Perustelut
Yleisarvio hallituksen esityksestä
Hallituksen esityksellä ehdotetaan saatettavaksi voimaan
YK:n tuliasepöytäkirjan sekä EU:n asedirektiivin
muuttamisesta annetun direktiivin edellyttämät
muutokset. Lisäksi ampuma-aselakiin ehdotetaan tehtäväksi
kansallisista syistä johtuvia muutoksia.
Aselainsäädännön säädösten
kansallista uudistamista koskeva hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa.
Ensimmäisessä vaiheessa eli nyt käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä on keskitytty erityisesti käsiaseiden
luvansaannin edellytysten tiukentamiseen. Hankkeen toisessa vaiheessa
uudistetaan ampumaratoja koskeva lainsäädäntö ja
selvitetään tarve jousiaseiden ja tehokkaimpien
ilma-aseiden luvanvaraistamiseen sekä kaasusumuttimia koskevien
säännösten uudistamiseen.
Valiokunta keskittyy tässä lausunnossa oman toimialansa
kannalta keskeisiin kysymyksiin. Valiokunta pitää hallituksen
esitystä välttämättömänä ja
tarpeellisena hankkeena, jolla pyritään takaamaan
yleinen järjestys ja turvallisuus. Tämä on
keskeinen näkökohta koko esitystä arvioitaessa.
Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta
ampuma-aseluvan saamiseen. Lupaviranomaisen on aina harkittava sekä yleiset
että erityiset edellytykset aselupahakemusta käsiteltäessä.
Valiokunta korostaa erityisesti, että resurssit on ohjattava
ensimmäistä aselupaa hakevan henkilön
taustojen ja sopivuuden selvittämiseen.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan ampuma-aselain muuttamisen
tärkein tavoite on aseturvallisuuden lisääminen.
Tähän päämäärään
pyritään muun muassa aseluvan hakijan ikärajan
nostamisella sekä luvanhakijan sopivuuden aiempaa paremmalla
seulonnalla ja valvonnalla. Ampuma-aseen hankkimisen yleiseksi alaikärajaksi
ehdotetaan 18 vuotta ja käsiaseiden osalta 20 vuotta.
Käsiaseluvan saisi ensiksi enintään
viiden vuoden määräaikaisena lupana.
Jatkossa luvanhaltijan tulisi esittää viiden vuoden
välein todistus aktiivisesta harrastuksestaan. Huoltajien suostumuksella
rinnakkaislupa haulikkoon, kivääriin, pienoiskivääriin
tai yhdistelmäaseeseen voidaan antaa metsästyslainsäädännön
mukaan sallittua eläinten ampumista taikka ampumaurheilua
ja -harrastusta varten myös 15 vaan ei 18 vuotta täyttäneelle
henkilölle, joka muuten täyttää luvan
saajaa koskevat edellytykset.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että hallituksen
esitystä ei ole valmisteltu riittävällä tavalla
eri intressi- ja sidosryhmien kanssa. Esityksestä annetut
lukuisat hyvin perustellut lausunnot on jätetty pitkälti
huomioimatta tavalla, jota ei voida pitää asianmukaisena lainvalmisteluna.
Valiokunta näkee, että ampuma-aselainsäädännön
uudistamisen seuraavassa vaiheessa etenkin ampuma-aselautakunnan asiantuntemusta
tulee hyödyntää täysimääräisesti.
Käsillä olevassa hallituksen esityksessä on valiokunnan
arvion mukaan lukuisia säännöksiä,
joita on tarve muuttaa sen mahdollistamiseksi, että Suomessa
voidaan jatkossakin harrastaa vastuullista, turvallista ja monipuolista
ampumatoimintaa. Valiokunnan mielestä on keskeisen tärkeää varmistaa,
että aselupakäytäntöihin liittyvät
säännökset saadaan nyt asianmukaiseen kuntoon.
Hallituksen esityksen muiden lisätarkastelua vaativien
säännösten osalta valiokunta näkee
mahdolliseksi sellaisen järjestelyn, että niihin
palataan aselainsäädännön uudistamistyön
seuraavassa vaiheessa.
Valiokunta huomauttaa, että käsillä olevaan hallituksen
esitykseen liittyy Kauhajoen koulusurmia selvittäneen tutkintalautakunnan 17.2.2010
luovuttama raportti, joka muun muassa suosittaa tietyntyyppisten
aseiden kieltämistä ja aselupaehtojen tiukentamista.
Se ehdottaa myös muita toimia, joiden tarkoituksena on
parantaa turvallisuutta, terveydenhuoltoa sekä vuorovaikutusta
oppilaitoksissa. Valiokunta toteaa, että raportissa esitettyjen
toimenpidesuositusten läpikäyminen on tehtävä perusteellisesti yhdessä eri
sidosryhmien kanssa, eikä niihin voi näin ollen
ottaa tässä vaiheessa tarkemmin kantaa.
Vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta
Valiokunta korostaa, ettei uudistettu ampuma-aselaki saa olla
este sodan ajan reservin omaehtoisen osaamisen ylläpidolle
ja kehittämiselle. Koulutetun ja osaavan reservin merkitys
on välttämätön ja ratkaiseva
perusta puolustusvoimien sodan ajan valmiuden kehittämisessä.
Reservin suuresta koosta johtuen reserviläisten ampumataitoa
ei kyetä ylläpitämään
pelkästään puolustusvoimien kertausharjoituksissa.
Reservin aktiivinen ja omaehtoinen ampumatoiminta, joka kuuluu kaikkien
reserviläisjärjestöjen säännönmukaiseen
perustoimintaan, ylläpitää koko maan
puolustamiseen tarvittavaa suorituskykyä, kenttäkelpoisuutta
ja maanpuolustustahtoa.
Ampuma-aselain muutosesitykset korostavat ampumakilpailuun tähtäävää toimintaa.
Reservin ampumataidon kannalta ei ole perusteltua, että ampumaurheiluksi
tulkittaisiin ainoastaan sellaisten ampumalajien harrastaminen,
jossa henkilö velvoitettaisiin osallistumaan myös
kilpailutoimintaan.
Tyypillisiä puolustusvoimissa ja reserviläisjärjestöissä suoritettavia
ammuntoja ovat palvelusasein suoritettavat kouluammunnat tai aseen taktiseen
käyttöön valmentavat ammunnat (esimerkiksi
tarkka-ampujatoiminta). Nämä eivät ole
lajeja, joissa järjestetään kilpailutoimintaa. Reservin
ampuma- ja aseenkäsittelytaidon säilyttämisen
kannalta niitä on kuitenkin pidettävä tärkeinä ammuntamuotoina,
ja niitä harrastetaan ja harjoitellaan yleisesti reserviläisjärjestöjen ampumatoiminnan
osana. Valiokunta näkee, että aseen hyväksyttävänä käyttötarkoituksena
(43 §) tulee huomioida myös vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta
ja siihen olennaisesti liittyvä ampumisen harjoittelu.
Käsiaseen hankkimisluvan saajaa koskevat edellytykset
Hankkimisluvan käsiaseeseen on nykyisen lain perusteella
voinut saada käytännössä hyvin
vähäisin selvityksin. Laissa ei ole ollut säännöksiä siitä,
miten ampumaurheilu- ja harrastusperuste voidaan käytännössä osoittaa.
Ampuma-aselain käsiaseita eli pistooleita, pienoispistooleita,
revolvereja ja pienoisrevolvereja koskevia säännöksiä ehdotetaan
muutettavaksi. Lakiehdotuksessa esitetään, että luvan näihin
asetyyppeihin saisi jatkossa vain 20 vuotta täyttänyt
henkilö. Käsiaseluvan ikärajan nostaminen
20 vuoteen on valiokunnan mielestä perusteltua erityisesti
sitä taustaa vasten, että lupaviranomaisilla olisi
käytettävissä huomattavasti enemmän
taustatietoa hakijoista muun muassa asevelvollisuuden suorittamisen
tai kutsuntoihin osallistumisen kautta.
Käsiaseluvan saisi aluksi enintään
viiden vuoden määräaikaisena lupana,
jonka jälkeen luvanhaltijan tulisi esittää viiden
vuoden välein todistus aktiivisesta harrastuksestaan. Esityksen
yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että ikärajan
nosto 20 vuoteen vaikeuttaisi 15—19-vuotiaiden henkilöiden
käsiaseella tapahtuvaa ampumaharrastusta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä rajoite
on erityisen ongelmallinen niille alle 20-vuotiaille henkilöille,
jotka harrastavat ampumaurheilua ja kuuluvat Suomen Ampumaurheiluliiton
maajoukkue- ja valmennusryhmiin. Puolustusvaliokunta ehdottaa hallintovaliokunnalle,
että aktiivista kilpa-ammuntaa harrastavalle alle 20-vuotiaalle
urheilijalle annetaan myös jatkossa poikkeuslupana tai
erivapautena rinnakkaislupa nykyisen käytännön
mukaisesti. Valiokunta huomauttaa, että ampuma-aselakiehdotuksen
54 §:n mukaan kivääriaseeseen voidaan
antaa rinnakkaislupa ampumaurheilua varten myös 15 vuotta
vaan ei 18 vuotta täyttäneelle henkilölle.
Ampumaseurat ja ampuma-asekouluttajat
Ampuma-asekouluttajaksi voidaan hyväksyä 1. lakiehdotuksen
45 d §:n mukaiset edellytykset täyttävä henkilö.
Hyväksymisen edellytyksenä on muun muassa sisäasiainministeriön
määrittelemän koulutuksen suorittaminen.
Ampumaseuralla tarkoitetaan yhdistyslain (503/1989)
4 §:n mukaisen luvan saanutta yhdistystä, jonka
tarkoituksiin kuuluu harjoituttaminen ampuma-aseiden käyttöön
ja joka ei ole yksinomaan metsästystä varten.
Tällaisia lakiehdotuksessa tarkoitettuja yhdistyksiä ovat
45 §:n yksityiskohtaisten perustelujen mukaan ampumaseurat
ja reserviläisyhdistykset. Myös jotkut metsästysseurat
ovat hakeneet kyseisen luvan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös Maanpuolustuskoulutusyhdistyksellä — jolla
ei ole henkilöjäseniä — on mahdollisuus
toimia koulutusorganisaationa myös käsiaseiden
osalta.
Valiokunta toteaa, että ammattisotilaiden työtehtävien
hoitamiseen kuuluu oleellisena osana erilaisten aseiden kanssa toimiminen.
Ammattisotilaat ovat saaneet aseiden käyttöön
perinpohjaisen koulutuksen. Puolustusvaliokunta huomauttaa, että ammattisotilaat
ovat usein myös aktiivisia ammunnan harrastajia. Harrastustoiminnassaan
he ylläpitävät ja parantavat ammattiin
oleellisena osana kuuluvaa aseen käytön osaamista
ja osallistuvat valmennus- ja koulutustoimintaan eri yhteisöissä.
Valiokunta toteaa, että kantahenkilökunnalla on
velvollisuus ylläpitää ampumataitoa myös
pistooleilla vuosittain. Ammattisotilaiden soveltuvuus tehtäväänsä testataan
perusteellisesti valinnan yhteydessä ja sitä seurataan
palvelusuran aikana toistuvasti. Edellä kuvattuun perustuen
puolustusvaliokunta esittää hallintovaliokunnalle,
että puolustusvoimien antama todistus harrastuneisuuden
osoittamisesta rinnastetaan ampumaseuran antamaan todistukseen.
Valiokunta toteaa, että yhdistystoiminta on aina vapaaehtoista
kansalaistoimintaa. Seuroilla tulee jatkossakin olla mahdollisuus
valita itse jäsenensä. Lakiehdotuksen perusteluissa
kuitenkin todetaan, että käytännössä haja-asutusalueilla
voi olla vain vähän vaihtoehtoja sen yhdistyksen
suhteen, johon aseluvan hakija voi liittyä. Merkittävä osa
suomalaisista asuu paikkakunnilla, joiden alueella ei ole talvisaikaan
käytössä olevaa ampumarataa. Ampumaratoja
on ylipäätään määrällisesti
monin paikoin liian vähän. Erityisen ongelmallinen
tilanne on pääkaupunkiseudulla. Valiokunnan näkemyksen
mukaan tämä asettaa suomalaiset eriarvoiseen asemaan. Valiokunta
huomauttaa lisäksi, että useilla reserviläisyhdistyksillä tai
ampumaseuroilla ei myöskään ole aseita — eikä resursseja
niiden hankkimiseen — joita voitaisiin antaa jäsenille
harjoittelukäyttöön.
Ampumavalmennus tapahtuu myös usein yli seurarajojen.
Useissa tapauksissa kaksi yhdistystä on jakanut eri toimintamuotojen
vastuut keskenään. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin,
että todistuksia harrastuksesta pitäisi pystyä antamaan
myös muiden ampumaseurojen jäsenille kuin vain
oman seuran koulutettaville. Edellytyksenä todistuksen
antamiselle olisi, että ampuma-asekouluttaja tuntee ammuntaa
harrastavan henkilön ja että kouluttajalla on
riittävät tiedot henkilön ampumaharrastuksesta.
Valiokunta pitää tätä näkemystä perusteltuna.
Valiokunta ilmaisee tässä yhteydessä huolensa
siitä, että yhdistysten tosiasiallista toimintaa
on hyvin vaikea valvoa viranomaisten toimesta. Harrastuneisuuden
osoitus voidaan eri seuroissa osoittaa eri tavoilla.
Merkittävänä epäkohtana
voidaan pitää myös sitä, että seuroille
ja ampuma-asekouluttajille annetaan viranomaisluonteisia seuranta-
ja valvontatehtäviä ilman, että seuroille
annettaisiin minkäänlaisia lisäresursseja.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että yhdistysten toimintaa tuetaan asianmukaisesti kasvavan
tehtäväkentän myötä.
Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan (PeVL 18/2010
vp), että ampumaseuran jäsenyys hankkimisluvan
ehtona merkitsisi käytännössä sitä,
että yhdistyksen päätös olla
ottamatta henkilöä yhdistyksen jäseneksi
muodostuisi ratkaisevaksi luvan saamisen kannalta. Perustuslakivaliokunta
linjaakin, että ampumaseuran ampuma-asekouluttajan antamalla
todistuksella voidaan riittävän luotettavasti
osoittaa hakijan ampumaurheilun ja -harrastuksen aktiivisuus ja vakiintuneisuus
eikä ampumaseuran jäsenyyttä ole syytä säätää hankkimisluvan
edellytykseksi. Tämän tarkistuksen tekeminen on
edellytyksenä sille, että lakiehdotus voidaan
tältä osin käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Puolustusvaliokunta huomauttaa tässä yhteydessä,
että perustuslakivaliokunnan vaatiman säännösmuutoksen
jälkeenkin on nähtävissä tilanne,
jossa ampumaseuroille tulee merkittäviä lisätehtäviä.
Ampumaseuran ampuma-asekouluttajan tulee pystyä tosiasiallisesti
seuraamaan ampuma-aselupaa hakeneen henkilön säännöllistä harjoittelua.
Valiokunta näkee, että tällaisen harjoittelutoiminnan
seuranta on monin paikoin toteutettavissa ainoastaan ampumaseuratoimintaan
jollain tavalla kytkeytyvällä mekanismilla. Puolustusvaliokunta
esittää, että hallintovaliokunta ottaa
mietinnössään tarkemmin kantaa siihen,
kuinka 45 §:n edellyttämä aktiivinen ampumaharrastus
on käytännössä osoitettavissa tilanteessa,
jossa hankkimisluvan hakija ei kuulu ampumaseuraan.
Pakollinen kahden vuoden harjoittelujakso
Käsiaseluvan saamisen yhtenä edellytyksenä on, että hakija
on lupaa haettaessa ampumaurheilu- ja harrastusperusteella harrastanut
ammuntaa vähintään kaksi vuotta ja saanut
harrastuksestaan todistuksen yhdistyksen ampuma-asekouluttajalta.
Ampumaurheilun ja -harrastuksen aktiivisen harrastamisen muotoja
olisivat 45 §:n 4 momentin perustelujen mukaan lajiharjoittelu, kilpailuihin
osallistuminen, kilpailuissa toimihenkilöinä toimiminen,
lajin valmentaminen sekä aseen käyttöön
kouluttaminen. Nämä harrastuksen muodot huomioitaisiin
harrastuksen aktiivisuutta arvioitaessa. Harrastuksen kertamääristä säädettäisiin
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Ammattisotilaiden osalta
valiokunta pitää aiemmin todetun mukaisesti järkevänä käytäntönä sitä,
että puolustusvoimien antama todistus ammatin kautta saadusta
harjaantumisesta käsiaseiden käyttöön
vapauttaisi heidät kahden vuoden pakollisesta harjoitusajasta
ja yhdistykseen liittymisen pakosta.
Vaatimus kahden vuoden pakollisesta harjoittelusta ja kuulumisesta
yhdistykseen ennen ensimmäisen käsiaseluvan myöntämistä on
asiantuntijoiden mukaan ongelmallinen. Sitoutuminen harrastukseen
ei asiantuntija-arvioiden mukaan riipu harjoittelussa käytettävästä asetyypistä eikä
esitetyn
määräajan pidentämisestä.
Lisäksi tuotiin esiin, että myös ilma-aseilla
suoritettava harjoittelu olisi otettava huomioon aseluvan myöntämistä harkittaessa.
Ilma-aseiden hyväksyntä harjoitteluaseeksi poistaisi
myös sen ongelman, joka aiheutuu vuosiharjoittelurytmistä.
Ruutiasekausi kestää useimmiten vain puoli vuotta
keväästä syksyyn.
Edellä kuvatun perusteella puolustusvaliokunta ehdottaa
hallintovaliokunnalle, että vaadittu harjoitteluaika lyhennetään
6—12 kuukauteen. Lyhyempi harjoittelujakso mahdollistaisi valiokunnan
mielestä myös kahden vuoden harjoittelujaksoa
paremmin hakijan intensiivisemmän ja paremmin kontrolloidun
seurannan ja harrastamisen tosiasiallisen laadun osoittamisen. Mikäli
harjoitteluaika halutaan säilyttää hallituksen
esityksessä kuvatun mukaisena, puolustusvaliokunta esittää,
että suoritettu varusmiespalvelus tai naisten vapaaehtoinen
asepalvelus otetaan täysimääräisesti
huomioon laskettaessa kahden vuoden määräaikaa
aseen hallussapitoluvan hankkimiseksi niiden henkilöiden osalta,
joiden tehtäviin on varusmiespalveluksen aikana kuulunut
käsiaseiden aktiivinen käyttö (esimerkiksi
sotilaspoliisit).
Luvanhakijan ja -haltijan henkilökohtaisen sopivuuden
seulonta ja valvonta
Selvitettäessä keinoja väkivaltaisen
käyttäytymisen ennalta ehkäisyyn on yhtenä keskeisenä toimenpiteenä pidetty
viranomaisten välisen tiedonvaihdon tehostamista. Saadun
selvityksen mukaan väkivaltaisen käyttäytymisen
ennakoimista ja ennalta ehkäisemistä selviteltäessä myös
terveys- ja mielenterveystiedolla on merkitystä. Tiedot
ovat oleellisia myös määriteltäessä asevelvollisen
palveluskelpoisuutta. Palveluskelpoisuuden yksi keskeinen arviointiperuste on
se, että henkilö ei ole vaaraksi omalle eikä muiden
turvallisuudelle.
Hallituksen esityksessä luvanhakijan ja -haltijan henkilökohtaisen
sopivuuden valvontaa esitetään tehostettavaksi
muun muassa siten, että poliisilla olisi oikeus saada
puolustusvoimilta asepalveluksen suorittamista ja palveluskelpoisuuden
arviointia koskevia välttämättömiä tietoja.
Asevelvollisen luvanhakijan olisi lupaa hakiessa esitettävä selvitys
suoritetusta varusmies- tai siviilipalveluksesta taikka sen lykkäyksen
tai keskeytyksen syystä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tieto asevelvollisen palveluskelpoisuuden arviointiin
liittyvistä muutoksista siirtyisi välittömästi
myös poliisista puolustusvoimiin.
Puolustusvoimien puolelta tuotiin esiin, että sotilasviranomaisen
oma-aloitteisuuteen perustuva ilmoitus vaatii puolustusvoimien sisällä annettavaa
tarkempaa ohjeistusta, jotta käytännöt olisivat
yhtenevät eri puolilla maata. Valiokunta pitää tällaisen
ohjeistuksen laatimista välttämättömänä toimenpiteenä.
Yhdenmukaisten käytäntöjen tarpeellisuutta
korostaa esimerkiksi se seikka, että varusmiespalveluksen
aikana saatu kurinpitoseuraamus ei välttämättä osoita
henkilöä sopimattomaksi pitämään
hallussaan ampuma-asetta. Valtaosa kurinpitoseuraamuksista liittyy
palveluksesta myöhästymisiin ja muihin vastaaviin
tekoihin, joilla ei lähtökohtaisesti ole merkitystä aselupaharkinnan
kannalta. Sen sijaan palveluksen keskeyttäminen asevelvollisuuslain
tarkoittamalla palvelusturvallisuusperusteella on jo lupaharkinnan
kannalta oleellinen tieto.
Puolustusvoimien asiantuntijat kiinnittivät huomiota
myös siihen, että hallituksen esitys saattaa jättää selvitysvelvollisten
ja toisaalta sotilasviranomaisten ilmoitusoikeuden ulkopuolelle
ryhmän henkilöitä, joiden osalta on mahdollista,
että joukko-osaston komentaja on keskeyttänyt
heidän asepalveluksensa jo alkuvaiheessa esimerkiksi sairauden,
ilmeisen sopimattomuuden tai muun vastaavan syyn perusteella. Käytännössä tässä ryhmässä
on
kysymys naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavista henkilöistä,
joiden palvelus keskeytetään 45 päivän
kuluessa palveluksen aloittamisesta esimerkiksi sopimattomuuden
perusteella. Asevelvollisuusrekisterissä ei ylläpidetä ennen
45 päivän täyttymistä kotiutettujen
naisten tietoja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös tämä henkilöryhmä otetaan
huomioon ampuma-aselaissa.
Luvanhakijan tulee suorittaa 1. lakiehdotuksen mukainen soveltuvuustesti
(45 c §). Lisäksi lupaviranomaiselle
annettaisiin oikeus saada luvanhakijasta ja -haltijasta terveystietoja
hakijan suostumuksella. Terveydenhuollon ammattihenkilöstöllä olisi
myös oikeus salassapitosäännösten
estämättä tehdä ilmoitus poliisille
henkilöstä, joka ei olisi sopiva aseluvan haltijaksi (114 §).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ilmoituksella ei luovuteta
terveystietoja. Ilmoitusoikeudesta säädettäisiin
tarkemmin asetuksella.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan poliisin tiedonsaantioikeuksien
tehostumisen ja soveltuvuustestin käyttöönoton
jälkeen olisi tarkoituksenmukaista, että lääketieteellistä arviota ei
pyydettäisi säännönmukaisesti,
vaan ainoastaan silloin, kun saatujen tietojen tai haastattelun
perusteella olisi syytä epäillä luvanhakijan henkilökohtaista
sopivuutta. Lääketieteellinen arvio sisältäisi
lääkärin ammattihenkilönä tekemän
arvion siitä, onko luvanhaltijalla sellainen sairaus tai
mielenterveyden ongelma, että häntä olisi
pidettävä sopimattomana pitämään
hallussaan ampuma-asetta. Poliisi ei esityksen perustelujen mukaan
tarvitsisi hakijasta lääketieteellistä diagnoosia,
vaan edellä kuvatun arvion. Arvion tulee kuitenkin aina
olla sellainen, että sen perusteella lupaviranomainen voi
arvioida, onko henkilöä pidettävä sopivana
ampuma-aseen haltijaksi.
Soveltuvuustestin pohjana on tarkoitus käyttää puolustusvoimien
asevelvollisten testaukseen käyttämää niin
sanottua P2 -testiä. Soveltuvuustestissä mitattaisiin
luvanhakijan väkivaltaisuutta, väkivallan ihannointia,
paineensietokykyä ja vastaavia ominaisuuksia. Testin tulosta ei
voida käyttää kielteisen lupapäätöksen
perusteluna, mutta testin perusteella hakijalta voidaan pyytää lisäselvitystä terveydentilasta,
kuten lääkärintodistus.
Valiokunta pitää edellä kuvattuja
aseluvan hakijan terveystilan selvittämistä koskevia
mekanismeja perusteltuina. Valiokunta painottaa, että resursseja
tulee ohjata ennen kaikkea aselupaa ensimmäistä kertaa
hakevan hakijan taustojen ja soveltuvuuden testaamiseen. Lakiehdotuksessa
esitetyt muutokset koskettavat kuitenkin kaikkia niitä,
jotka hakevat uutta aselupaa, siis myös nykyisiä aseluvanhaltijoita.
Valiokunta ilmaisee huolensa siitä, missä määrin
resursseja pystytään tosiasiallisesti kanavoimaan
ensimmäistä aselupaa hakevan henkilön
soveltuvuuden ja taustojen tutkimiseen, sillä uusintalupien
käsittely vie merkittävästi rajallisia
voimavaroja. Valiokunta toteaa lisäksi, että riskihenkilöiden
tunnistaminen on esitettyjen parannusten jälkeenkin huomattavan
vaikeaa.
Ampuma-aseiden deaktivointi
Hallituksen esityksen yhtenä tavoitteena on aiempaa
paremmin estää deaktivoitujen aseiden muuttaminen
toimintakuntoisiksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan aseiden
deaktivointia onkin syytä oleellisesti tehostaa nykyisestä. Deaktivoituja
aseita on nyt pystytty muuttamaan takaisin toimiviksi aseiksi aivan
liian helposti, ja ongelma on kasvamaan päin.
Ampuma-aselakiehdotuksen 112 b §:ssä todetaan,
että esityksen tultua voimaan ampuma-aseen deaktivoinnin
voisi tehdä vain asealan elinkeinonharjoittaja. Puolustusvoimat
hoitaa nykyisin itse käytöstä poistamiensa
aseiden deaktivoinnin. Tämä käytäntö voisi
esityksen perusteella jatkua. Sen sijaan puolustusvoimien luovuttaessa
ampuma-aseen ulkopuoliselle puolustusvoimissa tehty deaktivointi
ei lain mukaan olisi pätevä. Valiokunta ei pidä ehdotusta
tältä osin perusteltuna. Puolustusvoimilla on
aseiden deaktivoinnissa vankka ammattitaito ja pitkä kokemus.
Myös puolustusvoimissa tehty aseiden deaktivointi tulee
valiokunnan mielestä rinnastaa asealan elinkeinonharjoittajan
tekemään deaktivointiin.
Puolustusvoimat toi kuulemisissa lisäksi esiin, että puolustusvoimien
aseissa oleva tornitunnus tulee mitätöidä niissä tapauksissa,
joissa puolustusvoimien ampuma-ase siirtyy yksityishenkilölle.
Tällainen poistomerkintä voidaan tehdä esimerkiksi
tekemällä rasti tornitunnuksen päälle.
Muita huomioita ampuma-aselakiehdotuksesta
Puolustusvaliokunnan kuulemilla asiantuntijoilla oli edellä mainittujen
huomioiden lisäksi myös lukuisia muita muutosesityksiä esitettyihin
säännöksiin. Saadun selvityksen mukaan
ongelmallisina kohtina 1. lakiehdotuksessa pidettiin erityisesti
harrastuksen jatkamisen osoittamista 5 vuoden välein (53
a §), ampuma-aseen ja sen osien määritelmän
tulkinnanvaraisuutta (2—3 §), poikkeuksia luvanvaraisuudesta
(19 §) sekä ampuma-aseen säilyttämisen
tarkistamista (106 b §). Harrastuksen jatkumisen
osoittamista koskevan 53 a §:n osalta valiokunta huomauttaa,
että säännöksen perusteluissa
ei oteta lainkaan kantaa metsästys- tai ampumaharrastuksen loppumisen
jälkeiseen tilaan, joka viranomaistoiminnassa tulisi myös
huomioida. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan erityisesti väestön
ikääntymisen takia aktiviikäytöstä poistuvia aseita
tulee olemaan 10 vuoden tarkastelujaksolla noin 500 000 kappaletta.
Voimassa olevan ampuma-aselain 19 §:n 1 momentin 2
kohdassa säädetään, ettei luvanvaraista
ole sellaisten aseen osien hankkiminen ja hallussapito, joiden hankkijalla
tai hallussapitäjällä on oikeus kyseisiä aseen
osia vastaavista aseen osista kootun ampuma-aseen hallussapito. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan käytännössä aseen
osia on voinut tuoda maahan määrättömästi
ja koota osista uusia toimivia aseita. Valiokunnalle esitettiin,
että etenkin aseen rungon tulisi aina olla hallussapitoluvan alainen
aseen osa. Valiokunta esittää, että hallintovaliokunta
ottaa tämän huomioon mietinnössään.
Ongelmana pidettiin myös sitä, että mustaruutiaseita
ei ole huomioitu lakiesityksessä. Mustaruutiaseiden osalta
esitettiin niiden rinnastamista haulikkoon, kivääriin,
pienoiskivääriin ja yhdistelmäaseeseen
hankkimisen ja hallussapidon ja rinnakkaisluvan osalta.
Yhteenveto
Edellä kuvattuun viitaten valiokunta toteaa, että hallituksen
esityksessä on lukuisia ongelmakohtia ja epäselvyyksiä,
jotka voivat merkittävällä tavalla hankaloittaa
vastuullista ja turvallista ampumatoimintaa. Valiokunnan mielestä on kuitenkin
selvää, että ampuma-aselakia on välttämätöntä kiristää tavalla,
joka pyrkii minimoimaan aseilla tehtävät väkivallanteot.
Sisäasiainministeriön antaman selvityksen mukaan Suomen
ampuma-aselainsäädäntö ei esityksen voimaantulon
jälkeenkään ole kansainvälisesti tarkastellen
poikkeuksellisen tiukka.
Valiokunta toteaa, että erityistä huomiota
tulee kiinnittää sisäasiainministeriön
ja poliisin ohjeistukseen, jotta lain soveltamiskäytännöt olisivat
yhtenevät eri puolilla maata. Valiokunta pitää tutkimisen
arvoisena asiana myös sen selvittämistä,
pitäisikö ampuma-aseen hankkineet henkilöt
velvoittaa suorittamaan niin sanottu ampumakortti. Kortti olisi
tarkoitettu niille aloittaville ampujille, joilla ei juurikaan ole
kokemusta ampumisesta.
Valiokunta korostaa lisäksi, että moniin ongelmallisiksi
koetuista säännösehdotuksista on mahdollista
vaikuttaa laatimalla sellainen valtioneuvoston asetus, joka ottaa
erityisesti reserviläisjärjestöjen toiminnalliset
tarpeet huomioon. Yksi keskeinen kysymys, josta säädellään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksessa, on aktiivisen ampumaurheilun
ja -harrastuksen osoittaminen käsiaseluvan saamisessa.
Asetuksessa on määriteltävä yksiselitteisesti,
mitä on aktiivinen ampumaurheilu ja -harrastus — muun muassa
vaadittavien harjoittelukertojen määrä — jotta
tulkintakäytännöt olisivat yhtenevät
eri puolilla Suomea. Valiokunta pitää tärkeänä,
että asetuksessa huomioidaan myös Suomen haastavat
sääolosuhteet sekä ilmapistoolilla tapahtuva harrastuksen
osoittaminen.
Myönnetyt ampuma-aseluvat ja niiden perusteella hallussa
pidettävät ampuma-aseet rekisteröidään
aserekisteriin. Aserekisterissä oli tammikuussa 2009 lähes
1,9 miljoonaa asetta rinnakkaisluvat huomioiden. Luvallisten käsiaseiden
määrä oli noin 250 000. Luvanhaltijoita
oli puolestaan noin 670 000 sisältäen
sekä luonnolliset henkilöt että yhteisöt.
Valiokunta korostaa, että ajan tasalla oleva aserekisteri
on keskeinen valvonnan työkalu. Valiokunta painottaa, että ilman
toimivaa aserekisteriä viranomaisilla ei voi olla valtakunnallisesti
kattavaa ampuma-aselupien seurantajärjestelmää.
Ajantasainen ja toimiva aserekisteri on oleellisen tärkeä väline
myös kansalaisten oikeusturvan kannalta. Hallituksen esityksessä kuitenkin
todetaan, että aserekisteri on teknillisesti ja toiminnallisesti
vanhentunut järjestelmä. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan jopa 30—40 % aserekisterin tiedoista on
virheellisiä, ja aserekisterissä on merkittävä määrä virheellisillä tunnistetiedoilla
olevia aseita. Valiokunta pitää erittäin
kiireellisenä hankkeena rekisterin uudistamista, joka sisäasiainministeriössä on
jo käynnistynyt.
Aserekisterin ylläpito vaatii huomattavia lisäresursseja
aselupia myöntäville tahoille, jotta järjestelmä toimii
toivotulla tavalla. Yksinomaan vanhentuneiden tai suoranaisesti
virheellisten tietojen poistaminen uudesta rekisteristä tulee
olemaan mittava hanke, jota ei voida nykyresursseilla tehdä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan aserekisterin virheiden oikaisu vaatisi
noin 10—20 henkilön 3—5 vuoden mittaisen
työpanoksen.
Myös lupavalvontatehtävissä jo toimivien
viranomaisten resursseihin ja ammattitaitoon tulee kiinnittää huomiota.
Koko maan kattavaa koulutusta aserekisterin käyttöön
on viimeksi annettu vuonna 1998, kun rekisteri otettiin käyttöön.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan aselupa-asioita hoidetaan
pääsääntöisesti muiden
tehtävien ohella.