Yleisperustelut
Kansainvälisen oikeuden vakiintuneen ja yleisesti hyväksytyn
periaatteen mukaan valtiot eivät saa sodassa käyttää mitä hyvänsä sodankäyntimenetelmiä
ja
aseita. Periaate kirjattiin ensimmäistä kertaa
valtiosopimukseen jo vuonna 1868, jolloin niin sanotun Pietarin
julistuksen osapuolet sitoutuivat olemaan käyttämättä tietynlaisia
ammuksia, jotka räjähtävät ihmisruumiiseen
osuessaan. Pietarin sopimuksen jälkeen sodankäyntimenetelmiä ja
osapuolten käytettävissä olevia aseita
on rajoitettu usealla kansainvälisellä sopimuksella.
Miinojen vastuuton ja summittainen käyttö on aiheuttanut
merkittäviä humanitaarisia ja taloudellisia ongelmia
ympäri maailmaa. Ongelmat kohdistuvat erityisesti vähiten
kehittyneisiin maihin ja alueisiin, jotka muutenkin kärsivät meneillään
olevan tai päättyneen konfliktin vaikutuksista.
Miinojen aiheuttamat humanitaariset ongelmat eivät kuitenkaan
rajoitu vain vähiten kehittyneisiin maihin, sillä jalkaväkimiinat eivät
erottele maastossa sotilas- ja siviilikohteita. Raivaamattomien
miinojen vaikutukset kohdistuvat raskaimmin siviiliväestöön.
Jalkaväkimiinoihin liittyy yleensä aina pitkäaikaisia
ja kielteisiä vaikutuksia konfliktin jälkeisten
maiden talouteen ja kehitykseen. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan esimerkiksi vuonna 2009 raportoitiin jalkaväkimiinojen
ja sodan räjähtämättömien
jäänteiden aiheuttamia onnettomuuksia 64 maassa.
Raportoiduista 3 956 kuolonuhrista 70 prosenttia oli siviilejä.
Puolustusvaliokunta toteaa, että jalkaväkimiinojen
käyttöön liittyy sellaisia merkittäviä ihmisoikeus-
ja humanitaarisia ongelmia, joiden takia niiden käytön
kieltäminen kansainvälisellä sopimuksella
on perusteltua. Valiokunta korostaa, että käyttökiellon
tulisi olla yleismaailmallinen, ja pitää yleismaailmallisuuden
puuttumista Ottawan sopimuksen puutteena. Valiokunta kuitenkin katsoo,
että liittyminen Ottawan sopimukseen vahvistaisi Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan johdonmukaisuutta, ja pitää näin ollen
hallituksen esitystä tarpeellisena ja perusteltuna. Valiokunta
arvioi saadun selvityksen perusteella, että jalkaväkimiinojen
suorituskyvyn korvaamiseen suunnattu rahoitus, yhteensä noin
300 miljoonaa euroa, mahdollistaa suorituskyvyn korvaamisen minimitasolla.
Puolustusvaliokunta pitää kansallisen puolustuksen
uskottavuuden kannalta välttämättömänä,
että jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaamiseen
tarkoitetut ohjelmat toteutetaan puolustusmenojen leikkaamiseen
kohdistuvista paineista huolimatta.
Yksityiskohtaiset perustelut
Kansainvälinen yhteisö on johdonmukaisesti pyrkinyt
sopimusteitse vähentämään miinojen käytöstä siviiliväestölle
aiheutuvia vahinkoja. Hallituksen esityksessä tarkastellaan
näitä pyrkimyksiä kattavasti. Puolustusvaliokunta
kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
vuonna 1983 voimaan tulleeseen eräitä tavanomaisia
aseita koskevaan yleissopimukseen, sen tarkistusprosessiin (SopS
64/1983, muutokset SopS 102 ja 103/2004, eräitä tavanomaisia
aseita koskeva yleissopimus) sekä sopimuksen vuonna 1996 muutettuun
II pöytäkirjaan, joka koskee miinojen, ansojen
ja muiden taisteluvälineiden käyttöä koskevia
kieltoja ja rajoituksia (SopS 91/1998, muutettu II pöytäkirja).
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomi
hyväksyi eräitä tavanomaisia aseita koskevan
yleissopimuksen ja sen kolme pöytäkirjaa toisena
valtiona maailmassa ja sopimuksen IV ja V pöytäkirjat
samoina vuosina kuin ne tulivat kansainvälisesti voimaan.
Suomen voidaan näin ollen katsoa johdonmukaisesti tukeneen
jalkaväkimiinojen aiheuttamien humanitaaristen ongelmien
ratkaisua kansainvälisten sopimusten tarjoamin keinoin.
Eräitä tavanomaisia aseita koskevan yleissopimuksen
muutetulla II pöytäkirjalla pyrittiin tähdentämään,
että jalkaväkimiinojen käytössä on
noudatettava erityistä varovaisuutta. Suuri osa miinojen
siviiliväestölle aiheuttamista vammoista ja vahingoista
varsinkin eräissä kehitysmaissa johtuu kuitenkin
miinojen käytöstä muutettuun II pöytäkirjaan
kirjattujen velvoitteiden vastaisesti. Ongelma on huomattavan suuri
erilaisissa valtioiden sisäisissä selkkauksissa,
joiden osapuolet eivät noudata kansainvälisiä sopimuksia
ja joissa humanitaarisen oikeuden periaatteiden kunnioittamista
ja toteutumista on vaikea valvoa.
Yllä mainituista syistä kansainvälisessä yhteisössä levisi
jo muutetun II pöytäkirjan neuvottelujen aikaan
käsitys, että jalkaväkimiinojen aiheuttamiin
kärsimyksiin voitaisiin riittävän tehokkaasti
puuttua vain kieltämällä ne kokonaan.
Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous kehotti vuonna 1996 päätöslauselmassaan
(51/45 S) kansainvälistä yhteisöä mahdollisimman
pikaisesti pääsemään sopuun
jalkaväkimiinat kieltävästä sopimuksesta.
Kansalaisyhteiskunnan voimakkaasti tukema Ottawan sopimus allekirjoitettiin
seuraavana vuonna. Euroopan unionin jäsenmaat hyväksyivät
lokakuussa 1996 jalkaväkimiinoja koskevan yhteisen toiminnan (96/588/YUTP),
jossa sovittiin jäsenvaltioiden tavoitteeksi muutetun II
pöytäkirjan vahvistaminen. Yhteistä toimintaa
muutettiin marraskuussa 1997 (97/817/YUTP) ottamaan
huomioon Ottawan sopimuksen hyväksyminen syyskuussa 1997.
Ottawan sopimus velvoittaa sopimuspuolia tuhoamaan kaikki omistamansa
tai hallinnassaan olevat varastoidut jalkaväkimiinat viimeistään
neljän vuoden kuluttua siitä, kun sopimus on tullut
voimaan kyseisen sopimuspuolen osalta. Sopimus määrää myös
miinoitetuilla alueilla olevien jalkaväkimiinojen tuhoamisesta.
Sopimukseen sisältyy avunantovelvoite, joka koskee sekä miinanraivausta
että miinauhrien tukemista. Käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen tavoitteena on hyväksyä ja
saattaa kansallisesti voimaan Ottawan sopimus sekä tehdä sopimuksen
täytäntöön panemiseksi tarvittavat
muutokset rikoslakiin ja pakkokeinolakiin, joita arvioidaan
tarkemmin lakivaliokunnan lausunnossa. Liittymällä sopimukseen
Suomi tukisi osaltaan sopimuksen sisältämän
jalkaväkimiinojen täyskiellon yleismaailmallistumista.
Ottawan sopimukseen on tällä hetkellä liittynyt
156 maata, ja sen ulkopuolella on 39 maata mukaan lukien Kiina,
Venäjä ja Yhdysvallat. Yhdysvaltain miinapolitiikan
linjaus vuodelta 2004 sisältää kuitenkin
mm. tuen maailmanlaajuiselle Ottawan sopimuksen tarkoittamien miinojen
vientikiellolle. Suomi on tällä hetkellä EU:n
jäsenvaltioista ainoa sopimuksen ulkopuolella oleva maa.
EU-maista Puola on allekirjoittanut sopimuksen, mutta ei ole toistaiseksi
ratifioinut sitä.
Ottawan sopimuksen hyväksymisen jälkeen sopimuksen
osapuolet ovat tuhonneet yhteensä noin 44 miljoonaa jalkaväkimiinaa.
Myös miinojen uhrien määrä on
olennaisesti vähentynyt. Hallituksen esitykseen sisältyvän
arvion mukaan 1990-luvulla jalkaväkimiinat aiheuttivat noin
25 000 ihmisen kuoleman tai loukkaantumisen vuosittain.
Vuoden 2009 käytettävissä olevan arvion
mukaan uhrien määrä oli alle 4 000.
Sopimuksen hyväksymisen jälkeen jalkaväkimiinojen
valmistus on vähentynyt merkittävästi, huolimatta
siitä, miten helppoa niitä on valmistaa. Saadun
selvityksen mukaan ennen sopimuksen syntyä jalkaväkimiinoja
valmistettiin 54 maassa, kun nykyään niitä valmistetaan
vain 12:ssa sopimukseen kuulumattomassa maassa. Sopimus on tehokkaasti
paitsi vähentänyt miinojen valmistusta myös
käytännössä lakkauttanut jalkaväkimiinojen
markkinat.
Suomi on tukenut humanitaarista miinatoimintaa Ottawan sopimuksen
6 artiklan mukaisesti jo ennen liittymistään sopimukseen.
Tukea on annettu sopimuksen kansainvälisestä voimaantulosta,
vuodesta 1999, lähtien yhteensä 58,6 miljoonaa
euroa. Viime vuosina tuki on ollut noin 5 miljoonaa euroa vuodessa,
ja se on rahoitettu maittain kohdentamattomista kehitysyhteistyömäärärahoista.
Vuodelle 2011 on sopimuksentekovaltuuksiin varattu 5,3 miljoonaa euroa.
Tämän jälkeen apua on tarkoitus kasvattaa
vähitellen siten, että vuonna 2014 saavutettaisiin
6 miljoonan euron vuositaso.
Suomen osalta periaatteellinen tuki yleismaailmalliselle
jalkaväkimiinakiellolle ilmaistiin vuoden 1997 turvallisuus-
ja puolustuspoliittisessa selonteossa. Suomen tavoitteena oli tuolloin
jalkaväkimiinojen kieltäminen maailmanlaajuisella,
oikeudellisesti sitovalla sopimuksella, joka voidaan todentaa. Kansainvälisen
yhteisön tasolla tavoitteeksi muodostui kuitenkin nopeasti
neuvoteltavissa oleva yksinkertainen sopimus heti voimaan tulevasta
täyskiellosta. Ottawan sopimus hyväksyttiin vuonna 1997.
Suomen hallitus linjasi eduskunnan hyväksymässä vuoden
2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa Suomen
liittyvän Ottawan sopimukseen vuonna 2012. Samalla linjattiin, että jalkaväkimiinavarastot
hävitetään sopimuksen velvoitteiden mukaisesti
vuoden 2016 loppuun mennessä. Edelleen linjattiin, että uskottava
puolustuskyky ylläpidetään toteuttamalla
jalkaväkimiinat korvaavien järjestelmien hankinnat
vuosina 2006—2016 osoittamalla puolustushallinnon määrärahakehykseen
tarvittava lisärahoitus. Liittymistä koskeva linjaus
vahvistettiin myös vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa.
Suomen liittymistä Ottawan sopimukseen on hidastanut
jalkaväkimiinojen tärkeä asema osana
Suomen alueellista puolustusratkaisua. Suunniteltu ja hallittu miinoitteiden
käyttö on ollut Suomessa suhteellisesti tärkeämmässä asemassa
kuin useissa Euroopan maissa. Jalkaväkimiinoilla on Suomen
puolustusdoktriinissa ollut selkeästi puolustuksellinen
rooli, ja miinat ovat soveltuneet hyvin reserviläisistä muodostettavien
sodan ajan joukkojen tarpeisiin. Suomessa ei ole miinoitettuja alueita,
eikä jalkaväkimiinoja ole valmistettu vuoden 1981
jälkeen. Suomesta ei ole koskaan viety jalkaväkimiinoja
ulkomaille. Valiokunta korostaa, että Suomi ei ole mitenkään
aiheuttanut jalkaväkimiinojen vastuuttomasta käytöstä seuranneita
humanitaarisia ongelmia. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
myös huomiota siihen, että jalkaväkimiinojen
elinkaaren päättyminen valmistuserittäin
edellyttäisi lähivuosikymmenten aikana joko tuotannon
aloittamista uudelleen tai uusien miinojen ostamista jostakin Ottawan
sopimuksen ulkopuolisesta maasta.
Puolustusvoimilla on Ottawan sopimuksen kieltämiä jalkaväkimiinoja
varastoituna yhteensä 1 029 763 kappaletta.
Puolustusvaliokunta huomauttaa, että sopimuksen tarkoittamat
miinatyypit on hallituksen esityksessä identifioitu väärin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan oikeat tyyppimerkinnät
ovat Putkimiina 43—86 (PM 43—86), Putkimiina 68—95
(PM 68—95) sekä Sakaramiina 65—98 (SM
65—98).
Miinoja on suunniteltu käytettävän
maavoimien puolustustaistelussa estämään
esteiden ja panssarimiinojen raivaaminen, suojaamaan omia joukkoja
ja kohteita, alueiden valvontaan ja vapaan käytön
estämiseen sekä tappioiden tuottamiseen hyökkääjän
joukoille. Puolustusministeriön jalkaväkimiinatyöryhmän
loppuraportissa vuodelta 2004 esitettiin puolustushallinnon kantana,
että poistuvan suorituskyvyn korvaaminen edellyttäisi
noin 311 miljoonan euron investointeja korvaaviin hankkeisiin.
Suorituskyvyn korvaamiseen on osoitettu lisärahoitusta
200 miljoonaa euroa, jonka lisäksi hankintoihin käytetään
puolustusvoimien materiaalihankintavaroja 100 miljoonaa euroa. Osoitetun
lisärahoituksen käyttö on suunniteltu
toteutettavaksi kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa
vuosina 2009—2012 painopiste on panssarimiinan modernisoinnissa
(laukaisimet, käsittelynestolaitteet), viuhkapanoshankinnoissa
ja pimeätoimintakyvyn kehittämisessä siten, että kriittisimmät
esteiden ja panssarimiinotteiden ja omien joukkojen ja kohteiden
suojaamiseen tarvittavat suorituskyvyt saadaan korvattua liittymisvuoden
2012 kuluessa.
Toisessa vaiheessa vuosina 2012—2016 painopisteenä on
tiedustelu-, valvonta- ja tulenjohtokyvyn kehittäminen
hankkimalla minilennokkijärjestelmiä sekä maalinpaikannus-
ja aluevalvontalaitteistoja. Tavoitteena on alueiden valvontakykyyn
ja vapaan käytön estämiseen sekä tappioiden
tuottamiskykyyn liittyvien suorituskykyjen kehittäminen.
Kokonaisuudessaan korvaavien hankintojen kotimaisuusaste on noin
50 prosenttia. Raskaan raketinheittimen hankinta ja modifiointi
toteutetaan puolustusvoimien materiaalihankintamenoilla ja muu kehittäminen
tarkoitukseen osoitetulla lisärahoituksella.
Sopimukseen liittymisen jälkeen Suomelle ei jää sopimuksen
kieltäviä miinoja operatiiviseen käyttöön.
Varastoituina olevien miinojen tuhoaminen on suunniteltu,
ja se käynnistetään sopimukseen liittymisen
jälkeen. Tuhoaminen toteutetaan purkamalla ja hävittämällä siten,
että työ on valmis vuoden 2015 loppuun mennessä. Puolustusvoimille
jää miinanetsintä- ja miinanraivaustekniikan
kouluttamista ja kehittämistä varten jalkaväkimiinoja
20 vuodeksi.
Puolustusvaliokunta toteaa saatujen selvitysten perusteella,
että Ottawan sopimukseen liittymisellä on kielteisiä vaikutuksia
Suomen alueelliseen puolustuskykyyn. Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa
on kiinnitetty huomiota siihen, että jalkaväkimiinojen
suorituskyvystä luovutaan tilanteessa, jossa puolustusvoimien
uudistamisen suurista linjoista ei ole vielä sovittu.
Puolustusvaliokunnan saamien selvitysten perusteella sopimuksen
perusteella käytöstä poistuvia miinoja
ei voida täysin korvata millään uusilla
asejärjestelmillä. Puolustusvaliokunta kuitenkin
korostaa, että jalkaväkimiinoista luopumisen kielteiset
vaikutukset ovat pääosin korvattavissa suunnitellulla
tavalla usean suorituskykyalueen kehittämisen kautta. Valiokunta
katsoo, että korvaavien hankkeiden yhteisvaikutus lisää puolustusvoimien
suorituskykyä kokonaisuutena. Jalkaväkimiinojen
suorituskyvyn korvaaminen muodostaa kokonaisuuden, jonka osista
ei valiokunnan mielestä ole mahdollista tinkiä ilman
kansallisen puolustuskyvyn heikentymistä. Valiokunta toteaa
aikaisemman kantansa mukaisesti (PuVL 3/2010 vp)
pitävänsä tärkeänä,
että jalkaväkimiinojen korvausohjelma viedään
läpi suunnitellussa laajuudessa ja suunnitellulla aikataululla.
Puolustusvaliokunta kiinnittää huomiota asevalvonta-
ja aseidenriisuntaprosessien seurannan ja todennäköisten
vaikutusten ennakoivan arvioinnin merkitykseen erityisesti kansallisen puolustuskyvyn
ylläpitämisen näkökulmasta. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että muodostettaessa Suomen kantaa uusiin asevalvonta-
ja aseidenriisuntahankkeisiin kansallisen puolustuksen näkökulma
otetaan riittävästi ja ennakoivasti huomioon.
Valiokunta toteaa, että valtioneuvoston tulee pitää eduskunta
informoituna asevalvonta- ja aseidenriisuntasektorilla tapahtuvasta
kehityksestä mukaan lukien mahdolliset vaikutukset kansallisen
puolustuskyvyn ylläpitoon.
Puolustusvaliokunta edellyttää, että se saa
vuosittain selvityksen jalkaväkimiinojen suorituskykyä korvaavien
hankintojen etenemisestä.