Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Eurooppalaisten valtioiden talous horjuu.
Kyse on laajasta luottamuspulasta taloutensa huonosti hoitaneiden
valtioiden velanmaksukykyä kohtaan. Kriisimailla on itsellään
suurin urakka tehtävänä, mutta myös
Kansainvälisen valuuttarahaston, EU:n ja euroalueen toimet ovat
tarpeen pyrkiessämme hallitsemaan kriisiä. Tämä on
tärkeää siksi, että välttyisimme
sen seurauksilta suomalaiseen talouteen ja työllisyyteen.
Samalla, kun torjutaan akuuttia kriisiä, on syytä analysoida
siihen johtaneita syitä. Näin voimme tehdä toimia
tulevien kriisien estämiseksi. Suurimmat syypäät
ovat kriisimaat itse. Elintason ja hyvinvoinnin rakentaminen alati
kasvavan lainan varaan on tie, joka tulee lopulta päähänsä.
Kansainvälisen finanssikriisin aikana ensimmäisenä vaikeuksiin
joutuivat euron ulkopuoliset maat. Nyt vaikeuksissa ovat samoista vaivoista
kärsineet euromaat.
Euroalueen rakenteessa on omat syynsä kriisiin. Valuutta-alueen
luoma luottamus kyllä suojasi heikkojakin jäsenmaita
finanssikriisin ensiaalloilta. Euroalueen suojissa ne olivat kuitenkin saaneet
aivan liian halpaa lainarahaa. Velkaannuttiin massiivisesti lisäämällä tulonsiirtoja
ja etuuksia lainarahalla eikä pidetty samalla talouden
pohjasta huolta.
Oli olemassa illuusio, että euroalueen maa ei voisi
ajautua maksukyvyttömäksi. Siksi pankit, vakuutusyhtiöt
ja muut rahoituslaitokset antoivat velkarahaa erittäin
matalilla koroilla, kun valtiot sitä pyysivät.
Kyse ei siten ollut suurten riskien toiminnasta tai ahneudesta.
Euromaille lainaamista pidettiin päinvastoin riskittömänä matalan
tuoton toimintana. Samalla euroalueen velkakirjat toimivat loputtomasti
keskuspankkirahoituksen vakuuksina. Tämän yhdistelmän tuoma
helppo raha houkutti päättäjiä enemmän kuin
aitoa kilpailukykyä ja kasvua luovat vaikeat päätökset.
Mitta tuli täyteen, ja kurssin on muututtava.
Eurooppa-neuvostossa ja eurohuippukokouksessa 26.10. teimme
päätöksiä akuutin talouskriisin
ratkaisemiseksi sekä päätöksiä,
joilla pyritään estämään
vastaavien kriisien syntyminen. Päätimme pelisäännöistä,
joilla omistajat ja valtiot pääomittavat pankkejaan,
sekä pääsimme sopuun Kreikan tilanteen
vaatimasta yksityisen sektorin velkajärjestelystä.
Lisäksi teimme päätöksiä talouspolitiikan
kurin ja euroalueen hallinnon parantamiseksi.
EU:n tasolla tehtävät talouskriisiin liittyvät toimet
voi jakaa kolmeen osaan. Näitä ovat akuutin kriisin
taltuttaminen, tulevan talouskurin tiukentaminen sekä talouskasvun
edistäminen.
Näistä kolmesta akuutti kriisi tulee hoitaa
nopeasti. Sen toimiin kuuluvat Kreikan tilanteen ratkaisu, pankkisektorin
suojaaminen sekä muiden kriisimaiden suojaaminen. Kreikan
tilanteen vaikutus ja kriisivalmius lisäävät
painetta muita maita ja finanssilaitoksia kohtaan. Olisi väärin, jos
oikeita asioita tehnyt maa kaatuu yleisen epävarmuuden
vuoksi. Ei ole myöskään oikein, jos syytön
pankki tai sen rahoittama yritys kärsii turhaan tilanteesta.
Eurohuippukokouksessa pääsimme sopuun Kreikan
velkajärjestelystä. Yksityinen sektori kantaa
nyt oman osansa Kreikan velkatalkoissa. Yksityisen sektorin Kreikan-sijoituksia
leikataan noin 50 prosenttia. Tämä vähentää Kreikan julkista
velkaa noin 100 miljardilla eurolla. Lisäksi päätettiin
kreikkalaisten pankkien tukemisesta osana Kreikan vakautusohjelmaa.
Nyt viimeistään on selvää se,
että suomalaisessakin keskustelussa tarjottua ihmelääkettä velkasaneeraukseen
ja piikki kiinni -mallia ei ole olemassa. (Timo Soini: Onhan!) Velkajärjestely
päinvastoin kasvattaa meidänkin vastuitamme.
De åtgärder som måste vidtas mot
finanskrisen på EU-nivå kan delas in i tre punkter:
att stävja den akuta krisen, att skärpa den framtida
finansiella disciplinen och att främja den ekonomiska tillväxten.
Den akuta krisen måste skötas snabbt. Till dessa åtgärder
hör att lösa Greklandssituationen, att skydda
banksektorn och att skydda andra krisländer mot följderna
av läget i Grekland. Det är inte rätt
att ett land som vidtagit riktiga åtgärder går
omkull på grund av den allmänna ekonomiska osäkerheten.
Det är inte heller rätt att en oskyldig bank eller
ett företag som finansierats av en sådan bank
blir lidande.
Under euroländernas toppmöte nådde
vi enighet om en grekisk skuldnedskrivning. Den privata sektorn
bär nu sitt eget ansvar när det gäller
att betala de grekiska skulderna. Den privata sektorns placeringar
i Grekland skrivs ned med 50 procent. Detta minskar Greklands offentliga skuld
med cirka 100 miljarder euro. Dessutom beslutade vi om stöd
för de grekiska bankerna som en del av det grekiska stabiliseringsprogrammet.
Senast nu står det klart att det inte existerar någon
mirakelmedicin i form av skuldsanering och kreditstopp, vilket figurerat
i debatten även i Finland. Tvärtom ökar
skuldnedskrivningen våra egna ansvarsförbindelser.
Kreikka tarvitsee lainaa velkojen leikkauksen jälkeenkin,
eikä se sitä vielä markkinoilta saa. Hyvät
ystävät, jos näin vaikeaan ja vaikutuksiltaan
monisyiseen kriisiin olisi helppoja ja halpoja ratkaisuja, niin
niitä olisi jo käytetty. Jos antaa mennä -asenne
olisi suomalaisen työntekijän, eläkkeensaajan
ja koulussa tai päiväkodissa käyvän
tulevan veronmaksajan etu, niin olisi annettu mennä jo.
Mutta niin ei ole. Vastuuta on kannettava silloinkin, kun se on
vaikeaa.
Viime päivien tapahtumat Kreikassa ovat äärimmäisen
valitettavia. Euromaiden huippukokouksessa saavutetut, luottamusta
vahvistavat tulokset kokivat vakavan kolauksen. Luottamuksen rakentaminen
on aloitettava alusta. Kreikan ohjelma täytyy toteuttaa
riippumatta siitä, kuka uutta hallitusta johtaa. Luottamusta
Kreikkaan eivät voi palauttaa muut kuin kreikkalaiset itse.
Arvoisa puhemies! On väitetty, että kriisimaiden
tukeminen lainoituksen avulla ei toimi. Minusta tämä on
väärä arvio. Lainapaketeilla ei pelasteta
ketään. Ainoastaan valtiot itse voivat pelastaa
itsensä. Lainapaketeilla on voitu ostaa maille aikaa tehdä oikeat
toimet ja välttää lopullinen kaatuminen.
Lainoitus toimii, jos maa itse haluaa pelastua.
Kun kyse on ensisijaisesti luottamuspulasta, niin tuon luottamuksen
voi lopulta taata vain maa itse. Siihen ei vaikuta se, onko maa
ohjelmassa vai ei. Meillä on hyvin erilaisia esimerkkejä tästä.
Eurohuippukokouksessa totesimme etenkin Irlannin edenneen todella
lupaavasti sopeutusohjelman toteuttamisessa. Irlanti on tehnyt vaadittavat
toimet ja jopa enemmän. Se on rakentanut luottamusta toiminnallaan
ja avoimuudellaan. Kreikka on toinen ääripää.
Ohjelmasta riippumatta koko ajan on tehty liian vähän
ja liian myöhään.
Euroalueen ulkopuolelta hyvän esimerkin nopeasta luottamuksen
palauttamisesta omilla toimillaan ovat antaneet myös Baltian
maat. Sama pätee myös Isoon-Britanniaan, jonka
alijäämä ja lainamäärä ovat
Euroopan suurimpien joukossa. Nopea reagointi ja luottamus poliittiseen
järjestelmään ovat rakentaneet luottamuksen
myös markkinoilla. Myös Ranskan eiliset päätökset pienentää valtiontalouden
vajettaan 100 miljardilla eurolla viidessä vuodessa olivat
oikeita.
Sitten on niitä, joilla on tekemistä luottamuksen
saavuttamiseksi. Eurohuippukokouksen julkilausumassa kiinnitettiin
erityishuomio Espanjaan ja Italiaan. Espanjassa onkin saatu paljon
aikaan, mutta markkinoita on vaikea vakuuttaa tuloksista. Italian
osalta suurin ongelma on päätöksenteon
horjuvuus. Jos uudistuksia perutaan siten, että ne aletaan
kokea tyhjiksi lupauksiksi, luottamusta on vaikea vahvistaa. Markkinoiden luottamuspulan
korjaamiseksi tarvittaisiin hyvin määrätietoista
sitoutumista ja etupainotteisia uudistustoimia.
Euroalueen julkilausumassa Italiaa kehotetaankin vahvistamaan
rakenneuudistuksille ja vakauttamisstrategialle kunnianhimoinen
aikataulu. Italian korkotaso on lyönyt aiemmat ennätykset.
Jotta Italia kykenee uusimaan lainojaan, on sen osoitettava läpinäkyvästi
kykenevänsä toteuttamaan pilkuntarkasti sopeutumisohjelmansa.
On vaikea nähdä, että meillä Euroopassa
olisi resursseja ottaa Italian kokoinen maa lainaohjelman piiriin.
(Timo Soini: Mutta ottaisitte kyllä!)
Vakauden palauttaminen euroalueelle tulee olemaan pitkäaikainen
hanke. Tästä syystä myös EU-tasoista
talouspolitiikan koordinaatiota täytyy nyt uudistaa. Erityisesti
ohjelma- ja alijäämämaiden talous- ja
finanssipolitiikan päätöksentekoa tulee
seurata entistä tiiviimmin, jotta poikkeamisiin ja lipsumisiin
voidaan puuttua mahdollisimman varhain. Koordinaation tiivistäminen
ja vakausmekanismien olemassaolo eivät poista jäsenvaltioiden
omaa vastuuta omasta taloudestaan. Lainansaannissa on kyse markkinoiden
luottamuksesta. Markkinat eivät ole hyvä tai paha,
vaan looginen toimija. On lopulta melko yksinkertaista ymmärtää niiden
toimintaa. Kysyt vain itseltäsi, millä korolla
säästöjäsi eri maille lainaisit
ja mistä erot johtuvat.
Arvoisa puhemies! Tilanne vaatii, että varaudumme käyttämään
väliaikaisen vakausrahaston varoja ennakoivasti ja mahdollisimman
tehokkaasti. (Kari Rajamäki: Ei ainakaan Italiaan!) Ennakoivin
ja tiukan ehdollisin toimin pyrimme estämään
kriisin leviämisen Kreikasta muihin euroalueen maihin.
(Timo Soini: Saako lisää vakuuksia?)
Eurohuippukokouksessa päätimme ERVV:n kapasiteetin
laajentamisesta takausvastuiden määrää kasvattamatta.
ERVV:tä näin vivuttamalla loimme mahdollisuuden
toteuttaa niin sanotun palomuurin vaarassa olevien maiden suojaksi. Tarkoitus
on suojata markkinapaineesta kärsiviä valtioita
ennakollisesti, jotteivät ne kaatuisi toisten autettavaksi.
Tavoitteena on, että vivutuksen avulla ERVV:n olemassa
olevia varoja saataisiin käyttöön nykyistä enemmän.
Tähän liittyy paljon teknisiä ja juridisia
ongelmia, jotka on ratkaistava.
Suomi ajoi huippukokouksen päätöksiin
sisään ERVV:n resurssien vahvistamisen Kansainvälisen
valuuttarahaston IMF:n kautta. Näin kasvavat taloudet saataisiin
mukaan vahvistamaan ERVV:tä. Vaatimuksemme oli johdonmukainen.
Suomi on ensimmäisestä Kreikan lainaohjelmasta
lähtien vaatinut IMF:n mukanaoloa kriisin ratkaisemisessa.
Voin todeta, että ilman Suomen työtä IMF
ei olisi ollut mukana alusta saakka. Se olisi tarkoittanut kapeampia
harteita ja suurempaa vastuuta myös suomalaisille veronmaksajille.
Pankkisektorin vakauden turvaaminen on välttämätöntä yritysten
ja kotitalouksien lainansaannin turvaamiseksi. Päätimme
huippukokouksessa Suomen linjan mukaisesti, että mahdolliset
pankkien pääomitukset tulee tehdä ensisijaisesti
yksityisen sektorin eli omistajien toimesta, toissijaisesti kotivaltioiden
toimesta ja vasta ehdottomasti viimeisenä vaihtoehtona
ERVV:n kautta. (Eduskunnasta: Itse hyväksyitte!) Lisäksi tarvitaan
valtioiden takauksia pankkien varainhankinnalle. Tällä pyritään
estämään luottolaman syntyminen, jolla
olisi vaarallisia seurausvaikutuksia terveille yrityksille, pankeille
ja työpaikoille. Takaukset eivät ole yhteisvastuullisia. Jokainen
jäsenvaltio vastaa niistä itse.
Kaikki mahdollinen julkinen tuki pankkisektorille tulee olemaan
tiukan ehdollista. Pankkien tulee rajoittaa palkkioiden ja osinkojen
maksamista. Samalla toteutetaan toimia rahoitusmarkkinoilla. Valvontaa
on siirretty kansalliselta tasolta osin EU-tasolle, ja transaktioveron
valmistelu ja käyttöönotto etenevät.
Arvoisa puhemies! Toinen kokonaisuus ongelman ratkaisussa liittyy
euroalueen jäsenmaiden talouskurin vahvistamiseen. Jokainen
on jatkossakin vastuussa omasta taloudenpidostaan, mutta etsimme
ratkaisuja, joissa voisimme yhdessä puuttua huonon taloudenpidon
maan toimintaan ja näin välttää nykyisen
tilanteen, missä yhden ongelmat koituvat kaikkien ongelmiksi.
Tammikuussa astuu voimaan talouspolitiikan koordinaatiota koskeva
lainsäädäntöpaketti, niin sanottu
sixpack. Se tuo parannuksen moniin Vakaus- ja kasvusopimuksen ongelmakohtiin
ja antaa unionille mahdollisuuden puuttua myös jäsenvaltioiden
rakenteellisiin ongelmiin. Lainsäädäntöpaketti
sisältää tehokkaammat menettelyt ja uskottavammat
sanktiot. Esimerkkinä tehokkaasta uudesta sanktiosta on
korollinen talletus, jonka tietyt raja-arvot ylittävä jäsenvaltio
joutuu tekemään. Jatkossa päätökset
tietyistä sanktioista tehdään määräenemmistön
sijaan käänteisellä määräenemmistöllä,
joten niistä on aiempaa hankalampi luistaa.
Mielestäni ongelmamaiden on jatkossa esitettävä konkreettinen
toimintasuunnitelma budjetin tasapainottamiseksi. Vaadin, että komissio
esittää tiukkenevaa valvontaa ongelmamaille. (Timo
Soini: Isoveli valvoo!) On tärkeää, että komissio
käyttää uusia välineitä tehokkaasti
ja aikailematta hyväkseen. Lisäksi jäsenmaiden
ministereiden on käytettävä vertaispainetta,
jotta voidaan kiinnittää huomiota tiettyjen ongelmamaiden
ongelmiin. Jatkossa meillä on mahdollista turvautua sanktioihin
jo siinä vaiheessa, kun jokin jäsenvaltio poikkeaa
kaidalta tieltä eli itse itselleen asettamaltaan sopeutusuralta.
Myös markkinoiden paine on entistä voimakkaammin
pakottanut huonon taloudenpidon maat ryhtymään
usein kipeisiin uudistus- ja korjaustoimiin. Markkinapaine kasvaa
entisestään, kun saamme pysyvän vakausmekanismin
EVM:n voimaan. Sopimukseen kuuluu mahdollisuus velkajärjestelyistä euroalueella.
Suomi ajoi velkakirjoihin tätä koskevat yhteistoimintalausekkeet.
Selkeä mahdollisuus menettää rahansa
pakottaa lainanantajan hinnoittelemaan todellisen riskin euroalueen
valtionlainoihin. Tämä lisää painetta
poliitikkojen harteille harjoittaa tervettä ja luottamusta
herättävää talouspolitiikkaa.
(Timo Soini: Eurobondit!) Toisaalta tällä järjestelyllä tuomme
aidon markkinatalouden säännöt velkakirjamarkkinoille.
Vakaus- ja kasvusopimus olisi toiminut aivan toisella tavalla,
jos lähtötilanteessa jäsenvaltioiden
julkiset taloudet olisivat olleet tasapainossa, kuten sopimus edellyttää.
(Timo Soini: Miksi ei ollut?) Näin ei ollut, eikä jäsenvaltioihin
kohdistunut korjauspainetta sen enempää unionin
kuin markkinoidenkaan taholta. Vasta talouskriisi muutti tilanteen.
Jäsenvaltioiden on jatkossa sisällytettävä Vakaussopimuksen
tavoitteet kansallisiin budjettimenettelyihinsä.
Arvoisa puhemies! Se, miten näillä uudistuksilla
kyetään vakuuttamaan markkinat, riippuu ratkaisevasti
komission aktiivisuudesta. Suomi on vaatinut talouskomissaarille
itsenäisempää asemaa suhteessa jäsenvaltioihin
ja muuhun komissioon. Tämä on korostuneen tärkeää,
kun komissio valvoo jäsenmaiden järkevää taloudenpitoa.
Eurohuippukokouksen julkilausumassa myös todetaan,
että jokaisen euroalueen jäsenvaltion on hyväksyttävä tasapainoista
julkisen talouden rakenteellista rahoitusasemaa koskevat säännöt osaksi
kansallista lainsäädäntöä vuoden
2012 loppuun mennessä. Tämä tapahtuisi
mieluiten perustuslain tai vastaavalla tasolla. Tämä vastaa sinänsä Suomen
omia finanssipolitiikan tavoitteita. Kukaan ei liene eri mieltä siitä,
että tulojen ja menojen tulee olla keskipitkällä aikavälillä tasapainossa.
Olemme nähneet Kreikassa, mihin sen laiminlyönti
johtaa. Tämä ei myöskään
estä suhdannepolitiikkaa. Taantumassa voi jatkossakin elvyttää.
Pitää vain olla päätökset
elvytyksen purkamisesta suhdanteiden parantuessa. Samalla pitää olla
valmius maksaa velkaa pois parempina aikoina. On eri asia, kuinka
sääntö tulee kirjata kansalliseen lainsäädäntöön.
Meidän on syytä tutkia, millainen budjettisääntö toimisi
meidän oloissamme parhaiten.
Herra puhemies! Eurohuippukokouksessa sovittiin selvittää tarve
tehdä muutoksia perussopimuksiin julkisen talouden kurin
parantamiseksi. Mielestäni perussopimusten muuttaminen
ei ole ensisijainen keino eikä sen avulla voida ratkaista akuutteja
kriisejä. Suomi on tässä asiassa kuitenkin
käytännönläheinen, ja harkitsemme
myös tarpeen mukaan perussopimusten muuttamista. Jos prosessi
käynnistyy, on tärkeää, että se
rajataan vain talous- ja rahapolitiikkaa koskeviin kysymyksiin.
(Timo Soini: Saako kansa äänestää?)
Kolmas kokonaisuus liittyy kilpailukykyä ja kasvua
vahvistaviin toimiin. Tämä tarkoittaa muun muassa
EU:n sisämarkkinoiden maksimaalista hyödyntämistä erityisesti
suurimman kasvupotentiaalin omaavien sektoreiden, kuten digitaalisten
sisämarkkinoiden, osalta. Talouskriisin myötä maiden
on välttämätöntä sitoutua rakennemuutoksiin,
joilla parannetaan kilpailukykyä. On voitava mitata kilpailukykyä konkreettisilla
mittareilla koko unionin alueella. On pystyttävä näyttämään,
millä sektoreilla kullakin maalla on parannettavaa ja ehkä muilta
myös opittavaa. Näin voidaan vahvistaa vertaispainetta
ja käyttää poliittisia sanktioita. Ei
ole sattumaa, että juuri heikon kilpailukyvyn maat ovat nyt
suurimmissa vaikeuksissa. Kilpailukyvyn seuranta on otettava vakavaksi
osaksi euroryhmän ja euroalueen päämiesten
työtä. Tätä työtä voidaan
tehdä olemassa olevan talouden ohjausjakson ja Euro plus
-järjestelyn puitteissa.
Työn ja työvoiman tarjontaa on parannettava. Työn
hintaa ei saa hinnoitella yli. Ihmisiä ja yrityksiä on
kannustettava työntekoon ja investointeihin. Julkisen sektorin
on parannettava tuottavuuttaan. Tarvitsemme parempia, terveempiä ja pidempiä työuria
jne.
Arvoisa herra puhemies! Juuri näitä samoja asioita
myös Suomi tarvitsee. Vaikka Suomi on taloudellisesti suhteellisen
vahvassa asemassa, niin se ei ole saavutettu etu. On turha kuvitella, että julkinen
taloutemme pysyy vahvana itsestään. Tosiasiassa
se heikkenee nopeaa vauhtia. Ja lähitulevaisuuden ikääntymisen
haasteet vain vauhdittavat kehitystä.
On turha kuvitella, että Suomi olisi kaikissa tilanteissa
jollakin tavalla turvassa markkinapaineilta, varsinkin kun talousnäkymät
ovat epävakaat. Kyllä, kaikki puhuttu luottamuksen
säilyttämisestä omin toimin pätee
myös mitä suurimmissa määrin
meille Suomeen. Kolmen A:n luottoluokituksemme on ansaittava. Vain
se varmistaa, että emme heitä hyvinvointiimme
tarkoitet-tuja verovaroja markkinavoimille kohonneiden korkokustannusten
muodossa. Hallitusohjelman perälaudat on suunniteltu kääntämään
valtion velkaantuminen lasku-uralle sekä huolehtimaan kolmen
A:n statuksestamme kaikissa olosuhteissa. Vaikka ensi vuoden budjetissa
tasapainotamme taloutta, on meidän oltava valmiita tekemään tarvittaessa
lisää rakenteellisia ja finanssipoliittisia sopeutustoimenpiteitä.
Talouden sopeuttaminen on aina vaikeaa, mutta olen varma, että tavalliset
suomalaiset ymmärtävät sen välttämättömyyden.
Me olemme olleet ylpeitä siitä, että olemme
viime laman jälkeen saaneet rakennettua maastamme yhden maailman
parhaista hyvinvointiyhteiskunnista ja vahvimmista talouksista.
Se ei tapahtunut itsestään vaan kovalla työllä.
Nyt meidän on tehtävä se uudestaan, jotta
voisimme olla myös jatkossa ylpeitä maastamme
ja luottaa sen tulevaisuuteen.