Perustelut
Yleistä
Valiokunta keskittyy tässä lausunnossaan Suomen
Nato-kumppanuusyhteistyön arviointiin. Suomi on tehnyt
Naton kanssa puolustuspoliittista yhteistyötä kumppanuusohjelman
puitteissa vuodesta 1994 alkaen. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan Suomi hyötyy yhteistyöstä merkittävästi
erityisesti puolustuskyvyn, puolustusvoimien suorituskykyjen, kansainvälisen yhteensopivuuden
ja tietotaidon kehittymisen myötä.
Valiokunta toteaa, että Nato on nyt keskittämässä voimavarojaan
harjoitustoiminnan lisäämiseen, temaattisesti
keskitytään yhteisen puolustuksen velvoitteen
harjoittelemiseen. Kumppanuusyhteistyötä Nato
haluaa jatkaa muuttuneessakin tilanteessa. Tätä koskevia
kirjauksia tehtiin Walesin Nato-huippukokouksessa syyskuussa 2014.
Suomelle tärkein kumppanuustyökalu Nato-yhteistyössä on
rauhankumppanuuden suunnittelu- ja arviointiprosessi PARP. Valiokunta
totesi turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta selonteosta antamassaan
lausunnossa (PuVL 4/2013 vp — VNS 6/2012
vp), että konkreettisen yhteistyön kannalta on
tärkeää, että Suomen kumppanuustavoitteet
Naton suunnittelu- ja arviointiprosessin osalta valitaan jatkossakin
siten, että ne tukevat puolustusvoimien kehittämisohjelmien
tavoitteita. Valiokunta totesi niin ikään, että Nato-harjoitusten
tarjoamat mahdollisuudet yhteensopivuuden ja suorituskykyjen kehittämiseksi
on pyrittävä käyttämään
täysimääräisesti hyväksi.
Nato sotilaallisena kriisinhallintaorganisaationa
Valiokunta toteaa, että Bosnia ja Hertsegovinasta joulukuussa
1995 alkanut 20 vuoden ajanjakso, jossa sotilaallinen kriisinhallinta
nousi yhteisen puolustuksen velvoitteen ohella yhdeksi Naton päätehtävistä,
on Afganistanin ISAF-operaation loputtua joulukuussa 2014 tullut
päätökseen. ISAF-operaation seuraajamissio
Resolute Support -operaatio on kooltaan huomattavasti pienempi kuin
ISAF-operaatio. RS-operaation kautta pyritään
viemään loppuun prosessi, jolla vastuu Afganistanin
turvallisuudesta siirretään afgaaniviranomaisille.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan näköpiirissä ei
ole, että Nato lähiaikoina ottaisi johtovastuuta
uuden kriisinhallintaoperaation johtamisesta.
Suomi on ollut alusta lähtien mukana kaikissa Naton
johtamissa kriisinhallintaoperaatioissa. Bosnia ja Hertsegovinan
vakautusoperaatioon osallistuttiin vuosina 1996—2004, Kosovoon
lähetettiin suomalaisjoukkoja vuonna 1999 ja Afganistaniin
vuonna 2002. Kaikilla näillä operaatioilla on
ollut selkeä YK-mandaatti.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan pitkäaikainen
operaatio-osallistuminen on tarjonnut suomalaisjoukoille mahdollisuuden
osallistua vaativiin monikansallisiin missioihin ja kehittänyt
eri järjestelmien yhteensopivuutta Nato-maiden kanssa.
Avainkysymys jatkossa on, kuinka tätä yhteensopivuutta
voidaan tulevaisuudessa ylläpitää.
Muuttuvat kumppanuudet Walesin Nato-kokouksen jälkeen
Walesin Nato-huippukokouksessa hyväksyttiin Naton uusi
kumppanuusaloite (Partnership Interoperability
Initiative). Sen kautta kehitetään Naton ja kumppanimaiden
yhteistoimintakykyä kriisinhallintaoperaatioissa sekä tarjotaan
mahdollisuuksia kehittää kumppanimaiden sotilaallisia
valmiuksia. Aloitteen kautta hyvinkin erilaiset kumppanimaat voivat
hyödyntää kumppanuusyhteistyön
eri muotoja joustavasti ja omien tarpeidensa mukaisesti.
Aloite koostuu kolmesta eritasoisesta yhteistyömuodosta.
Ensimmäinen taso on avoin kaikille kumppanimaille ja koskee
jo olemassa olevia kumppanuusohjelmia ja -mekanismeja. Toiselle tasolle
on kutsuttu Suomi mukaan lukien 24 kumppanimaata. Nämä maat
ovat jo hyödyntäneet ensimmäisen tason
kumppanuusyhteistyön muotoja ja osoittaneet halua vahvistaa
yhteistoimintakykyä Naton kanssa. Aloitteen kolmas taso (Enhanced
Opportunities) koskee maita, jotka ovat merkittävällä tavalla
osallistuneet Naton kriisinhallintaoperaatioihin, harjoituksiin
tai suorituskykytyöhön. Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden
mukaan EO-ohjelma mahdollistaa paremmin ennakoitavan kumppanuusyhteistyön
sekä poliittisen dialogin jatkuvuuden ISAF-ministerikokousten
päättyessä. Se antaa myös mahdollisuuden
pitkälle menevään yhteistyön yksilölliseen
muokkaamiseen. Toisin sanoen Nato ei kehitä kumppanuutta
perinteisellä mallilla maaryhmän kanssa, vaan
yksittäisten kumppanimaiden kanssa. Kumppanimaiden oma
valinnanvapaus säilyy keskeisenä pääperiaatteena. Yhteistyötä tehdään
niistä lähtökohdista, jotka sopivat sekä Natolle
että kumppanimaille. EO-yhteistyön piiriin hyväksytyillä viidellä
kumppanimaalla (Suomi, Ruotsi, Australia, Jordania, Georgia) on
3 vuotta aikaa esittää ajatuksiaan kumppanuusyhteistyön
kehittämisestä. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan uuden kumppanuusaloitteen sisältö ja merkitys
eivät ole vielä kaikilta osin täsmentyneet.
Konkreettinen sisältö tulee riippumaan kustakin
kumppanuusmaasta ja Natosta. Valiokunta pitää luontevana
syvenevän kahdenvälisen puolustusyhteistyönkin
näkökulmasta, että Nato-kumppanuuden
kehittämisessä Suomi ja Ruotsi maksimaalisesti
yhteensovittavat kumppanuuden kehittämisajatuksia.
Suomi kumppanuuksia kehittävän työryhmän
puheenjohtajana
Valiokunta toteaa, että Suomella on kumppanuuksien
kehittämisen kannalta keskeisen tärkeä työryhmän
puheenjohtajuus Brysselissä. Ruotsin aloitteesta perustettiin
syksyllä 2013 seitsemän kumppanimaan työryhmä (CFI
Task Force). Prikaatikenraali Juha Pyykönen aloitti ryhmän
puheenjohtajana lokakuussa 2014 — Naton puolelta ryhmässä on
toinen puheenjohtaja Belgiasta — ja hänen toimikautensa
loppuu syksyllä 2015.
CFI on Naton ajama kärkialoite, jolla liittokunta valmistautuu
ylläpitämään ja kehittämään yhteistoiminta-
ja suorituskykyjä suurten operaatioiden päättyessä.
Työryhmän tehtävänä on parantaa
Naton ja seitsemän kumppanimaan toimintaa yhteensopivuuden
ja suorituskykyjen kehittämiseksi. Yhteistyöhön
osallistuvat kumppanimaat ovat Australia, Irlanti, Itävalta,
Ruotsi, Suomi, Sveitsi ja Uusi-Seelanti.
CFI-työryhmän työskentely painottuu
yhteistoimintaa haittaavien epäkohtien tunnistamiseen ja
ratkaisujen etsimiseen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työryhmän
kautta vaikuttaminen parantaa merkittävällä tavalla
kumppanimaiden osallistumismahdollisuuksia erilaiseen kumppanuustoimintaan.
Kumppanimaiden tavoitteena on esimerkiksi kehittää Naton
nykyisiä harjoitussuunnitteluun ja -valmisteluun sekä toimeenpanoon
liittyviä järjestelyjä.
CFI-työryhmässä tarkastellaan myös
Naton joustavien formaattien laajempaa käyttöä.
Joustava formaatti tarkoittaa käytännössä Naton
jäsenmaiden ja kumppanimaiden välistä supistettua
kokoonpanoa (28 + yksittäinen kumppanimaa tai
kumppanimaaryhmä). Joustava formaatti on ollut Natossa
käytössä virallisesti jo vuoden 2011
kumppanuusuudistuksesta alkaen, ja sitä on pitkään
sovellettu operaatioita käsitelleisiin kokouksiin, tästä esimerkkinä ISAF-ministerikokoukset.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että eduskunta pidetään kattavasti informoituna
CFI-työryhmän työskentelystä samoin
kuin muistakin Nato-kumppanuuksien kehittämiseen liittyvistä pohdinnoista.
Valiokunta huomauttaa, että Suomella on EO-ohjelman puitteissa
2,5 vuotta aikaa esittää uusia ajatuksia Naton
suuntaan kumppanuuksien kehittämisestä.
Yhteenveto
Puolustuksen pitkän aikavälin haasteita arvioinut
parlamentaarinen työryhmä toteaa 1.10.2014 julkaistussa
loppuraportissaan, että Suomen toimintaympäristön
turvallisuusuhat ja alati kasvava taloudellinen keskinäisriippuvaisuus
edellyttävät laaja-alaista puolustusyhteistyötä.
Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen. Raportissa
todetaan edelleen, että kansainvälinen puolustusyhteistyö on
välttämätöntä Suomen
suorituskykyjen kehittämiseksi. Euroopan unionilla ei ole omia
standardeja sotilasyhteistyössä, vaan unioni käyttää Naton
kehittämiä ratkaisuita ja toimintamalleja, joilla
taataan yhteistoimintakyky. Valiokunta toteaa, että valtioneuvoston
pian julkistettavassa turvallisuuspoliittisessa katsauksessa käydään
perusteellisesti läpi Suomen kansainvälistä puolustuspoliittista
yhteistyötä.
Valiokunta näkee, että vain suunnitelmallisella
ja pitkäjänteisellä toiminnalla voidaan
varmistaa, että kansainvälisen puolustusyhteistyön alueet,
tavoitteet ja rakenteet (EU- ja Nato-yhteistyö, pohjoismainen
yhteistyö sekä kahdenväliset järjestelyt)
tukevat Suomen kansallisia päämääriä.
Suomen Nato-kumppanuusyhteistyö on nähtävä osana
kansainvälistä puolustuspoliittista yhteistyöverkostoa.
Valiokunta korostaa, että kansainvälisen puolustusyhteistyön
keskeisin päämäärä on
Suomen kansallisen puolustuksen vahvistaminen.