Perustelut
Yleistä
Puolustusministeriön hallinnonalan menot ovat vuoden
2009 talousarvioesityksessä 2 778,4 miljoonaa
euroa, missä on lisäystä 359,5 miljoonaa euroa
kuluvan vuoden varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan vuosivertailussa tulee kuitenkin ottaa
huomioon se, että julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden
edistämiseen esitettävä 197 miljoonan
euron määräraha arvonlisäveromenoineen
on kokonaisuudessaan sisällytetty vuoden 2009 talousarvioesityksessä puolustusministeriön
hallinnonalalle. Ilman näitä määrärahoja puolustusbudjetin
lisäys kuluvaan vuoteen verrattuna olisi 151,2 miljoonaa
euroa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto panostaa verkkoturvallisuuden kehittämiseen.
Valtion turvallisuuden kannalta tärkeiden viranomaisten
sähköisten tieto- ja viestintäjärjestelmien
tulee toimia kaikissa tilanteissa.
Hallinnonalan henkilöstön kokonaismääräksi arvioidaan
vuonna 2009 noin 15 800 henkilötyövuotta, missä on
vähennystä kuluvaan vuoteen verrattuna lähes
700 henkilötyövuotta. Vähennys johtuu
suurelta osin maavoimien materiaalin kunnossapidon siirtymisestä kumppanuussopimuksella
puolustusvoimien ulkopuolisen palveluntuottajan (Millog Oy) tehtäväksi
vuoden 2009 alusta lukien. Tuottavuusohjelmien kautta puolustushallinnon
henkilömäärän on arvioitu alenevan
noin 14 000 henkeen vuoden 2015 loppuun mennessä.
Koko valtion tuottavuusohjelmasta (14 445 henkeä)
vuoden 2015 loppuun mennessä puolustushallinnon osuus olisi
noin 3 000 henkeä. Valiokunta näkee näin
merkittävän vahvuuden laskemisen aiheuttavan merkittäviä paineita
rauhan ajan organisaatiolle ja tätä kautta myös
asevelvollisuudelle.
Valiokunnan arvion mukaan yhtenä keskeisenä tekijänä kumppanuushankkeisiin
siirtymisessä on nähtävä valtion
tuottavuusohjelman kovat henkilöstövähennysvaatimukset
eivätkä niinkään taloudelliset
säästöt. Valiokunta katsoo, että puolustusvoimien
oman henkilöstömäärän vähentäminen
ei saa olla itsetarkoitus. Uudistusten tulee aidosti perustua tuottavuuden
parantamistavoitteeseen. Valiokunta on käsitellyt puolustushallinnon
tuottavuusohjelmia aiemmissa lausunnoissaan (ks. PuVL 6/2007
vp — MINS 5/2007 vp, PuVL
2/2008 vp). Valiokunta korostaa, että puolustushallinnon
henkilöstömäärä ja -rakenne
ovat turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa linjattavia
kysymyksiä, joita ei tule ratkaista tuottavuusohjelman
kautta.
Valiokunta on kumppanuushankkeiden osalta korostanut hyvän
työnantajan periaatteiden noudattamista. Puolustushallinnon
tuottavuusohjelmaa on toteutettu monin osin kiireellä,
eikä henkilöstö ole pysynyt muutosprosessissa
mukana. Yhtenä esimerkkinä valiokunta haluaa tässä yhteydessä nostaa
esiin puolustushallinnon rakennuslaitoksen henkilöstön
vähennyksen 220 henkilötyövuodella vuoteen
2009 mennessä.
Puolustusmateriaalihankinnat
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään
määrärahoja 713,9 miljoonaa euroa, missä on
lisäystä noin 90 miljoonaa euroa vuoteen 2008
verrattuna. Asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että lisäys
johtuu pääosin aikaisemmin myönnettyjen tilausvaltuuksien
menojen ajoitusmuutoksista, ennakollisesta kustannustason tarkistuksesta
ja pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn
tehostamiseen vuoden toisessa lisätalousarviossa 2008 myönnetyn
tilausvaltuuden vuoden 2009 maksuosuudesta.
Puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen esitetään
uutta tilausvaltuutta (PVKEH 2009). Tilausvaltuus on yhteismäärältään 1 295,2
miljoonaa euroa vuosille 2009—2015. Tilausvaltuudella tehtävien
hankintojen painopiste on ilmapuolustuksen kehittämisessä,
mihin kohdennetaan varoja vuosina 2009—2015 yhteensä 736,8
miljoonaa euroa. PVKEH 2009 -tilausvaltuudella
jatketaan myös kotimaisen ampumatarviketeollisuuden tukemista
ja aloitetaan jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaaminen.
Hornet-hävittäjäkaluston ylläpitopäivitykset
Hornet-hävittäjäkaluston ylläpitopäivitykset vuoteen
2017 asti (MLU 1 ja MLU 2 = Mid-Life Update) tulevat valiokunnan
saaman selvityksen mukaan maksamaan kokonaisuutena 1 047 miljoonaa
euroa. MLU 1:n osalta koko rahoitus 325 miljoonaa euroa on jo olemassa
ja myönnetty, eikä lisärahoitusta tarvita.
Toisen päivitysjakson MLU 2:n elinkaaripäivityksiin
2009—2017 on suunniteltu tarvittavan 722,4 miljoonaa euroa.
MLU 2:n osalta ensimmäinen tilausvaltuus (2007) on olemassa
ja myönnetty. Toinen tilausvaltuus (2009) on ensi vuoden
talousarvioesityksessä, ja vuoden 2013 jälkeen
on tarkoitus hankkia varsinainen aseistus suunniteltujen kehitysohjelmien
mukaisesti.
Kalliita ylläpitopäivityksiä selittää osaltaan vuoden
2004 selonteossa hävittäjakalustolle annettu kokonaan
uusi tehtäväalue eli ilmasta maahan -toiminta:
"Hornet-kaluston suorituskykyä nostetaan toteuttamalla
kaluston ylläpitopäivitykset, joissa parannetaan
järjestelmän tuottamaa tilannekuvaa, torjuntakykyä sekä kansainvälistä yhteistoimintakykyä.
Hornet-kaluston suorituskykyä nostetaan lisäksi
aloittamalla ilmasta-maahan toiminnan mahdollistavan kauaskantoisen
täsmäasejärjestelmän hankinnat."
Tälle linjaukselle oli taas perustana maavoimien laaja
iskukykytutkimus vuonna 2004, jossa parhaaksi kokonaisyhdistelmäksi
todettiin raskas raketinheitinjärjestelmä, tykistön
erikoisampumatarvikkeet ja Hornet-lavettiin perustuva ilmasta maahan
-järjestelmä.
Yhteenvetona valiokunta toteaa, että Hornet-hävittäjäkaluston
elinkaaripäivitykset ovat välttämättömiä kaluston
suorituskyvyn ylläpitämiseksi myös ensi
vuosikymmenellä ja 2020-luvulla. Valiokunta huomauttaa
lisäksi, että nykyaikaisissa asejärjestelmissä järjestelmän
hankintahinta on vain noin 1/3 kokonaiskustannuksista ja kaluston
päivitykset muodostavat valtaosan asejärjestelmän
elinkaaren aikaisista kokonaiskustannuksista. Valiokunta edellyttää,
että suurten materiaalihankkeiden suunnittelun ja toteutuksen
osalta puolustusministeriö informoi säännöllisesti
valiokuntaa niiden kustannusvaikutuksista. Tarvetta ajantasaiseen
tiedottamiseen lisää se, että suuret
materiaalihankkeet on selonteoissa käsitelty pääsääntöisesti
hyvin lyhyesti. Eduskunnan informoimista MLU 1 ja 2 -prosesseista ei
tätä taustaa vasten voi pitää onnistuneena.
Puolustusvoimien toimintamenot
Puolustusvoimien toimintamenoihin esitetään määrärahoja
yhteensä 1 516,9 miljoonaa euroa, josta palkkausmenojen
osuus on yli 50 prosenttia. Toimintamenomäärärahassa
on edelliseen vuoteen verrattuna lisäystä 67 miljoonaa
euroa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lisäys johtuu
pääosin valtion virkaehtosopimuksesta ja työnantajan
palkkapoliittisista kehittämistoimenpiteistä sekä ennakollisesta
kustannustason tarkistuksesta. Lisäksi määrärahatasoa
nostavat uusien säädösten mukainen varusmiesten
kuljettajakoulutus ja maavoimien materiaalin kunnossapitopalveluiden
ostoon liittyvät lisäeläkekustannukset.
Vuoden 2009 talousarvioesityksen mukaisella määrärahalla
ylläpidetään vuoden 2008 toiminnan taso
(kertausharjoitukset, alusvuorokaudet, lentotunnit jne.). Ikäluokasta
koulutetaan kaikki varusmiespalvelukseen terveydentilansa puolesta
sopivat miehet. Varusmiesten päivärahojen korotuksiin
käytetään 4,7 miljoonaa euroa.
Ennakollinen kustannustasotarkistus ja varaosavaje
Vuoden 2009 talousarvioesityksessä puolustusministeriön
hallinnonalan vuoden 2009 menoihin henkilöstömenot
pois lukien on tehty 1,5 %:n ennakollinen kustannustasotarkistus, jota
on sovittu tarkistettavaksi jälkikäteen vastaamaan
hintaindeksien osoittamaa toteutunutta kustannustason nousua. Vuoden
2009 talousarvioesityksessä ennustetaan, että kuluttajahintaindeksin
muutos vuonna 2009 on 3 %. Ennakollinen kustannustasotarkistus
olisi puolustusministeriön mielestä pitänyt
tehdä enemmän ennusteiden suuruisena. Liian pienenä tehty
ennakollinen kustannustasotarkistus tulee puolustushallinnon mukaan
aiheuttamaan turhaa epävarmuutta ja haittaamaan puolustusvoimien
toiminnan tarkoituksenmukaista suunnittelua. Valiokunta yhtyy tähän
arvioon. Asialla on puolustusvoimien toiminnan järkevässä suunnittelussa
todellista merkitystä, sillä vaje on yksin maavoimien
toiminnassa kymmenien miljoonien eurojen luokkaa. Valiokunta on
kiinnittänyt asiaan toistuvasti huomioita aiemmissa budjettilausunnoissaan
ja toivoo valtioneuvoston puolella kiinnitettävän
vakavaa huomiota tämän kysymyksen ratkaisuun.
Samalla on kuitenkin todettavissa, että vuoden 2009 osalta
inflaatiopaineet näyttävät olevan helpottamassa
ja etenkin polttonesteiden hinta on maailmantalouden hidastumisen vuoksi
pikemminkin lasku- kuin noususuunnassa.
Kaikilla kolmella puolustushaaralla on saadun selvityksen mukaan
merkittävä varaosavaje. Käytännössä varaosavaje
näkyy esimerkiksi ilmavoimien toiminnassa Hornet-kaluston
keskimääräisten huoltoaikojen merkittävänä nousuna.
Maavoimissa kriittisten varaosien kumuloitunut vaje on noin 70 miljoonaa
euroa, ja vaje kasvaa noin 15 miljoonaa euroa vuosittain toiminnan
tason ylläpidosta johtuen. Varaosavajeen ratkaiseminen
on osoittautunut vaikeaksi, ja asia on jo pitkään
ollut esillä aiempien vuosien budjettikuulemisissa. Varaosavajetta
on vähennetty muun muassa lisäbudjettien kautta,
mutta tätä mekanismia ei voi pitää erityisen
onnistuneena. Valiokunta korostaakin, että tehtäessä asejärjestelmiä koskevia
hankintapäätöksiä tulee samalla
varmistaa, että varaosien hankkimiseen varataan riittävät
resurssit. Toimintaa ja tulevaisuuden haasteita pitää pystyä paremmin
ennakoimaan. Kokonaishankesuunnittelussa on tältä osin
selkeästi kehittämisen varaa.
Sotilaallisen kriisinhallinnan menot
Sotilaallisen kriisinhallintaan esitetyt määrärahat
mahdollistavat saadun selvityksen mukaan nyt tiedossa oleviin kriisinhallintaoperaatioihin
osallistumisen.
Vuoden 2009 talousarvioesityksessä sotilaallisen kriisinhallinnan
määrärahat ovat yhteensä noin
113,6 miljoonaa euroa jakautuen puolustus- ja ulkoasiainministeriön
pääluokkiin. Kokonaissummaan sisältyy
26,3 miljoonan euron varaus yllättäviin kriisinhallintakustannuksiin
tai uusien operaatioiden käynnistämiseen. Valiokunta
toteaa, että määrällisesti suomalaissotilaita
on unionin taisteluosastojen valmiusvuorojen päättymisen
jälkeen eri järjestöjen johtamissa operaatioissa
tällä hetkellä noin 700 sotilasta. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan käynnissä olevat operaatiot
ovat riskitasoltaan ja vaativuudeltaan sellaisia, että kustannukset
yksittäisen sotilaan varustamiseksi ja ylläpitämiseksi
ovat yhä kalliimpia.
Suomi on tähän mennessä osallistunut
kriisinhallintaoperaatioihin vain maavoimien joukoin. Ilma- ja merivoimat
ovat kuitenkin kehittäneet kansainvälistä yhteistoimintakykyään,
ja molemmilla puolustushaaroilla on halukkuutta testata osaamistaan
tulevaisuuden operaatioissa. Merivoimien kalustoa on testattu kesällä 2008 Välimeren
olosuhteissa hyvällä menestyksellä. Yhtenä ongelmatekijänä merivoimien
osallistumisessa kriisinhallintaoperaatioihin on nähty palvelussuhteen
ehdot, jotka eivät kannusta kantahenkilökuntaa
osallistumaan operaatioihin.
Kotimainen puolustusteollisuus
Kotimainen puolustusteollisuus on saadun selvityksen mukaan
kohtuullisen tyytyväinen vuoden 2009 budjettiesitykseen.
Teollisuuden puolelta tuotiin esiin, että budjettiesitys
takaa kansalliselle puolustusvälineteollisuudelle järkevät toimintaedellytykset.
Puolustusvaliokunta toivoo erityistä huomiota kiinnitettävän
vuonna 2007 hyväksytyn puolustus- ja turvallisuusteollisuusstrategian
toteutuksen turvaamiseen myös tulevina vuosina. Keskeisinä elementteinä suomalaisen
teollisuuden elinmahdollisuuksien varmistamisessa ovat riittävät
panostukset tutkimus- ja kehitystoimintaan myös 2010-luvulla sekä yhä tiivistyvä kansainvälinen
yhteistyö. Valiokunta näkee jatkossakin tarpeelliseksi
varmistaa, että materiaalihankintaprojekteissa tähdätään
vähintään 50 %:n kotimaisuusasteeseen järjestelmän
elinkaaren aikana (kokonaisprosenttitavoite pitää sisälläään
huollot ja ylläpitopäivitykset).