Perustelut
         
         Tukihakemukseen velvoittaminen
         
         Valtioneuvosto voi 1. lakiehdotuksen 11 a §:n nojalla
            velvoittaa tiettyjen edellytysten täyttyessä vakavaraisuusongelmiin
            joutuneen pankin tekemään valtion vakuusrahastolle
            hakemuksen valtioneuvoston tarpeelliseksi katsoman rahoitustuen
            saamiseksi. 
         
         
         Sääntelyllä on liityntä perustuslain
            15 §:ssä turvattuun omaisuudensuojaan.
         
         
         Valtioneuvoston päätös tukihakemukseen velvoittamisesta
            on sidottu 11 a §:n 1 momentissa mainittuihin
            edellytyksiin, joiden on täytyttävä samanaikaisesti.
            Sääntelylle on osoitettavissa perusoikeuden rajoittamisen
            kannalta hyväksyttävä painava yhteiskunnallinen
            tarve, sillä päätös voidaan
            tehdä vain, jos pankin selvitystila tai konkurssi voi johtaa
            vakaviin häiriöihin rahoitusmarkkinoilla. Suhteellisuusvaatimuksen kannalta
            tärkeää on, että säännös
            voi tulla sovellettavaksi vain siinä tilanteessa, että pankin
            vakavaraisuuden saattaminen hyväksyttävälle
            tasolle ei enää olisi mahdollista pankin omin
            toimenpitein ja ainoaksi keinoksi toiminnan jatkamiselle jäisi
            julkisista varoista annettava tuki. Ehdotus ei ole tältä osin
            perustuslaissa turvatun omaisuudensuojan näkökulmasta
            ongelmallinen. Perusoikeuksien rajoitusten oikeasuhtaisuuden kannalta
            11 a §:n 1 momentin 1 kohdan edellytys on kuitenkin syytä sitoa
            siihen, että vakavaraisuuden voidaan "perustellusta syystä" odottaa
            heikentyvän. Sama perustellun syyn vaatimus on syytä lisätä myös
            momentin 3 kohtaan.
         
         
         Pakkolunastus
         
         Tukitoimiin voidaan 1. lakiehdotuksen 12 §:n 1 momentin
            mukaan liittää tuettavan pankin ja omistusyhteisön
            liiketoimintaa ja hallinnon järjestämistä koskevia
            ehtoja. Tukiehtojen sisällöstä on säädetty
            tarkemmin lain 12 a §:ssä, jota nyt ei ehdoteta
            muutettavaksi. Tukiehtoja voidaan asettaa sekä silloin,
            kun pankki itse on päättänyt hakea rahoitustukea
            (11 §), että valtioneuvoston velvoitettua
            pankin hakemuksen tekemiseen (11 a §). 
         
         
         Pankkituen ehdoksi asetetun tukiehdon soveltamisen asemesta
            tuen kohteena olevan Suomessa toimiluvan saaneen pankin osakkeet
            ja pääomalainat sekä muun kuin osakeyhtiönä toimivan
            pankin liiketoiminta voidaan lakiehdotuksen 12 b §:n
            nojalla lunastaa valtioneuvoston päätöksellä täyttä korvausta
            vastaan rahastolle tai omaisuudenhoitoyhtiölle, jos valtion
            etu ei ole riittävästi turvattavissa edellä mainitulla
            lain 12 a §:n mukaisella tukiehdolla.
            Lakiehdotuksen 11 a §:n 2 momentin sisältämän
            viittaussäännöksen perusteella lunastaminen
            voi samoin edellytyksin tulla kysymykseen myös valtioneuvoston
            velvoitettua pankin tekemään tukihakemuksen, jos
            tukihakemusta ei ole tehty valtioneuvoston asettamassa kohtuullisessa
            määräajassa. 
         
         
         Perustuslain 15 §:n 2 momentin mukaan "omaisuuden
            pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta
            vastaan säädetään lailla". Perustuslakivaliokunta
            on arvioinut voimassa olevan lain 12 b §:ää kyseisen
            perustuslain säännöksen näkökulmasta
            (PeVL 53/2001 vp, s. 2).
            Valiokunta tarkasteli säännöstä muun muassa
            perustuslaissa säädetyn yleisen tarpeen vaatimuksen
            samoin kuin lailla säätämisen vaatimuksen
            ja suhteellisuusperiaatteen kannalta. Muutettavaksi ehdotetussa
            12 b §:ssä on asianmukaisesti otettu huomioon
            valiokunnan tuolloin esittämät näkemykset. 
         
         
         Valiokunta katsoi samassa yhteydessä 12 b §:n
            olleen sopusoinnussa myös täyttä korvausta
            koskevan vaatimuksen kanssa, koska täyden korvauksen periaate
            ilmenee itse pykälästä ja koska menettelynä noudatetaan
            osakeyhtiössä yleisesti käytettävää lunastusmenettelyä.
            Lain 12 b §:n 1 momenttia ehdotetaan nyt muutettavaksi
            siten, että siinä tarkoitettuna täytenä korvauksena
            pidetään osakkeelle (vastaavasti pääomalainoille
            ja liiketoiminnalle) lunastuspäätöksen
            tekohetkellä arvioitua käypää arvoa
            sen jälkeen, kun osakepääomasta on laskennallisesti vähennetty
            taseen osoittamat jo vahvistetut tappiot sekä tulevaisuudessa
            kolmen vuoden aikana kirjattaviksi tuleviksi arvioidut tappiot.
            Tarkoituksena tällöin on, että osakkeen
            käypä arvo vastaisi mahdollisimman hyvin osakkeen
            tosiasiallista arvoa pankissa, jonka ei ole mahdollista jatkaa toimintaansa
            ilman julkista tukea. Kirjattaviksi tuleviksi arvioitujen tappioiden
            selvittämiseksi pankissa on suoritettava erityistarkastus.
            Menettelyssä noudatetaan muutoin osakeyhtiölain
            18 luvun 2—11 §:n säännöksiä.
            Tämä merkitsee muun muassa sitä, että kysymyksen lunastushinnasta
            ratkaisevat Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnan valitsemat välimiehet,
            joiden ratkaisuun voidaan hakea muutosta valittamalla käräjäoikeuteen.
            Valiokunnalla ei ole sääntelystä huomauttamista
            perustuslain 15 §:n 2 momentin täyden
            korvauksen vaatimuksen kannalta.
         
         
          Valtioneuvoston päätökseen itse
            lunastusoikeuden olemassaolosta ei saa lakiehdotuksen 12
            b §:n 5 momentin mukaan hakea muutosta valittamalla. Lunastuspäätöksen
            edellytyksenä on, että valtion etu ei ole riittävästi
            turvattavissa lain 12 a §:n mukaisella tukiehdolla. Lisäksi
            edellytetään, ettei osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta
            loukata ilman painavaa syytä. Valituskiellon asettaminen
            tällaiselle yksityisen oikeuksia koskevalle päätökselle
            on ongelmallista sekä omaisuuden pakkolunastukseen liittyvän
            oikeusturvavaatimuksen että perustuslain 21 §:n
            1 momentin ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan
            kannalta. Kysymyksessä ei ole sellainen vähäinen
            poikkeus, jollaisia on mahdollista säätää perustuslain
            mukaiseen muutoksenhaun pääsääntöön
            (ks. HE 309/1993 vp, s. 74/II).
            Valituskieltoa ei voida valiokunnan mielestä perustella
            myöskään sillä esityksen perusteluissa
            esiin tuodulla näkökohdalla, että lunastettua
            taloudellista kokonaisuutta ei päätösten
            täytäntöönpanon jälkeen
            olisi enää yleensä mahdollista palauttaa
            ennalleen. Lakiehdotuksen 12 b §:n 5 momentin
            valituskielto onkin poistettava, jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Kiireellisen päätöksenteon turvaamiseksi
            lakiin on tällöin mahdollista ottaa säännökset,
            joiden perusteella valtioneuvoston päätös
            voidaan panna täytäntöön muutoksenhausta
            huolimatta ja asia käsitellään kiireellisenä korkeimmassa
            hallinto-oikeudessa.
         
         
         Rahoitusmarkkinoiden toiminnan rajoittaminen
         
         Valtioneuvosto voi 1. lakiehdotuksen 19 b §:n nojalla
            ja siinä säädetyin edellytyksin rajoittaa rahoitusmarkkinoilla
            toimivien yritysten toimiluvan ja sääntöjen
            mukaista toimintaa samoin kuin päättää arvopaperikauppaa
            koskevista rajoituksista ja kielloista enintään
            kuudeksi kuukaudeksi. 
         
         
         Ehdotettu sääntely mahdollistaa voimakkaankin
            puuttumisen perustuslain 15 §:ssä turvattuun
            omaisuudensuojaan ja perustuslain 18 §:ssä suojattuun
            elinkeinovapauteen. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin tämänkaltaisen toiminnan
            yhteydessä katsonut perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävien, ennen muuta rahoitusmarkkinoiden
            vakauden turvaamiseen ja siten myös asiakkaiden suojaan
            liittyvien perusteiden puoltavan sääntelyä (ks.
            esim. PeVL 43/2004 vp, s. 2/I). 
         
         
         Toimintaa voidaan rajoittaa vain Suomen rahoitusmarkkinoiden
            tai rahoitusmarkkinoilla toimivien vakaan ja häiriöttömän
            toiminnan turvaamiseksi. Sääntelyn taustalla on
            siten perusoikeusjärjestelmän kannalta
            hyväksyttävä vahva yhteiskunnallinen
            intressi. Merkityksellistä on, että toimenpiteet
            on sidottu välttämättömyysedellytykseen
            ja suhteellisen lyhyeen määräaikaan,
            minkä lisäksi niistä päättäminen
            on kytketty kuulemissäännöksiin (ks. PeVL 53/2001
               vp, s. 4/I). Valitusoikeutta ei ole rajoitettu,
            joten valtioneuvoston päätökseen voidaan hakea
            muutosta hallintolainkäyttölain mukaisesti. Valiokunnan
            mielestä määräaikaa koskevaa sääntelyä on
            kuitenkin asianmukaista täydentää esityksen
            perusteluissa mainituilla seikoilla päätöksen
            keston rajaamisesta mahdollisimman lyhyeksi ja velvollisuudella
            kumota rajoitukset välittömästi niiden
            käyttöönoton perusteen poistuttua. Sääntelyn
            täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden kannalta ei
            ole myöskään täysin ongelmatonta,
            että rajoitusten ja kieltojen sisältö jää varsin
            avoimeksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että 19 b §:n 1 momentin molempia kohtia
            täydennetään ainakin esimerkkiluettelolla
            niistä rajoitus- ja kieltotoimenpiteistä, joita
            valtioneuvosto voi säännöksen perusteella
            asettaa.