Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Lahdessa pidettiin viime perjantaina epävirallinen
EU:n hallitusten tai valtionpäämiesten kokous.
Kokouksen aiheina olivat energiapolitiikan ulkosuhteet, maahanmuutto,
Sudanin huolestuttava tilanne sekä unionin innovaatiopolitiikka.
EU:n päämiehet tapasivat lisäksi erikseen
Venäjän presidentin Vladimir Putinin, jonka kanssa
EU-johtajat keskustelivat EU:n ja Venäjän suhteista, mukaan lukien energiakysymykset.
Epäviralliset EU:n huippukokoukset ovat osoittautuneet
hyödylliseksi tavaksi rakentaa poliittista yhteisymmärrystä unionin
keskeisten haasteiden ratkaisemiseksi ja työn eteenpäinviemiseksi.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia rauhoittumaan ja keskittymään
istuntoon.
Puhuja
EU:lla on kaikki edellytykset viedä asioita tehokkaasti
eteenpäin, jos yhteistä poliittista tahtoa löydetään.
Nämä kokoukset ovat tämän tahtotilan
rakentamiselle otollisia, kuten Lahden tulokset osoittavat.
Lahden yksi pääaihe oli innovaatiopolitiikka. Innovaatiot
ovat olennaisia EU:n kilpailukyvylle. Toimiva innovaatiopolitiikka
ratkaisee kykymme luoda talouskasvua ja hyviä työpaikkoja, ylläpitää sitä hyvinvointia,
johon olemme tottuneet. EU:n päämiehet keskustelivat
innovaatiopolitiikasta komission tiedonannon pohjalta, ja keskustelun
tuloksena on vahva tahtotila viedä innovaatiopolitiikkaa
eteenpäin, ja komissiolla on selkeä mandaatti
valmistella jatkotoimia.
Totesimme Lahdessa, että patenttijärjestelmää Euroopassa
on kehittävä tehokkaammaksi ja laadukkaammaksi.
Tämän lisäksi nykyinen, pirstoutunut
oikeudenkäyntijärjestelmä on tehtävä ennustettavammaksi.
Nämä tavoitteet on ratkaistava yhteisön
puitteissa, mihin tarvitaan poliittista johtajuutta.
Tie tähän ihannetulokseen saattaisi kulkea joustavammin
välietappien kautta, ja sen takia keskustelimme Lahdessa
myös mahdollisuudesta hyödyntää Lontoon
sopimuksen kaltaisia järjestelyjä patenttijärjestelmän
kehittämiseksi. Hallitus valmistelee Lontoon sopimukseen
liittymistä. Oli menetelmä mikä tahansa,
on selvää, että kaikkien jäsenmaiden
pitää joustaa kapeista kansallisista kannoistaan
ja katsoa kokonaisuutta Euroopan kilpailukyvyn kannalta. Tämä edellyttää muun
muassa patenttijärjestelmän työkielien
karsimista.
Esillä olivat myös standardit, teknologia-alustat
ja Euroopan teknologiainstituutti. EU:n pitää olla
nopeampi sopimaan yhteisistä standardeista. On selvää,
että uusia tuotteita on vaikea saada markkinoille, jos
ne eivät edusta riittävän yleistä standardia.
EU teki aikanaan gsm-standardista menestystarinan, se on kännykkäteollisuutemme onnistumisen
taustalla, mutta uusia esimerkkejä meillä ei juuri
ole. Mobiilitelevision alalta odottaisin mielelläni seuraavaa.
Euroopan teknologiainstituutti sai EU-johtajilta vihreää valoa,
ja sen käsittely alkaa nyt neuvostossa.
Teknologia-alustat ovat uusi ja tarpeellinen tapa edistää tutkimus-
ja tuotekehitystoimintaa. Eurooppalaisilla yrityksillä on
halu toimia yhteistyössä ja sopia myös
voimavarojensa suuntaamisesta yhteisiin hankkeisiin. Näitä hankkeita
eivät valikoi virkamiehet ja hallinto, vaan alan teollisuus.
Komissio toi Lahdessa esille lupaavimmat hankkeet, ja kokouksessa
sovimme, että yksi näistä, sulautettuja
elektronisia järjestelmiä kehittävä Artemis,
jossa suomalaisella teollisuudella on merkittävä intressi,
on näiden teknologia-alustojen lippulaiva, jonka eteenpäinviemiseen
ja rahoittamiseen komissio myös sitoutuu; merkittävä saavutus
niin Euroopalle kuin Suomelle. Tästä tulee miljardiluokan
projekti.
Tiivistetysti: Eurooppalainen innovaatiopolitiikka muodostuu
kokonaisuudesta, jonka osia ovat patenttijärjestelmän
kehittäminen, teknologia-alustat teollisuuden itsensä valitsemilla
strategisilla aloilla, Euroopan teknologiainstituutti, yhteiset
standardit ja kysynnän luominen eurooppalaisille innovaatioille.
Kokonaisuus on laaja, ja sen kehittämistä jatketaan syksyn aikana.
Arvoisa puhemies! Energia on tullut jäädäkseen
EU:n päämiesten asialistalle. Korkea energian
hinta, riippuvuutemme fossiilisista polttoaineista ja tarve kehittää energiamarkkinoita
niin EU:n sisällä kuin sen ulkopuolella ovat merkittäviä kysymyksiä.
Lahdessa käsittelimme energian ulkosuhteiden kehittämistä.
Meillä on selkeä tarve saada ulkopuoliset kumppanimme — niin tuottaja-
kuin kauttakulkumaat — sitoutumaan niihin samoihin avoimiin
periaatteisiin, joita EU noudattaa. EU:n on myös hyödynnettävä laaja ulkosuhdeverkostonsa
määrätietoisemmin energia-asioiden hoitamiseksi.
Suomen puheenjohtajakaudella olemme käsitelleet energiaa
kaikissa huipputapaamisissa. Sovimme myös, että EU-maat
ryhtyvät systemaattisesti vaihtamaan tietoja energiakysymyksistä oman
kirjeenvaihtajaverkoston kautta.
EU:n energiaulkosuhdepolitiikka tuleekin rakentumaan seuraavista
osista: EU:n sisämarkkinaperiaatteiden ulottaminen ulkopuolisiin
kumppaneihin, tiivis yhteistyö tuottaja- ja kauttakulkumaiden
kanssa ja kumppaneidemme sitoutuminen yhteisiin periaatteisiin.
EU on avoin markkina, mutta kumppaneidemme on vastattava tähän avoimuuteen.
Myös energiatehokkuus ja uusiutuvat luonnonvarat ovat tärkeällä sijalla
tässä yhteistyössä.
Arvoisa puhemies! Energia on keskeisessä asemassa myös
EU:n ja Venäjän suhteissa. Venäjä on
meille luonteva energian toimittaja, mutta viime talvena kaasutoimitusten
keskeyttäminen Ukrainaan oli herättänyt
kysymyksen Venäjän luotettavuudesta energiantoimittajana.
Olin kutsunut Venäjän presidentin Vladimir Putinin
Lahteen keskustelemaan EU-johtajien kanssa. Tarkoituksena oli käydä vuoropuhelua EU:n
ja Venäjän suhteista, mukaan lukien energiakysymykset.
Pidän tärkeänä, että näistä asioista
keskustellaan suoraan EU:n ja Venäjän välillä.
Monet ennustivat, että tapaamisesta tulee EU:n kannalta
epäonnistunut ja eripuraisuutemme antaa kaikki valttikortit
Putinin käteen. Näin ei käynyt. Tiedostin
tämän ongelman, ja halusimme rakentaa kokouksen
sillä tavalla, että EU kykenee toimimaan yhtenäisesti.
Käytimme EU-johtajien lounaskeskustelun siihen, että EU-maiden
kesken rakennettiin yhteinen linja siitä, mikä viestimme
on. Se perustui komission valmisteleman paperin linjauksiin. Lounas
venyi, kävimme seikkaperäisen keskustelun, ja
sen ansiosta saimme rivit suoriksi. Kun EU tapasi Venäjän
presidentin, niin kerroin komission puheenjohtajan kanssa yhteisen
sanomamme unionina. Vaadin myös toimittaja Anna Politkovskajan
traagisen murhan selvittämistä, ja esitin huolemme
Venäjän sananvapauskehityksestä ja ihmisoikeuksista.
Totesin myös, että seuraamme Tšetšenian
tilanteen kehittymistä tarkkaan. Edellytimme Venäjältä avoimuutta,
vastavuoroisuutta ja markkinaperusteista energiapolitiikkaa, reilua
kohtelua EU-maiden yrityksille. Esitin myös syvän
huolemme Georgian ja Venäjän välien kiristymisestä.
EU:n sanoma ei jäänyt epäselväksi,
eikä sitä myöskään
kätketty pumpuliin.
Energiasektorilla EU:lla ja Venäjällä on
paljon yhteisiä etuja, mutta niiden toteutuminen edellyttää selkeitä pelisääntöjä.
Nämä pelisäännöt on
syytä kirjata EU:n ja Venäjän tulevaan
sopimukseen sitovalla tavalla.
EU-maat toimivat yhtenäisesti tapaamisessamme presidentti
Putinin kanssa. Kaikki seurasivat yhteisesti sovittua linjaa. Yksittäiset
puheenvuorot tukivat toisiaan, ja EU-johtajat puhuivat usein me-muodossa
osoittaessaan sanansa Venäjän presidentille. Olen
hyvin vakuuttunut, että EU kärsii siitä,
jos emme toimi yhtenäisesti. Tämä yhtenäinen
toiminta ei EU:lta aina onnistu, mutta Lahdessa nyt onnistuimme.
EU:ta ei ulkopuolisten saa antaa hajottaa ja hallita.
Tapaaminen presidentti Putinin kanssa oli onnistunut ja sen
henki rakentava. Se oli merkittävä askel yhtenäisemmän
Venäjä-politiikan rakentamisessa. Lahden tie ei
kuitenkaan ole Damaskoksen tie. En odottanut sitä, että presidentti Putinin
mielipiteet olisivat Lahdessa muuttuneet — hän
kuuli EU:n kannan ja antoi takaisin samalla mitalla. Se on normaalia
vuoropuhelua, johon pitää vastata asiaperustein.
Presidentti Putin sai kuitenkin sen viestin, että EU on
olennaisista kysymyksistä yksimielinen ja Venäjän
pitää ottaa se toiminnassaan huomioon. Uskon,
että EU on Venäjälle tärkeä kumppani
ja mielipiteellämme on merkitystä. Venäjä taas
ilmoitti oman riippuvuutensa Euroopasta ja kertoi, että he
hyväksyvät energiaperuskirjan periaatteet.
Suomi on puheenjohtajakaudellaan halunnut hoitaa EU:n Venäjä-suhteita
aktiivisesti: Kävin pitkät keskustelut presidentti
Putinin kanssa G8-kokouksessa Pietarissa heinäkuussa. Nyt
tapasimme Putinin Lahdessa. EU—Venäjä-huippukokous
presidentti Putinin kanssa on ensi marraskuussa. EU:n ja Venäjän
yhteinen kumppanuusneuvosto on kokoontunut liikenneministereiden
sekä ympäristöministereiden kokoonpanossa.
Oikeus- ja sisäministereiden, ulkoministereiden ja energiaministereiden
kokoukset ovat vielä edessä. Yhteistyömme
Venäjän kanssa on hyvin tiivistä, kuten
sen pitää ollakin. Tämä lista
vain kuvaa sitä, millä tavalla myös käytännön
työssä Venäjä on Suomen puheenjohtajakaudelle
prioriteetti.
Arvoisa puhemies! Lahden keskustelulle on luonteva seurannan
paikka heti marraskuussa, kun EU ja Venäjä kokoontuvat
yhteiseen huippukokoukseen Helsinkiin. Toivon, että voimme
tässä huippukokouksessa ilmoittaa, että olemme valmiita
aloittamaan neuvottelut uudesta kehyssopimuksesta, johon sisältyy
olennaisina pitämämme asiat.
Arvoisa puhemies! Voimme olla ylpeitä Lahden
kokouksesta ja siellä saavutetusta yksituumaisuudesta.
Haluankin kutsua tätä EU:n vahvaa tahtotilaa toimia
entistä yhtenäisemmin ulkosuhteissaan Lahden hengeksi.
Olen iloinen, että Lahti, yritteliäs suomalainen
kaupunki, joka näytti kauneimmat kasvonsa viime perjantaina, on
kokouksen myötä saatu myös EU:n tähtikartalle.
Pyydän, että tämän ilmoituksen
ruotsinkielinen käännös liitetään
pöytäkirjaan.
Pääministeri Vanhasen ilmoitus on ruotsinkielisenä näin
kuuluva:
I Lahtis ordnades den 20 oktober ett inofficiellt möte
för EU:s stats- och regeringschefer. Mötets teman
var de yttre förbindelserna i fråga om energipolitiken,
invandringen, den oroväckande situationen i Sudan och unionens
innovationspolitik. EU:s stats- och regeringschefer träffade
dessutom Rysslands president Vladimir Putin, med vilken EU-ledarna
diskuterade förbindelserna mellan EU och Ryssland, inklusive energifrågor.
De inofficiella EU-toppmötena har visat sig vara ett
lämpligt medel för att skapa politiskt samförstånd
när det gäller att möta unionens centrala
problem och föra arbetet vidare. EU har alla förutsättningar
att effektivt driva ärenden framåt om man kan
finna en gemensam politisk vilja. Dessa möten är
gynnsamma tillfällen att skapa en sådan vilja, precis som
resultaten från Lahtis visar.
Ett av de centrala temana i Lahtis var innovationspolitiken.
Innovationer är väsentliga för EU:s konkurrenskraft.
En fungerande innovationspolitik är avgörande
för vår förmåga att skapa ekonomisk
tillväxt och goda arbetsplatser samt upprätthålla
den välfärd vi är vana vid. EU:s stats-
och regeringschefer diskuterade innovationspolitik utgående
från kommissionens meddelande, och resultatet av diskussionen
var en stark vilja att föra innovationspolitiken framåt och
ett klart mandat till kommissionen att förbereda fortsatta åtgärder.
Vi konstaterade i Lahtis att patentsystemet i Europa måste
bli effektivare och mer högklassigt. Dessutom måste
det nuvarande, splittrade rättegångssystemet bli
mer förutsägbart. Dessa mål måste
lösas inom gemenskapen, och till det behövs politiskt
ledarskap. Det ideala alternativet vore att skapa ett gemensamt
europeiskt patentsystem, men det har rådet inte kunnat
nå samförstånd om. Vägen mot
detta idealiska resultat är kanske smidigare om man framskrider
i etapper. I Lahtis diskuterade vi därför möjligheten
att utnyttja liknande arrangemang som Londonöverenskommelsen
för att utveckla patentsystemet. Regeringen bereder en
anslutning till Londonöverenskommelsen. Oavsett metod är
det klart att alla medlemsländer måste kunna ge
avkall på sina snäva nationella ståndpunkter
och se till helheten med tanke på konkurrenskraften inom
Europa. Detta förutsätter bl.a. att arbetsspråk
gallras bort när det gäller patentsystemet.
I diskussionerna behandlades även standarder, teknologiplattformar
och det europeiska tekniska institutet. EU bör snabbare
kunna enas om gemensamma standarder. Det är uppenbart att det är
svårt att få ut nya produkter på marknaden om
de inte representerar en tillräckligt allmän standard.
EU gjorde gsm-standarden till den succé som ligger bakom
vår framgångsrika mobiltelefonindustri, men vi
har knappt några nyare exempel alls. Mobil-tv-branschen
kunde gärna få vara följande i tur. EU-ledarna
gav det europeiska tekniska institutet grönt ljus, och
behandlingen av institutet påbörjas i rådet.
Teknologiplattformarna är ett nytt och angeläget
sätt att främja forskning och produktutveckling.
De europeiska företagen vill samarbeta och avtala om att
rikta sina resurser till gemensamma projekt. Dessa projekt utses
inte av tjänstemän eller förvaltning
utan av industrin inom branschen. Kommissionen lyfte i Lahtis fram
de mest lovande projekten och vid mötet bestämdes
att ett av dem, Artemis, som utvecklar inbyggda elektroniska system
och i vilket den finska industrin har ett stort intresse, skall
vara flaggskeppet för dessa teknologiplattformar och att
kommissionen förbinder sig att främja och finansiera
det — ett betydande resultat för såväl
Europa som Finland. Detta blir ett projekt i miljardklassen.
Sammanfattningsvis: Den europeiska innovationspolitiken utgör
en helhet som består av utvecklandet av patentsystemet,
teknologiplattformar på strategiska områden som
industrin själv valt, EIT, gemensamma standarder och skapande
av efterfrågan för europeiska innovationer. Helheten är
omfattande och utvecklandet av den fortsätter under hösten.
Energin har kommit för att stanna på agendan för
EU:s stats- och regeringschefer. Det höga priset på energi,
vårt beroende av fossila bränslen och behovet
att utveckla energimarknaden såväl inom som utanför
EU är viktiga frågor. I Lahtis behandlade vi utvecklandet
av de yttre förbindelserna i fråga om energi.
Vi har ett klart behov av att få våra yttre partner — både
producentländer och transitländer — att
förbinda sig till samma öppna principer som EU
tillämpar. EU måste också mer målmedvetet
utnyttja sitt breda nätverk av yttre förbindelser
när det gäller energifrågor. Under Finlands
ordförandeskap har vi diskuterat energifrågor
vid alla toppmöten. Vi kom även överens
om att EU-länderna systematiskt skall börja utbyta
information om energifrågor genom ett eget korrespondentnätverk.
EU:s politik för de yttre förbindelserna
i fråga om energi kommer att bestå av följande
strävanden: att EU:s principer för den inre marknaden även
skall gälla partner utanför EU, att samarbetet
med producentländer och transitländer skall vara
intensivt och att våra partner skall förbinda sig
till de gemensamma principerna. EU är en öppen
marknad, men våra partner måste svara mot denna öppenhet.
Energieffektivitet och förnybara naturtillgångar
intar en viktig ställning i detta samarbete.
Energin spelar en central roll också i förbindelserna
mellan EU och Ryssland. Ryssland är för oss en
naturlig energileverantör, men när gasleveranserna
till Ukraina avbröts i vintras väcktes frågan
om Rysslands pålitlighet som energileverantör.
Jag bjöd in Rysslands president Vladimir Putin till
Lahtis för att diskutera med EU-ledarna. Avsikten var att
föra en dialog om förbindelserna mellan EU och
Ryssland, bl.a. i energifrågor. Jag anser det viktigt att
det förs direkta diskussioner mellan Ryssland och EU i
dessa frågor. Många förutspådde
att mötet skulle bli ett misslyckande för EU:s
del och att vår oenighet skulle spela Putin i händerna.
Så blev det inte. Jag var medveten om problemet och ville
bygga upp mötet på ett sätt som gjorde
det möjligt för EU att agera enat.
Under lunchdiskussionen drog EU-ledarna upp en gemensam linje
för EU-ländernas budskap. Den baserade sig på riktlinjerna
i det dokument som kommissionen förberett. Lunchen drog
ut på tiden, vi förde en detaljerad diskussion
och fick därmed rättning i leden. När
EU mötte Rysslands president framförde jag tillsammans
med kommissionens ordförande unionens gemensamma budskap.
Jag yrkade på att det tragiska mordet på journalisten
Anna Politkovskaja måste utredas och framförde
vår oro över läget för yttrandefriheten
och de mänskliga rättigheterna i Ryssland. Jag
konstaterade att vi noggrant följer hur situationen i Tjetjenien
utvecklas. Av Ryssland förutsatte jag öppenhet, ömsesidighet, marknadsbaserad
energipolitik och rättvis behandling för EU-ländernas
företag. Jag uttryckte också vår djupa
oro över de ansträngda relationerna mellan Georgien
och Ryssland. EU:s budskap blev inte oklart, det lindades inte in
i bomull.
EU och Ryssland har många gemensamma intressen inom
energisektorn, men för att de skall tillgodoses krävs
klara spelregler. Dessa spelregler bör införas
i det framtida avtalet mellan EU och Ryssland på ett bindande
sätt.
EU-länderna visade upp en enad front vid sitt möte
med president Putin. Alla följde den linje som vi gemensamt
kommit överens om. Enskilda anföranden tog stöd
i varandra och EU-ledarna talade i vi-form när de riktade
sina ord till Rysslands president. Jag är övertygad
om att det är till skada för EU om vi inte kan
agera enat. EU har inte alltid lyckats med detta enade agerande, men
i Lahtis lyckades vi. Vi får inte låta utomstående
söndra och härska EU.
Mötet med president Putin var lyckat och präglades
av en konstruktiv anda. Det var ett viktigt steg mot en mer enig
Rysslandspolitik. Vägen till Lahtis är dock inte
vägen till Damaskus. Jag väntade mig inte att
president Putin skulle ändra åsikt i Lahtis — han
hörde EU:s ståndpunkt och gav igen med samma mynt.
Det är en alldeles normal dialog som måste bemötas
med fakta. President Putin fick dock budskapet att EU är
enigt i väsentliga frågor och att Ryssland måste
beakta detta i sitt agerande. Jag tror att EU är en viktig
partner för Ryssland och att vår åsikt har
betydelse. Ryssland påpekade sin egen avhängighet
av Europa och berättade att man godtar principerna i energistadgan.
Finland har under sitt ordförandeskap aktivt velat
vårda sig om förbindelserna mellan EU och Ryssland.
Jag förde långa samtal med president Putin vid
G8-mötet i S:t Petersburg i juli. Nu mötte vi
Putin i Lahtis. Ett toppmöte EU—Ryssland med president
Putin ordnas i november. Kommunikationsministrarna och miljöministrarna
i EU:s och Rysslands gemensamma råd för partnerskap
har mötts. Det arrangeras ännu möten
mellan justitie- och inrikesministrarna, utrikesministrarna och
energiministrarna. Vårt samarbete med Ryssland är
mycket intensivt, och det skall det också vara. Den här
förteckningen beskriver bara hur Ryssland har stor prioritet
i det praktiska arbetet under Finlands ordförandeskap.
Ett naturligt tillfälle att följa upp diskussionerna
i Lahtis uppstår redan i november när EU och Ryssland
samlas till ett gemensamt toppmöte i Helsingfors. Jag hoppas
att vi under detta toppmöte skall kunna meddela att vi är
färdiga att inleda förhandlingar om ett nytt ramavtal
som innehåller de frågor som är viktiga
för oss.
Vi kan vara stolta över Lahtismötet och den endräkt
vi uppnådde. Därför vill jag kalla denna starka
vilja till ett mer enat agerande i yttre förbindelser som
EU nu visar för Lahtisandan. Det gläder mig att
Lahtis, en företagsam finländsk stad, i och med
förra veckans möte nu har intagit sin plats på EU-kartan.