Perustelut
Yleistä
Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus toiminnastaan vuodelta
2005 on edellisten vuosien tapaan hyvin laadittu ja selkeä esitys
oikeusasiamiehen toiminnasta ja yleisemmistä laillisuusvalvonnassa
esiin nousseista ongelmista. Kertomus sisältää oikeusasiamiehen
ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot laillisuusvalvonnassa esille
tulleista ajankohtaisista aiheista, katsauksen kertomusvuoden toimintaan,
havaintoja perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen ongelmista, telepakkokeinojen
ja peitetoiminnan valvontaa koskevan jakson sekä asiaryhmittäiset
kuvaukset oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnasta. Kertomuksesta
saa kattavan kuvan oikeusasiamiehen toiminnasta kertomusvuonna.
Oikeusasiamies valvoo tehtäväänsä hoitaessaan
perustuslain 109 §:n 1 momentin mukaan perusoikeuksien
ja ihmisoikeuksien toteutumista. Oikeusasiamiehen kertomuksessa
tulee eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 12 §:n mukaan
kiinnittää erityistä huomiota perus-
ja ihmisoikeuksien toteutumiseen. Perus- ja ihmisoikeudet ovatkin
hallitsevassa asemassa laillisuusvalvonnassa, ja se käy
jo vakiintuneesti ilmi läpi koko kertomuksen.
Kertomusvuoden aikana ratkaistujen laillisuusvalvonta-asioiden
määrä (3 491) on edelleen kasvanut
edellisvuodesta (3 286). Kanteluiden keskimääräinen
käsittelyaika (6,1 kuukautta) lyheni huomattavasti edellisestä vuodesta (7,6
kuukautta). Kanteluita oikeusasiamiehelle (3 352)
tehtiin edellistä vuotta (2 950) enemmän.
Kertomusvuonna tarkastuksia (76) tehtiin edellisvuotta (81) vähemmän.
Kertomuksesta ilmenee, että toimenpiteisiin johtaneita
ratkaisuja oli vuonna 2005 yhteensä 513. Huomautuksia annettiin
40 ja käsityksiä 429. Käsityksistä moittivia
oli 209 ja ohjaavia 220. Virkasyytteitä ei määrätty
nostettaviksi.
Valiokunta ei ole erikseen arvioinut oikeusasiamiehen yksittäisiä ratkaisuja
tai kannanottoja.
Telepakkokeinojen ja peitetoiminnan valvonta
Telepakkokeinojen käytön ja peitetoiminnan valvonta
ovat oikeusasiamiehen erityistehtäviä. Kertomuksessa
on perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla
varattu telepakkokeinoja ja peitetoimintaa varten oma pääjakso
(PeVM 15/2002 vp). Siten on voitu muodostaa
menettely, jossa perustuslakivaliokunta kuulee näiden kysymysten
osalta asiantuntijoita ja oikeusasiamiehellä on mahdollisuus
esittää näkemyksensä kuulemisessa
esille tulleista seikoista.
Sisäasiainministeriö antaa pakkokeinolain mukaisesti
eduskunnan oikeusasiamiehelle vuosittain kertomuksen telekuuntelun
ja -valvonnan sekä teknisen kuuntelun käytöstä samoin
kuin selvityksen teknisen tarkkailun käytöstä rangaistuslaitoksissa.
Tämän kertomuksen liitteenä on Tullihallituksen
laatima selvitys tullin käyttämistä telepakkokeinoista.
Lisäksi puolustusministeriö antaa vuosittain kertomuksen
puolustusvoimissa suoritetusta teknisestä kuuntelusta.
Tuomioistuinten poliisille (1 506) myöntä-mien
telekuuntelulupien määrä putosi selvästi vuodesta
2004 (2 028). Tullille (171) lupia myönnettiin
lähes saman verran kuin edellisenä vuonna (164).
Pakkokeinolain nojalla poliisille (1 419) myönnettyjen
televalvontalupien määrä jatkoi laskuaan
vuonna 2005 (1 822 vuonna 2004). Tullille (352) televalvontalupia
myönnettiin hieman edellisvuotta enemmän (316).
Oikeusasiamiehellä on ollut tärkeä rooli
telepakkokeinojen valvonnassa ja valvontajärjestelmien
kehittämisessä. Laillisuusvalvonta voi kuitenkin
ainoastaan täydentää hallinnon sisäisiä valvontamekanismeja.
Lisäksi on syytä korostaa pakkokeinolainsäädäntöä soveltavien
tuomioistuinten asemaa ja tehtäviä pakkokeinojen kohteiden
oikeusturvan kannalta.
Perustuslakivaliokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota
pakkokeinolainsäädännön puutteisiin
ja pitänyt tärkeänä lainsäädännön
kokonaisuudistuksen aikaansaamista. Tavoitteena tulee valiokunnan
mielestä olla perusoikeusjärjestelmän
vaatimukset täyttävä, selkeä ja
johdonmukainen sääntelykokonaisuus. Tämän
tavoitteen saavuttaminen saattaa edellyttää pakkokeinolainsäädännön
uudistamista muiltakin kuin telepakkokeinoja koskevilta osilta.
Samalla on tärkeää ennakkoluulottomasti
kokonaisuudesta käsin arvioida nykyisten oikeusturva- ja
valvontajärjestelmien kehittämistarpeita ja valmistella tarvittaessa
ehdotukset lainsäädännön uudistamiseksi
näiltäkin osin (PeVL 11/2005
vp, s. 3/I). Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvoston piirissä jatketaan toimenpiteitä pakkokeinolainsäädännön
kokonaisuudistuksen aikaansaamiseksi.
Poliisimiehellä on poliisilain mukaan oikeus käyttää tiettyjen
rikosten estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi
peitetoimintaan tai valeostoihin perustuvia menetelmiä.
Sisäasiainministeriön on poliisilain 32 a §:n
mukaan annettava vuosittain eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomus
peitetoiminnan käytöstä. Poliisille peitetoiminta
merkitsee valtuuksia toimia tietyissä rajoissa vastoin
rikosoikeudellisia kieltoja. Valtuuksien käyttöön
on perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvien näkökohtien
takia suhtauduttava varsin varovasti (PeVL 5/1999
vp, s. 4—6). Oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnalla
on tärkeä merkitys peitetoiminnan valvonnan seurannassa.
Muita seikkoja
Perustuslakivaliokunta on kertomuskauteen sinänsä liittymättömänä seikkana
kiinnittänyt perustuslain näkökulmasta
huomiota sisällöltään uskonnolliseksi
luonnehdittavan viestinnän vapauteen.
Perustuslain 12 §:n 1 momentissa turvattuun sananvapauteen
sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja,
mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Säännös
on sen esitöiden mukaan ymmärrettävä alaltaan
huomattavan laajaksi. Siten esimerkiksi julkistamisella säännöksessä tarkoitetaan
kaikenlaista viestien julkaisemista, välittämistä ja
levittämistä (HE 309/1993 vp,
s. 57/I). Sananvapauden perustuslainsuojan piiriin kuuluvat
tiedot, mielipiteet ja muut viestit niiden sisällöstä riippumatta
(HE 309/1993 vp, s. 56/II).
Myös uskonnollisten viestien levittäminen on näin
ollen perustuslain sananvapaussäännöksen
suojaamaa. Sananvapautta suojataan myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen
10 artiklan määräyksillä.
Perustuslain 11 §:ssä turvattuun uskonnon
ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa
uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Oikeus ilmaista vakaumus vahvistaa
perustuslain sananvapaussäännöksestä johtuvaa
suojaa uskonnollisen ja muun vakaumuksellisen viestinnän
vapaudelle. Uskonnollisen sanoman levittäminen on uskonnon-
ja sananvapautta suojaavien perustuslainsäännösten
erityisesti turvaamaa toimintaa, kuten eduskunnan oikeusasiamies
on aivan oikein aiemmin todennut.Eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus toiminnastaan vuonna 2000, s. 277.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 9 artiklassa turvattu ajatuksen-,
omantunnon- ja uskonnonvapaus sisältää vapauden
vaihtaa uskontoa tai uskoa ja vapauden tunnustaa uskontoaan tai uskoaan
joko yksin tai yhdessä muiden kanssa julkisesti tai yksityisesti
jumalanpalveluksissa, opettamalla, hartaudenharjoituksissa ja uskonnollisin
menoin. Oikeus yrittää vakuuttaa muita ihmisiä esimerkiksi
opettamalla kuuluu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan tähän vapauteen.
Artiklassa turvattu oikeus vaihtaa uskontoa tai uskoa voisi muussa
tapauksessa jäädä kuolleeksi kirjaimeksi.Kokkinakis
v. Kreikka (25.5.1993), tuomion kohta 31.
Uskonnon- ja sananvapauden taustalla vaikuttavat yleiset ajatukset
moniarvoisesta ja suvaitsevasta yhteiskunnasta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on näistä lähtökohdista jo perinteisesti
katsonut Euroopan ihmisoikeussopimuksen sananvapausartiklan soveltamisalaan
kuuluviksi myös sellaiset viestit, jotka ovat sisällöltään
esimerkiksi väestön jonkin osan mielestä järkyttäviä tai
hämmentäviä.Esimerkiksi Handyside
v. Yhdistynyt kuningaskunta (7.12.1976), tuomion kohta 49. Selvää toisaalta on,
etteivät esimerkiksi väkivaltaisetKokkinakis
v. Kreikka (25.5.1993), tuomion kohdat 48—49. tai
hyökkäävätEduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus toiminnastaan vuonna 2000, s. 277—278. tavat
levittää uskonnollisia tai muitakaan viestejä kuulu
perus- ja ihmisoikeusjärjestelmien turvaaman toiminnan
piiriin.
Perustuslaki ja Euroopan ihmisoikeussopimus antavat hyvin vahvaa
suojaa uskonnollisen ja muun vakaumuksellisen viestinnän
vapaudelle. Tämä vapaus kuuluu yhtäläisesti
jokaiselle Suomen oikeudenkäyttöpiirissä olevalle
yksilölle samoin kuin esimerkiksi kaikille Suomessa toimiville
uskonnollisille yhdyskunnille. Mahdollisista rajoituksista viestinnän
vapauteen voidaan säätää lailla,
mutta sellaisen lain tulee täyttää perusoikeusrajoituksiin
kohdistuvat yleiset vaatimukset muun ohella sääntelyn
hyväksyttävyydestä ja välttämättömyydestä samoin
kuin tarkkarajaisuudesta ja täsmällisyydestä.