Perustelut
Sopimuksentekovallan delegointi
Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi
ulkoasiainhallintolakiin uusi 3 a §, jolla ulkoasiainministeriö valtuutetaan
tekemään valtion talousarvion ulkoasiainministeriön
hallinnonalan kehitysyhteistyömäärärahojen
käytön täytäntöönpanoa koskevia
teknisluonteisia valtiosopimuksia. Ministeriö voi tehdä sopimuksia
sellaisten valtioiden ja hallitustenvälisten järjestöjen
kanssa, joille annettava kehitysapu saadaan taloudellisen yhteistyön
ja kehityksen järjestön kehityskomitean tekemän
päätöksen mukaan tilastoida kokonaan
tai osittain viralliseksi kehitysavuksi.
Ehdotetun valtuutuksen perusteella tehtävillä kehitysyhteistyösopimuksilla
pannaan täytäntöön eduskunnan
valtion talousarvion hyväksymisen yhteydessä hyväksymiä kehitysyhteistyön
yleisiä tavoitteita ja suuntaviivoja. Kehitysyhteistyösopimuksilla
sovitaan myönnettyjen kehitysyhteistyömäärärahojen
tarkemmasta käyttämisestä valtion talousarviossa
esitettyjen periaatteiden ja käyttökohteiden mukaisesti
(HE s. 10/II). Esityksen tavoitteena on yhdenmukaistaa
kehitysyhteistyötä koskevien valtiosopimusten
tekemis- ja voimaansaattamiskäytäntö.
Sopimuksentekovallan osoittaminen ministeriölle muodostaa
poikkeuksen perustuslain 93 ja 94 §:n sääntelyyn,
jonka perusteella sopimuksentekovalta kuuluu lähtökohtaisesti
tasavallan presidentin tai valtioneuvoston toimivaltaan ja eduskunta
osallistuu velvoitteiden hyväksymiseen. Perustuslakivaliokunnan
käytännössä ei ole kuitenkaan
suhtauduttu täysin torjuvasti tällaiseen sopimuksentekovallan
siirtoon. Valiokunta on aikaisemmassa käytännössään
suhtautunut pidättyvämmin laissa säädettävään
sopimuksentekovallan siirtoon kuin siihen, että valtuus
ns. viranomaissopimuksen tekemiseen annetaan itse sopimuksessa (PeVL
15/1994 vp ja siinä mainitut lausunnot).
Valiokunnan nykyisessä käytännössä tästä muodollisesta
jaottelusta on luovuttu ja sopimuksentekovallan siirtoa on arvioitu
kummassakin tapauksessa samojen kriteereiden perusteella (esim. PeVL
48/2005 vp, s. 3/II, PeVL 14/2008
vp, s. 2—3).
Valiokunta on asettanut sopimuksentekovallan perustamiselle
seuraavia edellytyksiä: valtuutus ei saa olla rajoittamaton
valtuutuksen saajaan ja sisältöön nähden,
minkä ohella valtuutuksessa on ilmaistava ne viranomais-
tai muut tahot, joiden kanssa sopimuksia voidaan tehdä. Perustuslain
94 §:n 1 momentista lisäksi johtuu, ettei viranomaiselle
voida tavallisella lailla perustaa sopimuksentekovaltaa asioissa,
joista päättäminen vaatii eduskunnan
hyväksymisen (PeVL 14/2014 vp,
s. 3, PeVL 14/2010 vp, s. 3—4, PeVL
17/2004 vp, s. 3/I, PeVL 16/2004
vp, s. 4/I). Valiokunta on sopimuksentekovallan
delegoinnin vaikutusta käsittelyjärjestykseen
arvioidessaan todennut, että ministeriölle valtiosopimuksessa
osoitettu sopimuksentekovaltuus voi lähinnä koskea
sopimuksen määräysten teknisiä mukautuksia
ja täydennyksiä. Delegoinnin perusteella tehtävä sopimus
ei sen sijaan voi sisältää esimerkiksi
yksilön kannalta kokonaan uudentyyppisiä velvoitteita
tai olennaisesti päävelvoitteen määräyksiä ankarampia
oikeuden rajoituksia. Merkitystä arvioinnissa on annettu
myös sille, että sopimusmääräysten
joustavalle mukauttamiselle on ollut erityisiä perusteita
(PeVL 14/2010 vp, s. 4/I).
Valtiot ja kansainväliset järjestöt,
joiden kanssa ulkoasiainministeriö voi tehdä täytäntöönpanosopimuksia,
on määritelty lakiehdotuksen 3 a §:ssä tahoiksi,
joille annettava tuki saadaan tilastoida kokonaan tai osittain viralliseksi kehitysavuksi
OECD:n kehitysapukomitean tekemän päätöksen
mukaisesti (ns. ODA-kelpoisuus). Päätös
perustuu ennalta määriteltyihin kriteereihin,
ja ODA-kelpoisten tahojen lista on julkinen. Esityksen perusteluissa
tuodaan esille ne seikat, joiden perusteella sopimuskumppaneiden
luettelemista laissa ei ole pidetty toteuttamiskelpoisena ratkaisuna.
Valiokunnan näkemyksen mukaan säännöksessä on
määritelty riittävän täsmällisesti
ne tahot, joiden kanssa ministeriö voi tehdä kyseisiä sopimuksia.
Ulkoasiainministeriön sopimuksentekovaltuus perustuu
ehdotettuun 3 a §:ään, eikä tehtävän
täytäntöönpanosopimuksen taustalla
ole aina kehitysyhteistyön puitesopimusta, jonka määräyksiä täytäntöönpanosopimuksella
täydennettäisiin tai mukautettaisiin. Tämän
vuoksi sopimuksentekovaltuuden sisällöstä on
säädettävä riittävän
tarkasti laissa. Ulkoasiainministeriö voi 3 a §:n
nojalla tehdä vain ministeriön oman hallinnonalan
kehitysyhteistyömäärärahojen käytön
täytäntöönpanoa koskevia sopimuksia. Valiokunta
korostaa, ettei säännös koske kehitysyhteistyön
puitesopimuksia tai sisällöltään vastaavia
valtiosopimuksia, jotka tehdään ja hyväksytään
edelleen perustuslain 93 ja 94 §:n mukaisesti. Uuden pykälän
2 momentin mukaan sopimuksiin voidaan ottaa määräyksiä osapuolten rahoitusosuuksista,
osapuolten välisen yhteistyön toteuttamisen yksityiskohdista,
yhteistyön edistymisen ja rahoituksen käytön
seurannasta sekä muista näihin rinnastuvista kehitysyhteistyöhankkeiden
ja -ohjelmien tai muun avunsaajalle annettavan rahoituksen toteuttamiseen
ja täytäntöönpanoon liittyvistä teknisluonteisista asioista.
Esityksen perusteluista ilmenee lisäksi, että täytäntöönpanosopimuksia
ja niitä koskevia muutoksia tehdään vuosittain
kymmeniä, mikä osaltaan puoltaa sopimuksentekovallan
delegointia. Täytäntöönpanosopimuksen
määräykset eivät edellä esitetyn
mukaisesti lähtökohtaisesti kuulu lainsäädännön
alaan. Kuten esityksen perusteluista ilmenee, käytännössä rajanveto
lainsäädännön alaan kuuluvien
sopimusmääräysten ja lakia alemmanasteisten
määräysten välillä ei
kuitenkaan ole aina yksiselitteinen (HE s. 12/I). Siten
perusteluiden mukaan ei ole täysin poissuljettua, etteikö valtuutuksen
perusteella tehtävä sopimus voisi ainakin jossain
määrin sisältää myös
lainsäädännön alaa sivuavia
määräyksiä. Täytäntöönpanosopimusten
määräyksissä on kysymys kehitysyhteistyömäärärahojen käytöstä,
kehitysyhteistyöhankkeiden ja -ohjelmien tai muuhun avunsaajalle
annettavan rahoituksen toteuttamiseen ja täytäntöönpanoon
liittyvistä teknisluonteisista määräyksistä,
jotka välittömästi kohdistuvat kehitysyhteistyömäärärahoja
saaviin tahoihin. Ehdotus sopimuksentekovallan delegoinnista täyttää valiokunnan
lausuntokäytännössään
asettamat edellytykset, eikä se siten ole ongelmallinen
perustuslain sopimuksentekovaltaa koskevien säännösten
kannalta.
Sopimuksen voimaansaattaminen ministeriön asetuksella
Ulkoasiainministeriön tekemät täytäntöönpanosopimukset
saatetaan voimaan lakiehdotuksen 3 a §:n 3 momentin
mukaan ulkoasiainministeriön asetuksella.
Perustuslain 95 §:n 1 momentin mukaan valtiosopimuksen
ja muun kansainvälisen velvoitteen lainsäädännön
alaan kuuluvat määräykset saatetaan voimaan
lailla. Muilta osin kansainväliset velvoitteet saatetaan
voimaan asetuksella. Jos asetuksen antajasta ei ole erikseen säädetty, asetuksen
antaa perustuslain 80 §:n 1 momentin nojalla valtioneuvosto.
Perusteet asetuksenantoa koskevalle toimivallanjaolle
ovat voimaansaattamisasetusten kohdalla samat kuin asetuksenantovallan
jakautumisessa yleisesti perustuslain 80 §:n mukaan.
Valtiosopimuksen voimaansaattaminen voi säännöksen
valmisteluasiakirjojen mukaan tapahtua ministeriön asetuksella,
jos sopimuksentekovaltaa ja siihen liittyvää voimaansaattamisvaltaa
on kansallisella lailla siirretty ministeriölle (HE 60/2010 vp, s. 46/II).
Ehdotettu sääntely ei ole ongelmallinen perustuslain
95 §:n 1 momentin kannalta.