Perustelut
         
         Yksi asiointikortti
         
         Kihlakunnan poliisilaitoksen antama henkilökortti voi
            nykyisin olla tavallinen henkilökortti tai sähköisessä asioinnissa
            tarvittavan teknisen osan sisältävä sähköinen
            henkilökortti, joka on otettu säädösperusteisesti
            käyttöön 1.12.1999. Sähköistä henkilökorttia
            voidaan käyttää henkilöllisyyden
            osoittavana asiakirjana tavallisen henkilökortin tapaan,
            minkä lisäksi se on hyväksytty viralliseksi
            matkustusasiakirjaksi 15 Euroopan maassa. 
         
         
         Poliisin antamaan henkilökorttiin sisällytetään
            henkilökorttilain 1 ja 3 §:n muutosehdotusten
            mukaan sähköisessä asioinnissa tarvittava tekninen
            osa aina, jollei kysymys ole väliaikaisesta tai alaikäiselle
            ilman huoltajien suostumusta annettavasta henkilökortista.
            Tähän tekniseen osaan talletetaan Väestörekisterikeskuksen myöntämän,
            väestötietolain 20 §:ssä tarkoitetun kansalaisvarmenteen
            tiedot, sähköisen asioinnin edellyttämät
            kortinhaltijan tunnistautumistiedot ja välttämättömät
            tekniset tiedot. Henkilökortin tekniseen osaan voidaan
            kortinhaltijan pyynnöstä tallettaa eri käyttötarkoituksiin
            liittyviä teknisiä sovelluksia ja tietoja. Nämä voivat
            3 a §:n 3 momentin mukaan olla sairausvakuutusta
            koskevia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa
            tarvittavia tietoja (ks. myös 4 mom.). Niiden
            tallettamisesta ja merkitsemisestä henkilökortille
            päättää hakemuksesta Kansaneläkelaitos.
            Uudistuksen tavoitteena on, että sähköisessä asioinnissa
            on käytössä yksi kortti. Uudistus ei
            kuitenkaan vaikuta Kansaneläkelaitoksen nykyiseen toimivaltaan
            antaa sairausvakuutuskortti eli ns. Kela-kortti.
         
         
         Näiden ehdotusten valtiosääntöoikeudellinen ongelma
            koskee sitä, ovatko ne sopusoinnussa perustuslain 10 §:n
            1 momentissa säädettyyn yksityiselämän
            suojaan kuuluvan henkilötietojen suojan kanssa. Sääntelyn
            mahdollinen ongelmallisuus johtuu ennen muuta siitä, että korttiin merkitään
            3 a §:n 3 momentissa tarkoitettuja arkaluonteisia tietoja
            ja että korttia käytetään eri tarkoituksiin. 
         
         
         Henkilökortin tekninen osa voidaan ja se on valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan nimenomaisesti tarkoituskin tehdä sellaiseksi,
            että jokainen siihen talletettava sovellus muodostaa oman,
            tavallaan suljetun kokonaisuutensa. Tällöin myös
            voidaan teknisesti määritellä, ketkä kortin
            lukijat voivat päästä mihinkin tietoihin. Määrittelyn
            tulee itsestään selvästi vastata laeissa
            olevia säännöksiä tietojensaantiin
            oikeutetuista. Näin ymmärrettynä uudistus
            ei ole ongelmallinen perustuslain kannalta. Henkilökorttilaissa
            on valiokunnan mielestä kuitenkin tarpeen säätää se
            keskeinen seikka, että eri sovellukset tietoineen tulee
            tallettaa henkilökortin tekniseen osaan tavalla, joka estää oikeudettomia
            käyttämästä ja lukemasta niitä.
         
         
         Henkilökortin myöntämisen toimivaltakysymykset
         
         Henkilökorttilain 6 §:n 2 momentin muutosehdotus
            koskee tapauksia, joissa henkilökorttiin on tarkoitus merkitä sairausvakuutusta
            koskevia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa
            tarvittavia tietoja. Näiden tietojen tallettamisesta päättää Kansaneläkelaitos,
            kun taas henkilökortin myöntää poliisi.
            Hakemus voidaan tällaisessa tapauksessa yleensä jättää poliisin
            toimipisteiden lisäksi myös sille Kansaneläkelaitoksen
            paikallistoimistolle, jonka kanssa poliisi on tehnyt julkisen hallinnon
            asiakaspalvelujen järjestämisestä yhteisissä palveluyksiköissä annetussa
            laissa tarkoitetun sopimuksen. Jos henkilökorttihakemus
            on jätetty poliisilaitokselle, poliisi toimittaa kyseisten
            tietojen tallettamista koskevan pyynnön Kansaneläkelaitokselle.
         
         
         Ehdotuksen tarkoituksena on, että henkilökorttihakemuksen
            käsittelyyn näissä tapauksissa osallistuvista
            Kansaneläkelaitoksen paikallistoimistoista sovitaan poliisin
            ja Kansaneläkelaitoksen kesken. Tarkkaan ottaen ehdotuksen
            sanamuodon perusteella on kysymys siitä, että tällöin
            henkilökorttihakemus ja siihen liittyvä pyyntö 3
            a §:ssä tarkoitettujen tietojen tallettamisesta
            voidaan jättää paikallistoimistolle.
            Kansaneläkelaitosta koskevista säännöksistä tai
            laitoksen omista ratkaisuista sisäisestä tehtävienjaostaan
            riippuu, millä tavoin 3 a §:n 2 momentissa tarkoitettua
            Kansaneläkelaitoksen päätösvaltaa
            käytetään.
         
         
         Tällainen sääntelytarkoitus on täysin
            hyväksyttävä, eikä siihen liity
            valtiosääntöoikeudellisesti merkityksellisiä näkökohtia.
            Valiokunta kiinnittää kuitenkin yleisesti huomiota
            tarpeeseen arvioida tulevaisuudessa 6 §:n 2 momentissa
            viitatun lain suhdetta perustuslakiin etenkin sen vuoksi, että laki
            on säädetty ennen perusoikeusuudistusta
            ja perustuslain kokonaisuudistusta.
         
         
         Muita seikkoja
         
         1. lakiehdotuksen 4 §.
         
          Asetuksenantovaltuudessa tulee mainita
            asetuksenantaja. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, onko valtuus syytä rajoittaa koskemaan
            vain Suomen kansalaista koskevia tietoja.
         
         
         2. lakiehdotuksen 14 §.
         
          Lisäysehdotuksen pykäläteksti eroaa
            perusteluista ilmenevästä tarkoituksesta. Valiokunnan
            käsityksen mukaan sääntelyn tulee rakentua
            sille perusteluista näkyvälle ajatukselle, että rekisteriin
            merkitään tiedot niistä henkilöistä,
            joiden henkilökorttiin on talletettu 3 a §:ssä tarkoitettuja
            tietoja.