Perustelut
Puolustusministeriön pääluokka valtion
vuoden 2003 talousarvioesityksessä noudattaa pääosin vuoden
2001 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjauksia.
Pääluokan menot ovat kuluvan vuoden talousarvioon
verrattuna noin 229,3 miljoonaa euroa (noin 13,4 %)
suuremmat. Määrärahalisäykseen
sisältyy kuitenkin 165 miljoonaa euroa aiemmin valtiovarainministeriön
pääluokassa olleita arvonlisäveromenoja
ja 45 miljoonaa euroa puolustushallinnon kiinteistöuudistuksesta
aiheutuvia menoja. Tämän vuoksi talousarvioesityksen
loppusummaa, 1 944,7 miljoonaa euroa, ei sellaisenaan voi
verrata puolustusministeriön pääluokan osalta
aiempien vuosien talousarvioihin tai vuoden 2001 puolustusselonteossa
vuodelle 2003 määritettyyn puolustushallinnon
rahoitustarpeeseen. Pääluokan loppusumma on noin
1 734,8 miljoonaa euroa, kun sitä oikaistaan arvonlisäveroihin
ja puolustushallinnon kiinteistöuudistukseen myönnetyillä määrärahoilla.
Selonteossa vuodelle 2003 vuoden 2002 hintatasossa määritetty
rahoitustarve oli 1 749 miljoonaa euroa.
Puolustusvaliokunta keskittyy lausunnossaan puolustushallinnon
kiinteistöuudistuksen arviointiin.
Puolustushallinnon kiinteistöuudistus
Kuten edellä on todettu, puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen
toteuttamista on tarkoitus jatkaa siirtämällä puolustushallinnon
rakennettu kiinteistökanta Senaatti-kiinteistöille
vuoden 2003 alusta lukien. Jo toteutettuja toimia ovat asuntojen
siirto Kruunuasunnot Oy:lle vuosina 2000—2001 sekä metsäomaisuuden
hallinnan siirto Metsähallitukselle kuluvan vuoden talousarviossa.
Valtion kiinteistöhallinnon uudelleenjärjestelyä on
tarkoitus hallituksen esityksen mukaan jatkaa vuonna 2003 siten,
että kasarmi- yms. rakennusten ja -alueiden hallinta siirtyy Senaatti-kiinteistöille
ja ilmavoimien lentokenttäalueiden hallinta Ilmailulaitokselle.
Valtion kiinteistövarallisuutta on tarkoitus siirtää noin 1 009
miljoonan euron arvosta Senaatti-kiinteistöjen hallintaan.
Maa- ja vesialueet muodostavat tästä talousarvioesityksen
mukaan 54 miljoonaa ja rakennukset ja rakennelmat 955 miljoonaa
euroa.
Puolustusvaliokunta on ottanut kiinteistöuudistukseen
kantaa useassa yhteydessä. Puolustuspoliittisesta selonteosta
antamassaan mietinnössä PuVM 2/2001
vp valiokunta ei pitänyt kiinteistöuudistuksen
toteuttamista ylipäätänsä tässä vaiheessa
selvänä eikä suunnitellussa muodossa
tarkoituksenmukaisena.
Erillisen selvitysmiehen raportin pohjalta uudistuksen
valmistelussa päädyttiin siihen, että tavoitteena
olleesta kokonaisvuokrajärjestelmästä luovutaan
ja uudistus valmistellaan pääomavuokramallin mukaisesti.
Puolustushallinnon rakennuslaitos toimii tällöin
sopimussuhteessa suoraan puolustusvoimiin, joka maksaa laitoksen
kustannukset. Senaatti-kiinteistöjen kanssa puolustusvoimat
solmii pääomavuokrasopimuksen.
Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on ollut turvata
puolustushallinnon kiinteistökannan kunto ja muut tarvittavat
investoinnit. Valiokunnan tiedossa on, että puolustushallinnon
asunto- ja kasarmirakennuksissa ovat ylläpitokorjausten puutteet
johtaneet lisääntyneisiin kosteus- ym. vaurioihin
ja terveysriskien kasvuun.
Puolustusvoimien käytössä olevien
kasarmien sekä maa- ja vesialueiden omistuksen
siirto puolustusministeriön ulkopuolelle aiheuttaa ongelmia
luotettavan maanpuolustuksen kannalta. Kiinteistösiirrosta
johtuen kustannusseuranta uhkaa hämärtyä,
kokonaisvaltainen ote maanpuolustuskiinteistöihin hävitä sekä poliittinen
ja taloudellinen ohjaus vaikeutua.
Puolustusvoimien toimintamenomomentin määrärahan
mitoituksessa on valiokunnan saaman selvityksen mukaan otettu huomioon
45 miljoonaa euroa kiinteistöuudistuksen aiheuttamana lisäyksenä.
Puolustusministeriön alkuperäinen esitys
kiinteistöuudistuksesta johtuvaksi määrärahakehyslisäykseksi
vuositasolla oli noin 25 miljoonaa euroa tätä suurempi,
mikä perustui puolustusministeriön kirjanpidon
perusteella laskettuun puolustushallinnon kiinteistöomaisuuden
tasearvoon.
Puolustusvaliokunta toteaa, että uudistusta koskevassa
aiesopimuksessa 22.9.2000 sovittiin, että puolustusministeriön
menokehystä korotetaan summalla, joka täysimääräisesti
vastaa sovittavan vuokrajärjestelmän rakennetta. Uudisrakennuksista
ja perusparannuksista aiheutuvien vuokranlisäysten
maksamiseen on vuosille 2004—2006 sovittu kolmen miljoonan euron
vuosittainen lisäys. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
tämä määräraha yhdessä nyt sovitun
kehyslisäyksen kanssa ei riitä. Pelättävissä on,
että jo vuonna 2005 tilanne johtaa huomattavaan vajeeseen
puolustusvoimien vuokranmaksukyvyssä. Ongelma korostuu,
jos Senaatti-kiinteistöjen perimät vuokrat eivät
yleisten markkinavuokrien laskiessa jousta alaspäin.
Riittävää resurssilisäystä ei
näytä olevan saatavissa myöskään
toimitilaluopumisten kautta. Senaatti-kiinteistöt on saadun
selvityksen mukaan alibudjetoinut heille tarpeettomina luovutettavat
kiinteistöt tasearvolla 0. Tämä merkitsee,
ettei puolustushallinto saa tarvittavaa pääomavastikeosuutta
lainkaan uudisrakennuskohteisiin, jolloin jo sovituistakaan kohteista
ei kannata luopua myyntihyödyn mennessä kokonaisuudessaan
Senaatti-kiinteistöille.
Senaatti-kiinteistöjen laajan korjausinvestointitoiminnan
painopistettä olisi kyettävä kohdentamaan
kiinteistökannan kulloistenkin tarpeiden mukaan. Senaatti-kiinteistöjen
olisi myös sitouduttava jo sovittujen uusinvestointihankkeiden
käynnistämiseen viipymättä.
Puolustushallinnon kiinteistöjen siirtämistä Senaatti-kiinteistöjen
hallintaan on perusteltu tehokkuudella ja taloudellisuudella. Kiinteistöjen
vuokrien markkinaehtoistuminen merkitsee kuitenkin sitä,
että puolustuslaitoksen budjettikehyslisäys ei
riitä edes pääomavuokraan. Korkea vuokra
johtuu Senaatti-kiinteistöjen korkeasta seitsemän
prosentin tuottovaatimuksesta. Markkinaehtoisilta kiinteistömarkkinoilta
suoraan kopioitu tuottotavoitemalli ei valiokunnan mielestä sovellu
markkinoille, joissa Senaatti-kiinteistöt olisivat vuokraajana
monopoliasemassa, mutta vuokralaisella ei olisi juurikaan mahdollisuutta
vuokrata tiloja ulkopuoliselta.
Jo tehty ministeriöiden välinen sopimus lähtee
siitä, että vuokrasopimuksiin ei sisällytetä automaattista
indeksilauseketta, vaan korotukset noudattavat vuotuisia budjettimäärärahojen korotuksia.
Jos hallituksen esitys toteutuu, puolustusvaliokunta pitää tärkeänä määrärahojen mitoittamista
siten, että muihin tarkoituksiin varattuja määrärahoja
ei jouduta tulevaisuudessakaan käyttämään
kiinteistömenoihin.
Tarvittavat lainsäädännön
muutokset tulee toteuttaa erityisesti maanpuolustuksen toimintaedellytyksiä koskien.
Puolustushallinnon tarvitsemia alueita ja toimitiloja voidaan luovuttaa
ulkopuolisille vain puolustushallinnon erikseen antamalla luvalla.
Samoin on varmistettava puolustusvoimien kriisiajan suorituskykyyn
oleellisesti vaikuttavat toimitilat. Puolustusvoimien valmiuden
kohottamisen yhteydessä ja kriisiajan toiminnoissa tulee
saada ne kiinteistöpalvelut, joita toimitilojen voimakkaasti
kasvavat käyttöönotto- ja ylläpitotarpeet
edellyttävät. Välttämätöntä on
myös turvata puolustusvoimien ei-julkisten tilojen
kiinteistöpalveluissa käytettävän
henkilöstön luotettavuus. Olennaista puolustusvaliokunnan
mielestä on, että liiketaloudelliset seikat eivät
ohita maanpuolustuksellisia näkökohtia.
Kiinteistöhallintouudistuksen valmistelun yhteydessä on
henkilöstön asema katsottu voitavan parhaiten
turvata säilyttämällä Puolustushallinnon
rakennuslaitos nettobudjetoituna valtionlaitoksena. Puolustusministeriö on
ohjauskirjeessään 22.5.2002 edellyttänyt
Pääesikunnalta, että sen johdolla käynnistetään
selvitys puolustuskiinteistöissä tarvittavan käyttöhenkilöstön
määrästä. Samanaikaisesti rakennuslaitoksessa
on käynnistetty laitoksen valmiussuunnitteluprosessi, johon
liittyen selvitetään mahdollisuudet laajentaa
käyttöhenkilöstön käytettävyyttä käyttöhuoltotehtävien
ohella myös erilaisten ase- ja johtamisjärjestelmien
ylläpitoon. Näiden selvitysten valmistuttua on
tarkoitus arvioida uudistuksen henkilöstövaikutuksia
tarkemmin.
Puolustusministeriön ohjauskirjeen mukaan oman palvelutuotannon
supistamisesta aiheutuvat henkilöstövähennykset
toteutetaan — varuskuntien lakkauttamisia ja toiminnan
kehittämiseen kuuluvia rationalisointeja lukuun ottamatta — henkilöstön
asema turvaten luonnollisen poistuman avulla. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan puolustusministeriön keskeisenä tarkoituksena
on muutoinkin kiinteistöhallintouudistuksen toteuttamisen
yhteydessä turvata uudistuksen kohteena olevan henkilöstön
palvelussuhteen jatkuvuus kaikin käytettävissä olevin
uudelleensijoittamiskeinoin. Puolustusvaliokunta pitää näitä näkökohtia
merkittävinä ja esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää puolustushallinnon rakennuslaitoksen
henkilöstön aseman turvaamista mahdollisen kiinteistöhallintouudistuksen
yhteydessä siten, että tarvittavat henkilöstövähennykset
toteutetaan luonnollisen poistuman avulla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan neuvottelut kiinteistöuudistuksen
yksityiskohdista ovat tällä hetkellä pysähdyksissä.
Edellä todettujen ongelmakohtien ratkaiseminen on kuitenkin edellytys
sille, että uudistus voidaan toteuttaa kaavaillussa aikataulussa.
Ongelmana on saadun selvityksen mukaan myös ollut, ettei
Senaatti-kiinteistöt noudata jo tehtyjä sopimuksia. Puolustusvaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää valtiovarainministeriön ohjeistavan
Senaatti-kiinteistöjä selkeästi ja valvovan,
että Senaatti-kiinteistöt noudattaa tehtyjä sopimuksia.
Puolustusvaliokunta ei pidä kiinteistöuudistuksen
toteuttamista esitetyssä muodossa tässä vaiheessa
selkeänä eikä tarkoituksenmukaisena. Mikäli
se jossakin muodossa tulee hyväksytyksi, valiokunta pitää tärkeänä uudistuksen
toteutumisen seurantaa. Toteutuksesta tulee raportoida vuosittain
hallituksen lisäksi myös eduskunnalle. Tämä on
edellytys myös sille, että tarvittavat rahoitusmuutokset
voidaan ottaa huomioon kunkin vuoden talousarviossa.