Perustelut
Yleisarvio selonteosta
Valtioneuvoston selonteossa tarkastellaan yhtäältä Afganistanin
yleistä turvallisuustilannetta ja kansainvälisen
yhteisön pyrkimyksiä tilanteen vakauttamiseen
sekä toisaalta Suomen osallistumista maassa tapahtuvaan
siviili- ja sotilaalliseen kriisinhallintaan ja kehitysyhteistyöhön. Keskeinen
uusi elementti sotilaallisessa kriisinhallintaosallistumisessa,
jonka vuoksi valtioneuvosto on päätynyt selontekomenettelyyn
sotilaallisen kriisinhallintalain mukaisesti, on esitys suomalaisen
kriisinhallintajoukon kokonaisvahvuuden väliaikaisesta
lisäämisestä 50 hengellä siten,
että suomalaissotilaiden kokonaisvahvuus olisi vuoden 2011
alussa enintään 195 sotilasta.
Valiokunta toteaa, että operaation tavoitteita, tehtäviä ja
toteuttamistapaa sekä olosuhteita pohjoisella alueella
ei kaikin osin ole kuvattu riittävällä tarkkuudella
selonteossa. Puutteena on pidettävä muun muassa
sitä, ettei selonteko sisällä tarkempaa
arviota siitä, miten Yhdysvaltain joukkojen merkittävä lisäys
vaikuttaa turvallisuustilanteeseen pohjoisella alueella.
Afganistanin tilanteen ja ISAF-operaation kehitys
Afganistanin taleban-hallinnon kaaduttua maassa käynnistyi
joulukuussa 2001 YK:n turvallisuusneuvoston valtuuttama ISAF-operaatio
(International Security Assistance Force). Operaation alkuvaiheen
ajan sen johdossa toimivat eri Nato-maat rotaatioperusteella (koalitiojohtoinen
operaatio), mutta järjestely osoittautui varsin pian ongelmalliseksi
halukkaiden johtovaltioiden puuttumisen vuoksi. Operaatio siirtyi
Naton johtoon elokuussa 2003, ja lokakuussa 2003 YK:n turvallisuusneuvosto
laajensi ISAFin mandaatin koskemaan koko Afganistania Kabulin alueella
toimimisen sijasta. Samanaikaisesti ISAFin kanssa Afganistanissa
on toiminut Yhdysvaltain johtama Enduring Freedom -operaatio, joka
on keskittynyt terrorismin vastaiseen toimintaan koko Afganistanin
alueella.
Suomi on osallistunut ISAF-operaatioon vuoden 2002 alusta lähtien.
Suomen ensimmäinen ISAF-joukko koostui yhteysupseereista
ja siviili-sotilasyhteistyöhön (CIMIC) erikoistuneesta joukosta,
jonka vahvuus oli noin 50 henkeä. Suomen alkuperäisen
osaston tehtäviä olivat erityisesti humanitaarisen
tilanteen arviointi yhteistyössä avustusjärjestöjen
kanssa, koordinaatio avustusjärjestöjen suuntaan,
sotilasteknisen sopimuksen täytäntöönpanon
valvonta, yhteydenpito väliaikaiseen hallintoon ja eri
sotilasosapuoliin sekä infrastuktuurihankkeiden kartoittamisessa
avustaminen.
Valiokunta toteaa, että Afganistanin tilanne ja ISAF-operaation
luonne ovat kuluneen kahdeksan vuoden aikana muuttuneet oleellisesti.
Väliaikaiseksi tarkoitettu operaatio on venynyt yhä pidemmäksi.
Kabulin alueelle keskittynyt noin 3 000 miehen vahvuinen
puolueeton rauhanturvaoperaatio on vahvistumassa 125 000
sotilasta käsittäväksi operaatioksi,
jossa sotilaallisista yhteydenotoista talebanien kanssa on etenkin Etelä-Afganistanissa
tullut arkipäivää. Natosta ja ISAF-operaatioon
osallistuvista maista on tullut konfliktin osapuoli.
Afganistanin tilanteeseen ei valiokunnan mielestä ole
sotilaallista ratkaisua, vaan maassa tarvitaan poliittinen ratkaisu
väkivallan kierteen katkaisemiseen. Afgaaniyhteiskunnan
kehittäminen ei kuitenkaan ole mahdollista ilman vakaata
turvallisuusympäristöä. Vakaan turvallisuusympäristön
luomisessa ISAF-joukoilla on afgaaniviranomaisten lisäksi
keskeinen rooli.
Selonteossa todetaan, että kolmen vuoden kuluessa sotilaallisten
operaatioiden päävastuu on määrä siirtää Afganistanin
turvallisuusviranomaisille. Tällöin ISAF-joukot
voisivat siirtyä afgaaniarmeijaa ja -poliisia tukevaan
rooliin. Viiden vuoden kuluttua tavoitteena on täyden vastuun
siirtäminen Afganistanin turvallisuusviranomaisille. Kabul
on jo afgaaniviranomaisten johdossa. Todennäköisin
alue, jossa pyritään jo tämän
vuoden aikana antamaan enenevässä määrin
afgaaniviranomaisille lisävastuuta, on Pohjois-Afganistan,
jossa kehitystä tarkastellaan maakunnittain.
Valiokunta pitää keskeisen tärkeänä sen asian varmistamista,
että sovitussa aikataulussa pysytään
ja vastuuta pystytään siirtämään
suunnitellusti afgaaniviranomaisille. Vain tätä kautta
voidaan ISAF-joukkoja alkaa ensin vähentää ja
lopulta kotiuttaa joukot kokonaan. Vastuusiirto afgaaniviranomaisille
vaatii kuitenkin lyhyellä tähtäimellä koko
kansainväliseltä yhteisöltä — Suomi
mukaan lukien — siviili- ja sotilaalliseen kriisinhallintaan
jo osoitettujen resurssien lisäämistä.
Tätä taustaa vasten nyt tehtyä esitystä 50 sotilaan
väliaikaisen vahvennuksen lähettämisestä on
valiokunnan mielestä pidettävä oikeana.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että eduskuntaa informoidaan säännönmukaisesti
ISAF-operaation etenemisestä selonteossa linjatulla tavalla siten,
että Suomen ISAF-osallistumisen kokonaisuutta tarkastellaan
puolivuosittaisissa kriisinhallintakatsauksissa. Valiokunta odottaa,
että vuoden 2011 loppuun mennessä on saavutettu sellaisia
tuloksia, joiden perusteella on tehtävissä päätöksiä lisäjoukon
kotiuttamisesta.
Kokonaisvaltainen lähestymistapa kriisin hoidossa
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitys suomalaisjoukon
väliaikaisesta vahventamisesta liittyy koko kansainvälisen
yhteisön koordinoituun pyrkimykseen saada aikaan kokonaisvaltainen
kriisinhallintakonsepti Afganistanissa. Uusi lähestymistapa
vaatii resurssien lisäämistä niin sotilas-
kuin siviilipuolellakin. ISAF-operaation osalta tämä tarkoittaa
noin 40 000 sotilaan lisäystä nykyiseen
noin 85 000 hengen vahvuuteen. Selonteon mukaan ajoitus
on uuden Afganistan-strategian kulmakivi. Kansainvälinen
yhteisö lähtee siitä, että näkyviä tuloksia
tilanteen parantumisesta on saatava aikaan 12—18 kuukauden
kuluessa.
Valiokunta korostaa, että Suomen mahdollisuuksia siviilikriisinhallinnan
ja kehitysyhteistyöhankkeiden lisäämiseen
on tarkasteltava yhdessä sotilaallisen panoksen kasvattamisen kanssa
kokonaisvaltaisen lähestymistavan varmistamiseksi. Suomen
siviilikriisinhallinnan osallistumistason nostaminen Afganistanissa
ei ole mahdollista ilman kotimaan valmiuksien kehittämistä.
Tähän tarkasteluun liittyy myös siviilikriisinhallintahenkilöstön
palkkojen ja etuuksien kehittäminen sotilaallista kriisinhallintaosallistumista
vastaavalla tavalla osaavan ja motivoituneen henkilökunnan
rekrytoimisen varmistamiseksi.
Valiokunta toteaa, että esimerkiksi suomalaispoliisien
rekrytoinnin osalta tulee saada aikaan kansainvälisiin
tehtäviin halukkaiden henkilöiden joukkopooli,
josta poliisijohto voi tehdä täsmärekrytointeja
erilaisiin kriisinhallintaoperaatioihin. Tässä poolissa
olevien henkilöiden urasuunnittelussa ja koulutuksessa
tulee systemaattisesti huomioida varautuminen kansainvälisiin
tehtäviin. Afganistanissa, jossa työskennellään
afgaanipoliisin ylimmän johdon kanssa, korostuu erityisesti
tarve päällystötason poliisien lähettämiseen.
Valiokunta korostaa lisäksi, että siviilikriisinhallinnan
keinoin annettavaa apua on pyrittävä kanavoimaan
ja kohdentamaan aiempaa enemmän alueellisesti ja paikallisesti
mahdollisimman tehokkaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Valiokunta
pitää hyvänä esimerkkinä selonteossa
kuvattua Ruotsin mallia, jossa tavoitteena on suunnata 25 % Afganistaniin
annetusta kehitysavusta Mazar-e-Sharifin alueelle.
Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin, että suomalaisen
sotilasjoukon suoraan käytettävissä oleva
nopeavaikutteinen projektirahoitus (Quick Impact Project) on ollut
hyvä väline konkreettisten, paikallisia asukkaita
heti auttavien pienten hankkeiden käynnistämiseen.
Valiokunta pitää perusteltuna, että tähän
työhön kohdennettaisiin maltillisesti lisää resursseja
tähänastisten hyvien kokemusten perusteella.
Puolustusvoimien asiantuntijat korostivat kuulemisissa, että eri
toimijoiden keskinäisen työnjaon tulee olla selvä.
Sotilaat eivät voi olla siviilikriisinhallinnassa merkittävässä roolissa. Tilanne
Afganistanissa on täysin erilainen kuin Balkanilla tai
Libanonissa, joissa suomalaissotilailla oli merkittäviä siviiliyhteiskuntaa
tukevia jälleenrakennus- ja infrastruktuurihankkeita. Sotilaiden
päätehtävä Afganistanissa on
selkeästi sellaisen turvallisuusympäristön
takaaminen siviilitoimijoille, missä yhteiskunnan jälleenrakennus
on mahdollista. Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen
ja korostaa, että kokonaisvaltaisen kriisinhallintakonseptin
menestyksekäs soveltaminen edellyttää selkeää eri
toimijoiden välistä työnjakoa, jotta
resurssit ja tukitoimet voidaan kohdentaa oikein ja tuloksellisesti.
Yhdysvaltain joukkolisäyksen merkitys pohjoisella
alueella
Yhdysvallat on nostamassa ISAF-joukkojensa määrää 30 000
hengellä ISAF-komentajan kenraali McChrystalin suositusten
mukaisesti. Valtaosa joukoista keskitetään etelään,
mutta myös pohjoisella alueella olevien amerikkalaisjoukkojen
määrä kasvaa merkittävästi.
On arvioitu, että Yhdysvaltain joukkojen kokonaisvahvuus
pohjoisessa voi kaiken kaikkiaan nousta lähelle 5 000
sotilasta. Yhdysvalloilla on ollut joukkoja pohjoisessa aiemmin
erityisesti terrorismin vastaisen OEF-operaation puitteissa (Operation
Enduring Freedom).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Yhdysvaltain lisäjoukkojen
tarkemmista tehtävistä ei vielä ole saatavissa
tietoa. Selonteossa todetaan, että Yhdysvaltain joukkolisäys
tehostaa Afganistanin turvallisuusjoukkojen koulutusta. ISAF-joukkojen
toimintakyvyn osalta lisäarvoa tulee myös parantuvan
ilmakuljetuskyvyn ja lääkintähuollon
osalta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lääkintähelikopterikapasiteetti tulee
kasvamaan todella merkittävästi, sillä Yhdysvaltain
joukkojen käyttöön tulee yli 30 lääkintäkopteria.
Asiantuntija-arvioiden mukaan Yhdysvaltain joukkoja käytetään
todennäköisesti maantie- ja rautatieyhteyksien
turvaamiseen, jotta muun muassa ISAF-joukkojen huolto voidaan suorittaa
ongelmitta. Lisäksi odotetaan, että Yhdysvaltain
joukot ottavat voimakkaamman panoksen afgaanipoliisin koulutuksessa,
ja muille ISAF-maille voitaisiin tätä kautta antaa
enemmän vastuuta afgaaniarmeijan kouluttamisesta OMLT-konseptin
kautta. Yhdysvaltain joukkojen odotetaan operoivan pääasiassa
itsenäisesti.
Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan Yhdysvaltain kyky
operoida haastavissa maasto- ja ilmasto-olosuhteissa mahdollistaa ISAF-joukkojen
toiminnan kokonaan uusilla alueilla. Tätä kautta
kapinallisten toimintamahdollisuuksia on mahdollisuus kaventaa.
Valiokunta huomauttaa, että ISAF-joukkojen aktiivisemman
toiminnan taleban-taistelijoita kohtaan voidaan toisaalta perustellusti
arvioida johtavan myös kaikkia ISAF-joukkoja vastaan suunnattujen
iskujen lisääntymiseen.
Pohjoismainen toimintakonsepti
Yhdysvaltain muuttuvan roolin lisäksi avoin kysymys
on myös pohjoisen alueen ISAF-johtovaltion Saksan rooli
muuttuvassa toimintaympäristössä ja vastuiden
tarkentaminen nykyisten PRT-johtovaltioiden Ruotsin ja Norjan kanssa,
mutta myös Turkin kanssa, joka tavoittelee niin ikään PRT-johtovastuuta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan joukkojen käyttöä koskevat suunnitelmat
pohjoisessa täsmentyvät kevään 2010
aikana.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ISAF-joukoilla olisi pohjoisella alueella mahdollisimman
yhtenevät voimankäyttövaltuudet. Erilaiset
kansalliset varaumat heikentävät joukon yhteistoimintakykyä ja
voivat aiheuttaa tarpeettomia vaaratilanteita operatiivisessa toiminnassa.
Valiokunnan mielestä muuttuvassa tilanteessa on keskeisen
tärkeää varmistaa, että Suomi
voi jatkaa yhteistyötä Ruotsin kanssa ja tiivistää yhteistyötään
myös Norjan kanssa.
Valiokunta korostaa, että pohjoismaisessa viitekehyksessä joukkojen
käytön toiminta-ajatus ja voimankäyttövaltuudet
ovat pitkälti yhtenevät. Samanlainen toimintamalli
ja ajattelutapa on keskeisen tärkeässä osassa
vaaratilanteiden minimoimisen kannalta. Valiokunta huomauttaa lisäksi,
että pohjoismaisessa kriisinhallintatoiminnassa pyritään
aktiiviseen kanssakäymiseen paikallisväestön
kanssa. Tällaisella toiminnalla on erityistä painoarvoa
juuri Afganistanissa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pohjoisen
alueen ISAF-maista Suomi ja Ruotsi ovat ne maat, jotka suorittavat
eniten partiointia.
Asiantuntijakuulemisissa korostettiin, että suomalaiset
käyttävät asetta vain itsepuolustukseen
ja operaatioista siviileille mahdollisesti koituva haitta pyritään
aina minimoimaan. Valiokunta toteaa, että suomalaisjoukot
ovat toimineet erityisen ansiokkaasti siviiliväestön
suojelussa haastavista operaatio-olosuhteista huolimatta. Valittu
toimintamalli on ainoa mahdollinen, jos siviiliväestön
tuki ISAF-joukkojen toiminnalle halutaan säilyttää myös
jatkossa.
Suomalaissotilaat ISAF-operaatiossa
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suomalaisjoukkojen tilanne
Afganistanissa poikkeaa merkittävästi esimerkiksi
Kosovon ja Bosnian operaatioista siinä, että majoitukseen
ja muonahuoltoon liittyvät palvelut hoidetaan ostopalveluina.
Infrastruktuurin ja joukkojen toimintaa ylläpitävän
huollon ulkoistaminen vaikuttaa oleellisesti joukon koostumukseen
ja vähentää reserviläisten siviiliosaamisen
merkitystä toiminnassa. Afganistanin operaation suomalaisjoukkojen
toiminnassa korostuu aiempiin operaatioihin verrattuna sotilaallinen
suorituskyky ja osaaminen.
Tällä hetkellä Suomella on ISAF-operaatiossa
noin 120 henkeä, ja jo tehdyt päätökset
mahdollistavat enintään 145 sotilaan osallistumisen. Suomalaiset
rauhanturvaajat palvelevat pääasiassa Pohjois-Afganistanissa
Ruotsin johtaman alueellisen jälleenrakennusryhmän
(Provincial Reconstruction Team, PRT) Mazar-e-Sharifin alaisuudessa.
Lisäksi suomalaisia rauhanturvaajia työskentelee
esikuntaupseereina ylemmissä johtoportaissa sekä 11
henkeä afgaaniarmeijan kouluttajina (Operational Mentoring
and Liaison Team, OMLT).
Selonteossa todetaan, että suomalaisjoukkojen väliaikaisen
vahvistuksen myötä nykyiset sotilastarkkailijaryhmät
(Mobile Observation Team, MOT) lakkautetaan ja niiden tilalle luodaan
suurempia yksiköitä, jotka kykenevät
tehokkaampaan yhteistoimintaan afgaaniarmeijan ja -poliisin kanssa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pienet 6 hengen MOT-ryhmät ovat
olleet sotilaallisesti turvattomia, mikä on käytännössä jo
johtanut siihen, ettei yksittäisiä ryhmiä ole
toiminnassa enää edes käytetty.
MOT-ryhmien toiminta pyritään lopettamaan vuoden
2011 alkuun mennessä. Valiokunta korostaa kaikissa olosuhteissa
suomalaisjoukon omasuojan merkitystä. Selonteon linjausta MOT-tiimien
lakkauttamisesta on tätä taustaa vasten pidettävä hyvänä ratkaisuna.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan toimiminen suuremmilla joukkokokoonpanoilla
tuottaa myös enemmän lisäarvoa kotimaan
puolustukselle kuin ryhmätasolla tapahtuva toiminta.
Selonteossa todetaan, että mentorointi ja lisääntyvä yhteistoiminta
paikallisviranomaisten kanssa voi osaltaan lisätä suomalaissotilaiden riskiä joutua
paikallisia sotilaita ja poliiseja vastaan kohdistettujen iskujen
kohteeksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan riskitason huomattavaa
nousemista ei tältä osin ole kuitenkaan odotettavissa,
sillä jo vuoden 2009 aikana yhteisoperaatioiden määrä afgaaniarmeijan
ja -poliisin kanssa kasvoi merkittävästi.
Valiokunta toteaa, että vaaratilanteita pystytään
minimoimaan yhteisoperaatioiden huolellisen etukäteissuunnittelun
kautta. Afgaaniviranomaisten omaksumassa toimintamallissa operaatiosuunnittelua
ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole juuri tehty. Valiokunta
näkee, että ISAF-joukkojen tarjoamassa koulutuksessa
tämä asia pitää huomioida jatkossa
aiempaa paremmin.
Porin Prikaatin valmiusjoukkokoulutus
Suomalaisjoukkoja vahvennettaessa rekrytointia pyritään
kohdentamaan erityisesti Porin Prikaatissa valmiusjoukkokoulutuksen
saaneisiin reserviläisiin. Valiokunnan kuulemat asiantuntijat
korostivat, että Porin Prikaatissa koulutetuilla reserviläisillä on
hyvä sotilaallinen suorituskyky ja tiivis joukkokoheesio.
Kotimaassa annettu 12 kuukauden varusmieskoulutus, maksimissaan
45 päivää kestävä operaatiokohtainen koulutus
sekä edelleen Afganistanissa annettava koulutus tarjoavat
asiantuntijoiden mukaan Porin Prikaatin valmiusjoukoista rekrytoiduille
reserviläisille hyvät toimintaedellytykset haastavassa
operaatioympäristössä. Valiokunta yhtyy tähän
arvioon.
Varusmiespalveluksen jälkeen valmiusjoukkokoulutuksen
suorittaneet reserviläiset voivat sitoutua vapaaehtoiselta
pohjalta osallistumaan kansainvälisiin kriisinhallintaoperaatioihin.
Porin Prikaati on pyrkinyt varmistamaan sen, ettei reserviläisillä ole
sosiaalista painetta ilmoittautua halukkaaksi operaatioihin, vaan
valinta perustuu aitoon vapaaehtoisuuteen. Valiokunta pitää tätä tärkeänä näkökohtana.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viimeisimmässä varusmiespalveluksen
suorittaneessa erässä kaikki olivat halukkaita
lähtemään kriisinhallintaoperaatioon.
Vuoden 2000 jälkeen noin 75 prosenttia valmiusjoukkokoulutukseen
osallistuneista reserviläisistä on osallistunut
vähintään yhteen kriisinhallintaoperaatioon.
Valiokunta pitää erityisen hyvänä Porin
Prikaatissa omaksuttua toimintamallia siitä, että Afganistanin
operaatioon lähteviä reserviläisiä kouluttaa
ISAF-operaatiosta juuri kotiutunut kantahenkilökunta. Tämä takaa
viimeisimmän operatiivisen tietämyksen ja uhkakuvapäivityksen
antamisen operaatioon lähteville sotilaille. Joukkojen
osaamista ja suorituskykyä parantaa oleellisesti myös
se, että koko varusmiespalveluksen aikana on voitu alusta
lähtien keskittyä niiden välineiden ja
ajoneuvojen käyttöön, joita myös
operaatioissa tullaan käyttämään.
Tässä toimintamallissa on merkittävä ero
perinteiseen reserviläisrekrytointiin nähden,
jossa varusmiespalveluksen eri varuskunnissa, puolustushaaroissa
tai aselajeissa suorittanut reserviläinen palkataan kriisinhallintaoperaatioon.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ISAF-operaatioon lähetettävät
reserviläiset muodostavat toiminnallisesti järkevän
joukkokokoonpanon. Varttuneempien ja kokeneempien reserviläisten
osaamisen yhdistäminen operaatioon ensimmäistä kertaa
lähtevien nuorten reserviläisten toimintaan on
tehtävä tavalla, jossa korostuu erityisesti joukkojen turvallinen
käyttö.
Valiokunta huomauttaa tässä yhteydessä,
että Utin Jääkärirykmentin ammattisotilaita — joista
vaalivahvennusjoukko osin koostui ja jotka ovat osaavin suomalainen
kriisinhallintajoukko — ei voida nyt käyttää Suomen
EU-taisteluosastositoumusten vuoksi. Suomi osallistuu vuoden 2011
alkupuolella kahteen EU:n taisteluosastoon yhteensä noin
300 sotilaan voimin, ja näiden joukkojen koulutus ja valmistautuminen
valmiusvuoropäivystykseen alkaa kesällä 2010.
Suomalaisjoukon kustannukset ja joukkojen varustus
Sotilaallinen kriisinhallinta Afganistanissa syö merkittävästi
resursseja. Selonteossa todetaan, että vuonna 2010 sotilaallisen
kriisinhallinnan kustannukset Afganistanissa ovat noin 33 miljoonaa
euroa. Lisäpanostuksiin Afganistanissa on mahdollisuus,
koska Kosovon KFOR-operaation suomalaisvahvuutta ajetaan alas. Valiokunta
huomauttaa tässä yhteydessä, että vaikka
Suomen kriisinhallintaosallistumisen painopiste on viime vuosina
siirtynyt EU- ja Nato-johtoisiin operaatioihin, tulee Suomen jatkossakin
osallistua YK-rauhanturvatoimintaan ja sen toimintaedellytysten
parantamiseen Suomen perinteisen YK-roolin mukaisesti. YK-operaatioihin
osallistumisella on valiokunnan arvion mukaan merkitystä myös
Suomen hakiessa YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvan jäsenen
tehtävään kaudelle 2013—2014.
Valiokunta korostaa, että kaikissa olosuhteissa joukoille
tulee taata ensiluokkainen henkilökohtainen ja joukkokohtainen
suojavarustus. Varusteita tulee hankkia ennen kaikkea kentällä toimivien
joukkojen pyyntöjen perusteella. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan puolustusvoimissa on näin meneteltykin.
Asiantuntijoiden mukaan suomalaisjoukkojen henkilökohtainen
ja joukkokohtainen suojavarustus on hyvällä tasolla.
Pimeänäkölaitteiden kautta joukoilla
on kyky tarvittaessa operoida öiseen aikaan. Valiokunta
pitää tärkeänä, että erityisesti
tienvarsipommien muodostaman uhkan minimointiin panostetaan puolustusvoimissa
riittävästi resursseja.
Tienvarsipommien vaikutusten lieventämisessä keskeisessä roolissa
ovat henkilökohtaisen suojavarustuksen lisäksi
erityisesti joukkojen käyttämät panssaroidut
ajoneuvot, kuten RG-32 ja Sisu XA 203. Valiokunta kiirehtii näiden
ajoneuvojen saamista suomalaisjoukoille. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan esimerkiksi panssaroituja RG-32-maastoautoja saadaan toimitettua
joukoille niiden tarvitsema määrä eli
12—15 kappaletta lisää vuodenvaihteessa
2010—2011. Valiokunta pitää improvisoitujen
räjähteiden torjumisessa tärkeänä myös uusien
innovaatioiden hyödyntämistä. Suomessa
on tällä sektorilla merkittävää osaamista.
Valiokunta huomauttaa, että eduskunta myönsi 500 000
euron lisämäärärahan vuoden
2010 puolustusbudjettiin kriisinhallinnan erikoismateriaalin hankintaan
suomalaisen teollisuuden tukemiseksi ja joukkojen omasuojan kehittämiseksi.
Kenttälääkinnän osalta asiantuntijat
totesivat sen olevan hyvällä tasolla. Tarvittava
lääkintäevakuointikyky saadaan Norjan
ja Saksan kautta, ja jatkossa voitaneen turvautua myös
Yhdysvaltain tukeen.
Palvelussuhteen ehdot ja joukkojen psykososiaalinen
tuki
Puolustusministeriön helmikuussa 2010 tekemän
päätöksen mukaan sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön
peruspalkkaa Afganistanissa korotetaan 15 prosentilla, kuitenkin
vähintään 500 eurolla kuukaudessa. Lisäksi
maksetaan OMLT-kouluttajatehtävässä toimivalle
henkilölle kouluttajalisää, jonka määrä on
käytännössä noin 800—1 450
euroa kuukaudessa. Puolustusministeriö korotti jo loppuvuodesta
2009 sotilaallisissa kriisinhallintatehtävissä palvelevien palkkoja
ja päivärahoja. Lisäksi sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön
vakuutusturvaa parannettiin oleellisesti syksyn 2009 aikana. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan vakuutusturvaa voidaankin nykyisellään
pitää varsin hyvänä ja se on
vertailukelpoinen muiden Pohjoismaiden kanssa.
Edellä kuvatuilla toimilla pyritään
lisäämään kantahenkilökunnan
ja reserviläisten mielenkiintoa hakeutua vaativiin kriisinhallintatehtäviin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suomalaissotilaiden osalta
rekrytointiongelma on kohdistunut pitkälti OMLT-kouluttajiin,
jotka ovat kantahenkilökuntaa tai evp-upseereita. OMLT-kouluttajia
on tällä hetkellä 11 tavoitteen ollesssa
25 henkeä. Valiokunta korostaa, että nämä kouluttajat
ovat avainasemassa, kun kansainvälinen yhteisö pyrkii
siirtämään vastuuta turvallisuustilanteen
hoitamisesta asteittain afgaaniviranomaisille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että vaativissa kriisinhallintatehtävissä vapaaehtoisesti
toimivien ammattisotilaiden ja reserviläisten henkiseen jaksamiseen
kiinnitetään riittävää huomiota.
Valiokunnalle annetun selvityksen mukaan suomalaisjoukkojen saamaa
psykososiaalista tukea ja kohdattujen vaaratilanteiden käsittelyä keskustelujen
kautta on systemaattisesti pyritty parantamaan viimeisten 3—4
vuoden aikana. Erityisessä seurannassa ovat ne henkilöt,
jotka ovat joutuneet aseellisen välikohtauksen tai tienvarsipommin
kohteeksi.
Porin Prikaatiin on perustettu kansainvälisen kuraattorin
tehtävä auttamaan reserviläisten paluuta
siviiliyhteiskuntaan. Operaatioiden vaativuuden kasvaessa kasvaa
myös tarve ylläpitää kriisinhallintahenkilöstön
henkistä hyvinvointia, myös kotiuttamisen jälkeen.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että puolustusvoimat edelleen kehittää ja
syventää nykyistä toimivaksi havaittua
toimintamallia.
Valiokunta pitää hyvänä Porin
Prikaatissa omaksuttua käytäntöä siitä,
että maksimissaan 12 kuukauden operaatio-osallistumisen
jälkeen reserviläisellä ei ole mahdollisuutta
heti hakeutua uuteen operaatioon. Tällä menettelyllä pyritään
myös varmistamaan, ettei kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisesta
tule nuorten miesten pääasiallista tulonlähdettä.