Perustelut
Oikeuskanslerin virkatoimien lainmukaisuuden tutkiminen
Perustuslain 117 §:n mukaan oikeuskanslerin virkatoimien
lainmukaisuuden tutkimista, syytteen nostamista häntä vastaan
lainvastaisesta menettelystä virkatoimessa sekä tällaisen
syytteen käsittelystä on voimassa, mitä 114
ja 115 §:ssä valtioneuvoston jäsenestä säädetään. Syyte
oikeuskansleria vastaan lainvastaisesta menettelystä käsitellään
valtakunnanoikeudessa. Syytteen nostamisesta päättää perustuslain 114 §:n
nojalla eduskunta saatuaan perustuslakivaliokunnan kannanoton valtioneuvoston oikeuskanslerin
menettelyn lainvastaisuudesta. Oikeuskanslerin virkatoimien lainmukaisuuden tutkinta
on tullut perustuslakivaliokunnassa vireille perustuslain 115 §:n
mukaan vähintään kymmenen kansanedustajan,
tässä tapauksessa 16 kansanedustajan allekirjoittamalla
muistutuksella. Ministerisyytteen nostamiselle on perustuslain 116 §:ssä asetettu
erityinen syytekynnys. Syyte voidaan nostaa, jos valtioneuvoston jäsen
on tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
olennaisesti rikkonut ministerin tehtävään kuuluvat
velvollisuutensa tai menetellyt muutoin virkatoimissaan selvästi
lainvastaisesti. Tämä syytekynnys ei koske oikeuskansleria,
joten häntä koskee aivan tavanomainen syytekynnys
(PeVM 1/2005 vp, s. 3/I, PeVM
10/1998 vp, s. 33—34).
Oikeuskanslerin tehtävät ja toimivalta
Perustuslain 111 §:n 2 momentin mukaan oikeuskanslerin
tulee olla läsnä valtioneuvoston istunnossa ja
esiteltäessä asioita tasavallan presidentille
valtioneuvostossa. Perustuslain 108 §:n 1 momentin
mukaan oikeuskanslerin tehtävänä on valvoa
valtioneuvoston ja tasavallan presidentin virkatoimien lainmukaisuutta. Oikeuskanslerin
tulee myös valvoa, että muun muassa tuomioistuimet
ja muut viranomaiset sekä virkamiehet noudattavat lakia
ja täyttävät velvollisuutensa. Tehtäväänsä hoitaessaan oikeuskansleri
valvoo perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista. Edelleen
2 momentin nojalla oikeuskanslerin on pyydettäessä annettava
valtioneuvostolle ja ministeriöille tietoja ja lausuntoja
oikeudellisista kysymyksistä.
Jos oikeuskansleri havaitsee valtioneuvoston tai ministerin
päätöksen tai toimenpiteen laillisuuden
antavan aihetta huomautukseen, tulee hänen perustuslain
112 §:n 1 momentin mukaan esittää huomautuksensa
perusteluineen. Jos se jätetään ottamatta
huomioon, oikeuskanslerin tulee merkityttää kannanottonsa
valtioneuvoston pöytäkirjaan ja tarvittaessa ryhtyä muihin toimenpiteisiin.
Vastaavan tyyppinen säännös on valtioneuvoston
oikeuskanslerista annetun lain 2 §:n 1 momentissa, mutta
siinä ei ole mainintaa päätöksen
tai toimenpiteen "laillisuudesta". Pykälän 2 momentin
perusteella, jos oikeuskansleri katsoo valtioneuvostossa käsiteltävässä asiassa
jonkin oikeudellisen seikan antavan siihen aihetta, hän
voi merkityttää kantansa valtioneuvoston pöytäkirjaan.
Lisäksi mainitun pykälän 3 momentin mukaan
oikeuskanslerin tehtävänä on valvoa,
että valtioneuvoston pöytäkirjat laaditaan
oikein.
Mainitun lain 3 §:n mukaan valvoessaan tuomioistuinten
ja muiden viranomaisten toimintaa oikeuskansleri käsittelee
hänelle osoitettuja kirjallisia kanteluja ja viranomaisten
ilmoituksia. Käytännössä valtioneuvoston
virkavelvollisuuksien laiminlyönnin valvonnan painopiste
on ennakollisessa valvonnassa, joka tapahtuu siten, että oikeuskansleri
etukäteen tarkastaa valtioneuvoston yleisistunnon esittelyn
esittelylistan (HE 175/1999 vp, s. 13/II).
Syytteen nostamisesta tuomaria vastaan lainvastaisesta menettelystä virkatoimessa
päättää perustuslain 110 §:n
1 momentin mukaan oikeuskansleri tai oikeusasiamies.
Oikeuskanslerista annetun lain 6 §:n 3 momentin nojalla,
jos yleinen etu vaatii, oikeuskanslerin on ryhdyttävä toimenpiteisiin
oikaisun saamiseksi lainvastaiseen tai virheelliseen päätökseen
tai menettelyyn. Oikeuskanslerin puuttuminen virheelliseen menettelyyn
johtaakin usein itseoikaisuun eli viranomainen itse korjaa virheensä (HE
175/1999 vp, s. 16/II).
Muistutuksessa oikeuskanslerin virkavastuun keskeisimmäksi
kysymykseksi nousee se, johdatteliko oikeuskansleri valtioneuvostoa
harhaan sen tehdessä päätöstä Kemihaaran
soiden liittämiseksi Natura-verkostoon korkeimman hallinto-oikeuden
palautuspäätöksen johdosta.
Oikeuskanslerin toiminnan oikeudellinen arviointi
Muistutuksen kohtien 1—5 osalta perustuslakivaliokunta
toteaa, että esitetyt väitteet ovat tulleet ratkaistuiksi
korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Ratkaisuihin haetut purkupyynnöt
ovat korkeimmassa hallinto-oikeudessa tulleet hylätyiksi.
Oikeuskanslerin mahdollisuus valvoa tuomioistuinten toimintaa rajoittuu
menettelytapojen valvontaan, mutta se ei ulotu tuomioistuinten päätösten
sisältöön. Perustuslain 3 §:n 3 momentin
mukaan tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat
tuomioistuimet, ylimpinä tuomioistuimina korkein oikeus
ja korkein hallinto-oikeus. Oikeuskansleri on valvontaviranomainen
eikä muutoksenhakuviranomainen (M 1/2004
vp, s. 3/II). Varsinkin ylimpien tuomioistuinten
suhteen oikeuskanslerin laillisuuden valvonnan tulee olla hyvin
pidättyväistä, sillä vastuu
lakien tulkinnasta kuuluu tuomioistuimelle itselleen eikä oikeuskanslerille.
Kohdan 6 osalta perustuslakivaliokunta viittaa oikeuskanslerin selitykseen
siitä, että englanninkielisten asiakirjojen kääntäminen
suomen kielelle kuuluu ympäristöministeriölle.
Perustuslakivaliokunta katsoo, ettei oikeuskansleri ole kohtien
1—6 osalta menetellyt virkatoimissaan lainvastaisesti.
Väitteen 7 mukaan oikeuskansleri painosti ministereitä tehtäessä ratkaisua
Kemihaaran soiden liittämisestä Naturaan, kun
hän jakoi etukäteen allekirjoittamansa eriävän
mielipiteen ja ilmoitti liittävänsä sen
valtioneuvoston pöytäkirjaan. Näin hän
sai valtioneuvoston luopumaan lisäselvityspyynnöstä ja
tekemään myönteisen päätöksen
Kemihaaran soiden liittämiseksi Naturaan heti.
Perustuslakivaliokunnan saaman selvitysaineiston perusteella
tapahtumien kulku oli seuraava. Valtioneuvosto jätti Kemihaaran
suot päätöksessään
20.8.1998 Natura 2000 -verkoston ulkopuolelle.
Korkein hallinto-oikeus kumosi 14.6.2000 valtioneuvoston päätöksen
asian valmisteluvaiheessa mukana olleen Kemihaaran soiden osalta ja
palautti asian tältä osin valtioneuvostolle uudelleen
käsiteltäväksi. Päätöksessään
korkein hallinto-oikeus katsoi, "ettei ottaen huomioon valitusten
käsittelyssä kohteen luontoarvoista saadut tiedot
sekä se, mitä edellä on todettu jäsenvaltion
harkintavallan perustamisesta lintu- ja luonnontieteellisiin seikkoihin,
Kemihaaran soiden alueesta ole riittävästi selvitystä päätöksen
lainmukaisuuden arvioimiseksi."
Valtioneuvoston kanslia pyysi oikeuskanslerilta lausunnon KHO:n
päätöksen sitovuudesta, jonka hän
antoi 12.1.2004. Siinä oikeuskansleri totesi, että "KHO:n
päätöstä Kemihaaran soiden osalta
on oikein tulkita siten, että alun perin valmistelussa
ollut alue on otettava Naturaan. Päinvastainen ratkaisu
edellyttää kiistatonta lintu- ja luonnontieteellistä selvitystä,
joka kumoaa ne selvitykset, joiden perusteella Kemihaaran soiden
aluetta alun perin valmisteltiin Naturaan. Todennäköisyys,
että jollei näin tehdä tai aluetta vähennetään
taloudellisin tms. näkökohdin, jotka ovat muita
kuin luonnon- tai lintutieteellisiä, on sen puolella, että KHO
palauttaa asian toistamiseen valtioneuvostolle. Tällainen
ratkaisu sisältää myöskin riskin
oikeudellisiin — mahdollisesti myös taloudellisiin
seuraamuksiin johtaviin reaktioihin EY:n taholta." — "EY-tuomioistuin
on edellä viittaamissani tuomioissa päätynyt
siihen, että Suomi ei ole noudattanut lintudirektiivin
mukaisia velvoitteitaan, koska se ei ole riittävästi
ja lopullisesti osoittanut alueellaan sijaitsevia erityissuojelualueita.
EY-tuomioistuimen päätöksen tulkinta-arvo
ei sinänsä ole aivan yksiselitteinen,
koska tuomio annettiin tilanteessa, jossa Suomen ensimmäistäkään
Natura-päätöstä ei ollut tehty.
Tuomion perusteluissa kuitenkin jo tuotiin esiin Kemihaaran suot
ja esittelevän tuomarin kertomuksessa, joka liittyy tuomioon,
isketään silmät aika vahvasti Kemihaaraan."
Ministeri Hannes Mannisen tavoitteena oli hakea perustetta sille,
että Kemihaaran suot voitaisiin uuden luonnontieteellisen
selvityksen perusteella poistaa tästä valtioneuvoston
päätöksestä. Hän esitti
15.1.2004 hallituksen neuvottelussa ennen valtioneuvoston istuntoa
asian esittelijälle 12 kysymystä ja sen jälkeen
oikeuskansleri Nikulalle kysymyksen, rikottaisiinko jotakin säädöstä tai
säännöksiä, jos Kemihaaran suot poistettaisiin
Naturasta ja samalla lykättäisiin sitä koskeva
päätös selvityksien tekemistä varten.
Oikeuskanslerin mukaan mitään säännöksiä ei
rikottaisi, jos muutamalla kuukaudella lykättäisiin
päätöksentekoa. Tällä perusteella
ministeri Manninen laati oman muutosesityksensä valtioneuvostolle.
Oikeuskansleri sai tietää asian esittelijältä, että selvitys
olisi vienyt aikaa vuoden verran, jona aikana Kemihaaran suot olisivat
todennäköisesti olleet taas valituksen johdosta
KHO:ssa ja ehtineet palautua uudelleen valtioneuvoston käsittelyyn,
mitä hänen mukaansa ei voi pitää hallituksen
oikeudellisen arvovallan mukaisena. "Pidin kuitenkin tarpeellisena
kiinnittää huomiota, paitsi KHO:lta todennäköisesti
odotettavaan palautukseen, EU:n taholta tuleviin toimenpiteisiin,
jos Kemihaaran suot jäävät vielä Naturan
ulkopuolelle: Tällainen ratkaisu sisältää myös
riskin oikeudellisiin toimenpiteisiin — mahdollisesti myös
taloudellisiin seuraamuksiin johtaviin reaktioihin EY:n taholta."
Ministeri Mannisen vastaehdotuksen jälkeen, joka luonnontieteellisten
lisäselvitysten hankkimisen vuoksi olisi asiallisesti lykännyt
Kemihaaran soiden osalta ratkaisua vuodella, oikeuskansleri Nikula
jätti ennen valtioneuvoston istuntoa 22.1.2004 kannanottonsa
perustuslain 112 §:n mukaisesti liitettäväksi
valtioneuvoston pöytäkirjaan siinä tapauksessa,
että Natura 2000 -verkostoon esitetty Kemihaaran soiden
alue kokonaan tai osaksi jätetään Naturan
ulkopuolelle. Ilmoituksen mukaan "kun mitään selvitystä,
joka kumoaisi tai edes heikentäisi esittelevän
ministeriön johtopäätöstä Kemihaaran
soiden alueen liittämisperusteista Natura 2000 -verkostoon
ei ole esitetty, pidän päätöstä,
jolla tämä alue/osa tästä alueesta
jätettiin verkoston ulkopuolelle oikeudellisesti
kestämättömänä sekä — EY:n tuomioistuimen
ratkaisut huomioonottaen — taloudellisesti riskialttiinakin.
Ottaen huomioon, että valtioneuvoston päätökseen
voidaan siihen liitetyn valitusosoituksen mukaisesti hakea muutosta
korkeimmalta hallinto-oikeudelta, minulla ei ole välitöntä tarvetta
ryhtyä muuhun toimenpiteeseen asiassa."
Havaittuaan, että oikeuskansleri Nikula oli muuttanut
mielipidettään selvityksen viemän ajan
pituuden vuoksi ja sen vuoksi, että alueelta oli tehty
viimeksi lintutieteelliset selvitykset vuonna 2002, ministeri Manninen
pyysi valtioneuvoston istuntoa keskeytettäväksi
neuvottelutauon ajaksi. Oman ministeriryhmän neuvottelussa
Mannisen esitystä pidettiin perustellusti lainvastaisena,
joten hän päätti peruuttaa esityksensä.
Manninen arvioi, että jos oikeuskanslerin selkeän
kannanoton perusteella päätös on kestämätön
ja taloudellisestikin riskinalainen, ei hänellä ole
juridisia edellytyksiä arvioida päätöstä sen
enempää. Hän mielestään
kunnioitti ylimmän lainvalvojan kannanottoa ja katsoi,
että ministeri ei ottaen huomioon myös ministerivastuulainsäädäntö voi
menetellä muutoin kuin oikeuskanslerin ohjeen
mukaan.
Valtioneuvosto päätti yksimielisesti 22.1.2004
hyväksyä Kemihaaran suot liitettäviksi
Naturaan.
Perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan oikeuskansleri
Nikulan menettelyä tässä asiassa ajanjaksona
12.1.—21.1.2004 on arvioitava kokonaisuutena. Valtioneuvoston
kanslian pyynnöstä 12.1.2004 ja ministeri Mannisen pyynnöstä 15.1.2004
antamia lausuntoja oikeuskanslerin katsotaan antaneen valtioneuvoston neuvonantajan
roolissa. Perustuslain 108 §:n 2 momentin mukaan
oikeuskanslerin on pyydettäessä annettava valtioneuvostolle
tietoja ja lausuntoja oikeudellisista kysymyksistä.
Sen sijaan 22.1.2004 hän toimi valtioneuvoston laillisuuden
valvojana ja käytti perustuslain 112 §:n mukaista,
hyvin harvinaista menettelyä ilmoittamalla jättävänsä kannanottonsa
kirjattavaksi valtioneuvoston pöytäkirjaan, jos
Kemihaaran suot jätettäisiin pois Naturasta. Oikeuskanslerilla
on perustuslain 112 §:n 1 momentin mukaan kolme erilaista
reagointimahdollisuutta. Ensinnäkin havaitessaan valtioneuvoston päätöksen
tai toimenpiteen laillisuuden antavan aihetta huomautukseen hänen
tulee esittää huomautuksensa perusteluineen. Toiseksi,
jos se jätetään ottamatta huomioon, oikeuskanslerin
tulee merkityttää kannanottonsa valtioneuvoston pöytäkirjaan
ja kolmanneksi ryhtyä muihin toimenpiteisiin. Oikeuskanslerin
ilmoitus aikeistaan toimia edellä mainitulla tavalla jo
ennen valtioneuvoston käsittelyä toteuttaa kaksi
ensimmäistä perustuslain 112 §:n 1 momentin
mukaista reagointitapaa. Kolmannen reagointitavan osalta hän
ilmoitti, että ottaen huomioon mahdollisuuden hakea valtioneuvoston
päätökseen muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta,
hänellä ei ole välitöntä tarvetta
ryhtyä muuhun toimenpiteeseen asiassa.
Viittaamalla perustuslain 112 §:ään
oikeuskansleri katsoi, ettei Kemihaaran soiden jättäminen
pois Naturasta täyttäisi laillisuuden vaatimuksia.
Oikeuskanslerin pitäessä tällaista ratkaisua
"oikeudellisesti kestämättömänä"
saattoivat ministerit päätellä ratkaisun
olevan lainvastainen. Tämän vuoksi ministeri Manninen
veti pois oman ehdotuksensa valtioneuvoston päätökseksi
lisäselvityksen hankkimiseksi. Oikeuskanslerin mukaan hän
kuitenkin tarkoitti sillä uutta palautusmahdollisuutta
korkeimmasta hallinto-oikeudesta, mitä ei olisi voitu pitää "hallituksen
oikeudellisen arvovallan mukaisena." Tällä hän
näyttää tarkoittaneen jotakin lievempää kuin
lainvastaisuus. Lainvastaisuuden ja "oikeudellisen kestämättömyyden"
välinen ero näyttää kuitenkin
jääneen ministereille jossain määrin
epäselväksi, mitä omalta osaltaan kuvastaa
ministeri Mannisen menettely asiassa.
Perustuslain 112 §:ssä tarkoitettuun kannanottoon
viitatessaan oikeuskansleri on toiminut valtioneuvoston virkatointen
laillisuuden valvojana eikä esimerkiksi valtioneuvoston
oikeudellisena neuvonantajana. Viittauksen esittäminen valtioneuvostossa
22.1.2004 on valiokunnan mielestä ollut varsin pitkälle
menevä ja oikeuskanslerin tehtäviin nähden
aiheettoman vahva toimenpide, etenkin kun otetaan huomioon kannanoton
sisällöllinen tulkinnanvaraisuus. Valiokunta ei
kuitenkaan katso oikeuskansleri Nikulan syyllistyneen perustuslain
114 ja 117 §:ssä tarkoitettuun lainvastaiseen
menettelyyn virkatoimissaan.
Johtopäätös
Perustuslakivaliokunta katsoo, että oikeuskansleri
Paavo Nikula ei ole syyllistynyt muistutuskirjelmässä tarkoitetuissa
asioissa perustuslain 114 ja 117 §:ssä tarkoitetulla
tavalla virkatoimissaan lainvastaiseen menettelyyn, minkä vuoksi
valiokunta pitää muistutusta aiheettomana.