Perustelut
Yleistä
Oikeuskanslerin kertomuksen yleiskatsauksessa esitellään
oikeuskanslerin tehtävät. Tämän
lisäksi kertomuksessa selostetaan oikeuskanslerin toimintaa
valtioneuvostossa, perus- ja ihmisoikeuksien valvontaa, laajempia
oikeuskanslerinvirastossa tehtyjä laillisuusvalvonnan kannanottoja,
valtionhallinnon laillisuusvalvontaa hallinnonaloittain, kunnallis-
ja muun itsehallinnon laillisuusvalvontaa sekä asianajajalaitoksen valvontaa.
Kertomusvuoden keskeisimmät perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen
liittyvät laillisuusvalvonnalliset havainnot on kerätty kertomuksen
yhteen lukuun. Kertomuksessa on myös tilastotietoja oikeuskanslerinviraston
toiminnasta.
Kertomukseen sisältyy toista kertaa valiokunnan esityksen
mukaisesti oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin yleisemmät
puheenvuorot laillisuusvalvonnassa esille nousseista kysymyksistä (PeVM
12/2009 vp, s. 1, PeVM 5/2009 vp,
s. 1). Oikeuskansleri Jonkka tarkastelee puheenvuorossaan informaatio-ohjauksen
riittävyyttä kuntien hyvinvointipalveluiden ohjauksessa.
Hän katsoo, ettei informaatio-ohjaus turvaa välttämättä kaikissa
tapauksissa riittävästi keskeisten palveluiden
saatavuutta perustuslain edellyttämällä tavalla.
Laillisuusvalvonnan kannalta on merkityksellistä, että vain
velvoittavien säännösten noudattamista
voidaan valvoa. Apulaisoikeuskansleri Puumalainen käsittelee
puheenvuorossaan kertomusvuonna voimaan tulleita ylimpiä laillisuusvalvojia
koskevien lakien uudistuksia sekä jatkaa edellisessä kertomuksessa
aloittamaansa yhdenvertaisuuskeskustelua.
Oikeuskanslerin toiminta tilastotietojen valossa
Kertomusvuoden aikana oikeuskanslerinvirastoon saapui 1 843
(v. 2009 saapui 1 762) kanteluasiaa ja ratkaistiin 1 853
(1 748). Kanteluiden ja ratkaistujen kanteluiden määrä on
noussut hieman edellisestä vuodesta. Edellisvuoteen verrattuna
on myönteistä se, että kanteluasioita
ratkaistiin enemmän kuin niitä saapui. Toimenpideratkaisujen
prosentuaalinen osuus (17 %) tutkittavaksi otetuista
kanteluasioista nousi yhden prosenttiyksikön edelliseen
vuoteen. Kaikkien kantelujen ratkaisuaikojen mediaani kasvoi edelleen
ollen 6,9 viikkoa (edellisenä vuonna 6,8 viikkoa), mutta
ratkaisuaikojen keskiarvo aleni yhdellä viikolla 26,8 viikkoon.
Kertomusvuoden alussa oli vireillä yksi vuonna 2006
vireille tullut asia, ja vuodelle 2011 siirtyi yksi vuonna 2007
vireille tullut asia. Kysymyksen ollessa yksittäisistä asioista
voi niiden käsittelyn viipyminen olla poikkeuksellista.
Tilastotietojen valossa edellisiltä vuosilta siirtyneiden
asioiden määrä näyttää kuitenkin
lisääntyneen. Valiokunta kiinnittää huomiota
asioiden mahdollisimman joutuisaan käsittelyyn, jota edesauttavat
kertomusvuonna voimaan tulleet oikeuskanslerista annetun lain muutokset.
Lisäksi oikeuskanslerin virasto voisi harkita esimerkiksi
yhden vuoden tavoiteajan asettamista kanteluiden käsittelylle,
kuten oikeusasiamiehen kansliassa on tehty.
Valiokunta ei ole erikseen arvioinut oikeuskanslerin yksittäisiä ratkaisuja
tai kannanottoja.
Ministerivastuuasian esitutkinta
Kertomuksen jaksoon "Laajempia laillisuusvalvonnan kannanottoja"
sisältyy oikeuskanslerin perustuslakivaliokunnalle vuoden
2010 valtiopäivillä ministerivastuuasiassa tekemän
ilmoituksen liitteenä ollut muistio. Siinä oikeuskansleri
totesi perustuslain ja ministerivastuulain säännöksistä johtuvan,
ettei oikeuskanslerilla ole mahdollisuutta käynnistää esitutkintaa
valtioneuvoston jäsenen epäillyn virkarikoksen johdosta.
Hänen mukaansa esitutkinnan käynnistäminen
on vain perustuslakivaliokunnan harkinnassa.
Valiokunta on käsitellyt asiaa lausunnossaan hallituksen
esityksestä esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
uudistamiseksi (PeVL 66/2010 vp).
Valiokunta totesi, että ylimpien laillisuusvalvojien oikeus
määrätä esitutkinta ministerivastuuasiassa
on epäselvä. Hallituksen esityksen perusteluiden — ja
oikeuskanslerin — tulkintaa valiokunta piti liian pitkälle
menevänä. Valtakunnanoikeudesta ja ministerivastuuasioiden
käsittelystä annetun lain 4 §:n nojalla perustuslakivaliokunta
voi ministerivastuuasiaa käsitellessään
pyytää valtakunnansyyttäjää ryhtymään
toimenpiteisiin esitutkinnan toimittamiseksi. Valiokunta on katsonut,
ettei säännöstä pidä tulkita
niin, etteivätkö ylimmät laillisuusvalvojat
voisi käynnistää itse esitutkintaa ministerivastuuasiassa.
Mainittu pykälä on sijoitettu lain 2 lukuun, jonka
otsikko on ministerivastuuasian käsittely eduskunnassa.
Ministerivastuulain esityöt eivät myöskään
viittaa siihen, että lakia säädettäessä olisi
ollut tarkoitus tältä osin muuttaa ylimpien laillisuusvalvojien
toimivaltaa. Valiokunta toteaa aikaisemman kannanottonsa mukaisesti,
että nykyinen epäselvä tilanne on haitallinen
ja valtioneuvoston piirissä on tarpeellista ryhtyä toimenpiteisiin
ylimpien laillisuusvalvojien toimivallan selkiinnyttämiseksi ministerivastuuasiassa.