Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Suomi toimii ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Vuonna 2007 sovimme EU:n huippukokouksessa, että unionin
alueella kasvihuonekaasupäästöjä vähennetään
vuoden 1990 tasosta 20 prosentilla vuoteen 2020 mennessä ja
uusiutuvan energian käyttöä lisätään
20 prosentilla vuoden 1990 tasosta. Mikäli EU:n ulkopuoliset
maat lähtevät mukaan päästöjen
vähennyksiin merkittävissä määrin,
unioni on lupautunut vähentämään
päästöjään 30 prosentilla.
Nämä ovat jo itsessään vaativia
tavoitteita kymmenen vuoden aikana toteutettavaksi, mutta vuoteen
2050 mennessä meidän on vähennettävä päästöjä huomattavasti
enemmän. Olemme tulevaisuusselonteon yhteydessä asettaneet
vähintään 80 prosentin päästöleikkaustavoitteen
vuoteen 2050 mennessä. Hallitus on tehnyt ensimmäisten
maiden joukossa konkreettisia päätöksiä siitä,
kuinka saavutamme nämä 20—20—20-tavoitteet
kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi. Energiankäyttäjinä muutos
koskee meitä jokaista. Ihmiset ja yritykset tekevät
energiankäytön ja myös -säästön
valinnat.
Seuraavassa esiteltävä energiaratkaisujen
kokonaisuus on ylivoimaisesti suurin koko Suomen energiahistoriassa.
Tässä ratkaisussa erityisen mittavaa on uusiutuvan
energian velvoitepaketti. Kaikki toimenpiteet viedään
lakiin seuraavien kuukausien aikana. Kyseessä ei siis ole
pelkästään julkilausuma vaan päätökset,
joista tehdään lakitasoisia. Suomi ottaa näillä päätöksillä vahvan
vastuun kasvihuonekaasujen päästöjen vähentämisessä.
Kun päätetyt toimenpiteet on toteutettu, voidaan
tuottaa kaikki meillä tarvittu sähkö Suomessa.
Tämän mittakaavan energiaratkaisu on myös
vahva viesti markkinoille siitä, että tänne
kannattaa investoida. Suomi huolehtii kilpailukyvystään.
Siinä on sekä uusiutuvilla että ydinvoimalla
roolinsa. Päätöksillä energiatehokkuuden
ja uusiutuvan energian edistämisestä sekä ydinvoimasta
otamme ensi askeleet kohti vähähiilistä ja
hiilineutraalia Suomea. Näitä kolmea eri ratkaisua
yhdistävät tekijät ovat päästöjen
vähentäminen, omavaraisuuden lisääminen sekä talouskasvun
ja työllisyyden edellytysten vahvistaminen.
Arvoisa puhemies! Energiatehokkuutta parantamalla vähennetään
tehokkaimmalla tavalla kasvihuonekaasuja. Valtioneuvoston helmikuisen
periaatepäätöksen energiatehokkuuden
edistämistoimenpiteet ulottuvat vuoteen 2020 asti, mutta
pääpaino on lähivuosina toteutettavissa toimenpiteissä.
Periaatepäätöksen toimenpiteillä arvioidaan
saavutettavan vuoteen 2020 mennessä ilmasto- ja energiastrategian
mukainen energiankäytön tehostamistarve. Pääpaino
on lämmönsäästössä,
sähkön säästötavoite
on 5 terawattituntia. Kaikkiaan tuloksena olisi noin 9 miljoonan
tonnin hiilidioksidipäästövähennys.
Suurimmat energiansäästöt arvioidaan
saatavan aikaiseksi teollisuuden ja palvelujen sekä liikenteen alueilla.
Kotitalouksien osalta on myös saatavissa merkittävästi
säästöä aikaan.
Valtaosa toimista energiasäästöjen
aikaansaamiseksi syntyy Euroopan unionin laajuisista ratkaisuista,
määräyksistä ja suosituksista.
Niiden toimeenpanosta vastaavat puolestaan ne yritykset, joita määräykset
koskevat, kuten autoteollisuus, kodinkoneteollisuus, rakennusteollisuus
ja monet muut teollisuuden alat. Kotimaisilla päätöksillä vaikutetaan
muun muassa kiinteistöjen energiankulutukseen. Suomalaiset
kotitaloudet ja yritykset voivat myös omilla kulutusratkaisuillaan
vaikuttaa merkittävästi omiin energiakustannuksiinsa.
Uusiutuvan energian velvoite on oleellinen osa kasvihuonekaasujen
päästöjen vähentämiseen
tähtäävässä politiikassa,
ja sillä edesautetaan velvoitteen saavuttamista. Hallituksen
sopima uusiutuvan energian paketti sisältää linjaukset
tavoitteista uusiutuvan energian eri lähteille sekä tarvittaville
taloudellisille ohjauskeinoille. Nämä linjaukset
ovat pohjana valmisteilla olevalle kansalliselle uusiutuvan energian
toimintasuunnitelmalle. Kunkin jäsenmaan on lähetettävä tämä suunnitelmansa
komissiolle kesäkuun loppuun mennessä. Edellytämme,
että muut EU-maat tekevät samoin kuin me. Tämän
velvoitteen toteuttamista on myös seurattava.
Arvoisa puhemies! Suomen on nostettava uusiutuvan energian osuus
energian loppukulutuksesta 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna
2005 tämä osuus oli 28,5 prosenttia. Merkittävimmät
uusiutuvan energian kasvun lähteet ovat metsähakkeen
käyttö, liikenteen biopolttoaineet, lämpöpumput
ja tuulivoima. Uusiutuvan energian osuuden kasvattaminen merkitsee
noin 8 miljoonan hiilidioksiditonnin vähenemää päästöissä.
Tästä valtaosa on päästökauppasektorilla.
Ilmastonmuutos on ihmiskunnan aiheuttama suuri markkinavirhe,
jonka korjaaminen maksaa. Ilmastonmuutoksen laajuuteen on myötävaikuttanut
se, ettemme ole osanneet huomioida päästöjen
kustannuksia kivihiilen ja öljyn hinnanmuodostuksessa.
Tavoitteen saavuttaminen edellyttää merkittäviä taloudellisia
ohjauskeinoja. EU:n päästökauppajärjestelmä parantaa
jatkossa uusiutuvien energialähteiden käytön
kannattavuutta, mutta päästöoikeuden
hinnannousu vuoteen 2020 mennessä ei hallituksen mielestä yksin
riitä. Uusiutuva energia tarvitsee myös muuta
tukea, siksi tämä paketti.
Tukijärjestelmiä koskevissa linjauksissa on otettu
huomioon päästökaupan keskeinen vaikutus.
Sekä tuulivoiman ja biokaasusähkön syöttötariffin
että metsähakkeella tuotetun sähkön
tuotantotuki alenee sähkön markkinahinnan tai päästöoikeuden
hinnan kasvaessa. Tarvittavien tuotantotukien suuruus vuoden 2020
tilanteessa on noin 340 miljoonaa euroa vuodessa. Tämän
lisäksi muiden kuin tuulivoiman, biokaasusähkön ja
metsäenergian tukemiseen tarvitaan arviolta investointitukia
noin 50—70 miljoonaa euroa vuositasolla. Valtion rahoituksella
saadaan liikkeelle 4—5-kertaiset investoinnit. Parille
lähivuodelle hallitus aikoo lisäksi varata rahoitusta yhteensä noin
100 miljoonaa euroa kehitteillä oleville teollisen mittaluokan
biodiesel-laitoksille.
Vaikka näiden taloudellisten ohjauskeinojen tavoitteena
on ensisijaisesti lisätä uusiutuvan energian käyttöä,
saavutamme paljon myös muuta. Ensiksi, Suomen energiahuollon
omavaraisuus loppuenergiassa uusiutuvat energialähteet ja
kotimainen turve huomioonottaen nousee nykyisestä runsaasta
30 prosentista yli 40 prosenttiin. Toiseksi, saamme merkittävän
määrän uusia investointeja koko Suomeen.
Pelkästään tuulivoiman osalta investointien
kokonaismääräksi voidaan arvioida 3,5
miljardia euroa, josta kotimaisen työn osuus on noin 2
miljardia euroa. Metsäenergian korjuu- ja kuljetuskalustoon
on investoitava noin 700 miljoonaa euroa. Suunniteltujen biojalostamojen
yhteinen investointi on noin miljardi euroa.
Uusiutuvan energian ohella tuemme myös kotimaista työllisyyttä.
Tuulivoiman rakentaminen työllistää,
ja pysyviä työpaikkoja tuulivoimayhtiöihin
syntyy satoja, mutta merkittävin työllistävä vaikutus
on kuitenkin voimaloiden suunnitteluun ja valmistukseen liittyvää.
Se voi olla useita tuhansia. Metsäenergian tuotantoon,
kuljetukseen ja energiantuotantoon syntyy arviolta useita tuhansia
työpaikkoja. Biojalostamot tuovat työllisyyttä juuri
metsäteollisuuden yhteyteen, josta työpaikkoja
on muilla sektoreilla kadonnut.
Arvoisa puhemies! Käyn seuraavassa tiivistetysti läpi
tärkeimmät linjaukset ja suunnitellut ohjauskeinot.
Lähes puolet tarvittavasta uusiutuvasta energiasta
saataisiin metsähakkeen käyttöä lisäämällä. Metsähakkeen
käyttö vuonna 2020 olisi 25 terawattituntia. Pienpuun
tarjonnan lisäämiseksi otetaan käyttöön
uusi pienpuun energiatuki, joka maksetaan energiakäyttöön
menevän ensiharvennuspuun haketukselle. Pienpuun energiatuella
varmistetaan myös se, että laadukas kuitupuu käytetään
ensisijaisesti metsäteollisuuden raaka-aineeksi. Metsähakkeen
käytön lisäämistä edistetään
metsähakkeella tuotetun sähkön muuttuvalla
tuotantotuella. Metsähakkeen käytön kannattavuus
riippuu keskeisesti päästöoikeuden hinnasta.
Päästöoikeuden hinnan noustessa tuki
alenisi automaattisesti eikä tarpeetonta ylitukea makseta.
Tällä tuella puu korvaisi eniten turvetta.
Kolmantena metsäenergiaan liittyvänä tukena otetaan
käyttöön niin sanottu pien-chp:n syöttötariffi.
Syöttötariffi olisi vaihtoehtoinen sähkön muuttuvalle
tuotantotuelle, ja sitä maksettaisiin vain uusille laitoksille.
Tuki kohdistuisi pienemmille laitoksille. Tukea maksettaisiin kaikkien puuperäisten
polttoaineiden käytöstä.
Näiden lisäksi valmistellaan erikseen ohjauskeinoja,
joilla voidaan ajaa alas kivihiilen vuotuista käyttöä rannikon
kivihiilivoimalaitoksissa jopa noin 8 terawattituntia. Hiili korvattaisiin puupohjaisella
energialla ja osittain turpeella. Ohjauskeinoina jatkovalmistelussa
ovat muuttuva sähköntuotantotuki ja investointituet.
Hallituksen tuulivoimatavoite 6 terawattituntia vuonna 2020
linjattiin jo ilmasto- ja energia-strategian yhteydessä.
Valmisteilla olevassa syöttötariffijärjestelmässä tuulivoiman
tuottajalle maksettaisiin tuotantotukena laissa asetetun tavoitehinnan
ja toteutuneen sähkön markkinahinnan erotus.
Tuulivoiman ja metsähakkeen ohella uusiutuvien käyttöä lisättäisiin
erityisesti liikenteen biopolttoaineissa sekä lämpöpumppujen
käyttöä lisäämällä.
Liikenteen biopolttoaineilla tavoitellaan noin 7:ää terawattituntia.
Liikenteen uusiutuvan energian edistäminen perustuisi liikennepolttoaineiden
myyjille asetettavaan jakeluvelvoitteeseen. Biodiesel-laitosten
syntymistä edis-tettäisiin sekä kansallisella
rahoituksella että EU:n niin sanotulla Ner 300 -tuella.
Arvoisa puhemies! Kevään kolmas suuri energialinjaus
koskee ydinenergiaa.
Valtioneuvosto on äänestämällä tehnyt
periaatepäätökset kahdesta uudesta ydinvoimalaitosyksiköstä.
Teollisuuden Voima Oyj:n osalta päätöksen
kohteena on Olkiluodon neljäs yksikkö. Fennovoima
Oy:n tapauksessa kyse on uuden, yhden yksikön ydinvoimalaitoksen
rakentamisesta joko Pyhäjoelle tai Simoon.
Päätökset lisäydinvoimasta
perustuvat ennen kaikkea sähkön tarpeeseen vuoden
2020 jälkeen. Pitkän aikavälin ilmasto-
ja energiastrategiassa marraskuussa 2008 valtioneuvosto katsoi,
että sähkön hankinta tulee ensisijaisesti
perustaa omaan kapasiteettiin. Suomihan on jo kauan ollut sähkön
nettotuoja. Ydinvoimapäätös on merkittävä askel
pyrittäessä omavaraisuutta vastaavaan kapasiteettiin.
Sähkömarkkinat ovat kuitenkin luonnollisesti kansainväliset.
Toimimme jo nyt pohjoismaisilla markkinoilla, ja kehitys vie kohti
eurooppalaisia sisämarkkinoita. Lisäydinvoiman
rakentaminen auttaa osaltaan pitämään sähkön
hintaa kohtuullisena. TVO:n ja Fennovoiman ydinvoimalaitosyksiköt
tuottaisivat sähköä omakustannushintaan
muun muassa elinkeinoelämän tarpeisiin, mikä vahvistaisi
erityisesti teollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa.
Tarve vähentää kasvihuonekaasupäästöjä motivoi
päätöksiä niin energiatehokkuuden,
uusiutuvan energian kuin ydinenergiankin osalta. Hallituksen tavoitteena
on erityisesti omavaraisuuden nostaminen ja kivihiilen käytön
vähentäminen. Ydinvoimaratkaisu tuo markkinoille
noin 25 terawattituntia päästötöntä sähköä.
Yhden ydinvoimayksikön tuotanto vähentää hiilidioksidipäästöjä noin
10 miljoonaa tonnia, silloin kun se korvaa hiililauhdetta. Päästöttömän
ja vähäpäästöisen sähköntuotannon
lisääminen edistää osaltaan
teollisuutemme kilpailukykyä samoin kuin riittävän
sähkön saannin turvaaminen.
Arvoisa puhemies! Mitä näillä kolmella
energiapolitiikan kokonaisuuden osalla sitten saavutetaan?
Ensimmäiseksi merkittävin seikka. Päästöttömän
energiankäytön osuus loppuenergiastamme kasvaa
kymmenessä vuodessa noin 60 prosenttiin nykyisestä 36
prosentista. Siis päästöttömän energian
osuus kasvaa 36 prosentista 60 prosenttiin kymmenessä vuodessa.
Ilman näitä ratkaisuja hiilidioksidipäästöjä arvioidaan
syntyvän noin 75 miljoonaa tonnia vuonna 2020. Näiden
ratkaisujen ansiosta päästöt leikkautuvat
noin 48 miljoonaan tonniin. Se takaa sen, että Suomi voi
aikanaan saavuttaa 80 prosentin päästövähennystavoitteen
ja joskus jopa täyden hiilineutraalin yhteiskunnan tavoitteen.
Toiseksi, Suomi parantaa energiaomavaraisuutta ja saavuttaa
sähköomavaraisuuden aikana, jolloin maailmassa
on käynnistynyt uudenlainen valtioiden välinen
kilpailu luonnonvaroista.
Kolmanneksi, ratkaisuilla vahvistetaan pitkiksi ajoiksi kotimaisen
teollisuuden kilpailukykyä ja lisätään
talouskasvua sekä saatetaan liikkeelle miljardiluokan investoinnit
tällä vuosikymmenellä. Myös
tätä viestiä ja päätöstä tarvitaan
laman jälkeisessä Suomessa. Energiatehokkuuden kautta
säästetään sekä ympäristöä että rahaa.
Kyseisillä päätöksillä mobilisoidaan
energiateknologioiden kehitystä luomalla nopean kasvun
kotimarkkinat alalle, millä pitäisi olla kilpailuetuamme
luova vaikutus.
Arvoisa puhemies! Energiapäätökset
hyödyttävät koko Suomea. Varsinkin kaukolämmön
ja uusiutuvan sähkön tuotannossa syntyy uudenlainen
yhteys maaseudun ja kaupunkien välille. Työpaikkoja
syntyy pelkästään uusiutuvan paketista
arviolta suoraan useita tuhansia ja välillisesti kolminkertainen
määrä. Lisäksi konepajoilla on
mahdollisuus luoda viherkaulustyöpaikkoja energialaitteiden
vientiin. Puhumattakaan niistä teollisista työpaikoista,
joiden syntymisen energiaratkaisun kokonaisuus mahdollistaa.
Yhteiskunnan kokonaisetua on tulkittu päätöksissä nimenomaan
ydinvoiman kohdalla. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että yhteiskunnan
kokonaisetua toteuttavat energiansäästö,
energiatehokkuus ja uusiutuvan energian velvoitepaketti. Yhteiskunnan
kokonaisetu on hallituksen mielestä sellainen yhteinen
etu, joka koskee kaikkia ihmisiä, koko Suomen aluetta.
Arvoisa puhemies! Pyydän, että ruotsinnos
liitetään pöytäkirjaan.
Pääministeri Vanhasen esittämä ilmoitus
on ruotsinkielisenä näin kuuluva:
Finland vidtar åtgärder för att
hejda klimatförändringen. Vid ett EU-toppmöte
2007 förband vi oss till att före 2020 minska
mängden utsläpp av växthusgaser inom
unionen med 20 procent från 1990 års nivå och
att öka användningen av förnybar energi
med 20 procent från 1990 års nivå. Om länder
som står utanför EU också deltar i minskandet
av utsläpp i betydande grad, har unionen förbundit
sig att minska utsläppen med 30 procent.
Dessa är i sig krävande mål, men
fram till 2050 måste vi minska utsläppen i betydligt
högre grad än så här. Vi har
i samband med framtidsredogörelsen fastställt
ett mål att minska utsläppen med minst 80 procent
fram till 2050. Regeringen har bland de första länderna
fattat konkreta beslut om hur vi kan nå 20/20/20-målen
för att minska utsläppen av växthusgaser.
Som energianvändare påverkas vi alla av förändringen. Det är
människor och företag som fattar besluten om energianvändning
och energisparande.
Den energilösningshelhet som här presenteras är
den allra mest omfattande i Finlands hela energihistoria. I denna
lösning är den helhet som gäller skyldigheten
att använda förnybar energi särskilt
stor. Alla åtgärder ska tas in i lag under de kommande
månaderna. Det är alltså inte fråga enbart
om en resolution utan om beslut som uppnår lagnivå.
Finland tar med de här besluten aktivt sitt ansvar för
att minska utsläppen av växthusgaser. När
de åtgärder som man fattat beslut om har vidtagits,
kan all energi vi behöver produceras i Finland. En energilösning
av denna omfattning är också en klar signal till
marknaden att det lönar sig att investera i Finland. Finland
sörjer för sin konkurrenskraft. Såväl
förnybara energikällor som kärnkraft
har sin roll i detta. Genom besluten om främjande av energieffektivitet
och förnybar energi samt kärnkraft tar vi de första stegen
mot ett koldioxidsnålt och koldioxidneutralt Finland. De
gemensamma nämnarna för dessa tre separata beslut är
att minska utsläppen, att öka självförsörjningen
och att stärka förutsättningarna för
ekonomisk tillväxt och sysselsättning.
Ökad energieffektivitet är det mest effektfulla sättet
att minska utsläppen av växthusgaser. De åtgärder
för att främja energieffektiviteten som avses
i statsrådets principbeslut från februari sträcker
sig till 2020, men huvudvikten ligger vid de åtgärder
som ska vidtas inom de närmaste åren. Genom de åtgärder
som föreslås i principbeslutet bedömer
man att man fram till 2020 kan nå det behov av effektiviserad
energianvändning som avses i klimat- och energistrategin.
Huvudvikten ligger vid uppvärmning, där sparmålet
i fråga om el är 5 terawattimmar. Det sammanlagda
resultatet skulle bli en utsläppsminskning på cirka
9 miljoner ton koldioxid. Det största energisparandet bedöms
kunna ske inom industri, service och trafik. Betydande energisparande
bedöms kunna ske också i hushållen.
Majoriteten av åtgärderna för energisparande består
av beslut, bestämmelser och rekommendationer som omfattar
Europeiska unionen. För genomförandet av dessa
svarar i sin tur de företag som omfattas av bestämmelserna,
såsom bilindustrin, hushållsapparatindustrin,
byggindustrin och många andra industribranscher. Genom
nationella beslut kan man påverka t.ex. fastigheternas
energiförbrukning. Finländska hushåll
och företag kan också genom sina egna konsumtionsval
i hög grad påverka sina egna energikostnader.
Förpliktelsen att använda förnybar
energi är en viktig del av den politik som syftar till
att minska utsläppen av växthusgaser och genom den
främjas fullgörandet av förpliktelsen.
I den helhet om förnybar energi som regeringen kommit överens
om finns riktlinjer för målen i fråga om
olika källor till förnybar energi samt nödvändiga
ekonomiska styrmedel. Riktlinjerna utgör grunden för
den nationella handlingsplan för förnybar energi
som är under beredning. Varje medlemsland ska överlämna
en plan till kommissionen före utgången av juni.
Vi förutsätter att de övriga EU-länderna
gör detsamma. Genomförandet av förpliktelsen
ska också följas upp.
Finland bör höja andelen förnybar
energi av slutförbrukningen av energi till 38 procent fram till
2020. År 2005 var andelen 28,5 procent. Ökningen
av förnybar energi kommer i huvudsak från användningen
av skogsflis, biobränslen i trafiken, värmepumpar
och vindkraft. En ökning av andelen förnybar energi
innebär en utsläppsminskning på cirka
8 miljoner ton koldioxid. Merparten av denna finns inom utsläppshandelssektorn.
Klimatförändringen är det största
marknadsmisslyckande mänskligheten orsakat, och det kostar
att korrigera det. Omfattningen av klimatförändringen
har påverkats av att vi inte har kunnat beakta kostnaderna
för utsläppen i prisbildningen på stenkol
och olja. För att målet ska nås krävs
betydande ekonomiska styrmedel. EU:s utsläppshandelssystem
förbättrar i framtiden lönsamheten för
användningen av förnybara energikällor,
men att höja priset på utsläppsrätter
fram till 2020 räcker inte i sig. Den förnybara
energin behöver även andra former av stöd,
därför detta paket.
I de riktlinjer som gäller stödsystem har
utsläppshandelns centrala betydelse beaktats. Produktionsstödet
såväl till inmatningstariffen för vindkraft
och för el producerad med biogas, som till el producerad
med skogsflis sjunker när marknadspriset på el
eller priset på utsläppsrätter höjs.
Behovet av produktionsstöd uppgår årligen till
cirka 340 miljoner euro år 2020. För stödjande
av andra energiformer än vindkraft, el producerad med biogas
och skogsenergi behövs dessutom investeringsstöd
på cirka 50—70 miljoner euro per år.
Statsfinansieringen lockar till annan finansiering som är
4—5 gånger större. För de närmaste åren
avser regeringen dessutom reservera finansiering på sammanlagt
cirka 100 miljoner euro för industriella biodieselanläggningar under
utveckling.
Trots att syftet med dessa ekonomiska styrmedel i första
hand är att öka användningen av förnybar
energi når vi även mycket annat. För
det första ökar vår självförsörjning
i fråga om den slutliga energiförbrukningen, de
förnybara energikällorna och den inhemska torven
medräknade, från nuvarande drygt 30 procent till över
40 procent. För det andra får vi en betydande
mängd nya investeringar i hela Finland. Enbart i fråga om
vindkraft kan totalbeloppet av investeringarna beräknas
uppgå till 3,5 miljarder euro, av vilket det inhemska arbetets
andel är cirka 2 miljarder euro. För drivnings-
och transportutrustning som behövs för utnyttjande
av skogsenergi krävs investeringar på cirka 700
miljoner euro. Den sammanlagda investeringen i planerade bioraffinaderier är
cirka 1 miljard euro.
Vi stöder inte bara förnybar energi utan
också den inhemska sysselsättningen. Byggandet
av vindkraft sysselsätter och vid vindkraftsbolagen skapas
flera hundra permanenta arbetsplatser. Den största sysselsättande
effekten hänför sig ändå till
planeringen och byggandet av kraftverk. Där kan det röra
sig om flera tusen arbetsplatser. Produktionen, transporten och
energiproduktionen av skogsenergi skapar uppskattningsvis flera
tusen arbetsplatser. Bioraffinaderierna skapar sysselsättning
inom skogsindustrin som har drabbats av bortfall av arbetsplatser.
Nedan ger jag en koncentrerad överblick över de
viktigaste riktlinjerna och de planerade styrmedlen.
Närmare hälften av den förnybara
energi som behövs kan åstadkommas genom en ökad
användning av skogsflis. Användningen av skogsflis
ska 2020 vara 25 terawattimmar. För att öka utbudet
av klenvirke införs ett nytt energistöd för klenvirke
som ska betalas för flisning av förstagallringsvirke
som går till energiproduktion. Genom energistödet
för klenvirke kan man också trygga användningen
av högklassig massaved i första hand som råmaterial
för skogsindustrin. En ökad användning
av skogsflis främjas med ett rörligt produktionsstöd
för el som produceras med skogsflis. Huruvida användningen
av skogsflis är lönsam är i hög
grad beroende av priset på utsläppsrätter.
När priset på en utsläppsrätt
stiger, sjunker stödet automatiskt och onödigt överstort
stöd betalas inte. Med detta stöd ersätter
trä främst torv.
Som ett tredje stöd i anslutning till skogsenergin
införs en s.k. inmatningstariff för småskalig kraftvärme.
Inmatningstariffen är ett alternativ till det rörliga
produktionsstödet för el och den betalas endast
till nya kraftverk. Stödet ska tillfalla mindre kraftverk
och det ska betalas för användning av alla träbaserade
bränslen.
Utöver dessa bereds särskilt sådana
styrmedel som gör det möjligt att minska den årliga
användningen av stenkol vid kolkraftverken i kustområdena
med upp till cirka 8 terawattimmar. Kolen ersätts med träbaserad
energi och delvis med torv. Styrmedel i den fortsatta beredningen är
ett rörligt produktionsstöd för el och
investeringsstöd.
Regeringen satte upp målet för vindkraften,
6 terawattimmar år 2020, i anslutning till klimat- och
energistrategin. Inom ramen för det system med inmatningstariffer
som är under beredning ska skillnaden mellan det i lag
angivna riktpriset och det faktiska marknadspriset på el
betalas till vindkraftsproducenterna i form av ett produktionsstöd.
Användningen av förnybar energi ökas
inte bara med hjälp av vindkraft och skogsflis utan också med
hjälp av i synnerhet biodrivmedel och en ökad
användning av värmepumpar. När det gäller
biodrivmedel är målet cirka 7 terawattimmar. Främjandet
av förnybar energi inom trafiken ska grunda sig på den
distributionsskyldighet som åläggs drivmedelsförsäljarna.
Byggandet av biodieselanläggningar främjas med
både nationell finansiering och EU:s så kallade
Ner 300 -stöd.
Vårens tredje stora riktlinje för energin
gäller kärnkraften.
Statsrådet har genom omröstning fattat principbeslut
om två nya kärnkraftverksenheter. För Industrins
Kraft Abp:s del gäller beslutet en fjärde enhet
i Olkiluoto. För Fennovoima Ab:s del är det fråga
om en ny kärnkraftverksenhet som byggs i antingen Pyhäjoki
eller Simo.
Beslutet om mera kärnkraft bygger framför allt
på behovet av el efter år 2020. I den långsiktiga
klimat- och energistrategin från november 2008 ansåg
statsrådet att tillförseln av el primärt ska
baseras på den egna kapaciteten. Finland har sedan länge
varit en nettoimportör av el. Kärnkraftsbeslutet är
ett viktigt steg i strävan efter en kapacitet som motsvarar
självförsörjning. Elmarknaden är
dock självfallet internationell. Vi är redan nu
aktiva på den nordiska marknaden och utvecklingen går
mot en europeisk inre marknad. Utbyggnaden av kärnkraft
bidrar för sin del till att hålla priset på el
på en skälig nivå. Industrins Krafts
och Fennovoimas kärnkraftverksenheter ska producera el
till självkostnadspris bland annat för näringslivets
behov, vilket förbättrar verksamhetsbetingelserna
för i synnerhet industrin i Finland.
Behovet av att minska utsläppen av växthusgaser
motiverar besluten när man ser till såväl
energieffektiviteten, den förnybara energin som kärnenergin.
Regeringens mål är att i synnerhet öka
självförsörjningen och minska användningen
av stenkol. Kärnkraftsbeslutet ger marknaden cirka 25 terawattimmar
utsläppsfri el. Produktionen vid en enda kärnkraftverksenhet
minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 miljoner ton när
den ersätter kolkondens. En ökning av utsläppsfri
och utsläppssnål elproduktion främjar för
sin del den finska industrins konkurrenskraft och säkerställandet
av en tillräcklig tillgång på el.
Vad kan man uppnå med dessa tre energipolitiska helheter?
Först den viktigaste aspekten: den utsläppsfria
energins andel av den slutliga energin ökar från
nuvarande 36 procent till cirka 60 procent på tio år.
Om dessa beslut inte fattas beräknas koldioxidutsläppen
uppgå till cirka 75 miljoner ton år 2020. Tack
vare besluten minskar utsläppen till cirka 48 miljoner
ton. Detta garanterar att Finland i sinom tid kan nå utsläppsreduktionsmålet på 80
procent, och någon gång till och med målet om
ett helt koldioxidneutralt samhälle.
För det andra förbättrar Finland
energisjälvförsörjningen och blir självförsörjande
på el under en tid när det mellan staterna råder
en ny slags konkurrens om naturresurserna.
För det tredje stärker besluten den inhemska industrins
konkurrenskraft för en lång tid framöver.
Dessutom ökar den ekonomiska tillväxten, och investeringar
i miljardklassen påbörjas under innevarande årtionde.
Också det här beskedet och beslutet behövs
i Finland efter den ekonomiska recessionen. Genom energieffektivitet kan
man spara både miljön och pengar. Dessa beslut
framkallar en energiteknologisk utveckling i och med att man skapar
en snabbt växande hemmamarknad, vilket i sin tur borde
ge konkurrensfördelar.
Energibesluten gagnar hela Finland: i synnerhet när
det gäller produktionen av fjärrvärme
och förnybar el uppstår det en ny slags koppling
mellan landsbygden och städerna. Enbart paketet för förnybar
energi beräknas direkt ge upphov till flera tusen arbetsplatser
och indirekt till det tredubbla antalet. Dessutom har de mekaniska
verkstäderna möjlighet att skapa gröna
jobb inom exporten av energianläggningar. För
att inte tala om de arbetsplatser inom industrin som energibeslutet
kan ge upphov till.
I besluten har samhällets helhetsintresse tolkats
uttryckligen i fråga om kärnkraften. Lika väl kan
man säga att samhällets helhetsintresse tillgodoses
av energisparande, energieffektivitet och paketet för förnybar
energi. Enligt regeringen är samhällets helhetsintresse
ett sådant gemensamt intresse som omfattar alla människor och
hela Finland.