä kuuluvien yliopistojen mahdollisuudesta saada omistukseensa niille lahjoitettavaa tai muuten muualta kuin valtion talousarviotalouden piiristä siirrettävää varallisuutta muodostamalla tätä tarkoitusta varten yliopistorahastoiksi kutsuttuja oikeushenkilöitä. Nykyisin vastaavan kaltainen mahdollisuus on perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella (PeVL 3/1997 vp) säädetyn yliopistolain 27 ja 31 §:n perusteella vain Helsingin yliopistolla ja Åbo Akademilla.
Ehdotuksessa tarkoitetun varallisuuden vahvasti yksityisen luonteen takia sääntelyssä ei valiokunnan mielestä ole kysymys sellaisesta valtion varallisuuden rahastoinnista, johon olisi sovellettava perustuslain 87 §:n säännöksiä talousarvion ulkopuolisen rahaston perustamisesta. Ehdotetut säännökset yliopistorahasto-nimisen oikeushenkilön valtiontaloudesta erillisestä varallisuudesta eivät valiokunnan käsityksen mukaan muodostu ongelmallisiksi myöskään perustuslain 84 §:n 1 momentissa säädetyn valtion talousarvion täydellisyysperiaatteen kannalta. Vastaavan kaltaisia erillisen oikeushenkilön ja erillisvarallisuuden piirteitä on vanhastaan liittynyt Helsingin yliopiston ja Åbo Akademin oikeudellisen kaksinaisluonteen lisäksi esimerkiksi itsenäisiksi julkisoikeudellisiksi laitoksiksi luonnehdittavien Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin oikeusasemaan. Ehdotettu sääntely vahvistaa nykyisin kaikille yliopistoille perustuslain 123 §:n 1 momentissa turvattua itsehallintoa ja edistää siten välillisesti myös perustuslain 16 §:n 3 momentissa suojatun tieteen ja ylimmän opetuksen vapauden toteutumista (PeVL 30/2004 vp, s. 2/I). Lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Lausuntonaan perustuslakivaliokunta esittää,
että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Helsingissä 1 päivänä joulukuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Sami Manninen