Perustelut
Yleistä
Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2008 on edellisien
vuosien tapaan hyvin laadittu ja selkeä esitys oikeusasiamiehen
toiminnasta ja yleisimmistä laillisuusvalvonnassa esiin
nousseista ongelmista. Kertomus sisältää oikeusasiamiehen
ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot laillisuusvalvonnassa esiin
tulleista ajankohtaisista aiheista ja oikeusasiamiesinstituutiosta
vuonna 2008. Oikeusasiamiehen erityistehtäviä käsittelevässä luvussa
esitetään havaintoja perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumisen ongelmista sekä telepakkokeinojen, peitetoiminnan
ja valeostojen valvonnasta. Lisäksi kertomukseen sisältyy
asiaryhmittäinen kuvaus laillisuusvalvonnasta.
Perus- ja ihmisoikeudet
Oikeusasiamies valvoo tehtäväänsä hoitaessaan perustuslain
109 §:n 1 momentin mukaan perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien
toteutumista. Oikeusasiamiehen kertomuksessa tulee eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun
lain 12 §:n mukaan kiinnittää erityistä huomiota
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen. Laillisuusvalvonnassa perus-
ja ihmisoikeudet ovatkin hallitsevassa asemassa, ja se käy
jo vakiintuneesti ilmi läpi koko kertomuksen.
Oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio tarkastelee puheenvuorossaan
oikeusasiamiesinstituution kehittymistä niin
Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin. Katsauksessa piirtyy kirjoittajan pitkäaikaisen
kokemuksen valossa kokonaisvaltainen kuva oikeusasiamiesinstituution
levittäytymisestä ja laillisuusvalvonnan muutoksista. Kansainvälisessä katsauksessaan
hän käsittelee oikeusasiamiesten roolien eroja
ja yhteisiä piirteitä. Kaikkia oikeusasiamiehiä yhdistäviä tekijöitä ovat
riippumattomuus sekä kansalaisten oikeuksien puolustaminen
ja hallinnon kehittäminen keinoin, jotka perustuvat instituution
asemaan, ei käsky- ja määräysvaltaan.
Kansainvälisesti oikeusasiamiesinstituution kehittyminen
on ollut kiinteässä yhteydessä perus-
ja ihmisoikeusajattelun leviämiseen. Erilaisista
rooleista ja painotuksista riippumatta oikeusasiamiesten tehtävät
liittyvät läheisesti nimenomaan oikeusvaltiokehityksen
sekä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien vahvistamiseen.
Myös Suomessa laillisuusvalvonta on muuttunut ajan
myötä. Oikeusasiamiehen rooli syyttäjänä on
jäänyt taka-alalle, ja viranomaistoimintaa kehittävä rooli
on korostunut. Perus- ja ihmisoikeusajattelun kehittyminen on täälläkin muokannut
oikeusasiamiehen toimintaa viimeisten vuosikymmenien aikana. Merkittävä askel oli
Suomen liittyminen Euroopan ihmisoikeussopimukseen vuonna 1990.
Perusoikeusuudistukseen liittyen oikeusasiamiehen tehtäväksi säädettiin
valvoa perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Oikeusasiamies Paunion
mukaan tämä tehtävä muutti ratkaisevalla
tavalla oikeusasiamiehen tarkastelun näkökulmaa
viranomaisten velvollisuuksista ihmisten oikeuksien toteutumiseen.
Oikeusasiamies Paunio nostaa puheenvuorossaan kriittiseen sävyyn
esiin sen, että ne monet perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen
ongelmat, joihin esimerkiksi oikeusasiamiehet ovat kiinnittäneet
huomiota kerta toisensa jälkeen kertomuksissaan ja ratkaisuissaan,
eivät näytä korjaantuvan. Oikeusasiamiehen
kirjoituksesta välittyy huoli siitä, että vasta
kansainvälinen arvostelu näyttää herkistävän
kotimaista päätöksentekoa ja hallintoa.
Perustuslakivaliokunnan mielestä tällainen kokeneen
laillisuusvalvojan esittämä huolestuttava havainto
on otettava vakavasti. Laillisuusvalvojien kannanotot ja niissä esitetyt
lain tulkintaa tai lainsäädännön
muutostarvetta koskevat käsitykset on hallinnossa otettava
huomioon ja niiden mahdollisesti edellyttämät
toimintakulttuurin muutokset pitää toteuttaa viivytyksettä.
Erityisesti toistuva puuttuminen samoihin ongelmiin on osoitus rakenteellisista
puutteista, joiden korjaamisen on kuuluttava julkisen vallan ensisijaisiin
tehtäviin. Velvoitteen tehostamiseksi tiedon kulkua lainvalvojien
kannanotoista on entisestään kehitettävä.
Tämä olisi syytä ottaa huomioon esimerkiksi
perustettavan ihmisoikeusinstituution roolia pohdittaessa. Lainvalvojien
vuosittaisiin kertomuksiin voitaisiin valiokunnan näkemyksen
mukaan lisäksi ottaa erityinen listaus niistä lainvalvonnassa
ilmenneistä toistuvista ongelmista, joihin ei ole hallinnossa
kiinnitetty riittävää huomiota.
Oikeusasiamiehen toiminta tilastotietojen valossa
Kertomusvuoden aikana oikeusasiamiehen käsiteltäväksi
tuli kaikkiaan 4 107 uutta laillisuusvalvonta-asiaa. Tämä on
selvästi enemmän kuin edellisenä kertomusvuonna
(3 857). Kaikkiaan vuonna 2008 oikeusasiamies ratkaisi
4 114 laillisuusvalvonta-asiaa. Sekä saapuneiden kanteluiden
(3 694) että ratkaistujen kanteluiden (3 720)
määrä oli suurempi kuin koskaan aiemmin.
Suurimpia asiaryhmiä olivat sosiaaliturva-asiat (18 % ratkaisuista),
poliisitoimi (16 %), vankeinhoito (12 %), terveydenhuolto
(11 %) ja tuomioistuinlaitoksen toiminta (6 %).
Merkittävin kasvu tapahtui edellisen kertomusvuoden tapaan
vankeinhoitolaitosta koskevissa kanteluissa. Muissa suurissa asiaryhmissä ratkaisujen
osuus
säilyi suunnilleen edellisen kertomusvuoden tasolla.
Toimenpiteisiin johtaneita ratkaisuja annettiin vuonna 2008
yhteensä 667 eli noin 18 prosentissa kaikista kanteluita
ja omia aloitteita koskevista ratkaisuista. Yleisimpiä toimenpiteitä olivat
käsityksen esittäminen (559) ja huomautuksen antaminen
(32). Virkasyytteitä ei kertomusvuoden aikana määrätty
nostettavaksi. Tarkastuksia tehtiin 71 kohteeseen (edellisenä vuonna
69). Uutta olivat yllätystarkastukset vankiloissa.
Valiokunta ei ole erikseen arvioinut oikeusasiamiehen yksittäisiä ratkaisuja
tai kannanottoja.
Kanteluiden käsittelystä
Kanteluiden ja muiden laillisuusvalvonta-asioiden määrä on
viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut voimakkaasti. Pelkästään
viiden viimeisen vuoden aikana kanteluiden määrä on
lisääntynyt 48 %. Kanteluiden määrää on
lisännyt erityisesti sähköisen asioinnin
kasvu.
Kanteluiden ja muiden laillisuusvalvonta-asioiden
määrän kasvusta huolimatta kanteluiden
käsittelyajat eivät ole viime vuosina pidentyneet.
Tämä johtuu erityisesti siitä, että kanteluiden
käsittelyä on tehostettu kehittämällä työskentely-
ja toimintatapoja sekä panostamalla henkilökunnan
koulutukseen ja työhyvinvointiin. Kanslian uuden sähköisen
asianhallintajärjestelmän toivotaan tulevaisuudessa
lyhentävän käsittelyaikoja.
Perustuslakivaliokunta pitää myönteisenä, että oikeusasiamiehen
kansliassa on aktiivisesti pyritty käsittelyaikojen lyhentämiseen.
Tavoitteen edistämiseen on mahdollisuuksien mukaan jatkossakin
syytä pyrkiä muun muassa joustavoittamalla kanteluiden
tutkimista ja työskentelytapoja. Tällä voi
valiokunnan mielestä olla myönteisiä vaikutuksia
kansalaisten oikeusturvan ja oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuuden
kannalta.
Kertomuksessa pidetään tärkeänä,
että oikeusasiamiehellä olisi tulevaisuudessa
nykyistä laajempi harkintavalta kanteluiden tutkittavaksi
ottamisessa siten, että oikeusasiamies voisi arvioida kantelun
tutkinnan tarvetta yksilön oikeusturvan tai perus- ja ihmisoikeuksien
toteuttamisen kannalta. Tämän on katsottu edellyttävän
muutoksia ainakin eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun
lain 3 §:ään. Asia on vireillä oikeusministeriön
asettamassa työryhmässä, jonka on määrä saada
työnsä päätökseen kesällä 2010.
Perustuslakivaliokunta pitää asetettua tavoitetta
varsin perusteltuna. Oikeusasiamiehellä on oltava mahdollisuus
siirtää toiminnan painopistettä sellaisiin
asioihin, joissa kantelijan oikeusturva tai muut perus- ja ihmisoikeusnäkökohdat edellyttävät
joutuisaa ja tehokasta käsittelyä. Tutkintakynnyksen
nostaminen olisi omiaan mahdollistamaan myös voimavarojen
suuntaamisen lisääntyvästi oma-aloitteeseen
tutkintaan ja tarkastuksiin. Valiokunnan käsityksen mukaan
eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 2 ja 3 §:n
säännökset kantelun vähimmäissisällöstä ja
kantelun tutkimisen edellytyksistä eivät nykyiselläänkään
estä kanteluiden tutkinnan yhteydessä käytettävän
harkinnan laajentamista ja tutkintakynnyksen nostamista ainakin
jossain määrin.
Kansalaisnäkökulman huomioon ottaminen on
oikeusasiamiehen työssä erityisen tärkeää. Kantelijan
kannalta usein keskeistä on saada asiassaan apua
mahdollisimman nopeasti. Osa oikeusasiamiehelle tehdyistä kanteluista
ja muista kirjoituksista koskee sellaisia viranomaisen tai muun
julkista tehtävää hoitavan tahon toimenpiteitä,
joiden osalta epävirallisempikin yhteydenotto oikeusasiamiehen
kansliasta tällaiseen tahoon tai asianomaiseen virkamieheen
voi johtaa asian pikaiseen selvittämiseen ja mahdollisesti
tarvittavaan toiminnan korjaamiseen. Tällaisten yhteydenottojen
lisääminen — muutoinkin kuin varsinaisen
selvityspyynnön yhteydessä — voi valiokunnan
näkemyksen mukaan osaltaan lyhentää myös
käsittelyaikoja.
Oikeusasiamiehen syyteoikeudesta
Virkasyyte on ankarin oikeusasiamiehen käytössä olevista
toimenpiteistä. Oikeusasiamies voi kuitenkin olla nostamatta
syytettä, vaikka valvottava on menetellyt lainvastaisesti
tai jättänyt velvollisuutensa täyttämättä,
jos hän katsoo, että asia voi jäädä huomautuksen
varaan.
Perustuslakivaliokunta tarkasteli oikeusasiamiehen syyteoikeuden
merkitystä apulaisoikeusasiamies Jääskeläisen
puheenvuoron pohjalta mietinnössään eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomuksesta vuodelta 2007 (PeVM 4/2009
vp, 2—3). Valiokunta totesi tuolloin, että lainvalvontainstituutioiden
olemassaolon ennakollista vaikuttavuutta ja toimenpideharkinnassa
noudatettua oikeasuhtaisuutta on omiaan osoittamaan muun muassa
se, että syyteoikeuden käyttämiseen turvaudutaan
käytännössä vain harvoin. Valiokunta
uudistaa näkemyksensä, mutta huomauttaa samalla,
että virkasyytteen nostamisen kynnystä ei toisaalta
ole syytä asettaa yksittäistapauksissa liian korkealle.