Perustelut
Toimenpidekertomus sisältää kaksi
puolustusvaliokunnasta lähtöisin olevaa
lausumaa. Näistä ensimmäinen (HE 38/2000
vp, s. 153) koskee aluevalvontalain täytäntöönpanoa
ja toinen (HE 18/2001 vp, s. 155) puolustusvoimien päällystön
koulutusuudistusta. Molemmat lausumat ovat valiokunnan mielestä edelleen
tarpeellisia ja syytä pitää voimassa.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon toimeenpano
Puolustusministeriö on 31.5.2002 päättänyt
puolustusvoimien esityksestä niistä organisaatiomuutoksista,
jotka aiheutuvat valtioneuvoston vuoden 2001 turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta
selonteosta sekä eduskunnan sen johdosta antamista lausumista.
Puolustusministeriön päätösten
mukaisesti Iisalmen asevarikko lakkautetaan 31.12.2002. Vammalan,
Sääksjärven ja Oriveden asevarikot samoin
kuin Jyväskylän maalaiskunnassa toimiva
Suojeluvarikko lakkautetaan 31.12.2003. Suomenlahden meripuolustusalueen
kokoonpanoon kuuluva Hangon Rannikkopatteristo lakkautetaan
kuluvan vuoden lopussa. Samaan ajankohtaan ajoittuu Varsinais-Suomen
Ilmatorjuntarykmentin lakkauttaminen Turussa ja ilmatorjuntakoulutusta
antavan joukkoyksikön perustaminen Parolassa toimivaan
Panssariprikaatiin. Reserviupseerikoulun yhteydessä Haminassa
toimiva Kymen Ilmatorjuntarykmentti lakkautetaan 31.12.2002. Ilmatorjuntakoulutus
käynnistetään
vastaavasti Karjalan Prikaatissa Vekaranjärvellä,
jonne perustetaan ilmatorjuntapatteristo. Päätettyihin
muutoksiin sisältyy myös eräitä vähäisempiä järjestelyjä.
Organisaatiomuutokset koskettavat saadun selvityksen mukaan
välittömästi noin 650 henkilöä,
joista arviolta 200 saatetaan joutua irtisanomaan. Noin 450 henkilön
työpaikan sijaintipaikkakunta tulee muuttumaan.
Vammalan varikon, Iisalmen varikon, Oriveden varikon maanpäällisten
tilojen, Kyminlinnan sekä Turun Sirkkalan ja Pääskyvuoren alueen
ja kiinteistöjen käytöstä puolustusvoimat luopuu
kokonaan. Samoin tapahtuu pääosalle Hangon ja
osalle Haminan ja Turun Heikkilän alueista ja kiinteistöistä.
Suojeluvarikon tilojen jatkokäyttöä vielä valiokunnan
saaman selvityksen mukaan selvitetään. Sääksjärven
varikon osalta ei kiinteistöluovutuksia tapahdu.
Selonteon käsittelyn yhteydessä puolustusvaliokunta
kiinnitti joukko-osastojen lakkautusten ja muutosten lisäksi
erityistä huomiota varikkojärjestelmän
suunniteltuun rationalisointiin. Selonteossa lähdettiin
siitä, että varikkojärjestelmää tulee
keskittää ja mahdollisuudet kumppanuuteen teollisuuden
ja muun yhteiskunnan kanssa selvittää. Valiokunta
hyväksyi tämän lähtökohdan.
Valiokunnan mietinnön PuVM 2/2001 vp pohjalta
eduskunta kuitenkin edellytti, että varikkojärjestelmän
muutosta tarkastellaan varikkokohtaisesti ja muutos toteutetaan
siten, että henkilökunnalle tarjotaan lähinnä koulutusta
vastaavaa työtä ja että elinkaareltaan päättymässä oleva
kalusto huolletaan siirtymäkauden ajan nykyisissä varikoissa.
Odotettavissa olevat henkilöstö- ja kiinteistövaikutukset
huomioon ottaen puolustusvaliokunta katsoo, että eduskunnan
kanta olisi mahdollistanut myös joustavamman etenemisen organisaatiojärjestelyissä.
Valiokunta toistaa selontekomietinnössä esittämänsä arvion,
että toimenpiteiden yhteiskunnalliset kustannukset ovat todennäköisesti
jopa säästöjä suuremmat. Valiokunta
katsoi mietinnössään, että rationalisointitoimenpiteiden
kokonaistaloudelliset vaikutukset tulee selvittää ennen
niiden toteuttamista ja että toimenpiteiden tulee perustua
riittävän pitkälle ulottuvaan kokonaissuunnitelmaan.
Tällaista selvitystä ja kokonaissuunnitelmaa ei
valiokunnan käsityksen mukaan kuitenkaan ole tehty.
Edelleen puolustusvaliokunta katsoi selontekomietinnössään,
että toimenpiteet tulee toteuttaa hyvää henkilöstöpolitiikkaa
noudattaen. Tässä mielessä valiokunta
pitää oikeana, että lakkautusten
ja siirtojen yhteydessä vapautuvalle henkilöstölle
tarjotaan muita puolustusvoimissa avoinna olevia tehtäviä.
Puolustusvoimien edellytetään myös tukevan
henkilöstön uudelleenkouluttautumista ja sijoittumista
uusiin tehtäviin, tarvittaessa myös puolustusvoimien
ulkopuolella. Siirtyvää henkilöstöä tuetaan
muun muassa tarjoamalla työsuhdeasuntoja uudelta paikkakunnalta.
Ministeriö on perustanut paikallisia työryhmiä,
joissa ovat mukana paikallisten viranomaisten lisäksi puolustushallinnon
ja henkilöstön edustajat. Työryhmien
tehtävänä on muutoksista aiheutuvien
haittavaikutusten minimointi sekä vapautuvien kiinteistöjen
hyödyntämismahdollisuuksien selvittäminen.
Valiokunta pitää näitä toimenpiteitä välttämättöminä muutosten
toteuttamisessa.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että hallitus tulevissa toimenpidekertomuksissaan raportoi
eduskunnalle turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon toteuttamisesta.