Perustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksen pääasiallisena tarkoituksena on
            täydentää ja täsmentää lastensuojelulain
            säännöksiä yhtäältä sijaishuollossa
            olevan lapsen ja hänen läheistensä yhteydenpidon
            rajoittamisesta sekä toisaalta laitoshuollossa olevan lapsen
            perusoikeuksiin kohdistettavista erinäisistä rajoitustoimenpiteistä.
            Lakitasoisen sääntelyn täydentämis-
            ja täsmentämispyrkimys on sopusoinnussa perusoikeusuudistuksessa
            omaksutun sen käsityksen kanssa, että tietyn ihmisryhmän
            perusoikeuksia ei voida suoraan rajoittaa erityisen vallanalaisuussuhteen
            tai laitosvallan perusteella (HE 309/1993 vp,
            s. 25/I ja 49/II). Jos esimerkiksi laitoshuollossa
            olevan henkilön perusoikeuksia on tarve rajoittaa,
            on rajoituksista säädettävä lailla
            ja ne tulee voida oikeuttaa erikseen kussakin tapauksessa ja kunkin
            perusoikeuden osalta (PeVL 34/2001 vp,
            s. 2/I).
         
         
         Sääntelyn lastensuojeluun tähtäävät
            tavoitteet ovat perusoikeusjärjestelmän kannalta
            hyväksyttäviä. Viime kädessä kysymys
            on lapsen oikeudesta elämään ja henkilökohtaiseen
            turvallisuuteen. Lastensuojelulainsäädäntö toteuttaa jokaiselle
            perustuslain 19 §:n 1 momentissa turvattua oikeutta välttämättömään
            toimeentuloon ja huolenpitoon samoin kuin julkiselle vallalle perustuslain
            19 §:n 3 momentissa säädettyä tehtävää tukea
            perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia
            turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Sääntely
            toisaalta mahdollistaa puuttumisen lapsen itsemääräämisoikeuteen
            ja useisiin muihin perusoikeuksiin, kuten perustuslain 7 §:ssä turvattuun
            henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen, perustuslain
            9 §:ssä suojattuun liikkumisvapauteen samoin kuin
            perustuslain 10 ja 15 §:ssä turvattuihin yksityiselämän,
            luottamuksellisen viestin salaisuuden ja omaisuuden suojaan. Sääntelyä on
            näin ollen arvioitava perusoikeuksien yleisten ja tarvittaessa
            tietyn perusoikeuden erityisten rajoitusedellytysten kannalta. Rajoitusten
            hyväksyttävyyden, tarkkarajaisuuden ja oikeasuhtaisuuden
            lisäksi on kiinnitettävä huomiota rajoitustoimenpiteiden
            kohteena olevien oikeusturvaan.
         
         
         Lakiehdotuksen 30 a §:ssä ovat säännökset laitoshuollossa
            olevaan lapseen kohdistettavien rajoitustoimenpiteiden käytön
            yleisistä edellytyksistä. Lapseen saa pykälän
            mukaan kohdistaa rajoitustoimenpiteitä vain siinä määrin
            kuin huostaanoton tarkoituksen toteuttaminen, lapsen oma tai toisen
            henkilön terveys tai turvallisuus taikka kussakin rajoitussäännöksessä erikseen
            mainitun edun turvaaminen välttämättä vaatii.
            Toimenpiteet on toteutettava mahdollisimman turvallisesti ja lapsen
            ihmisarvoa kunnioittaen.
         
         
         Säännöksessä painotetaan
            aivan oikein tarkoitussidonnaisuuden ja suhteellisuusperiaatteen
            noudattamisen tärkeyttä rajoitettaessa lapsen
            oikeuksia käytännön tilanteissa. Tämä merkitsee — kuten
            esityksestä ilmenee — muun ohella sitä,
            ettei rajoitustoimenpiteitä saa käyttää rangaistuksina.
         
         
         Yhteydenpidon rajoittaminen
         
         Ehdotus. 
         
          Lain 25 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            mahdollisuudesta rajoittaa sijaishuollossa olevan lapsen oikeutta
            pitää yhteyttä vanhempiinsa ja muihin
            läheisiinsä. Rajoitus voi 2 momentin perusteella
            koskea lapsen oikeutta tavata läheisiään
            ja pitää heihin yhteyttä puhelinta tai
            muuta yhteydenpitolaitetta käyttämällä.
            Momentti sisältää säännökset
            myös yhteydenpitolaitteiden ottamisesta toimintayksikön
            haltuun ja laitteiden käytön rajoittamisesta samoin
            kuin lapsen lähettämän tai hänelle
            osoitetun luottamuksellisen viestin lukemisesta ja pidättämisestä sekä muun
            lähetyksen tarkastamisesta ja pidättämisestä.
            Lisäksi tieto lapsen olinpaikasta voidaan 3 momentin
            nojalla olla ilmaisematta lapsen vanhemmille tai huoltajille. Säännökset
            yhteydenpidon rajoittamista koskevan päätöksen
            tekemisestä ovat 25 a §:ssä.
         
         
         Sääntely mahdollistaa puuttumisen perustuslain
            10 §:n 1 momentissa turvattuun yksityiselämään
            ja siihen sisältyvään perhe-elämän
            suojaan (HE 309/1993 vp, s. 53/I)
            samoin kuin perustuslain 10 §:n 2 momentissa suojattuun
            luottamuksellisen viestin salaisuuteen. Sääntely
            on merkityksellistä myös perustuslain 12 ja 15 §:ssä turvattujen
            sananvapauden ja omaisuuden suojan kannalta. 
         
         
         Sääntelyperusteiden hyväksyttävyys.
         
          Lakiehdotuksen 25 §:n 1 momentista ilmenevät
            sääntelyn perusteet ovat perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät. Kysymys on osin
            lastensuojelullisista tarkoituksista (1 kohta) ja pyrkimyksestä suojella
            sijaishuollossa olevan lapsen henkeä, terveyttä,
            kehitystä ja turvallisuutta (2 kohta) sekä osin
            tarpeesta suojella muiden henkilöiden henkilökohtaista
            turvallisuutta (3 kohta). Lapsen oman tahdon kunnioittamiseen liittyvä rajoitusperuste
            (4 kohta) kiinnittyy perustuslain 6 §:n 3 momentin säännökseen
            lapsen oikeudesta saada vaikuttaa itseään koskeviin
            asioihin kehitystään vastaavasti.
         
         
         Luottamuksellisen viestin salaisuuteen puuttuvan sääntelyn
            tulee täyttää perustuslain 10 §:n 3
            momentissa säädetyt edellytykset. Lailla voidaan
            momentin mukaan säätää välttämättömistä rajoituksista
            viestin salaisuuteen muun ohella vapaudenmenetyksen aikana. Vaikka
            sijaishuolto ei sellaisenaan merkitsekään lapsen
            vapauden menetystä, voidaan viestin salaisuutta puheena olevan
            perusoikeussäännöksen esitöiden
            mukaan rajoittaa sinä aikana, jona lapsi on huostaan otettuna
            lastensuojelulainsäädännön perusteella
            (HE 309/1993 vp, s. 54/II).
            Ehdotetulle sääntelylle on siten tältäkin
            osin hyväksyttävä peruste.
         
         
         Sääntelyn tarkkarajaisuus.
         
          Lakiehdotuksen 25 § on jossain määrin
            hankalasti avautuva kokonaisuus. Rajoitusedellytyksiä ja
            -tapoja koskevien säännösten erottaminen
            ehdotetulla tavalla vaikeuttaa sääntelyn ymmärrettävyyttä. Pykälän
            kirjoitusasu ei sekään ole kaikilta osiltaan onnistunut.
            Esimerkiksi lapsen oikeutta tavata läheisiään
            voidaan pykälän 2 momentin ensimmäisen
            virkkeen mukaan rajoittaa "1 momentissa tarkoitetusta syystä",
            vaikka tarkoitus lienee viitata muihinkin 1 momentissa oleviin edellytyksiin
            kuin rajoituksen syyhyn. Pykälän 2 momentissa
            käytetyn kirjoitustavan vuoksi näyttää lisäksi
            siltä, etteivät 1 momentin mukaiset rajoitusedellytykset
            koskisi lainkaan muita rajoitustapoja kuin lapsen oikeutta tavata
            läheisiään ja että muut rajoitukset
            olisi mahdollista ulottaa muihinkin henkilöihin kuin lapsen
            vanhempiin ja läheisiin. Valiokunta pitää sääntelyn täsmällisyyteen
            ja tarkkarajaisuuteen kohdistuvien vaatimusten vuoksi tärkeänä,
            että 25 § tarkistetaan sanonnaltaan paremmin vastaamaan esityksen
            tarkoitusta.
         
         
         Sääntelyn oikeasuhtaisuus.
         
          Perustuslakivaliokunta on aiemmin vastaavanlaisissa sääntely-yhteyksissä korostanut
            tarkoitussidonnaisuuden ja oikeasuhtaisuuden vaatimusten asianmukaisen
            huomioon ottamisen tärkeyttä sovellettaessa lain
            yksittäisiä toimivaltasäännöksiä (PeVL 34/2001
               vp, s. 2—3, PeVL 20/2005 vp,
            s. 5—6). Esimerkiksi luottamuksellisen viestin salaisuutta
            voidaan perustuslain kannalta rajoittaa vain siinä määrin
            kuin se on kussakin yksittäistapauksessa perusteltua
            (HE 309/1993 vp, s. 54/II).
            Jos rajoituksen tarkoitus on saavutettavissa pidättämällä viesti,
            ei viestin lukemista voida pitää välttämättömänä eikä siihen
            siten perustuslain mukaan saa ryhtyä (PeVL 34/2001
               vp, s. 5). Vastaavasti esimerkiksi lapsen ja tämän vanhempien
            tapaamisen epääminen kokonaan voi perustuslain
            näkökulmasta tulla kysymykseen vain, jos rajoituksen
            tarkoitusta ei ole mahdollista saavuttaa lievemmillä toimenpiteillä, kuten
            päätöksellä tapaamisajasta ja
            -paikasta. Valiokunta huomauttaa, että yhteydenpidon rajoittaminen
            merkitsee puuttumista paitsi lapsen myös hänen
            vanhempiensa tai muiden läheistensä perusoikeuksiin.
         
         
         Vaatimus rajoitustoimenpiteiden oikeasuhtaisuudesta ei käy
            riittävällä tarkkuudella pykälästä ilmi.
            Toimenpiteen välttämättömyydestä on kyllä maininta
            25 §:n 1 momentin 1 ja 3 kohdassa, mutta nämä maininnat
            eivät näyttäisi pykälän
            rakenteen ja kirjoitustavan vuoksi olevan sovellettavissa kaikkiin
            2 momentissa tarkoitettuihin rajoitustoimenpiteisiin. Puutteen vakavuutta lisää,
            etteivät lakiehdotuksen 30 a §:n säännökset
            rajoitustoimenpiteiden käyttämisen yleisistä edellytyksistä koske
            yhteydenpidon rajoittamista 25 ja 25 a §:n nojalla. Näistä syistä sääntelyä tulee
            valiokunnan mielestä täydentää vaatimuksella
            suhteellisuusperiaatteen noudattamisesta niin, että 25 §:n
            mukaisia rajoitustoimenpiteitä voidaan käyttää vain
            siinä määrin kuin kussakin tapauksessa
            on laissa säädetyn tarkoituksen saavuttamiseksi
            välttämätöntä. 
         
         
         Päätös yhteydenpidon rajoittamisesta
            voidaan 25 a §:n 1 momentin pääsäännön
            perusteella tehdä määräajaksi,
            enintään yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Erityisen
            painavasta syystä päätös voidaan
            kuitenkin tehdä kolmeksi vuodeksi, jos on todennäköisiä syitä epäillä momentissa
            tarkoitettua uhkaa vakavaksi tai pitkäaikaiseksi.
         
         
         Kolme vuotta on etenkin lapsen ikävuosiin suhteutettuna
            varsin pitkä aika. Mahdollisuus rajoittaa lapsen ja hänen
            läheistensä yhteydenpitoa — ja viime
            kädessä estää se kokonaan — näin
            pitkäksi ajaksi ilman velvollisuutta arvioida rajoituksen
            edellytyksiä uudelleen sisältää valiokunnan
            mielestä tavanomaista suuremman riskin rajoituksen oikeasuhtaisuuteen
            kohdistuvien vaatimusten sivuuttamisesta. Lakiehdotusta on siksi
            tärkeää tarkistaa niin, että päätös
            yhteydenpidon rajoittamisesta on kaikissa tapauksissa voimassa enintään
            vuoden kerrallaan. 
         
         
         Päätös lapsen olinpaikan salaamisesta
            on 25 §:n 3 momentin perusteella määräaikainen. Lakiehdotusta
            on tältä osin täydennettävä maininnalla,
            kuinka pitkäksi määräajaksi
            kerrallaan päätös voidaan tehdä.
         
         
         Huoltosuunnitelma.
         
          Päätös yhteydenpidon rajoittamisesta
            voidaan 25 §:n 1 momentin mukaan tehdä, jollei
            yhteydenpidosta ole voitu sopia esimerkiksi tapauskohtaista huoltosuunnitelmaa
            laadittaessa. Huoltosuunnitelmasta säädetään
            nykyisin lastensuojeluasetuksessa, mikä ei ole valiokunnan
            mielestä asianmukaista, kun otetaan huomioon suunnitelman
            asiallinen merkitys lapsen ja hänen perheensä oikeuksien
            toteutumisen kannalta. Valiokunta pitää siksi
            tärkeänä, että ainakin säännökset
            suunnitelman keskeisestä sisällöstä ja
            asianosaisten osallistumisesta sen laadintaan annetaan lailla (ks.
            vankeuslain 4 luvun 6 ja 7 § sekä PeVL
               20/2005 vp, s. 4).
         
         
         Omaisuuden haltuun ottaminen
         
         Laitoksen haltuun on 31 §:n 1 momentin nojalla otettava
            lapsella olevat päihdyttämis- tai vahingoittamistarkoitukseen
            soveltuvat aineet ja esineet.
         
         
          Lapsen omistusoikeutta rajoittavalle sääntelylle
            on lapsen itsensä ja muiden henkiöiden perusoikeuksien
            suojaamiseen liittyvät hyväksyttävät
            ja painavat perusteet. Säännökset ovat
            riittävän tarkkarajaisia. Niiden soveltamista
            rajataan maininnoilla päihteiden käyttöön
            "erityisesti soveltuvista välineistä" ja henkilön
            vahingoittamiseen "tarkoitetuista" aineista ja esineistä. Säännöksen
            muotoiluun "ominaisuuksiensa puolesta soveltuva" aine tai esine
            tosin liittyy tiettyä väljyyttä. Tältä osin
            rajoitustoimenpiteen edellytyksenä kuitenkin momentin mukaan
            on, että lapsi todennäköisesti käyttää ainetta
            tai esinettä vaarantamis- tai vahingoittamistarkoituksessa.
            Edellytys nostaa toimenpidekynnystä ja rajaa toimivallan
            käyttöä valiokunnan mielestä riittävästi.
            Kun lisäksi otetaan huomioon 30 a §:stä ilmenevät
            yleiset vaatimukset rajoitustoimenpiteen välttämättömyydestä ja
            oikeasuhtaisuudesta, ei sääntely näiltä osin
            muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi. Lakia on kuitenkin
            täydennettävä säännöksellä laitoksen haltuun
            otetun sellaisen omaisuuden palauttamisesta omistajalle, jonka palauttamisesta
            tai hävittämisestä ei ole annettu säännöksiä muualla lainsäädännössä (ks.
            mielenterveyslain 22 g §:n 1 mom.).
         
         
         Laitoksen haltuun voidaan 31 §:n 3 momentin nojalla
            ottaa lisäksi muut kuin 1 momentissa tarkoitetut aineet
            ja esineet, jotka todennäköisesti haittaavat lapsen
            oman tai toisten lasten sijaishuollon järjestämistä.
         
         
         Säännös on huomattavan väljä ja
            sellaisena tuo sääntelyn piiriin hyvin monenlaisia
            esineitä — sellaisiakin, joilla ei ole merkitystä laitoksessa
            olevien terveyden tai turvallisuuden taikka siellä olevan
            omaisuuden suojaamisen kannalta. Esityksen perusteluissa mainitaan
            esimerkkeinä muiden ohella matkapuhelin, moottoriajoneuvo ja
            erilaiset soittimet. Sääntelyllä suojattavana intressinä näyttäisi
            olevan lasten sijaishuollon järjestämiseen yleisesti
            liittyvien haittojen ehkäiseminen tai poistaminen. Näin
            yleinen intressi lisää sääntelyn
            väljyyttä etenkin, kun rajoituksen toimeenpanemiseksi
            on ehdotetun sanamuodon perusteella riittävää,
            että aineiden tai esineiden hallussapidosta aiheutuu todennäköisesti — vaikka
            vain vähäistä — haittaa sijaishuollon
            järjestämiselle. Väljä sääntely
            ei ole omiaan torjumaan mahdollisuutta käyttää toimivaltuuksia mielivaltaisesti
            (PeVL 11/2005 vp, s. 8/I, PeVL 46/2005
               vp, s. 3/I). Jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
            on 31 §:n 3 momenttia täsmennettävä esimerkiksi
            sitomalla aineiden ja esineiden haltuun ottaminen perusteltuun epäilyyn
            vakavan haitan aiheuttamisesta laitoksen yleiselle järjestykselle
            taikka sijaishuollossa olevien lasten hoidon tai kasvatuksen järjestämiselle.
         
         
         Henkilöntarkastus ja -katsastus
         
         Lakiehdotuksen 31 a §:n säännökset
            henkilöntarkastuksesta ja -katsastuksesta ovat merkityksellisiä perustuslain
            7 §:n 1 momentissa ja 10 §:n 1 momentissa turvattujen
            henkilökohtaisen koskemattomuuden ja yksityiselämän
            suojan kannalta. Tarkastuksen edellytyksenä on perusteltu syy
            epäillä, että lapsella on vaatteissaan
            tai muutoin yllään 31 §:n 1 momentissa
            tarkoitettuja aineita tai esineitä. Henkilönkatsastus
            taas voidaan toimittaa, jos on perusteltua syytä epäillä lapsen
            käyttäneen 31 §:n 1 momentissa tarkoitettuja
            päihdyttäviä aineita. Kun otetaan huomioon valiokunnan
            aiempi käytäntö (PeVL 34/2001
               vp, s. 4/II, PeVL 20/2005 vp,
            s. 6/II) ja lakiehdotuksen 31 §:n 1 momentista
            edellä esitetty arvio, ei sääntely muodostu
            perustuslain kannalta ongelmalliseksi.
         
         
         Lapsen käytössä olevien tilojen
            ja hänelle osoitettujen lähetysten tarkastus
         
         
         Lain 31 b §:n 1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
            lapsen käytössä olevien tilojen ja hänen hallussaan
            olevan omaisuuden tarkastamisesta. Valiokunta ei ole aiemmin pitänyt
            rangaistuslaitoksen selliä perustuslain 10 §:ssä turvatun
            kotirauhan piiriin kuuluvana tilana (PeVL 12/1998 vp,
            s. 5/II). Laitoshuollossa olevan lapsen käytössä olevat
            tilat eivät valiokunnan mielestä nekään
            nauti kotirauhan suojaa. Tällaisiin tiloihin kohdistuvat
            tarkastusvaltuudet ovat sen sijaan merkityksellisiä perustuslain
            10 §:ssä turvatun yksityiselämän
            suojan kannalta. Tarkastusvaltuuksien käyttö on
            ehdotuksessa sidottu 31 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin
            aineisiin ja esineisiin sekä perusteltuun syyhyn epäillä lapsella olevan
            hallussaan tällaisia aineita tai esineitä. Sääntely
            ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Lakiehdotuksen 31 b §:n säännökset
            lapselle osoitetun lähetyksen tarkastamisesta eivät
            ole ongelmallisia perustuslain 10 §:n kannalta, kun otetaan
            huomioon, että välttämättömistä rajoituksista
            luottamuksellisen viestin salaisuuteen voidaan perusoikeussäännöksen
            esitöiden mukaan säätää muun
            ohella sinä aikana, jona henkilö on huostaan otettuna
            lastensuojelulainsäädännön perusteella
            (HE 309/1993 vp, s. 54/II).
            Lähetyksen sisällön saa 31 b §:n
            2 momentin perusteella tarkastaa luottamuksellista viestiä lukematta.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, ettei myöskään
            pykälän 4 momentissa tarkoitettuun toimielimeen
            kuuluvilla ole momentin sanamuodon mukaan oikeutta lukea viestin
            sisältöä.
         
         
         Kiinnipitäminen
         
         Laitoksen johtaja tai laitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan
            kuuluva voi 31 c §:n 1 momentin nojalla pitää kiinni
            lapsesta tämän rauhoittamiseksi, jos lapsi sekavan
            tai uhkaavan käyttäytymisensä perusteella
            todennäköisesti vahingoittaisi itseään
            tai muita. Edellytyksenä lisäksi on, että kiinnipitäminen
            on välttämätöntä lapsen
            oman tai toisen henkilön hengen, terveyden tai turvallisuuden
            välittömän vaarantumisen vuoksi taikka
            omaisuuden merkittävän vahingoittamisen estämiseksi.
         
         
         Valtuuden käyttäminen merkitsee puuttumista
            perustuslain 7 §:n 1 momentissa turvattuihin henkilökohtaiseen
            vapauteen ja koskemattomuuteen. Näihin oikeuksiin ei perustuslain
            7 §:n 3 momentin mukaan saa puuttua mielivaltaisesti eikä ilman
            laissa säädettyä perustetta.
         
         
         Valtuuden käyttö on säännöksessä sidottu
            perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviin ja
            verraten tiukkoihin edellytyksiin. Kysymys on lyhytaikaisesta toimenpiteestä,
            jonka on ehdotuksen mukaan oltava luonteeltaan hoidollista ja huollollista
            sekä kokonaisuutena arvioiden puolustettavaa, kun otetaan
            huomioon lapsen käyttäytyminen ja tilanne muutoinkin.
            Säännös sisältää myös
            oikeasuhtaisuuden kannalta tärkeän vaatimuksen
            kiinnipitämisen lopettamisesta heti, kun toimenpide ei
            enää ole välttämätön.
            Sääntely ei muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi
            (PeVL 70/2002 vp, s. 4). Valiokunta kuitenkin
            tähdentää suhteellisuusperiaatteen suurta
            merkitystä tarvittavan voiman käyttöä kulloisessakin
            tapauksessa mitoitettaessa. 
         
         
         Kiinnipitämiseen turvautuneen henkilön on 31
            c §:n viimeisen virkkeen mukaan laadittava toimenpiteestä kirjallinen
            selvitys laitoksen johtajalle. Koska myös laitoksen johtaja
            voi käyttää kiinnipitämisvaltuutta,
            on eri osapuolten oikeusturvan kannalta valiokunnan mielestä tärkeää,
            että myös hänen on tällaisessa
            tapauksessa laadittava kirjallinen selvitys esimerkiksi asianomaisen
            laitoksen muulle johdolle tai sosiaalihuoltolain 6 §:n
            1 momentissa tarkoitetulle toimielimelle. Tästä on
            syytä lisätä lakiin maininta.
         
         
         Poistumiskielto
         
         Lapselle voidaan 32 §:n 1 momentin 1—3 kohdassa
            tarkemmin mainituilla edellytyksillä asettaa kielto poistua
            laitoksen alueelta, laitoksesta tai tietyn asuinyksikön
            tiloista, jos rajoitus on lapsen huollon kannalta välttämätön
            ja lapsen edun mukainen. Kieltoa ei saa ilman uutta päätöstä asettaa
            seitsemää vuorokautta pidemmäksi ajaksi.
            Yhtäjaksoisesti poistumiskielto voi kestää enintään
            30 vuorokautta.
         
         
         Sääntelyssä on kysymys mahdollisuudesta
            rajoittaa perustuslain 9 §:ssä turvattua liikkumisvapautta,
            mutta ainakin pitkään jatkuva poistumiskielto
            merkitsee myös perustuslain 7 §:ssä turvatun
            vapauden riistämistä eli järjestelyä,
            jolla henkilöä kielletään ja
            estetään poistumasta hänelle määrätystä hyvin
            rajatusta olinpaikasta (HE 309/1993 vp,
            s. 48/I).
         
         
         Poistumiskiellon määräämisen
            edellytyksistä on perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttäviin ja painaviin perusteisiin
            tukeutuvat säännökset 32 §:n
            1 momentissa. Edellytykset liittyvät päihteiden
            käyttöön, rikollisuuteen ja muuhun näihin
            verrattavaan lapsen terveyttä tai kehitystä vakavasti
            vaarantavaan käyttäytymiseen. Kielto voi olla
            säännöksestä ilmenevällä tavalla vain
            määräaikainen, eikä kieltoa
            saa määrätä laajempana eikä pidemmäksi
            ajaksi kuin lapsen hoito ja kasvatus välttämättä edellyttävät.
            Ehdotus sisältää vielä säännöksen
            kiellon peruuttamisesta heti, kun se ei enää ole
            pykälän 1 momentissa tarkoitetulla tavalla välttämätön.
            Ehdotettu sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Eristäminen
         
         Lapsi voidaan 32 a §:n nojalla eristää laitoksen muista
            lapsista enintään 48 tunniksi. Eristäminen
            ei kuitenkaan saa ilman uutta päätöstä jatkua
            24 tuntia kauempaa. Toimenpide merkitsee perustuslain 7 §:ssä turvatun
            vapauden riistämistä ja on siten varsin voimakas
            puuttuminen lapsen perusoikeuksiin. 
         
         
         Ehdotus sisältää sääntelyn
            hyväksyttävyyden, tarkkarajaisuuden ja oikeasuhtaisuuden kannalta
            asianmukaiset säännökset eristämisen edellytyksistä.
            Laissa ehdotetaan lisäksi säädettäväksi
            lapsen huolenpidosta ja hoidosta eristämisen aikana samoin
            kuin lääkärintarkastuksesta eristämisen
            jatkamisesta päätettäessä. Valiokunta
            korostaa sitä, että säännöksessä tarkoitettu
            "jatkuva huolenpito" voi joissakin tapauksissa — esimerkiksi
            lapsen itsetuhoisen käyttäytymisen vuoksi — edellyttää hoitohenkilöstön
            olevan jatkuvassa näkö- ja kuuloyhteydessä eristettyyn
            lapseen (ks. mielenterveyslain 22 f §:n 2 mom.).
            Näin ymmärrettynä sääntely
            ei valiokunnan aiempi käytäntö huomioon
            ottaen muodostu perustuslain kannalta ongelmalliseksi (PeVL
               34/2001 vp, s. 3—4). Lapsen oikeusturvan
            ja toimenpiteen käytön valvonnan näkökulmasta
            valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä lakiehdotuksen
            täydentämistä maininnalla, jonka mukaan
            eristämisestä on kussakin tapauksessa ilmoitettava
            viipymättä esimerkiksi sosiaalihuoltolain 6 §:n
            1 momentissa tarkoitetulle toimielimelle.
         
         
         Erityinen huolenpito
         
         Lapselle voidaan 32 b—32 d §:n perusteella
            järjestää erityistä huolenpitoa
            enintään 30 vuorokauden ajan. Erityisen painavasta
            syystä huolenpitoa voidaan jatkaa enintään
            60 vuorokaudella. Lasta voidaan toimenpiteen ajan estää poistumasta
            huolenpitoa varten järjestetyistä tiloista. Tämäkin
            sääntely mahdollistaa perustuslain 7 §:ssä turvatun
            vapauden riistämisen. 
         
         
         Erityisessä huolenpidossa on kysymys moniammatillisesta
            hoidon ja huolenpidon järjestämisestä.
            Edellytyksenä on, että huolenpito on lapsen erittäin
            tärkeän yksityisen edun kannalta välttämätöntä vakavan
            päihde- tai rikoskierteen katkaisemiseksi taikka lapsen
            henkeä, terveyttä tai kehitystä muutoin
            vakavasti vaarantavan käyttäytymisen takia. Ehdotus
            sisältää perusoikeutta rajoittavalta
            lailta vaadittavat täsmälliset ja toimenpiteen
            oikeasuhtaisuutta korostavat sekä lapsen oikeuksien huomioon
            ottamisen kannalta kaiken kaikkiaan asianmukaiset säännökset.
            Ehdotus ei ole perustuslain näkökulmasta ongelmallinen.
         
         
         Muutoksenhaku
         
         Lakiehdotuksen 35 a §:n 1 momentissa lueteltuihin päätöksiin
            saa hakea muutosta valittamalla. Luettelossa ei ole mainittu päätöstä 31
            a §:ssä tarkoitetun henkilöntarkastuksen
            ja -katsastuksen toimittamisesta tai 31 b §:n 1 ja 2 momentissa
            tarkoitettujen tilojen, omaisuuden ja lähetyksen tarkastamisesta
            eikä päätöstä 31 c §:n
            mukaisesta kiinnipitämisestä.
         
         
         Jokaisella on perustuslain 21 §:n 1 momentin perusteella
            oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös
            tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
            käsiteltäväksi. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            ja hyvän hallinnon takeisiin pykälän
            2 momentin mukaan sisältyvä oikeus hakea muutosta
            turvataan lailla. Säännös oikeudenmukaisen
            oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeista ei — sen esityöt
            huomioon ottaen (HE 309/1993 vp, s. 74/II) — estä säätämästä vähäisiä poikkeuksia
            esimerkiksi oikeuteen hakea muutosta, kunhan poikkeukset eivät
            muuta muutoksenhakuoikeuden asemaa pääsääntönä eivätkä yksittäistapauksessa
            vaaranna yksilön oikeusturvaa.
         
         
         Muutoksenhakuoikeuden sääntely ehdotetulla
            tavalla on lähtökohdiltaan hyväksyttävää. Luettelossa
            mainitsematta jätetyt toimenpiteet ovat yleensä luonteeltaan
            sellaisia, että ne on pantava viivytyksettä täytäntöön
            ja että niitä edeltänyttä oikeustilaa
            ei voida enää muutoksenhakuteitse palauttaa (PeVL
               34/2001 vp, s. 5/II). Siksi on tärkeää,
            että lapsen oikeusturvasta on näitä toimenpiteitä silmällä pitäen
            huolehdittu muilla keinoilla, kuten säännöksillä henkilöntarkastuksen
            ja -katsastuksen toimittamismenettelystä (31 a §),
            toimenpiteiden kirjaamisesta (32 e §)
            ja kirjallisen selvityksen antamisesta (31 c §). 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että 35 a § ei
            sisällä nimenomaista valituskieltoa. Muutoksenhausta
            on sen sijaan pykälän 1 momentin viimeisen virkkeen
            mukaan muutoin voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa
            säädetään. Viime kädessä hallintolainkäyttölain
            ja perustuslain 21 §:n perusteella näin ollen
            määräytyy, onko 35 a §:n 1 momentin
            luettelossa mainitsemattomassa asiassa tehtyä päätöstä jossakin — tosin
            hyvin poikkeuksellisessa — tapauksessa pidettävä valituskelpoisena.
            Ehdotettu sääntely ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen.
         
         
         Päätökseen yhteydenpidon rajoittamisesta
            ei 12 vuotta nuoremman lapsen vanhemmalla tai huoltajalla näyttäisi
            35 a §:n 2 momentin sanamuodon mukaan olevan oikeutta hakea
            muutosta. Tarkoitus kuitenkin lienee säätää 12
            vuotta täyttäneen lapsen oikeudesta hakea muutosta vanhempansa
            ja huoltajansa ohella. Säännöksen sanamuotoa
            on aiheellista tarkistaa.
         
         
         Julkisen hallintotehtävän antaminen muulle kuin
            viranomaiselle
         
         
         Lastensuojelulain 6 luvun säännöksiä rajoitustoimivallasta
            sovelletaan 23 a §:n nojalla myös yksityisissä lastensuojelulaitoksissa.
            Sääntelyä on tämän
            vuoksi arvioitava perustuslain 124 §:n kannalta. Julkinen
            hallintotehtävä voidaan sen mukaan antaa muulle
            kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen
            tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna
            perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon
            vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan
            käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            kuitenkin antaa vain viranomaisille.
         
         
         Lastensuojelun alalla on tarkoituksenmukaista ja perusteltua,
            että lapsen sijaishuolto voidaan järjestää kodinomaisissa
            tai lasten tavanomaista kasvuympäristöä muuten
            muistuttavissa olosuhteissa ja siten myös esimerkiksi perhehoitona
            tai laitoshoitona muun kuin viranomaisen ylläpitämässä laitoksessa.
            Perusoikeuksien, oikeusturvan ja hyvän hallinnon vaatimusten turvaamisesta
            voidaan tällaisessa toiminnassa yleensä huolehtia
            sääntelyn yleisen tarkkuuden ja asianmukaisuuden
            sekä asianomaisten henkilöiden sopivuuden ja pätevyyden
            avulla (PeVL 24/2001 vp, s. 4/II, PeVL
               28/2001 vp, s. 5/II). Lisäksi
            tällaisia tehtäviä hoitavien henkilöiden julkisen
            valvonnan on oltava asianmukaista (HE 1/1998 vp,
            s. 179/II).
         
         
         Lakiehdotuksen säännöksissä rajoitustoimenpiteistä on
            kysymys julkisen vallan käyttöä sisältävistä toimivaltuuksista,
            jotka sinänsä mahdollistavat varsin voimakkaan
            puuttumisen yksilön perusoikeuksiin. Laitoksen johtaja
            tai laitoksen henkilökuntaan kuuluva voi päättää enintään
            30 vuorokautta kestävästä yhteydenpidon rajoituksesta
            (25 a §:n 2 mom.), aineiden tai esineiden haltuunotosta
            (31 §:n 2 ja 3 mom.), henkilöntarkastuksesta ja
            -katsastuksesta (31 a §:n 1 ja 2 mom.), lapsen
            tilojen, omaisuuden ja lähetysten tarkastamisesta (31 b §:n
            3 mom.), kiinnipitämisestä (31 c §),
            enintään seitsemän vuorokautta kestävästä poistumiskiellosta
            (32 §:n 3 mom.) sekä eristämisestä (32
            a §:n 2 mom.). 
         
         
         Ehdotuksen valtiosääntöoikeudellisessa
            arvioinnissa on valiokunnan mielestä otettava huomioon
            sääntelyn lastensuojeluun liittyvät erityispiirteet.
            Lastensuojelun tarkoituksena on turvata lapsen oikeus turvalliseen
            ja virikkeitä antavaan kasvuympäristöön
            sekä tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen tavalla,
            jossa lapsen etu on ensisijaisesti huomioon otettava periaate. Sijaishuollossa
            olevaan lapseen tai hänen läheisiinsä kohdistettavissa
            olevat rajoitustoimenpiteet perustuvat näihin lähtökohtiin
            samoin kuin esimerkiksi pyrkimykseen huolehtia siitä, ettei
            lapsi konkreettisissa tilanteissa vaaranna omaa tai toisten henkilöiden
            henkeä, terveyttä tai turvallisuutta taikka vahingoita
            omaisuutta. Lakiehdotuksessa säänneltyihin rajoitustoimenpiteisiin
            voi olla lapsen edun kannalta välttämätöntä turvautua
            siitä riippumatta, onko lapsi yksityisessä vai
            julkisessa laitoksessa. Kun lisäksi otetaan huomioon, että päätökset
            pisimmälle menevistä rajoitustoimenpiteistä on
            ehdotuksessa osoitettu sosiaalihuoltolain 6 §:n 1 momentissa
            tarkoitetun toimielimen eli viranomaisen tehtäviksi, ei
            sääntelyssä ole tällaisessa
            erityisessä asiayhteydessä valiokunnan mielestä kysymys
            merkittävän julkisen vallan käytön
            antamisesta muulle kuin viranomaiselle perustuslain 124 §:ssä tarkoitetussa
            mielessä.
         
         
         Lakiehdotuksessa on kokonaisuutena arvioiden otettu asianmukaisesti
            huomioon perustuslain 124 §:n säännös
            perusoikeuksien, oikeusturvan ja hyvän hallinnon vaatimuksista.
            Sääntely ei muodostu tarkkuuden tai täsmällisyyden
            taikka oikeusturvan näkökulmasta ongelmalliseksi, etenkään
            jos valiokunnan edellä tässä lausunnossa
            esitetyt muutkin kuin lakiehdotuksen säätämisjärjestykseen
            vaikuttavat huomautukset otetaan asianmukaisesti huomioon. Yksityisen laitoksen
            henkilöstö on 23 a §:n perusteella rikosoikeudellisessa
            virkavastuussa. Lakiehdotuksessa on säännös
            muutoksenhausta laitoksessa tehtyyn päätökseen
            rajoitustoimenpiteen käyttämisestä, minkä lisäksi
            ehdotus sisältää säännöksiä muista
            oikeusturvan kannalta tärkeistä seikoista, kuten
            toimenpiteiden kirjaamisesta. 
         
         
         Oikeusturvaan liittyvänä järjestelynä on
            huomattava, että lääninhallituksen tulee
            32 f §:n perusteella seurata lastensuojelulaitoksen toimintaa
            sekä erityisesti valvoa lastensuojelulain mukaisten rajoitustoimenpiteiden
            käyttöä. Valiokunta korostaa lääninhallituksen
            asemaa perusoikeuksiin vahvasti puuttuvan sääntelyn
            valvonnassa. Oikeusturvanäkökohtien jatkuvan huomioimisen
            ja valvonnan asianmukaisuuden kannalta on valiokunnan mielestä perusteltua
            täydentää lakiehdotusta säännöksellä lastensuojelulaitosten
            velvollisuudesta tehdä rajoitustoimenpiteiden käytöstä säännönmukaisesti
            selkoa sosiaalihuoltolain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulle toimielimelle
            ja sitä kautta lääninhallitukselle.