Perustelut
Yleistä
Puolustusministeriön hallinnonalan toiminnan painopisteenä kehyskaudella
2012—2015 on hallitusohjelman mukaisesti laaja puolustusvoimauudistus.
Tavoitteena on Suomen puolustuskyvystä huolehtiminen ja
pysyvien kustannussäästöjen aikaansaaminen.
Uudistuksen lähtökohtana ovat kriisiajan puolustusvoimien
mitoitus ja tehokas toiminta. Puolustusvaliokunta toteaa kantanaan,
että uskottavan puolustuksen ja puolustusvoimien lakisääteisten
tehtävien toteuttaminen edellyttää puolustushallinnon
toimintaedellytysten pitkäjänteistä varmistamista.
Valtiontalouden kehyspäätös puolustusministeriön
hallinnonalan osalta
Valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille 2012—2015
puolustusministeriön hallinnonalalle esitetään
kehykseen luettavia määrärahoja edellä mainitulle
ajanjaksolle vuosittain seuraavasti: 2 520, 2 373,
2 315 ja 2 230 milj. euroa. Kehyksen ulkopuoliset
menot ovat vastaavasti: 333, 308, 301 ja 293 milj. euroa. Puolustusmenojen
osuuden bruttokansantuotteesta ennakoidaan olevan kehysjaksolla
vuosittain vastaavasti 1,41, 1,30, 1,24 ja 1,18 prosenttia. Puolustusministeriön
pääluokan osuuden valtion budjettitalouden menoista
arvioidaan supistuvan kehyskaudella 5,4 prosentista 4,8 prosenttiin.
Valtioneuvoston kehyspäätöksessä on
vähennetty puolustusministeriön hallinnonalan
kehykseen luettavia vuosien 2012—2015 menoja koko kehyskaudelle
yhteensä n. 575 milj. eurolla edelliseen kehyspäätökseen
verrattuna hallitusohjelman erityisiin hallinnonalakohtaisiin menosäästöihin
ja kaikille hallinnonaloille yhteisiin konsernisäästöihin
perustuen. Näiden kehyksen piiriin kuuluvien menosäästöjen
yhteismäärä on n. 46 milj. euroa vuonna
2012, n. 121 milj. euroa vuonna 2013, n. 174 milj. euroa vuonna
2014 ja n. 234 milj. euroa vuonna 2015.
Menosäästöjen painopiste kehyskaudella
on sen puolessavälissä ja loppupuolella, jolloin
rakenteellisten ja muiden toimenpiteiden arvioidaan alkavan vaikuttaa.
Puolustusmateriaalihankintoihin kohdennettava osuus näistä hallitusohjelmaan
perustuvista menosäästöistä on
kehyskaudella yhteensä n. 362 milj. euroa. Muilta osin menosäästöt
on kohdennettu pääosin puolustusvoimien toimintamenoihin.
Lisäksi kehyksen ulkopuolisista arvonlisäveromenoista
on vähennetty edelliseen kehyspäätökseen
verrattuna yhteensä lähes 79 milj. euroa vuosina
2012—2015. Kehysselonteossa todetaan, että hallitusohjelman
mukaisten menosäästöjen lisäksi
puolustushallinnon on uudelleen kohdennuksin varattava riittävä rahoitus
kehyskauden uusille menopaineille (yhteensä 150 milj. euroa)
ja uudistuksen tekemiselle eli muutoskustannuksille (yhteensä 100
milj. euroa).
Puolustusvoimien toiminta kehyskaudella
Menosäästöjen ja uudelleen kohdennusten
johdosta puolustusvoimien toiminnan tasoa joudutaan kehyskaudella
laskemaan. Toimintaan kohdistuvat leikkaukset vaikuttavat käytännössä puolustusvoimien
kaikkeen toimintaan. Valiokunnan mielestä on tärkeätä,
että vuoden 2015 jälkeen toiminta vakautetaan
puolustuksen uskottavuuden kannalta kestävälle
tasolle.
Varusmieskoulutuksen pitkäaikaisena tavoitteena on
ollut noin 40 maastovuorokauden (30 vrk vuonna 2011) sisällyttäminen
varusmiespalvelusaikaan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan maastovuorokausien
määrä on kehyskaudella laskemassa noin
20—25 vuorokauden tasolle, jonka lisäksi harjoitustoimintaa
keskitetään lähiharjoitusalueille. Kertausharjoituksia järjestetään
kehyskaudella erittäin vähän.
Sotilaalliseen kriisinhallintaan valmistaudutaan osallistumaan
käytössä olevien resurssien puitteissa.
Osallistuminen Afganistanin kriisinhallintaan osana monikansallista
ISAF-operaatiota pysyy Suomen sotilaallisen osallistumisen painopisteenä kehyskaudella.
Lisäksi puolustusministeriön hallinnonala valmistautuu
osallistumaan Libanonin YK-johtoiseen UNIFIL-operaatioon vuodesta
2012 alkaen. Osallistumisesta (Libanon) ja osallistumisessa tapahtuvista
muutoksista (ISAF) päätetään
erikseen sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain mukaisesti
valtioneuvoston selvityksen tai selonteon pohjalta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan alueellisen
koskemattomuuden valvonnan ja turvaamisen tasosta ei kehyskaudella
tingitä ja varusmieskoulutuksen taso pidetään
riittävänä. Puolustusvaliokunnan mielestä tilanteessa,
jossa toiminnasta on pakko leikata, voidaan varusmieskoulutuksen
priorisointia pitää oikeana ratkaisuna. Valiokunta
kuitenkin korostaa, että riittävä reserviläiskoulutus
on kansallisen puolustuksen tärkeä elementti,
josta tinkiminen saattaa pidemmällä tähtäimellä heikentää puolustusratkaisun
uskottavuutta ja vaikuttaa kielteisesti maanpuolustustahtoon.
Materiaalihankinnat
Puolustusmateriaalihankintoihin kohdistetaan kehyskaudella yhteensä noin
360 milj. euron menosäästöt. Kehyspäätöksen
mukaan materiaalisessa suorituskyvyssä rajoitutaan lähinnä ylläpitoon
ja maltilliseen ajantasaistamiseen. Kiinteistöinvestoinnit
kohdennetaan vain kohteisiin, joissa ei ole riskiä siitä,
että investoinnit jäävät puolustusvoimauudistuksessa
tarpeettomiksi.
Puolustusvaliokunta toteaa, että rahoituskehyksen leikkaukset
kohdistuvat erityisesti materiaalihankintoihin, mistä johtuen
osa suunnitelluista suorituskyvyistä jää kehittämättä seuraavien
vuosien aikana. Eduskunnan hyväksymän vuoden 2009
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon mukaan puolustusvoimien
kehittämisen painopisteenä on vuosina 2012—2016 maavoimien
alueellisten joukkojen kehittäminen ja vuoden 2016 jälkeen
maavoimien operatiivisten joukkojen kehittäminen. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan kehyskauden menosäästöt
tulevat kuitenkin kohdentumaan maavoimien alueellisten joukkojen
varustamiseen. Ratkaisulla on kielteisiä vaikutuksia maavoimien kykyyn
toimia aluepuolustuksen lähtökohdan edellyttämällä tavalla.
Puolustusvaliokunta toteaa, että puolustusvoimien materiaalihankintojen
supistuminen heijastuu nopeasti myös suomalaiseen puolustusvälineteollisuuteen.
Huoltovarmuuden ja suomalaisen osaamisen ylläpitämisen
kannalta on tärkeätä, että kotimainen
teollisuus voi osallistua hankintoihin teollisen yhteistyön
mekanismien kautta. Teollisen yhteistyön avulla on turvattu
tehokkaasti ulkomailta hankittujen järjestelmien ylläpito
ja huoltovarmuus. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös tutkimus- ja tuotekehitysrahoituksen (TTK) merkitykseen,
sillä TTK-toiminta yhdistää puolustushallinnon,
puolustusteollisuuden ja tiedeyhteisön voimavarat tehokkaasti
tukien näin puolustusvoimauudistuksen tavoitteita. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan uusi tutkimuksen tilausvaltuutus TTKPROTO2013
alkaa vuonna 2013, joskin nykyiseen tilausvaltuutukseen verrattuna
leikatussa muodossa. Valiokunta pitää tämän
rahoitusmuodon säilyttämistä tärkeänä,
sillä puolustusvoimien TTK-rahoitus mahdollistaa puolustusvoimien,
suomalaisen teollisuuden ja tiedeyhteisön osallistumisen
kansainvälisiin yhteishankkeisiin, joiden merkitys tulee
jatkossa painottumaan.
Puolustusvaliokunta totesi Ottawan sopimusta koskeneessa lausunnossaan
(PuVL 2/2011 vp), että jalkaväkimiinojen
suorituskyvyn korvaaminen muodostaa kokonaisuuden, jonka osista
ei valiokunnan mielestä ole mahdollista tinkiä ilman
kansallisen puolustuskyvyn heikentymistä. Jalkaväkimiinojen
korvaamisohjelma on tarkoitus saattaa päätökseen
vuoteen 2016 mennessä.
Puolustusvaliokunta pitää kansallisen puolustuskyvyn
kannalta tärkeänä, että jalkaväkimiinojen
suorituskyvyn korvaamiseen tarkoitetut ohjelmat toteutetaan kehyskaudella
materiaalihankintoihin suunnattavista menosäästöistä huolimatta
suunnitellussa laajuudessa ja suunnitellulla aikataululla.
Puolustusvaliokunta on aikaisemmin kiinnittänyt huomiota
puolustusvoimien varaosavajeeseen (PuVL 3/2010
vp). Valiokunnan saaman selvityksen mukaan varaosavaje
ei menosäästöistä huolimatta
kasva vuonna 2012 ja suunnitteluperusteiden mukaan kunnossapitoon
osoitettu rahoitus on riittävä vuosina 2012—2015.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tilannetta tarkastellaan uudelleen vuoden 2015 jälkeen,
jotta sodan ajan varaosatarpeeseen voidaan varautua osoittamalla
tarkoitukseen riittävät varat.
Puolustusvoimien henkilöstö
Vuoden 2015 loppuun asetettujen henkilöstötavoitteiden
edellyttämät tuottavuustoimenpiteet toteutetaan
ja lisäksi suunnitellaan puolustusvoimauudistuksen mukainen
henkilöstövähennys. Puolustusvoimien
henkilöstön määrä,
rakenne ja osaaminen mukautetaan palvelemaan sodan ajan joukkojen
tarvetta ja puolustusvoimien tehtäviä sekä puolustusjärjestelmän
pitkäjänteistä kehittämistä.
Vuonna 2011 puolustusvoimien henkilötyövuosien
määrä on noin 14 700 henkilötyövuotta. Kehyskauden
lopussa henkilötyövuosien määrä on
arviolta noin 13 700 henkilötyövuotta.
Kehyskauden noin 1 000 henkilötyövuoden laskusta
noin puolet (540 htv) vähentyy puolustusvoimien ravitsemuspalvelujen
yhtiöittämisen (1.1.2012 alkaen) myötä.
Kehyspäätökseen on sisällytetty
määrärahat, jotka tarvitaan uuden yhtiön
perustamismenoihin, yhtiöön sijoitettavaan pääomaan
sekä yhtiöön siirtyvien työntekijöiden
lisävakuutuksiin. Puolustusvaliokunta laatii yhtiöittämistä koskevasta
hallituksen esityksestä mietinnön, joten asiaa
ei tässä lausunnossa käsitellä yksityiskohtaisemmin.
Puolustusvaliokunta korostaa, että riittävä ja osaava
henkilöstö on uskottavan puolustuksen tärkeä elementti.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että puolustushallinto noudattaa puolustusvoimauudistuksen
suunnittelun ja toimeenpanon yhteydessä hyvän
työnantajan periaatteita.
Johtopäätökset
Puolustusvaliokunta toteaa, että valtiontalouden tasapainottamisen
kannalta välttämättömien menosäästöjen
ja 2020-luvun puolustuskyvyn kannalta tärkeän
rakenneuudistuksen kustannusten kattaminen puolustusvoimien jokapäiväisestä toiminnasta
ulottaa vaikutuksensa koko puolustusjärjestelmään
ja osittain myös sen ulkopuolelle. Menosäästöjen
ja rakenneuudistuksen toteuttaminen saman kehyskauden puitteissa
on kansainvälisessäkin katsannossa vaativa ratkaisu. Puolustusvaliokunnan
mielestä uudistuksen onnistumisen kannalta on tärkeätä pystyä tasapainottamaan
puolustusvoimien toiminta ja resurssit vuodesta 2016 eteenpäin
siten, että noin kolmannes puolustusmenoista voidaan osoittaa sekä toimintaan,
henkilöstöön että materiaalihankintoihin.
Tässä epäonnistuminen voi puolustusvaliokunnan
mielestä johtaa siihen, että aluepuolustuksen
periaatetta ei voida enää noudattaa puolustusratkaisun
lähtökohtana.
Puolustusvaliokunnan mielestä puolustusvoimauudistukselle
olisi saatava mahdollisimman laajapohjainen poliittinen selkänoja.
Valiokunta muistuttaa, että vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittelyn yhteydessä eduskunta hyväksyi
ulkoasiainvaliokunnan ehdottaman kannanoton (UaVM 5/2009
vp), jonka mukaan valtioneuvoston tulee sisällyttää seuraavaan
turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon seikkaperäinen
arvio, miten puolustusvoimien rakenteita on suunniteltu muutettaviksi
tulevilla selontekokausilla. Puolustusvaliokunta pitää välttämättömänä,
että valtioneuvosto tuo mahdollisimman pikaisesti puolustusuudistusta
koskevat linjaukset eduskunnan käsiteltäviksi
eduskunnan edellyttämällä tavalla.