Perustelut
Puolustusvoimauudistus toteutetaan vuosina 2012—2015
hallitusohjelman mukaisesti. Puolustusvaliokunta totesi puolustusvoimauudistuksesta
antamassaan lausunnossa (PuVL 3/2012 vp),
että sotilaallisen maanpuolustuksen kehittämisen
suurimpana haasteena on, mille tasolle puolustuksen rahoituskehys
asettuu vuodesta 2015 alkaen. Valiokunta pitää olennaisen
tärkeänä sitä, että uskottava
puolustuskyky ja puolustusjärjestelmän toimivuus
voidaan varmistaa vuoden 2015 jälkeisellä kaudella.
Puolustusvoimille on taattava edellytykset täyttää lakisääteiset
tehtävänsä ja ylläpitää uskottava
kansallinen puolustuskyky myös 2020-luvulle. Puolustusvaliokunta
toteaa, että lisäsäästöt
vaarantaisivat alueellisen puolustusratkaisun uskottavuuden, ja pitää välttämättömänä,
että vuoden 2015 jälkeen puolustusministeriön
hallinnonalan kehykset mahdollistavat palaamisen riittävän
ja laadukkaan toiminnan edellyttämälle tasolle.
Samalla on huolehdittava puolustusvoimien kyvystä antaa
virka-apua koko valtakunnan alueella.
Puolustusvaliokunnan saaman selvityksen mukaan puolustusministeriön
hallinnonalan määrärahakehys supistuu
kehyskaudella 2013—2016 hieman yli kymmenellä prosentilla
vuoden 2012 tasoon verrattuna. Puolustusmenojen BKT-osuus laskee
merkittävästi ollen noin 1,18 prosenttia BKT:stä kehyskauden
lopussa. Leikkaus on suurempi kuin muilla hallinnonaloilla keskimäärin.
Kehyspäätöksen mukaisten menosäästöjen
lisäksi puolustushallinnon on varauduttava myös
sisäisiin kustannuspaineisiin. Kehyspäätöksessä siirretään
puolustusvoimien toimintamenoihin määrärahoja
puolustusmateriaalihankinnoista kehyskaudella vajaat 236 milj. euroa
toiminnan tason turvaamiseksi, puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon
rahoittamiseksi sekä meno- ja kustannuspaineiden kattamiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puolustusvoimien toimintaa
joudutaan sopeuttamaan kehyskaudella siten, että reserviläiskoulutusta,
harjoitustoimintaa sekä lento- ja alustoimintaa jatketaan
supistetulla tasolla. Vuonna 2013 sopeuttamisen lähtökohtana
on vuoden 2012 taso. Kertausharjoituskoulutettujen määrä on
vähintään 2 000 (27 061
vuonna 2011), varusmiesten maastovuorokausia on vähintään
23 (30 vuonna 2011), Hornet-hävittäjien lentotunteja
8 000 (8 904 vuonna 2011) ja taistelualusvuorokausia
1 100 (1 164 vuonna 2011). Puolustusvaliokunta
totesi lausunnossaan puolustusvoimauudistuksesta (PuVL
3/2012 vp) supistusten vaikutusten olevan pitkäkestoisia
ja merkitsevän asiantuntijalausuntojen mukaan riskin ottoa
puolustuksessa. Materiaalihankintojen leikkaukset vaikuttavat niin
ikään pitkällä tähtäimellä puolustuskykyyn
haitallisesti. Esimerkiksi maavoimien alueellisten joukkojen varustamisohjelmaa
joudutaan venyttämään 2020-luvulle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että puolustusvoimauudistuksesta mahdollisesti saatavat
säästöt kohdennetaan puolustusvoimien
toiminnan tason palauttamiseen ja materiaalisen valmiuden ylläpitämiseen.
Valiokunta pitää oikeana, ettei asevelvollisten
koulutuksen laadusta tingitä kehyskaudella, mutta korostaa
samalla, että sodan ajan joukkojen suorituskyvyn avaintekijöitä ovat
riittävä koulutus ja varustus. Suomen oloissa
alueellisen puolustuksen uskottavuus edellyttää moniin
muihin eurooppalaisiin valtioihin verrattuna suuremman reservin
ylläpitämistä. Valiokunta korostaa, että vuoden
2015 jälkeen varusmiesten maastovuorokausien ja reservin kertausharjoitusten
määrän lisääminen on
välttämätöntä puolustusvoimien
suorituskyvyn ylläpitämisen kannalta. Valiokunnan
mielestä reservin kertausharjoitusten määrän
osalta tavoitteena tulee olla kertausharjoitettavien määrän
sopeuttaminen sodanajan joukkojen määrään.
Valiokunta kiinnittää huomiota puolustusmateriaalihankintoihin
liittyviin siirtyviin määrärahoihin,
joita siirtyi vuodelle 2012 320,7 milj. euroa. Siirtyvät
määrärahat aiheutuvat pääosin
siitä, että talousarviovuodelle budjetoitujen
menojen maksatus ei toteudu suunnitellulla tavalla, vaan siirtyy
seuraavalle vuodelle. Siirtyneet määrärahat
ovat pääosaltaan sopimuksin ja tilauksin sidottuja,
eikä niitä voida siltä osin käyttää esimerkiksi
lisärahoitustarpeiden kattamiseen. Puolustusvaliokunta
toteaa, että puolustushallinnossa on jo pitemmän
aikaa yritetty saada siirtyviin eriin liittyvät kysymykset
entistä paremmin hallintaan esimerkiksi puolustusmate-riaalihankintojen
tehostamista suunnitelleiden ns. MATSI-työryhmien suosittamien
toimenpiteiden avulla. Valiokunta pitää tärkeänä kehittämistoimenpiteiden
jatkamista siirtyvien erien määrän saamiseksi
alemmaksi.
Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan
on puolustusvoimien kolmas lakisääteinen tehtävä.
Sotilaallisen kriisinhallinnan momenteille (PLM ja UM) esitetään määrärahaa
noin 128 milj. vuodelle 2013, 114 milj. vuodelle 2014, 87 milj.
vuodelle 2015 ja 74 milj. vuodelle 2016. Määrärahaleikkaus
on merkittävä, sillä vuoden 2009 turvallisuus-
ja puolustuspoliittisessa selonteossa todettiin, että silloisen
vaikutustason (vuoden 2008 lopussa operaatioissa oli 695 sotilasta,
vuonna 2012 vastaavasti noin 250 sotilasta) ylläpitäminen
edellyttää sotilaalliseen kriisinhallintaan käytettävien määrärahojen
lisäämistä asteittain 150 milj. euroon.
Kehyspäätöksen seurauksena Suomen
osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan
laskee alemmalle tasolle kuin koskaan aikaisemmin. Puolustusvaliokunnan
mielestä on selvää, että kehyspäätöksestä johtuen uusien
vastuiden ottamista kriisinhallintaoperaatioissa joudutaan kehyskaudella
tarkastelemaan kriittisesti, esimerkiksi harkittaessa johtovastuun
ottamista Irlannilta UNIFIL-operaatiossa tai harkittaessa osallistumista
mahdolliseen uuteen kriisinhallintaoperaatioon Afganistanissa vuoden
2014 jälkeen. Valiokunta painottaa, että kriisinhallintaosallistumista
ei voida rahoittaa varsinaisesta puolustusbudjetista vaan että kehyksen
yli mahdollisesti menevät rahoitustarpeet on katettava
lisätalousarviomenettelyllä.