YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Eduskunnan työjärjestyksen muuttaminen
23 §
. Valtioneuvoston tiedonanto ja valtioneuvoston selonteko.
Pykälän 3 momentin mukaan valiokunnan on mietinnössään
ehdotettava selonteon johdosta annettavan lausunnon sanamuoto.
Sanonta aiheuttaa jatkuvasti epätietoisuutta siitä,
miten valiokunnan selontekomietinnön ponnet kirjoitetaan.
Tämän vuoksi säännöstä on syytä selkeyttää.
Samalla voidaan yhdenmukaistaa työjärjestyksen
terminologiaa käyttämällä sanamuotoa
"valiokunnan on ehdotettava selonteon johdosta hyväksyttävän
kannanoton sanamuoto".
Termiä kannanotto on käytetty vastaavan tapaisissa
tilanteissa muun muassa perustuslain 114 §:ssä sekä työjärjestyksen
6 ja 28 §:ssä. Kannanotto-sanaa käytetään
yleiskielen merkityksessä: Valiokunta ilmaisee kantansa
siitä, voidaanko selonteko hyväksyä ja
millä ehdoilla. Kannanotto — valiokunnan ehdotukset
siitä, miten selontekoon olisi suhtauduttava — esitetään 42 §:n
mukaisesti ponsina.
34 §
. Käsittelyjärjestys.
Pykälässä säädetään asioiden
käsittelyjärjestyksestä valiokunnassa.
Pykälän 1 momentissa on yleissäännös asioiden
käsittelystä valiokunnassa. Valiokunnan tulee
säännöksen mukaan ilman aiheetonta viivytystä käsitellä sinne
lähetetyt asiat ja antaa niistä asian laadun mukaisesti
mietintö täysistunnolle tai lausunto
toiselle valiokunnalle. Pykälän 2 momentissa säädetään
siitä järjestyksestä, jossa valiokunnan
tulee ottaa asioita käsiteltäväksi.
Työjärjestyksen 39 §:n 3 momentissa
on säännös siitä, että samaa
asiaa koskevat hallituksen esitykset ja lakialoitteet on käsiteltävä toistensa yhteydessä
ja
niistä on pääsäännön
mukaan annettava yhteinen mietintö. Säännös,
joka on valiokuntaa velvoittava, näyttää luontevasti
kuuluvan 34 §:ään.
Sen vuoksi ehdotetaan, että mainittu säännös poistetaan
39 §:stä ja siirretään 34 §:ään
uudeksi 3 momentiksi. Tällöin 34 §:n
nykyinen 3 momentti siirtyy pykälän 4 momentiksi.
Momenttien numeroinnin muuttumisen vuoksi ehdotetaan koko pykälän
muuttamista.
37 §. Asiantuntijoiden kuuleminen.
Pykälän 1 momentissa on yleissäännös
asiantuntijoiden kuulemisesta valiokunnassa. Työjärjestyksen 39 §:n
2 momentin mukaan valiokunta kuulee asiantuntijat yleensä ensimmäisessä käsittelyssä.
Jäljempänä ehdotetaan 39 §:ää muutettavaksi siten,
ettei enää käytetä käsitteitä ensimmäinen ja
toinen käsittely. Tällöin pykälästä on
jätettävä pois säännös,
jonka mukaan valiokunta kuulee asiantuntijat ensimmäisessä käsittelyssä, jollei
se erityisestä syystä toisin päätä.
Käsittelysäännösten muuttamisella
ei kuitenkaan ole tarkoitus vaikuttaa asiantuntijoiden kuulemisen
asemaan valiokuntaprosessissa. Tarkoituksena on, että valiokunta
edelleenkin kuulee asiantuntijat asian käsittelyn alkuvaiheessa, mutta
erityisestä syystä se voi vielä yleiskeskustelun
aikana tai jopa ratkaisevassa käsittelyssä kuulemisin
hankkia selvitystä asiaan. Kun kuulemisen ajankohtaa koskeva
säännös poistuu, ehdotetaan, että 1
momenttia täydennetään kuulemisen tarkoitusta
osoittavalla määreellä "tietojen hankkimiseksi
asian käsittelyä varten".
39 §. Valiokunnan päätöksenteko.
Voimassa olevaan pykälään sisältyvät
perussäännökset asioiden käsittelystä valiokunnassa.
Pykälän 1 momentin mukaan asia otetaan valiokunnassa kahteen
käsittelyyn, jollei valiokunta päätä ratkaista
asiaa ensimmäisessä käsittelyssä.
Pykälän 2 momentissa säädetään
yleiskeskustelusta ja asiantuntijoiden kuulemisesta. Valiokunnan jäsenille
on kummassakin käsittelyssä ennen yksityiskohtaista
käsittelyä varattava tilaisuus lausua käsityksensä asiasta
kokonaisuudessaan. Asiantuntijat valiokunta kuulee pääsääntöisesti ensimmäisessä käsittelyssä.
Valiokunta voi kuitenkin erityisestä syystä päättää kuulla
asiasta asiantuntijoita myös toisessa käsittelyssä.
Puhemiesneuvoston vahvistamiin valiokuntien yleisohjeisiin
lisättiin 1990-luvulla suositus, että ainakin
kiistattomat asiat käsiteltäisiin yhdessä käsittelyssä.
Tällöin valiokunnan sihteeri laatii mietintö-
tai lausuntoluonnoksen jo ensimmäisen käsittelyn
yleiskeskustelun pohjaksi tai yleiskeskustelun perusteella. Ensimmäisen
käsittelyn hyväksymiseksi myös ratkaisevaksi
käsittelyksi vaaditaan valiokunnan yksimielinen päätös.
Valiokuntakäytännössä on yhä enenevässä määrin
siirrytty käsittelemään asiat ensimmäisessä käsittelyssä niin,
että se yksimielisesti hyväksytään
ratkaisevaksi käsittelyksi. Tätä voidaan
nykyisin pitää vallitsevana tapana.
Säännösten saattamiseksi ajan tasalle
ehdotetaan pykälän 1 ja 2 momentin kirjoittamista
uudelleen. Valiokuntaprosessin peruselementti olisi käsittely,
joka alkaisi kuten ensimmäinen käsittely nykyisin
asiantuntijoiden kuulemisella (TJ 37 §) ja tarvittavien
lausuntojen hankkimisella (TJ 38 §). Käytännössä valiokunta
hankkii tässä vaiheessa myös muuta tarpeelliseksi
katsomaansa selvitystä asiaan. Kun valiokunta olisi saanut
asian ratkaisemiseksi tarvittavan selvityksen, käytäisiin valmistava
keskustelu, jossa valiokunnan jäsenillä olisi
tilaisuus lausua käsityksensä asiasta kaikin osin
ja jonka perusteella valiokunnan sihteeri laatisi mietintö-
tai lausuntoluonnoksen. Luonnoksen valmistuttua se esiteltäisiin
yleensä ääneen lukemalla valiokunnassa.
Tämän jälkeen luonnoksen pohjalta käytäisiin yleiskeskustelu sekä toimitettaisiin
asian yksityiskohtainen käsittely. Mietintöasian
yksityiskohtaisessa käsittelyssä päätettäisiin
ensin pykälistä ja ponsista ja lopuksi mietinnön
perusteluista. Lausuntoasian yksityiskohtaisessa käsittelyssä sen
sijaan päätettäisiin ensin perusteluista
ja sitten ponnesta tai ponsista. Lopuksi valiokunta voisi päättää yksimielisesti
pitää yksityiskohtaista käsittelyä asian
ratkaisevana käsittelynä.
Jos valiokunta ei yksimielisesti hyväksyisi käsittelyä ratkaisevaksi
käsittelyksi tai esimerkiksi asian vaikeuden tai laajuuden
vuoksi olisi ennalta selvää, ettei käsittelyä voida
tai haluta pitää ratkaisevana, asia otettaisiin erilliseen
ratkaisevaan käsittelyyn. Tällöin
käsittelyn pohjaksi otettaisiin valiokunnan aiemmin yksityiskohtaisessa
käsittelyssä hyväksymä mietintö tai
lausunto, käytäisiin yleiskeskustelu tai ainakin
varattaisiin siihen mahdollisuus sekä suoritettaisiin yksityiskohtainen
käsittely.
Mietinnön tai lausunnon hyväksymisen jälkeen
voi vielä tulla päätettäväksi
vastalauseen tai eriävän mielipiteen jättämisaika.
Jos käsittelyn perusteella on selvää,
että asiaan jätetään vastalause
tai eriävä mielipide, päätettäisiin
tämän jättämisajasta. Jos edellytykset
vastalauseen tai eriävän mielipiteen jättämiselle
ovat olemassa, mutta ei ole selvää, tullaanko
tällainen jättämään,
puheenjohtajan on syytä selvittää, onko
tarpeen varata aika vastalauseen tai eriävän mielipiteen
jättämiselle. Jos se on tarpeen, valiokunta päättää ajankohdasta.
Lopuksi asian käsittely todettaisiin päättyneeksi.
Mietinnön ja lausunnon loppuun merkitään 42 §:n
2 momentin nojalla asian ratkaisevaan käsittelyyn osallistuneet
jäsenet. Tältä osin merkintätavat
säilyisivät ennallaan. Kun valiokunta päättäisi
uuden 2 momentin mukaisesti pitää yksityiskohtaista
käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä,
läsnäolleiksi merkitään ne valiokunnan
jäsenet, jotka ovat olleet saapuvilla asian yksityiskohtaisessa
käsittelyssä. Jos valiokunta ottaa asian erilliseen
ratkaisevaan käsittelyyn, luetaan vain siinä toimitetut
yleiskeskustelu ja yksityiskohtainen käsittely ratkaisevaan
käsittelyyn. Vakiintunein merkinnöin osoitetaan,
onko jäsen ollut käsittelyssä mukana
kokonaan tai osittain.
Nykyisen 3 momentin mukaan samaa asiaa koskevat hallituksen
esitykset ja eduskunta-aloitteet on käsiteltävä toistensa
yhteydessä ja niistä on annettava yhteinen mietintö,
jolleivät erityiset syyt vaadi menettelemään
toisin. Edellä on jo todettu, että 3 momentti
sopii sisältönsä vuoksi 34 §:ään,
ja ehdotettu säännöksen sijoittamista
tuohon pykälään.
Valiokuntien käsittelysäännöksistä puuttuu säännös
siitä, milloin ja miten asian hylkäämisestä äänestetään.
Tällainen säännös on sekä täysistunnon
että suuren valiokunnan käsittelyä varten.
Käytännön ohje valiokunnissa on, että hylkäysehdotuksesta äänestetään
pykälien hyväksymisen jälkeen. Valiokuntasäännösten
täydentämiseksi ehdotetaan, että nykyisen
3 momentin tilalle kirjoitetaan säännös,
jonka mukaan hylkäysehdotus ratkaistaan asian sisältöä koskevien
ehdotusten jälkeen. Käytännössä on suositeltavaa,
että hylkäysehdotuksen tekemisestä kerrotaan
valiokunnan puheenjohtajan ja muiden jäsenten informoimiseksi
jo yleiskeskustelussa. Varsinainen hylkäysehdotus on kuitenkin
tehtävä yksityiskohtaisessa käsittelyssä lakiehdotuksen
tai muun säännöksen sisällön taikka
lausunnon perusteluiden tultua hyväksytyiksi.
Pykälän 4 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
asian pöydällepanosta valiokunnassa. Asia pannaan
kerran pöydälle kahden jäsenen sitä pyytäessä.
Muutoin asia pannaan pöydälle, jos valiokunta
niin päättää. Säännös
on nykyisin pykälän 3 momentissa, josta se pienin
sanallisin tarkistuksin on siirretty 4 momentiksi.
Pykälän 5 momentissa säädetttäisiin
valiokunnan mietinnön tai lausunnon esittelijän
valitsemisesta. Valiokunta voi valita keskuudestaan yhden tai useamman
edustajan esittelemään täysistunnossa
mietinnön tai lausunnon taikka suuressa valiokunnassa sille
annetun lausunnon. Säännös on nykyisin
pykälän 4 momentissa.
Säännös on osoittautunut jossain
määrin vaikealukuiseksi. Tarkoituksena on, että puheenjohtajalla
on asemansa perusteella aina valtuus esitellä asia täysistunnolle
tai suurelle valiokunnalle. Valiokunnan varapuheenjohtajalla ja
tilapäisellä puheenjohtajalla kokouksen puheenjohtajana
toimiessaan on asemansa perusteella valtuus esitellä siinä kokouksessa
hyväksytty mietintö tai lausunto, jollei valiokunnan
puheenjohtaja käytä esittelypuheenvuoroa. Jos
puheenjohtaja (tai varapuheenjohtaja tai tilapäinen puheenjohtaja)
on estynyt huolehtimasta tarpeellisena pidetystä esittelystä tai
muuten on tarkoituksenmukaista, että asian esittelee joku
muu valiokunnan jäsen, valiokunnan edustaja valitaan erikseen.
Momentin sanamuotoa ehdotetaan tarkistettavaksi niin, että siitä ilmenee
puheenjohtajan asemavaltuus.
Nykyisessä pykälän 5 momentissa säädetään mietintöön
liitettävästä vastalauseesta ja lausuntoon
liitettävästä eriävästä mielipiteestä.
Säännös ehdotetaan siirrettäväksi
42 §:ään, jossa ovat säännökset
mietinnön ja lausunnon laatimisesta.
Pykälän sisältöön
tehtävien muutosten lisäksi ehdotetaan pykälän
otsikon tarkistamista niin, että otsikko kuuluisi Valiokunnan
päätöksenteko.
40 §
Äänestäminen valiokunnassa.
Pykälän 1 momentin mukaan valiokunta päättää kulloinkin
käytettävästä äänestystavasta.
Pykälän 2 momentissa säädetään
menettelystä, jota noudatetaan äänten
mennessä tasan.
Edellä on ehdotettu, että 39 §:n
otsikko Käsittely valiokunnassa muutetaan otsikoksi Valiokunnan
päätöksenteko, joka on nykyisin 40 §:n otsikko.
Ehdotetusta muutoksesta seuraa, että myös 40 §:n
otsikko on muutettava. Uudeksi otsikoksi ehdotetaan Äänestäminen
valiokunnassa, mikä vastaa hyvin pykälän
sisältöä.
42 §
Valiokunnan mietintö ja lausunto.
Pykälässä säädetään
valiokunnan mietinnön ja lausunnon laatimisesta ja tarkistamisesta.
Työjärjestyksen 39 §:n 5 momentissa
säädetään nykyisin mietintöön
liitettävän vastalauseen ja lausuntoon liitettävän
eriävän mielipiteen toimittamisesta sihteerille
sekä niiden sisällöstä. Asiallisesti
tämä säännös sopii
sisältönsä puolesta hyvin valiokunnan
mietinnön ja lausunnon sisältöä käsittelevään
42 §:ään. Sen vuoksi ehdotetaan, että 39 §:n
nykyinen 5 momentti sanonnallisesti yksinkertaistettuna siirretään 42 §:ään
uudeksi 3 momentiksi. Tällöin 42 §:n nykyinen
3 momentti siirtyy pykälän 4 momentiksi. Momenttien
numeroinnin muuttumisen vuoksi ehdotetaan koko pykälän
muuttamista.
43 §. Valiokunnan pöytäkirjat.
Voimassa olevassa pykälässä säädetään
valiokunnan kokouksesta laadittavasta pöytäkirjasta,
muista valiokunnan asiakirjoista sekä näiden asiakirjojen julkisuudesta
tai salassapidosta.
Pykälän 1 momentin mukaan valiokunnan kokouksesta
laaditaan pöytäkirja, johon merkitään läsnä olleet
jäsenet ja kuullut asiantuntijat sekä tehdyt ehdotukset
ja päätökset äänestyksineen. Lisäksi
säädetään, että pöytäkirjaan
liitetään valiokunnan asian käsittelyä varten
saamat ja valmistamat asiakirjat. Pöytäkirjan
varmentaa valiokunnan sihteeri allekirjoituksellaan.
Valiokunta-asiakirjojen arkistointitapaa on puhemiesneuvoston
päätöksellä muutettu valtiopäivien
2003 alusta. Tuolloin lopetettiin valiokunnan asian käsittelyä varten
saamien ja valmistamien asiakirjojen — kuten asiantuntijalausuntojen,
ministeriön vastineiden sekä valiokunnan mietintö-
ja lausuntoluonnosten — ottaminen pöytäkirjan
liitteiksi. Arkistoinnissa siirryttiin käyttämään
asiakirja-akteja, toisin sanoen kuhunkin käsiteltyyn asiaan
liittyneet käsittelyasiakirjat kootaan yksiin kansiin.
Tällöin ne ovat aikaisempaa huomattavasti helpommin
löydettävissä arkistosta. Pykälän
1 momenttiin tarvitaan vuoden 2002 arkistointitoimikunnan esittämä muutos,
jonka mukaan valiokunnan asiakirjat säilytetään
puhemiesneuvoston erikseen vahvistamien ohjeiden mukaisesti.
Nykyisin pykälän 3 momentissa on viittaus perustuslain
50 §:n 3 momentin nojalla annettuun vaiteliaisuusmääräykseen.
Suuren valiokunnan työjärjestyksessä on
säännös siitä, että valtioneuvoston
pyytämää vaiteliaisuusmääräystä noudatetaan,
kunnes valiokunta on siitä päättänyt.
Säännös on tarpeen muitakin valiokuntia
kuin suurta valiokuntaa varten. Tämän vuoksi 3
momenttia ehdotetaan täydennettäväksi
vastaavalla säännöksellä.
Kun pykälään lisätään
edellä mainittu nykyisiä vaiteliaisuusmääräyksiä täydentävä säännös, pykäläkokonaisuudesta
tulee raskaslukuinen. Sen vuoksi ehdotetaan, että nykyinen
pykälä jaetaan kahdeksi eri pykäläksi.
Tällöin 43 §:ään
jäävät nykyisin 1 momenttiin sisältyvät
valiokuntien pöytäkirjoja koskevat säännökset,
jotka ajan tasalle saatettuina jaetaan kahdeksi momentiksi. Luonteva
otsikko pykälälle on valiokunnan pöytäkirjat.
Muista momenteista muodostetaan uusi 43 a §.
43 a §. Valiokunnan asiakirjojen julkisuus. (Uusi)
Työjärjestykseen ehdotetaan lisättäväksi
uusi 43 a §, joka muodostetaan nykyisen 43 §:n
2—4 momentista ja edellä selostetusta suuren valiokunnan
työjärjestyksen mukaisesta säännöksestä.
Pykälän 1 momentin alkuun ehdotetaan otettavaksi
säännös, jonka mukaan valiokunnan pöytäkirjat
tallennetaan yleisön saataville tietoverkkoon. Tämän
taustalla on työjärjestyksen 71 §:n
2 momentti, jonka nojalla lähes kaikki eduskunnan valtiopäiväasiakirjat
julkaistaan tietoverkossa. Tämä on johtanut siihen,
että yleisö on tottunut hakemaan tarvitsemansa
eduskunta-asiakirjat helposti verkosta. Nykyisen asiakirjajulkisuuden
ja avoimuusperiaatteen mukaista on, että myös
valiokuntien julkiset pöytäkirjat saadaan verkkoon
yleisön saataville.
Tarkoitus on, että pöytäkirjat tallennetaan verkkoon
mahdollisimman pian kokouksen jälkeen samaan tapaan tarkistamattomina
versioina kuin esimerkiksi mietinnöt ja lausunnot sekä täysistunnon
pöytäkirjat niiden lopullista stilisoimista odottamatta.
Valiokuntatyön luonteesta johtuu kuitenkin, että kokouksessa
hyväksytyn mietinnön ja lausunnon valmiiksi työstäminen
sekä seuraavan kokouksen vaatimat toimet hoidetaan ennen
kokouksen pöytäkirjan laatimista.
Pöytäkirjojen verkkoversiolla voidaan olennaisesti
helpottaa eduskunnassa käsiteltävien EU-asioiden
seurantaa niin eduskunnan sisällä kuin sen ulkopuolella.
Tämä perustuu siihen, että EU-asioiden
valiokuntakäsittelytietoihin voidaan nykyisten asiakirjalinkkien
lisäksi saada suorat linkit niihin suuren valiokunnan ja
erikoisvaliokuntien pöytäkirjoihin, joissa asian
käsittely on päättynyt pöytäkirjamerkinnällä.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin
edelleen, että asian käsittelyasiakirjat tulevat
julkisiksi, kun asia on valiokunnassa loppuun käsitelty. Tästä on
se poikkeus, että eduskuntaryhmällä, joka
ei ole edustettuna valiokunnassa tai sen jaostossa, on
edelleen oikeus saada jäljennös keskeneräisen
asian käsittelyasiakirjoista, jolleivät ne ole
salaisia. Lisäksi on syytä huomata, että Euroopan
unionin asian käsittelyasiakirjat tulevat suuren valiokunnan
työjärjestyksen 6 §:n mukaan julkiseksi
välittömästi sen suuren valiokunnan kokouksen
jälkeen, jossa ne on merkitty saapuneeksi, jollei tuon
pykälän 2 ja 3 momentista muuta johdu.
Uuden 43 a §:n 2 ja 3 momentti muodostettaisiin nykyisen
43 §:n 3momentista. Niissä käytettäisiin
termin "salainen" sijasta viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain (621/1999) terminologian mukaista käsitettä "salassa
pidettävä". Momentti jaettaisiin siten, että kaikki
perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla annettavaa vaiteliaisuusvelvoitetta
koskevat säännökset keskitettäisiin
pykälän 3 momenttiin.
Voimassa olevan 43 §:n 4 ja 5 momentti siirretään
43 a §:n 4 ja 5 momentiksi. Pykälän otsikoksi
sopii valiokunnan asiakirjojen julkisuus.
44 §. Suuri valiokunta.
Pykälässä säädetään
siitä, mitä erikoisvaliokuntia koskevista säännöksistä sovelletaan
myös suuren valiokunnan toimintaan. Sisällöltään
pykälä muodostuu viittaussäännöksistä.
Edellä ehdotetun pykälien numerointimuutoksen
vuoksi tähän pykälään
on lisättävä viittaus 43 a §:ään.
48 §. Poissaolo.
Pykälän 1 momentin mukaan edustajalle voidaan
myöntää lupa enintään
viikon poissaoloon täysistuntotyöstä muun
syyn kuin sairauden tai eduskuntatyöhön liittyvän tehtävän
vuoksi.
Sanamuotonsa mukaan lupa koskee vain täysistuntoa.
Tästä huolimatta valiokuntien läsnäolotilastoissa
käytetään täysistunnon poissaoloista
saatavaa tietoa poissaolon luvallisuudesta ja syystä. Nykyisen
käytännön kirjaamiseksi ehdotetaan, että lupa
poissaolosta lavennetaan koskemaan kaikkea eduskuntatyötä.
50 §. Puheenvuorot.
Pykälä sisältää perussäännökset
puheenvuorojen antamisjärjestyksestä. Pykälän
2 momentissa säädetään esittelypuheenvuorojen
myöntämisestä ennen muita puheenvuoroja.
Kun valiokunnan mietintö esitellään ensimmäisen
kerran eduskunnalle, annetaan mietinnön esittelemistä varten
ennen muita puheenvuoron pyytäjiä puheenvuoro
valiokunnan puheenjohtajalle tai valiokunnan valitsemalle mietinnön
esittelijälle. Lisäksi puhemies voi harkintansa
mukaan antaa esittelypuheenvuoron myös lausunnon antaneen
valiokunnan puheenjohtajalle tai sen valitsemalle lausunnon esittelijälle.
Työjärjestyksen 39 §:n 5 momentin
mukaan valiokunta voi valita edustajan esittelemään mietinnön
tai lausunnon täysistunnossa. Edellä 39 §:n
kohdalla on ehdotettu tuon momentin täsmentämistä.
Sen seurauksena 50 §:n 2 momentissa kahteen kertaan käytettyä sanontaa
"valiokunnan puheenjohtajalle tai valiokunnan valitsemalle mietinnön
esittelijälle" voidaan yksinkertaistaa ja käyttää termiä valiokunnan
edustaja.
53 §
. Lakiehdotuksen käsittely.
Pykälän 5 momentin mukaan eduskunta voi hyväksyä toivomuksen
tai lausuman, joka sisältää mietinnön perusteluja
vahvemman kannanoton hallitukselta siinä asiassa edellytettävistä toimenpiteistä.
Nyttemmin lausuma on vakiintunut eduskunnan reagointitavaksi
hallituksen suuntaan. Tähän ovat vaikuttaneet
useat eri yhteyksissä tehdyt muutokset, muun muassa aikaisemmin
käytössä olleesta toivomusaloitteesta
luopuminen. Lausumien kirjoitustapakin on aikojen kuluessa muuttunut,
ja se on nykyisin samanlainen kuin toivomusten. Toivomus eduskunnan
reagointitapana on käynyt tarpeettomaksi. Sen vuoksi termi
toivomus ehdotetaan poistettavaksi työjärjestyksen
53 §:n 5 momentista.
2. Eduskunnan kanslian ohjesäännön
32 §:n muuttaminen
32 §.
Pykälä sisältää säännökset
eduskunnan erinäisiin virkoihin valittavilta henkilöiltä vaadittavista
kelpoisuusehdoista. Pykälän 7 kohdassa oleva valiokuntaneuvoksia
koskeva kelpoisuusehto on yksioikoinen ja kaavamainen: soveltuvan
ylemmän korkeakoulututkinnon lisäksi vaaditaan
perehtyneisyys lainvalmistelutyöhön.
Valiokuntatyön luonne on ajan mittaan muuttunut siten,
etteivät kaikki valiokunnat eivätkä kaikki
valiokuntaneuvokset enää päätyökseen käsittele
lainsäädäntöasioita. Pätevyysvaatimuksissa
on tarpeen ottaa huomioon tämä tosiseikka.
Edellä lausutun johdosta ehdotetaan valiokuntaneuvosten
kelpoisuusehtojen väljentämistä niin,
että lainvalmistelutyöhön perehtyneisyyden
vaihtoehtona on asianomaisen valiokunnan toimialan hyvä tuntemus
sellaisissa viroissa, joissa valiokuntaneuvoksen pääasiallisena
tehtävänä ei ole käsitellä lainsäädäntöasioita.
Voimaantulo
Ehdotettujen muutosten voimaantulo on valiokuntatyön
sujuvuuden kannalta tarpeen sovittaa istuntokauden alkuun. Sen vuoksi
muutokset ovat tarkoitetut tulemaan voimaan niiden hyväksymistä seuraavan
istuntokauden alusta, mieluiten jo seuraavan istuntokauden alkaessa
helmikuussa 2006.