Perustelut
Yleistä
Puolustusvaliokunta käsittelee tässä lausunnossaan
Senaatti-kiinteistöjä koskevaa lakiehdotusta puolustusvoimien
käytössä olevien kiinteistöjen
kannalta. Puolustusvoimien kiinteistöt siirrettiin Senaatti-kiinteistöjen
haltuun vuoden 2003 alusta.
Puolustusvaliokunta on käsitellyt puolustusvoimien
kiinteistönuudistusta useampaan otteeseen uudistuksen edetessä,
aina vuoden 2001 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon käsittelystä lähtien.
Yksityiskohtaisemmin valiokunta käsitteli kiinteistöuudistusta
vuoden 2003 valtion talousarviota koskevassa lausunnossaan (PuVL
3/2002 vp).
Valiokunta on suhtautunut uudistukseen eri vaiheissa varauksellisesti
sekä taloudellisten, toiminnallisten että periaatteellisten
syiden takia. Uudistuksella voi valiokunnan mielestä myös
olla myönteisiä seurauksia, jos sen avulla kyetään
tavoitteen mukaisesti turvaamaan puolustushallinnon käyttämän
kiinteistökannan kunto sekä tarvittavat investoinnit
puolustusvoimien kiinteistökannan ylläpitämiseksi.
Valiokunta toteaakin saamansa selvityksen perusteella, että Senaatti-kiinteistöjen
investointikyky on osoittautunut hyväksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Senaatti-kiinteistöt jatkaa määrätietoisesti
puolustushallinnon käytössä olevien kiinteistöjen
kunnostamista nykyajan vaatimuksia vastaaviksi.
Käsiteltävänä oleva lakiehdotus
on valtion liikelaitoksista annetun lain (1185/2002) 1 §:ssä tarkoitettu
liikelaitoskohtainen laki, jossa säädetään
liikelaitoksen toimialasta ja tehtävistä. Saman
lain 2 §:n 2 momentin mukaan liikelaitoksen on toimittava
sekä liiketaloudellisten periaatteiden että eduskunnan
sille hyväksymien palvelutavoitteiden ja muiden toimintatavoitteiden
mukaisesti. Palvelu- ja muut toimintatavoitteet hyväksytään
eduskunnassa valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Valiokunta toteaa, että puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen
seuraukset riippuvat merkittävästi siitä,
miten tulevissa valtion talousarvioissa otetaan huomioon puolustushallinnon kiinteistömenot
ja kiinteistöuudistuksen vaikutukset. Puolustusvaliokunta
tulee myös jatkossa kiinnittämään
valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä erityistä huomiota
puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen toteuttamiseen.
Talousarvion keskeisyydestä huolimatta puolustusvaliokunta
katsoo, että Senaatti-kiinteistöjä koskevassa
laissa — sekä lain säännöksissä että perusteluissa — on
otettava kattavasti huomioon puolustushallinnon käytössä oleviin
kiinteistöihin liittyvät, muista valtion kiinteistöistä selkeästi
ja perustellusti poikkeavat erityiset seikat ja olosuhteet. Keskeistä on
valiokunnan mielestä, että Senaatti-kiinteistöjä koskevasta
laista, sen perusteluista sekä lain hyväksymistä koskevista
eduskunnan kannanotoista ilmenee yksiselitteisesti, että puolustusvoimien
kiinteistöjen hallinnoinnissa liiketaloudelliset näkökohdat
eivät jatkossakaan saa syrjäyttää maanpuolustuksellisia
näkökohtia.
Omaksuttu kiinteistöjen hallinnointimalli ei puolustusvaliokunnan
mielestä saa missään olosuhteissa haitata
tai vaikeuttaa puolustusvoimille annettujen maanpuolustustehtävien
toteuttamista.
Valiokunta toteaa, että esimerkiksi Ruotsissa on puolustushallinnon
kiinteistöjen hallinto annettu erilliselle liikelaitokselle
(Fortifikationsverket), joka keskittyy pelkästään
puolustushallinnon kiinteistöjen hallinnointiin. Puolustusvaliokunnan
mielestä olisi perusteltua, että myös Senaatti-kiinteistöjä koskevassa
sääntelyssä ja liikelaitoksen toiminnassa
puolustuskiinteistöt erotettaisiin selkeästi omaksi
osa-alueeksi.
Puolustushallinnon kiinteistöjen vuokrien hinnoitteluperusteet
Puolustusvoimien käytössä oleva omaisuus
on pääosin suljetuilla alueilla olevaa erityisvarallisuutta,
jolle ei ole olemassa liiketaloudellisia markkinoita. Puolustushallinnon
käyttöön maanpuolustustehtäviin
suunnitelluille kiinteistöille on vain yksi käyttäjä,
jolle kiinteistöuudistuksen toteuttamisen jälkeen
kiinteistöjä vuokraa ainoastaan Senaatti-kiinteistöt.
Puolustusvaliokunnan mielestä tässä tilanteessa
pelkästään liiketaloudellisten periaatteiden
noudattaminen puolustuskiinteistöjen vuokrien tasoa määrättäessä ei
ole perusteltua eikä tarkoituksenmukaista.
Tätä taustaa vasten puolustusvaliokunta ei
voi hyväksyä hallituksen esityksen yleisperusteluissa
esitettyä periaatetta, jonka mukaan kaikki Senaatti-kiinteistöjen
hallinnassa oleva kiinteistövarallisuus — siis
myös puolustushallinnon käytössä olevat
kiinteistöt — hinnoiteltaisiin jatkossa liiketaloudellisin
perustein. Puolustusvaliokunta katsoo, että merkittävä osa
Senaatti-kiinteistöjen hallinnoimasta puolustushallinnon
käytössä olevasta kiinteistövarallisuudesta
on erityisvarallisuutta, jonka hinnoittelussa ei voida soveltaa
pelkästään liiketaloudellisia periaatteita ja
tuottovaatimuksia, vaan joka on hinnoiteltava pääosin
kustannusperusteisesti.
Pelkän liiketaloudellisen hinnoittelun käyttö johtaisi
valiokunnan mielestä hyvin todennäköisesti
ristiriitaan maanpuolustuksellisten ja liiketaloudellisten periaatteiden
välillä. Puolustuskiinteistöjen vuokrien
maksamiseen tulisikin voida tarvittaessa käyttää liikelaitoslain
7 §:n mukaista menettelyä liiketaloudellisesti
kannattamattomien tehtävien toteuttamisesta erillisellä valtion
talousarvioon varatulla määrärahalla.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puolustushallinnon, valtiovarainministeriön
ja Senaatti-kiinteistöjen välillä tehdyt
kiinteistöuudistusta koskevat sopimukset ovat ottaneet
huomioon puolustuskiinteistöjen erityisluonteen, eikä sopimuksissa
hinnoittelun lähtökohdaksi ole sovittu liiketaloudellisia
periaatteita. Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että nyt käsiteltävänä olevan
lakiehdotuksen hyväksyminen ei tältä osin
merkitse näistä sopimuksista poikkeamista.
Varautuminen poikkeusoloihin
Puolustusvaliokunta pitää hyvänä,
että lakiehdotuksen 2 §:n 3 momentissa säädetään
Senaatti-kiinteistöille velvollisuus varautua huolehtimaan
puolustuskiinteistöjä koskevista tehtävistään
myös poikkeusolojen vallitessa.
Puolustusvaliokunta katsoo, että tämä tehtävä ei
ole, toisin kuin 2 §:n perusteluissa mainitaan, yleisesti
liikelaitoksille tai yksityiselle kiinteistönomistajalle
asetettu varautumisvelvollisuus. Valiokunta katsoo, että kyseessä on valmiuslain
40 §:n 1 momentissa myös valtion liikelaitoksille
säädetty, viranomaistehtäviin rinnastettava
velvollisuus, joka on toteutettava mainitun valmiuslain pykälän
mukaisesti puolustusministeriön tarkempien määräysten
mukaisesti. Tämä seikka tulisi selkeästi
todeta lain 2 §:n perusteluissa.
Koska kyseessä on selkeästi liiketaloudellisesti
kannattamaton tehtävä, varautuminen poikkeusoloihin
on rahoitettava tarvittavalta osin valtion liikelaitoslain 7 §:n
mukaisesti erillisellä valtion talousarvioon sisällytettävällä määrärahalla.
Turvallisuuskysymykset
Puolustusvaliokunta toteaa, että puolustuskiinteistöjä koskevat
erityisen tiukat ja kattavat turvallisuusvaatimukset. Valiokunta
katsoo, että hallituksen esityksen perusteluissa mainittu
julkisuuslain säännös henkilöstön
salassapitovelvollisuudesta, joka koskee myös Senaatti-kiinteistöjen
henkilökuntaa, ei ole riittävä tae puolustuskiinteistöjä koskevien
turvallisuusvaatimusten täyttymiselle.
Valiokunta toteaakin, että lakiehdotuksen 6 §:ää tulisi
täydentää erityisellä puolustuskiinteistöjen
turvallisuuskysymyksiä koskevalla säännöksellä,
jonka mukaan Senaatti-kiinteistöjen on puolustuskiinteistöjen
osalta noudatettava puolustusministeriön määräyksiä palveluiden
tuottamisessa ja turvallisuuskysymyksissä. Lakiehdotuksen
6 §:n 2 momentin perusteluihin tulisi lisäksi
kirjata, että Senaatti-kiinteistöt on velvollinen
noudattamaan kaikkia puolustusministeriön tai puolustusvoimien
antamia turvallisuusmääräyksiä,
jotka koskevat kolmannen osapuolen palvelujen ja henkilöstön
käyttöä puolustuskiinteistöjen
ylläpidossa, kunnossapidossa sekä rakentamisessa.
Sama koskisi myös tietojen luovuttamista puolustuskiinteistöistä,
pääsyä tietojärjestelmiin sekä kulkuoikeuksia
puolustuskiinteistöihin.
Eräitä muita seikkoja
Puolustusvaliokunta ei pidä perusteltuna esityksen
perustelujen mainintaa siitä, että Senaatti-kiinteistöjen
pääkonttori tulisi säilyttää Helsingissä.
Tällainen toteamus on valiokunnan mielestä ristiriidassa
valtion toimintojen alueellistamispyrkimysten kanssa.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että Senaatti-kiinteistöjä koskevassa
asetuksessa otetaan Senaatti-kiinteistöjen hallituksesta
säädettäessä huomioon puolustuskiinteistöjen
hallinnoinnin ja poikkeusoloihin varautumisen edellyttämät
erityistarpeet. Tästä syystä tulisi asetuksessa
valiokunnan mielestä säätää,
että Senaatti-kiinteistöjen hallituksessa tulisi
aina olla vähintään yksi puolustushallinnon
edustaja.
Lakiehdotuksen siirtymäsäännöksiä koskevan
9 §:n 1 momentin osalta puolustusvaliokunta esittää selvyyden
vuoksi nimenomaisesti todettavaksi, että siirtymäsäännökset
koskevat muun muassa kiinteistöuudistuksen toteuttamiseen
liittyviä ministeriöiden välisiä sopimuksia niiltä osin
kuin niissä on sovittu Senaatti-kiinteistöjen
toiminnasta sekä Senaatti-kiinteistöjen itse tekemiä puite-
ja vuokrasopimuksia.