Perustelut
Yleistä
Puolustusvaliokunta ei ota tässä lausunnossaan kantaa
siihen, tulisiko maavoimien materiaalin kunnossapidossa pyrkiä oman
toiminnan kehittämiseen strategisen kumppanuuden sijasta. Päätösvalta
tässä asiassa kuuluu puolustusministeriölle.
Valiokunta pitää sen sijaan välttämättömänä,
että puolustusvoimien henkilöstön työmotivaation
ylläpitämisen kannalta kohtuuttoman pitkäksi
venyneessä selvitysprosessissa edettäisiin mahdollisimman
nopeasti päätöksentekovaiheeseen.
Valiokunta katsoo, että keskeinen tekijä maavoimien
materiaalin kunnossapidon järjestämisessä on
kysymys siitä, kyetäänkö kunnossapitoon
liittyvät tehtävät hoitamaan sekä rauhan että kriisin
aikana vähintään nykyisellä tasolla. Puolustushallinnon
puolelta on asiantuntijakuulemisissa tuotu esiin, että tämä päämäärä saavutetaan.
Saadun selvityksen mukaan tavoitteeseen pääsemisessä ovat
keskeisiä tekijöitä strategisen kumppanuuden
pitkäaikaisuus ja molempien osapuolten sitoutuneisuus hankkeeseen sekä kunnossapidon
säilyttäminen yhtenä kokonaisuutena ja
tätä kautta saavutettava toiminnallinen tehokkuus.
Asiantuntijakuulemisissa tuotiin myös esiin, että Millog
Oy, joka koostuu viidestä suomalaisesta yrityksestä (Patria
55 %, Insta 26 %, Raskone 8 %, Sisu-Auto
8 % sekä Oricopa Oy 3 %), on
omistuspohjaltaan sellainen yhtiö, jossa valtio-omisteisilla
yrityksillä (Patria ja Raskone) on osake-enemmistö.
Valtio pystyy vaikuttamaan Millog Oy:n toimintaan myös
niin sanotun K-osakkeen ("Golden Share") kautta, joka takaa valtiolle
paikan yhtiön hallituksessa.
Lisäksi sopimusneuvotteluissa on sovittu muun muassa
niin sanotusta exit-pykälästä, jonka
avulla valtiolla on oikeus lunastaa osakkeet itselleen kumppanuuden
mahdollisesti päättyessä. Saadun selvityksen
mukaan mahdollinen exit-pykälän käyttö vaatii
vielä huomattavan määrän jatkoselvittelyitä muun
muassa takaisinostohinnan määrittelyssä.
Valiokunta pitää hyvänä, että edellä kuvattuja
turvamekanismeja ja turvallisuussopimuksia on saatu aikaan, mutta huomauttaa
samalla, että sopimusteknisin järjestelyin ei
kaikkia kumppanuuteen sisältyviä riskejä saada
poistettua. Materiaalin kunnossapidon kumppanuusvaihtoehdossa henkilö-,
tieto- ja materiaaliturvallisuuteen liittyviin kysymyksiin on kiinnitettävä erityistä
huomiota
toiminnan siirtyessä puolustusvoimien ulkopuolelle. Valiokunta
huomauttaa lisäksi, että monimutkainen sopimus-
ja seurantajärjestelmä sitoo puolustushallinnon
resursseja.
Saadun selvityksen mukaan strategisessa kumppanuudessa saavutetaan
noin 15 % vuosittainen kustannussäästö nykyiseen
toimintamalliin verrattuna. Vertailussa ei ole huomioitu arvonlisäveroa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puolustusministeriö ja
valtiovarainministeriö ovat käyneet pitkällisiä keskusteluja
arvonlisäverokysymyksestä. Asiaan ei kuitenkaan ole
saatu lopullista selvyyttä. Valiokunta näkee arvonlisäverokysymyksen
ratkaisun keskeisenä osana puolustusministeriön
päätöksentekoprosessia ja pitää välttämättömänä saada
asiasta aikaan yhteisymmärys mahdollisimman nopeasti. Ennen
arvonlisäverokysymyksen yksiselitteistä ratkaisua
päätöstä mahdolliseen kumppanuuteen
siirtymisestä ei valiokunnan näkemyksen mukaan
tule tehdä.
Henkilöstön asema
Strategisen kumppanuuden rauhan ja sodan ajan toiminnallisen
tehokkuuden lisäksi toinen keskeinen tekijä arvioitaessa
kumppanuusvaihtoehtoon siirtymistä on puolustusvoimien
henkilöstön tuleva asema Millog Oy:n palveluksessa. Henkilöstöjärjestöt
toivat kuulemisissa esiin tyytymättömyytensä KUJA-valmisteluprosessiin.
Vuoden 2007 jatkoselvitystyössä, jota tehtiin
virkamiesvetoisesti puolustushallinnossa, henkilöstöjärjestöt
eivät olleet edustettuina työryhmissä eivätkä saaneet
muutakaan kautta vaikutettua valmisteluprosessiin haluamallaan tavalla.
Järjestöt totesivat, että puutteellinen
kuulemis- ja valmisteluprosessi vaikuttaa merkittävällä tavalla
puolustusvoimien henkilöstön sitoutumiseen mahdolliseen
kumppanuushankkeeseen. Puolustusvaliokunta yhtyy tähän
näkemykseen.
Järjestöt toivat valiokunnassa lisäksi
yksimielisesti esiin, että maavoimien materiaalin kunnossapidossa
tulisi ensisijaisesti pyrkiä oman toiminnan kehittämiseen
ja että oman toiminnan kehittämisen kautta on
mahdollista päästä lähes vastaaviin
säästöihin kuin mitä Millog-vaihtoehto
tarjoaa. Puolustushallinnon vertailussa oman toiminnan kehittämisen
ja kumppanuuden välinen laskennallinen säästö olisi
esimerkiksi vuonna 2016 hiukan yli 2 prosenttia. Valiokunta toteaa,
että tätä taustaa vasten kumppanuushanketta
ei voidakaan kestävästi perustella syntyvillä kustannussäästöillä.
Kumppanuusvaihtoehdon osalta puolustusvaliokunta pitää välttämättömänä,
että puolustusvoimien henkilöstöstrategian
mukaisia linjauksia ja hyvän työnantajan periaatteita
myös käytännössä noudatetaan.
On välttämätöntä, että strateginen
kumppani noudattaa siirtyvää henkilöstöä koskevia
ehtoja koko sopimuskauden ajan. Valiokunta pitää siirtyvän
henkilöstön kannalta tärkeänä suojalauseketta
siitä, ettei kumppani voi irtisanoa tai lomauttaa luovutuksen kohteena
olevaa henkilöstöä tuotannollisista tai taloudellisista
syistä neljän vuoden suoja-ajan aikana.
Saadun selvityksen mukaan henkilöstön asemaa
koskevissa neuvotteluissa keskeisiä kysymyksiä ovat
olleet erityisesti liikkeenluovutuksen periaatteiden noudattaminen,
puolustusvoimien henkilöstön siirtyminen vanhoina
työntekijöinä kumppanin palvelukseen
sekä puolustusvoimien virka- ja työehtosopimusten
velvoittavuus kumppanille voimassa olevan sopimuskauden loppuun
asti, ellei kumppani niistä muuta sovi henkilöstöä edustavien
järjestöjen kanssa. Neuvoteltavana ovat olleet
myös puolustusvoimien palveluksesta kumppanille siirtyvälle
henkilöstölle vähintään
luovutushetken mukaisen palkan ja eläke-etuuksien takaaminen.
Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että edellä mainittujen
kysymysten ratkaisun osalta eri osapuolet ovat näkemyksissään
lähellä toisiaan. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kaikista henkilöstön asemaan liittyvistä kysymyksistä on
saavutettu yhteisymmärrys eri toimijoiden kesken ennen
lopullista päätöksentekovaihetta.
Saadun selvityksen mukaan muun muassa eräiden henkilöiden
kohdalla siirtyminen Millog Oy:n palvelukseen johtaa heidän
eläkeikänsä nousuun. Erikoisupseerien
kohdalla eläkeikä nousisi jopa 3—4 vuotta.
Valiokunta pitää erikoisupseerien eläkeiän
näin huomattavaa nousua merkittävänä epäkohtana
ja huomauttaa, että tämän henkilöstöryhmän
mahdollinen hakeutuminen muihin tehtäviin eläkeiän
nousun takia voi vaikeuttaa Millog Oy:n toimintaa ja tätä kautta
myös heikentää kunnossapidon toimivuutta.
Tässä yhteydessä valiokunta ilmaisee voimakkaan
huolensa siitä, että myös muu kumppanille
siirtyvä puolustusvoimien henkilöstö esimerkiksi
Elektroniikkalaitoksessa saattaa hakeutua muihin tehtäviin,
jolloin menetetään kymmenien vuosien aikana syntynyt
korkeatasoinen osaaminen. Tämän osaamisvajeen paikkaaminen
saattaa osoittautua huomattavan vaikeaksi tehtäväksi.
Yhteenveto
Valiokunta huomauttaa, että maavoimien materiaalin
kunnossapidon kehittämisessä ehdotus siirtymisestä strategiseen
kumppanuuteen 1.1.2009 on kokonaisuutena puolustusvoimien toiminnan
kannalta erittäin merkittävä linjaratkaisu.
Kumppanuusratkaisusta irtautuminen myöhemmässä vaiheessa,
mikäli siitä saadut kokemukset eivät
ole olleet tyydyttäviä, on valiokunnan näkemyksen
mukaan käytännössä erittäin
vaikeaa. Puolustusministeriön on siksi ratkaisua tehdessään
oltava täysin selvillä kumppanuusvaihtoehtoon
liittyvistä riskeistä, joita valiokunta on myös
tässä lausunnossaan osin käynyt läpi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan tärkein päämäärä maavoimien
materiaalin kunnossapitoon liittyvissä järjestelyissä tulee
nyt ja tulevaisuudessa olla sekä rauhan että kriisiajan vaatimusten
täyttyminen ja hyvän henkilöstöpolitiikan
noudattaminen.
Valiokunta toteaa, ettei strategiseen kumppanuuteen siirtymistä oman
toiminnan kehittämisen sijasta voi perustella laskennallisilla
kustannussäästöillä, joiden
realistisuuden aikajaksolla 2009—2016 voi myös
perustellusti kyseenalaistaa. Keskeisiä syitä mahdolliseen
kumppanuusvaihtoehtoon siirtymisessä näyttääkin
olevan puolustushallinnolle asetetettu tuottavuustavoite. Aiemmin
asetettu 1 890 henkilön vähennystavoite
vuoden 2011 loppuun mennessä saavutetaan saadun selvityksen
mukaan myös oman toiminnan kehittämisellä.
Vanhasen II hallitus teki kuitenkin toukokuussa 2007 päätöksen
valtion henkilöstömäärän
supistamisesta edellisen hallituksen päätösten
lisäksi 4 800 henkilötyövuodella. Parhaillaan
käydään neuvotteluja siitä,
kuinka tuo vähennystavoite jakaantuu eri hallinnonaloille.
Puolustushallinnon valtiovarainministeriölle tekemän
esityksen mukaan hallinnonala tavoittelee 470 henkilön
lisävähennystä. Valiokunta toteaa, että ilman
Millog-ratkaisua uusia vähennystavoitteita on vaikea saavuttaa.