Perustelut
Yleistä
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kansainvälisessä yhteistyössä on
yhä laajemmin tarpeen vaihtaa salassa pidettäviä ja
luonteeltaan arkaluonteisia tietoja. Viime vuosikymmenen aikana
eri valtioiden välillä onkin tehty lukuisia sopimuksia
turvallisuusluokiteltujen tietojen vaihtamisesta ja suojaamisesta.
Kasvavien tietoturvallisuusvaatimusten vuoksi Suomessa säädettiin
vuonna 2004 laki kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
(588/2004).
Valiokunta toteaa, että puolustushallinnossa kansainvälisen
turvallisuusluokitellun tiedon määrä ja
merkittävyys on hallinnonalan kansainvälisen verkostumisen
ja puolustusmateriaalikaupan vuoksi hyvin suuri. Valiokunta pitää tärkeänä,
että puolustuspoliittisen yhteistyön edelleen
tiivistyessä etenkin unionimaiden ja Pohjoismaiden kesken
kyetään jatkossakin luotettavasti suojaamaan ja
vaihtamaan turvallisuusluokiteltua tietoa eri yhteistyötahojen
kesken.
Hallituksen esityksessä todetaan, että kansainvälisissä tietoturvallisuusvelvoitteissa
asetetaan vaatimuksia kansallisista viranomaisista. Suomen kansallisena
turvallisuusviranomaisena (National Security Authority, NSA) toimii
ulkoasiainministeriö, jossa tehtävää hoitaa
valtiosihteerin alaisuudessa toimiva kansallisen turvallisuusviranomaisen
yksikkö. Lakiehdotuksen 4 §:n 2 momentin
mukaan ulkoasiainministeriölle annettaisiin voimassa olevaan
lakiin verrattuna selkeä valtionhallinnon sisäinen
koordinaatiotehtävä sen varmistamiseksi, että laissa
tarkoitetut erityissuojattavat tietoaineistot suojataan ja niitä käsitellään
asianmukaisesti. Valiokunta pitää tällaista
täsmennystä tervetulleena etenkin kansainvälisen
yhteistyön selkeyttämisen kannalta.
Puolustusministeriö, Pääesikunta,
suojelupoliisi ja Viestintävirasto toimivat lakiehdotuksen 4 §:n
1 momentin mukaan kansainvälisissä tietoturvallisuusvelvoitteissa
tarkoitettuina määrättyinä turvallisuusviranomaisina
(Designated Security Authority, DSA)
Useissa maissa on vielä erikseen tietoliikenteen ja
tietojärjestelmien turvallisuuteen liittyvistä tehtävistä vastaava
viranomainen (National Communication Security Authority, NCSA). Tällaisen
viranomaistahon perustamista edellytetään myös
Euroopan unionin uudistettavana olevissa turvallisuussäännöissä.
Lakiehdotuksen 4 §:n 3 momentin mukaan Viestintävirasto toimisi
kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttamiseksi
tietojärjestelmien ja tietoliikenteen tietoturvallisuudesta
vastaavana viranomaisena.
Uusien tehtävien uskominen Viestintävirastolle
on katsottu tarkoituksenmukaiseksi ottaen huomioon viraston jo nykyisin
hoitamat tehtävät. Viestintävirasto toimii
myös Naton kanssa toteutettavan kumppanuusohjelman edellyttämänä tietoliikenteen
tietoturvallisuudesta vastaavana yhteistyötahona. Lisäksi
virasto on mukana tietoturvallisuussertifiointia koskevassa kansainvälisessä yhteistyössä.
Puolustusvaliokunta toteaa, että Viestintävirasto
on luonteva viranomaistaho toimimaan tieto- ja tietoliikennejärjestelmien
turvallisuudesta vastaavana viranomaisena. Se seikka, että tällä hetkellä mikään
viranomaistaho ei tehtävää hoida, on
valiokunnan saaman selvityksen mukaan vaikeuttanut esimerkiksi suomalaisten
tietotekniikka-alan yritysten osallistumista kansainvälisiin
tarjouskilpailuihin.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä tiiviin ja
hyvin toimivan viranomaisyhteistyön merkitystä ja
erityisesti Viestintäviraston ja Pääesikunnan
välisen työnjaon tarkastelua puolustusvoimien
tietojärjestelmien osalta. Valiokunta korostaa, että puolustusvoimien
tulee voida huolehtia maanpuolustuksen etuun liittyvistä,
muun muassa kansainväliseen kriisinhallintaan, harjoitustoimintaan
sekä muuhun kansainväliseen yhteistyöhön
liittyvistä kansainvälisten tietoturvavelvoitteiden
mukaisista tietoliikenteen turvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun
lain 5 §:n 2 momentissa säädetään
siitä, että kansallinen turvallisuusviranomainen
ja tehtävään määrätyt
turvallisuusviranomaiset voivat sopia tietyn tehtävän
tai tehtäväkokonaisuuden hoitamisesta toisen turvallisuusviranomaisen
lukuun, jos järjestely on tarpeen tehtävien hoitamiseksi
tarkoituksenmukaisesti, taloudellisesti ja joutuisasti. Valiokunnan
näkemyksen mukaan tämä sääntely
ja Suomessa jo perinteisesti hyvin toimiva viranomaisyhteistyö mahdollistaa
sen, että puolustusvoimien erityistarpeet tulevat tätä kautta
asianmukaisesti huomioiduksi.
Salassapitosäännöksen täsmentäminen
Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 6 §:ssä esitetään
säädettäväksi salassapitovelvollisuudesta
ja tietojen käytöstä. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan kansainvälisiin tietoturvallisuussopimuksiin sisältyy
säännönmukaisesti määräys,
joka kieltää toisen sopimuspuolen lähettämien
turvallisuusluokiteltujen tietojen luovuttamisen kolmannelle osapuolelle
ilman lähettävän sopimuspuolen suostumusta.
Näiden velvoitteiden toteuttamiseksi kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun lain 6 §:ssä säädetään
nykyisin ehdoton salassapitovelvollisuus. Käytännössä on
kuitenkin tullut esiin tilanteita, joissa toinen sopimuspuoli ei
takaa sopimuksen perusteella ehdotonta salassapitoa, vaan asia on
jäänyt kansalliseen lainsäädäntöön
perustuvan tapauskohtaisen harkinnan varaan.
Hallituksen esityksessä todetaan, ettei Suomen tule
noudattaa laajempaa salassapitovelvollisuutta kuin toiset sopimuspuolet.
Tästä syystä ehdotetaan kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista
annetun lain 6 §:n 1 momentin muotoilua muutettavaksi siten,
että salassapitovelvollisuus olisi riippuvainen kunkin
sopimuksen tai muun kansainvälisen velvoitteen sisällöstä.
Valiokunta pitää esitettyä säännösmuutosta tarpeellisena,
sillä Suomen ei ole syytä noudattaa sopijakumppaniaan
laajempaa salassapitovelvoitetta.
Suojelupoliisin ja Pääesikunnan välinen
työnjako
Hallituksen esityksen mukaan suojelupoliisille annettaisiin
tehtäväksi huolehtia kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteen
perusteella tehtävästä yhteisöturvallisuusselvityksestä sekä sen perusteella
tehdyistä arvioista muissa kuin puolustushallinnon alaan
kuuluvissa asioissa. Pääesikunta hoitaisi tehtävää siltä osin,
kun on kysymys puolustukseen liittyvistä hankinnoista. Aiemmin
kaikista yhteisöturvallisuusselvityksistä huolehti
Pääesikunta.Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
suojelupoliisin henkilöstöä on koulutettu
yhdessä Pääesikunnan kanssa yhteisöturvallisuusselvitysten
laadintaan. Käytännössä suojelupoliisi
on hoitanut näitä tehtäviä jo heinäkuusta
2009. Puolustushallinnon asiantuntijat korostivat kuulemisissa,
että kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden
jatkuvasti kasvaessa on perusteltua, että Pääesikunta
jakaa osan toimintavastuistaan suojelupoliisille, jolla on asiaan
liittyvää erityisosaamista sekä henkilöturvallisuusselvityksistä osaltaan
vastaavana viranomaisena jo hyvät ja toimivat suhteet Suomen
keskeisiin vientiyrityksiin. Puolustusvaliokunta pitää lakiehdotuksessa
esitettyä työnjaon täsmentämistä suojelupoliisin
ja Pääesikunnan kesken nykytilannetta selkeyttävänä ratkaisuna.