Perustelut
         
         Sotilaallisia voimakeinoja sisältävä virka-apu
         
         Rajavartiolakiin ehdotetaan lisättäväksi
            säännökset rajavartiolaitoksen sotilaallisia
            voimakeinoja sisältävästä virka-avusta
            poliisille. Lakiehdotuksen 77 a §:n 1 momentin mukaan poliisilla
            on oikeus saada rajavartiolaitokselta Suomen merialueella ja talousvyöhykkeellä sotilaallisten
            voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua
            rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2—7 kohdassa
            tai 2 momentissa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn
            rikoksen estämiseksi tai keskeyttämiseksi, jos
            se on välttämätöntä suuren
            ihmismäärän henkeä tai terveyttä välittömästi
            uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi eikä vaaraa ole mahdollista
            torjua lievemmillä keinoilla. 
         
         
         Rajavartiolaitoksella on pykälän 2 momentin mukaan
            oikeus tällaisessa tilanteessa käyttää poliisin
            johdolla sotilaallisia voimakeinoja. Nämä määritellään
            3 momentissa ja 4 momentissa säädetään
            voimakeinojen käytön puolustettavuuden arvioinnissa
            huomioon otettavista seikoista. Lakiehdotuksen 77 b §:ssä säädetään,
            miten poliisille annettavasta virka-avusta päätetään.
            Virka-apua pyytää sisäministeriö,
            ja sen antamisesta päätetään
            valtioneuvoston yleisistunnossa. Jos valtioneuvostoa ei ole mahdollista
            saada riittävän nopeasti koolle, yhteiskunnan
            erittäin tärkeää toimintoa välittömästi
            ja vakavasti vaarantavassa kiireellisessä tapauksessa sisäministeriö voi
            välittömästi päättää virka-avun
            antamisesta.
         
         
         Rajavartiolaitos osallistuu sotilaalliseen maanpuolustukseen,
            ja sen sisäinen järjestys on sotilaallinen. Rajavartiolaitoksella
            on merialueella puolustusvoimien ohella sellaista aluskalustoa,
            jolla on sotilaalliseen voimankäyttöön tarkoitettua
            aseistusta. Lisäksi rajavartiolaitoksella on merialueella
            korkea ympärivuorokautinen toimintavalmius. Poliisi voi
            rajavartiolain nykyisten 22 ja 77 §:n nojalla
            saada rajavartiolaitokselta voimakeinojen käyttöä edellyttävää virka-apua
            terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen
            torjumiseksi. Virka-apu ei voi kuitenkaan sisältää sotilaallisten
            voimakeinojen käyttöä. Tällaista
            virka-apua poliisilla on nykyisin oikeus saada vain puolustusvoimilta
            puolustusvoimien virka-avusta poliisille annetun lain nojalla, joka
            on säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
            (PeVL 10/2005 vp, PeVL
               23/2005 vp). 
         
         
         Valiokunta on todennut, että terrorismissa on kysymys
            yhteiskunnan perustoimintoja, oikeusjärjestystä sekä ihmisten
            henkeä, terveyttä ja turvallisuutta hyvin vakavasti
            vaarantavasta rikollisuudesta, jonka estämiselle ja keskeyttämiselle on
            perusoikeusjärjestelmän näkökulmasta
            hyväksyttävät ja hyvin painavat perusteet.
            Toiminnan poikkeuksellisen vakava luonne on otettava huomioon myös
            arvioitaessa sitä vastaan käytettävien
            keinojen oikeasuhtaisuutta. Terrorististen tekojen laatu voi ääritapauksessa
            puoltaa poikkeuksellisten voimakeinojen käyttämistä (PeVL 23/2005 vp,
            s. 2/I, PeVL 10/2005 vp, s. 2/I). 
         
         
         Ehdotettu sääntely vastaa tarkoin puolustusvoimien
            poliisille antaman virka-avun sääntelyä.
            Sotilaallisten voimakeinojen käyttö on rajattu
            tarkoin määriteltyjen terrorismirikosten estämiseen
            ja keskeyttämiseen. Suhteellisuusvaatimuksen kannalta on
            olennaista, että sotilaallisten voimakeinojen käyttö on
            rajattu tilanteisiin, joissa se on välttämätöntä suuren
            ihmismäärän hengen tai terveyden suojaamiseksi
            välittömästi uhkaavalta vakavalta vaaralta.
            Myös valtioneuvostotasolle ulotettu päätöksentekomenettely muodostaa
            pidäkkeen sotilaallisten voimakeinojen käyttämiselle
            muutoin kuin ääritilanteessa. Ehdotettu sääntely
            ei vaikuta lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen. 
         
         
         Rajavartiolaitoksen ja poliisin yhteispartiointi 
         
         Rajavartiolakiin ehdotetaan lisättäväksi
            säännökset rajavartiomiehen ja poliisimiehen
            yhteispartioinnista ja rajavartiomiehen toimivaltuuksista poliisitehtävissä.
            Lakiehdotuksen 21 §:n 3 momentin mukaan
            rajavartiomies voi ennalta suunnitellussa, tarkoituksenmukaisena
            pidettävässä rajavartiomiehen ja poliisimiehen
            yhteispartioinnissa partiointialueella suorittaa välttämättömiä poliisilain
            2 ja 3 luvussa tarkoitettuja poliisin toimenpiteitä poliisin
            johdolla tapahtuvassa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
            ylläpitämisen tehtävässä.
            Tällaisessa tehtävässä rajavartiomiehellä on
            ehdotetun 33 §:n 1 momentin nojalla poliisimiehelle poliisilain
            2 ja 3 luvussa säädetyt toimivaltuudet, jollei
            päällystöön kuuluva poliisimies
            tai poliisin kenttäjohtaja niitä rajoita. Nykyisin
            rajavartiomiehellä on poliisimiehelle poliisilain 2 luvussa
            säädetyt toimivaltuudet vain kiireellisiin toimenpiteisiin,
            joita poliisi ei voi viipymättä suorittaa (21 §:n
            1—2 mom.). Ehdotettu sääntely merkitsee
            rajavartiomiehen poliisilain mukaisten toimivaltuuksien laajentamista
            myös kiireettömiin yleisen järjestyksen
            ja turvallisuuden ylläpitämisen tehtäviin.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan poliisin ja rajavartiolaitoksen
            yhteispartioita on käytetty lähinnä ennalta
            ehkäiseviin ja valvontatyyppisiin tehtäviin, jolloin
            rajavartiomies ja poliisimies toimivat omien toimivaltuuksiensa
            nojalla (s. 32/I). Nyt yhteispartiointi ehdotetaan
            laajennettavaksi yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitotehtäviin,
            joissa rajavartiomies voi toimia poliisivaltuuksin. Perustelujen
            mukaan tällainen yhteispartiointi keskittyisi käytännössä harvaan
            asutuille alueille valtakunnan rajan läheisyydessä sekä saaristoalueille.
         
         
         Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallan
            käytön tulee perustua lakiin ja kaikessa julkisessa
            toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Perustuslakivaliokunta
            on käytännössään suhtautunut
            pidättyvästi mahdollisuuteen poiketa toimivaltaista
            viranomaista koskevista lain säännöksistä.
            Valiokunta on erityisesti perusoikeuskytkentäisen sääntelyn
            yhteydessä pitänyt välttämättömänä,
            että toimivaltainen viranomainen ilmenee laista yksiselitteisesti
            tai muuten täsmällisesti tai että ainakin
            viranomaisten toimivaltasuhteiden lähtökohdat
            samoin kuin toimivallan siirtämisen edellytykset ilmenevät laista
            riittävän täsmällisesti (esim. PeVL
               3/2014 vp, s. 4/I, PeVL 32/2012
               vp, s. 6, PeVL 2/2012 vp,
            s. 3, PeVL 21/2009 vp,
            s. 4—5, PeVL 19/2009 vp, s.
            4). Viranomaiselle ei siten voida lailla antaa täysin rajoituksetonta
            valtuutta siirtää tehtäviään
            tai toimivaltaansa toiselle viranomaiselle (esim. PeVL
               61/2010 vp, s. 5, PeVL 35/2008
               vp, s. 3).
         
         
         Ehdotuksen mukaan yhteispartiointi rajautuu alueellisesti rajavartiolain
            4 §:n mukaiseen rajavartiolaitoksen toiminta-alueeseen.
            Rajavartiolaitos toimii siellä, missä se on rajajärjestyksen tai
            rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi, rajavalvonnan
            suorittamiseksi taikka rajavartiolaitokselle säädettyjen
            sotilaallisen maanpuolustuksen tehtävien suorittamiseksi
            perusteltua, sekä merialueella ja Suomen talousvyöhykkeellä. Muualla
            rajavartiolaitos toimii vain, jos se on tarpeen laitoksen lakisääteisen
            tehtävän loppuun saattamiseksi tai virka-avun
            antamiseksi. Yhteispartioinnin on oltava lakiehdotuksen mukaan ennalta
            suunniteltua ja tarkoituksenmukaista. Lisäksi poliisin
            on johdettava yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisen
            tehtävää. Ehdotettua viranomaisten yhteistoimintaa voidaan
            pitää viranomaisten voimavarojen tarkoituksenmukaisen
            käytön vaatimana ja valtiosääntöoikeudellisesti
            hyväksyttävänä (vrt. PeVL 3/2014
               vp, s. 4, PeVL 35/2008 vp,
            s. 2/II, PeVL 19/2005 vp, s.
            6/II). Yhteispartiointia koskeva sääntely
            ei valiokunnan mielestä muodostu ongelmalliseksi perustuslain
            kannalta.
         
         
         Teknisen laitteiston asettaminen
         
         Rajavartiolakiehdotuksen 29 §:n 3 momentin perusteella
            rajavartiolaitos saa asettaa rajavyöhykkeen ulkopuolella
            teknisen valvonnan laitteistoa ilman maa- tai vesialueen omistajan
            lupaa vain tilapäisesti. Perusteluiden (s. 36) mukaan tilapäisyydellä tarkoitetaan
            korkeintaan kolmen kuukauden pituista valvontajaksoa. Valiokunnan
            mielestä ajallinen rajaus on syytä lisätä säännökseen.
         
         
         Rajavartiomiehen oikeus tietojen käsittelyyn
         
         Rajavartiomiehellä on lakiehdotuksen 43 a §:n 3 momentin
            nojalla poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta
            annetun lain mukaisessa tiedonhankinta- ja tutkintaryhmässä oikeus käsitellä tietoa,
            joka on hankittu sellaisella menetelmällä, joka
            ei ole rajavartiomiehen käytettävissä.
            Ehdotus vastaa tältä osin asiallisesti nykyistä säätelyä.
            Yhteistoimintatilanteiden lisäksi ehdotetaan, että rajavartiomiehellä on
            yksittäistapauksessa muutoinkin oikeus tällaisten
            tietojen käsittelyyn. Ehdotettu säännös
            ei millään tavalla rajaa tilanteita tai määrittele, milloin
            rajavartiomiehellä on oikeus käsitellä tietoja,
            joiden hankkimiseen hänellä itsellään
            ei ole oikeutta. Perustuslain 10 §:n yksityiselämän ja
            henkilötietojen suojaan liittyvistä syistä valiokunta
            pitää tarpeellisena, että ehdotettua
            sääntelyä täsmennetään
            esimerkiksi koskemaan tiettyjä rikoksia.
         
         
         Rajavyöhykeluvan lupaehdot
         
         Rajavyöhykeluvan lupaehtoja koskevaa 53 §:n 2 momentin
            sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi siten,
            että lupaan voidaan sisällyttää rajajärjestyksen
            ja rajaturvallisuuden ylläpitämisen kannalta välttämättömiä rajavyöhykkeellä harjoitettavaa
            toimintaa koskevia ehtoja. Tällaisesta toiminnasta mainitaan
            perusteluissa (s. 46) metsästyksen järjestäminen
            ja aseen käyttö. Muutosta luonnehditaan esityksessä lähinnä tekniseksi, eikä tarkoituksena
            ole muuttaa nykyistä rajavyöhykelupien myöntämistä tai
            ehtoja koskevaa käytäntöä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että rajavyöhykelupa
            annetaan, jos siihen on asumisesta, työstä, ammatista,
            elinkeinosta, liiketoiminnasta tai harrastuksesta johtuva tai muutoin
            hyväksyttävä syy (rajavartiolain 52 §:n
            2 mom.). Siten lupaehdot voivat kohdistua esimerkiksi elinkeinonharjoittamiseen
            tai rajavyöhykkeellä asuvan henkilön
            toimintaan kotirauhan suojaamalla alueella. Tämän
            vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
            että säännöksessä määritellään
            tarkemmin, minkälaista toimintaa koskevia ehtoja rajavyöhykeluvassa
            voidaan asettaa.
         
         
         Turvatarkastaja
         
         Turvatarkastuksen suorittamiseen oikeutettuja henkilöitä koskevaan
            67 §:n 4 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi
            teknisluonteisia täsmennyksiä. Momentin sanamuotoa
            on syytä tarkistaa siten, että koulutusvaatimus
            koskee myös "muuta rajavartiolaitokseen kuuluvaa
            henkilöä".
         
         
         Soveltaminen Ahvenanmaan maakunnassa
         
         Rajavartiolaitoksen tehtävät Ahvenanmaan maakunnassa
            määräytyvät rajavartiolain,
            Ahvenanmaan itsehallintolain sekä rajavartiolaitoksen tehtävistä Ahvenanmaalla
            annetun tasavallan presidentin asetuksen (420/2004) mukaan.
            Esityksen perusteluissa todetaan, että sotilaallisia voimakeinoja
            käytettäessä viranomaisten on otettava
            huomioon Ahvenanmaan demilitarisointia ja neutralisointia koskevat
            kansainväliset sopimukset (s. 50). Valiokunta pitää tarpeellisena,
            että Ahvenanmaan erityisasemasta johtuvat vaikutukset viranomaisten
            virka-apuun selvitetään ja sääntelyä tarvittaessa
            täydennetään (vrt. PeVL 19/2005
               vp, s. 9/I).