Perustelut
Yleistä
Puolustusministeriön hallinnonalan menot ovat vuoden
2008 talousarvioesityksessä 2 425,7 miljoonaa
euroa, missä on lisäystä 190,1 miljoonaa euroa
kuluvan vuoden varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Saadun selvityksen
mukaan lisäyksestä noin puolet aiheutuu puolustusmateriaalin
hankintavaroihin aikaisempina vuosina kohdistetuista menoleikkauksista
ja tilausvaltuuksien menoajoitusmuutoksista sekä näihin
liittyvistä arvonlisäveroista.
Puolustusministeriön pääluokan osuus
bruttokansantuotteesta on vuonna 2008 noin 1,28 prosenttia. Hallinnonalan
henkilöstön kokonaismääräksi
on arvioitu talousarviovuonna 16 700 henkilötyövuotta,
missä on vähennystä vuoden 2007 talousarvioesitykseen
410 henkilöä. Puolustusministeriön hallinnonalalla
toteutetaan tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta
vähentävä vaikutus on vuoden 2011 loppuun
mennessä 1 860 henkilötyövuotta.
Talousarvioesityksen keskeisiä tavoitteita ovat maan
itsenäisyyden takaaminen kaikissa olosuhteissa sekä kansalaisten
elinmahdollisuuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen.
Suomen puolustuskyky mitoitetaan siten, että koko maata
puolustetaan. Tätä varten ylläpidetään
yleistä asevelvollisuutta, ja puolustus rakentuu alueellisen
puolustusjärjestelmän pohjalle. Kehittämällä sotilaallista
yhteensopivuutta jatketaan valmiuksien luomista kansainväliseen
sotilaalliseen yhteistyöhön erilaisissa kriisitilanteissa.
Puolustuksen kehittämisen lähtökohtana
on talousarvioesityksen mukaan kansallinen puolustus, joka mahdollistaa
liittoutumisen.
Puolustusmateriaalihankinnat
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään
määrärahoja 669,5 miljoonaa euroa, missä on
lisäystä 88,6 miljoonaa euroa edelliseen vuoteen
verrattuna. Lisäyksestä 10 miljoonaa aiheutuu
operatiivisten asejärjestelmien välttämättömistä varaosahankinnoista
ja 3,2 miljoonaa euroa ennakollisesta kustannustasotarkistuksesta
(0,5 %). Saadun selvityksen mukaan hinta- ja kustannuskorotus
tarkistetaan jälkikäteen vastamaan hintaindeksin
osoittamaa toteutunutta kustannustason nousua. Puolustusministeriö piti
asiantuntijakuulemisissa tehtyä 0,5 %:n suuruista
ennakollista hinta- ja kustannustasotarkistusta liian pienenä.
Valtiovarainministeriön tekemä vuoden 2008 inflaatioennuste
on 2,5 prosenttia. Saadun selvityksen mukaan liian pienenä tehty
ennakollinen hinta- ja kustannustarkistus voi puolustusvaliokunnan
mielestä vaikeuttaa puolustusvoimien toiminnan tarkoituksenmukaista
suunnittelua.
Talousarvioesitys sisältää puolustusvoimien materiaalisen
valmiuden kehittämiseen uuden tilausvaltuuden (PVKEH 2008),
joka on yhteismäärältään
109,45 miljoonaa euroa vuosille 2008—2011. Tilausvaltuus
jakaantuu kahteen hankekokonaisuuteen. Ensimmäinen on kaikki puolustushaarat
kattava puolustusvoimien yhteinen integroitu tiedustelu-, valvonta-
ja johtamisjärjestelmä. Toisella hankekokonaisuudella,
ilmavoimien kehittämisohjelmalla, on tavoitteena hyödyntää paremmin
Hornet-kaluston mahdollistamaa suorituskykyä.
Talousarvioesitys yhdessä vuoden 2007 kolmannen lisätalousarvion
kanssa mahdollistaa 18 käytetyn Hawk Mk 66 -koneen hankinnan
Sveitsistä. Koko hankintahinta — 41 miljoonaa
euroa — vastaa noin kahden uuden koneen hintaa. Hankinta
kattaa varsinaisten harjoituskoneiden lisäksi myös
tarvittavat varaosat ja huoltovälineet. Suomen nykyisen
Hawk-kaluston uusimistarvetta voidaan kaupan myötä myöhentää noin 10
vuodella eli vuosiin 2025—2027. Lisäksi hankinta
mahdollistaa nyt käytössä olevasta vanhemmasta
kalustosta luopumisen nopeutetussa aikataulussa, mikä puolestaan
karsii huolto- ja ylläpitokustannuksia. Puolustusvaliokunta
pitää nopealla aikataululla päätettyä Hawk-kauppaa
kokonaisuutena onnistuneena. Hankinnan hyvä puoli on valiokunnan
mielestä myös se, että se antaa lisäaikaa
ilmavoimien lentokoulutusjärjestelmän tulevaisuuden
tarkastelulle.
Puolustusvoimien toimintamenot
Puolustusvoimien toimintamenoihin esitetään määrärahoja
yhteensä 1 411,5 miljoonaa euroa, missä on
lisäystä 54,5 miljoonaa euroa. Henkilöstön
palkkaukseen kokonaissummasta kuluu 726 miljoonaa euroa. Kiinteistömenojen
osuus on 200 miljoonaa euroa, ja asiantuntijakuulemisissa kävi
ilmi, että kiinteistömenoihin kohdistuu merkittäviä korotuspaineita
myös tulevina vuosina. Lähivuosina ongelmaksi
muodostuu puolustusvoimien käytössä olevien
tilojen vuokrakehityksen nousu ja puolustusvoimien räjähdevarastoinnin
saaminen säädösten mukaiseksi vuoden
2012 loppuun mennessä. Räjähdevarastoinnista
aiheutuu mittava varastorakentaminen, joka on kokonaisuudessaan
vuokravaikutuksellista uudisrakentamista. Puolustusvaliokunta on aiemmin
kiinnittänyt lausunnoissaan säännöllisesti
huomiota puolustushallinnon kohonneisiin kiinteistökustannuksiin
ja räjähdevarastointikysymykseen. Asiaa on seikkaperäisemmin
käsitelty muun muassa lausunnossa PuVL 5/2006
vp — MINS 9/2006 vp, jossa otettiin kantaa ministeriön
selvitykseen puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen arvioinnista.
Tuottavuusohjelman henkilöstövaikutukset tulisi
valiokunnan näkemyksen mukaan laskea kumulatiivisesti henkilövuosina
jo vuodesta 2004 alkaen, koska merkittävä osa
hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä perustuu vuoden
2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon ja niitä on
suunniteltu ja toteutettu osana selonteon toimeenpanoa jo vuodesta
2004 alkaen.
Puolustusvoimien toimintamenomäärärahojen
lisäys mahdollistaa puolustusvoimien toiminnan tason palauttamisen
vuoden 2005 tasolle. Käytännössä kertausharjoituksiin
kutsuttavien reserviläisten määrä eri
puolustushaaroissa voidaan nostaa 25 000 reserviläiseen
ja varusmiesten koulutus toteuttaa 40 maastovuorokauden tavoitetason
mukaisesti. Puolustusvaliokunta ilmaisee tyytyväisyytensä siitä,
että vuosien 2006 ja 2007 kestämättömän
alhaisen kertausharjoitustason jälkeen puolustusvoimien
toiminta on tältä osin normalisoitumassa.
Saadun selvityksen mukaan kumuloitunut varaosatarve ja kunnossapidon
puutteet koskevat kaikkia puolustushaaroja, mutta erityisesti ne näkyvät
ilma- ja merivoimien toiminnassa. Valiokunta kiinnitti puolustusvoimien
varaosatarpeeseen huomiota jo lausunnossaan koskien valtiontalouden
kehyksiä 2008—2011 (PuVL 2/2007
vp).
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että kaikkien
puolustushaarojen toiminnan suunnittelua merkittävästi
hankaloittava tekijä on polttonesteiden hintataso. Esimerkiksi
ilmavoimissa yhden sentin hinnannousu lentopetrolin hinnassa aiheuttaa
600 000 euron ylimääräisen laskun.
Maavoimien osalta kuulemisessa tuotiin esiin NH 90 -kuljetushelikopterihankinnan
merkittävästä viivästymisestä aiheutuneet
kustannukset. Lokakuun 2007 alkuun mennessä puolustusvoimilla
olisi pitänyt olla käytössä jo
kolmetoista helikopteria kaiken kaikkiaan 20 tilatusta kopterista.
Yhtään kopteria ei ole kuitenkaan vielä voitu
ottaa käyttöön. Hankinnan viivästyminen voi
johtaa muun muassa siihen, että resursseja joudutaan turhaan
sitomaan vanhojen kuljetuskopterien elinkaaren pidentämiseen.
Valiokunta ilmaisee myös huolensa siitä, kuinka NH 90 -projektiin
osoitetun henkilöstön lentotaitoa ja palvelumotivaatiota
Utissa saadaan ylläpidettyä ylimenokauden ajan.
Kaiken kaikkiaan puolustusvaliokunta pitää kuljetushelikopterihankintaa
varoittavana esimerkkinä materiaaliprojektista, jossa hankitaan
vasta suunnitteluasteella olevaa kalustoa. Erityistä huomiota
valiokunta haluaa kiinnittää NH 90 -hankinnan
osalta myös hankintasopimuksen sisältöön
korostaen muun muassa riittävien sanktioiden merkitystä toimitusten
viivästyessä.
Sotilaallisen kriisinhallinnan menot
Puolustusministeriön pääluokassa
sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoihin on esitetty
48,2 miljoonaa euroa ja ulkoasiainministeriön pääluokassa
56,4 miljoonaa euroa. Saadun selvityksen mukaan tämä kokonaispanostus mahdollistaa
nyt tiedossa oleviin kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisen,
myös osallistumisen suunnitteilla olevaan EU-johtoiseen
Tsad-operaatioon noin joukkueen suuruisella panoksella.
Valiokunta toteaa, että sotilaallisessa kriisinhallinnassa
osallistuminen unionin taisteluosastojen toimintaan vaikuttaa siihen,
että sotilaallisen kriisinhallinnan vaativuus kasvaa. Sotilas-
ja siviilitoimintojen yhteistyö kriisinhallinnassa korostuu.
Tästä hyviä esimerkkejä ovat
Kosovo ja Afganistan. Tarve yhteistoimintakyvyn ja uusien suorituskykyjen
kehittämiseen kasvaa, mikä edellyttää panostusta
korkeaan teknologiaan, laatuun ja erikoisosaamisalueiden hallintaan.
Kriisinhallinnan kasvanut vaatimustaso ja toimintaympäristön
muuttuminen on jo johtanut muun muassa sen periaatteen tarkistamiseen,
ettei kriisinhallintajoukkoja pystytä varustamaan yksinomaan
sodan ajan kalustolla. Valiokunta pitää ensiarvoisen
tärkeänä, että kriisinhallintaoperaatioihin
lähetettäville suomalaisjoukoille hankitaan aina
paras mahdollinen varustus, ja viittaa tässä yhteydessä muun
muassa ISAF-joukkojen materiaalipuutteisiin, jotka on nyttemmin
saatu korjattua.
Huoltovarmuus ja kotimainen puolustusteollisuus
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sotilaallisen huoltovarmuuden
riippuvuus eurooppalaisesta ja kansainvälisestä yhteistyöstä kasvaa koko
ajan. Suomen huoltovarmuuden turvaaminen edellyttää kansainvälisiä sopimusjärjestelyjä
sekä pitkäkestoisia
strategisia kumppanuuksia materiaalin ja palvelujen tuottajien kanssa. Kotimainen
puolustusteollisuus on puolustusvoimille tärkeä ennen
kaikkea sotilaallisen huoltovarmuuden kannalta. Jatkossakin on välttämätöntä,
että materiaalihankintaprojekteissa tähdätään
vähintään 50 prosentin kotimaisuusasteeseen.
Ulkomaille suuntautuvissa materiaalihankintaprojekteissa valiokunta
pitää riittäviä vastaostoja
tärkeinä. Valiokunta näkee, että vastaostovelvoitteen
avulla Suomeen saadaan siirrettyä muun muassa tutkimus-
ja tuotekehitysosaamista.
Puolustusvoimien asiakkuus ei kuitenkaan yksin riitä turvaamaan
kotimaisen puolustusteollisuuden toimintaedellytyksiä.
Puolustusteollisuuden puolelta tuotiin asiantuntijakuulemisissa
esiin kesäkuussa 2007 valmistuneen puolustus- ja turvallisuusteollisuusstrategian
merkitys.
Se on eri viranomaistahojen ja teollisuuden yhdessä laatima
dokumentti. Strategiapaperissa todetaan muun muassa, että suomalaisen
puolustusteollisuuden elinmahdollisuuksien kannalta on tärkeää,
että puolustusvoimien tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoituksen
taso pysyy vähintään nykyisellä tasolla.
Valiokunta yhtyy tähän arvioon. Strategiapaperissa
linjataan, että sen toteuttamisen vastuu valtionhallinnossa on
puolustusministeriössä ja puolustus- ja turvallisuusteollisuus
toteuttaa strategiaa omalta osaltaan. Valiokunta pitää hyvänä,
että strategiassa nimetään valtionhallinnossa
monien toimijoiden joukosta selkeästi se taho, jolla on
johtovastuu strategian toteuttamisesta.
Puolustusvaliokunta pitää strategiapaperia tärkeänä asiakirjana
pohdittaessa niitä linjauksia, joilla Suomessa pystytään
säilyttämään elinkelpoinen puolustusteollisuus.
Saadun selvityksen mukaan strategiapaperia on tarkoitus hyödyntää valmisteltaessa
seuraavaa turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa. Puolustusvaliokunnan
mietinnössä (PuVM 1/2004 vp)
esitetyn lausumaehdotuksen pohjalta eduskunta edellytti, että seuraavassa
selonteossa on oma osionsa suomalaisesta puolustusteollisuudesta
ja sen tulevaisuudesta.