Perustelut
Puolustusministeriön hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja
2 781 milj. euroa. Menojen yhteismäärä on
noin 69 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2012
varsinaisessa talousarviossa. Puolustusvoimien toimintamenoihin
esitetään määrärahoja
1 770 milj. euroa, jossa on edelliseen vuoteen lisäystä n.
71 milj. euroa. Hallitusohjelman mukaisia säästöjä etsitään
puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon yhteydessä lakkauttamalla
varuskuntia, irtisanomalla henkilöstöä, ulkoistamalla
siviilitoimintoja, leikkaamalla varusmiesten maastovuorokausia ja
reservin kertausharjoituksia sekä supistamalla
ilmavoimien lentotuntien ja merivoimien alusvuorokausien määrää.
Hallituksen esittämät menosäästöt
rapauttavat alueellista puolustuskykyä, samaan aikaan kun
Nato-yhteensopivien puolustusmateriaalihankintojen taso säilyy
korkeana.
Puolustusmateriaalihankinnat
On toteutumassa arvio, joka esitettiin Vasemmistoliiton ja SDP:n
eduskuntaryhmien yhteisessä eriävässä mielipiteessä vuoden
2011 lausuntoon: "Puolustusmäärärahojen
sitominen pitkäaikaisiin ja ylisuuriin varusteluohjelmiin
saattaa johtaa jo ensi vaalikaudella leikkauksiin puolustusvoimain
muissa menoissa ja on osaltaan näin johtamassa myös
esityksiin varuskuntien lopettamisista."
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään määrärahoja
noin 592 milj. euroa. Momentilla 27.10.18 (Puolustusmateriaalihankinnat)
on kuitenkin voimassa lukuisia vanhoja tilausvaltuuksia, joista
aiheutuu menoja vuosina 2012—2016 yhteensä 1,3
mrd. euroa, ja yksi vuonna 2012 alkanut uusi tilausvaltuus yhteensä 281,7
milj. euroa. PLM:n mukaan valtuuksien kokonaismäärä on
5,3 mrd. euroa, joista aiheutuu menoja vuosina 2012—2016
yhteensä 1,6 mrd. euroa.
Hallitus ja PLM ovat toteuttamassa mm. laajaa ohjushankintaohjelmaa,
johon kuuluu mm. lyhyen kantaman ilmatorjuntajärjestelmän
(EKITO) hankinta, ATACMS- (Army Tactical Missile System) pitkän
kantaman (n. 300 km) risteilyohjushankinta suorahankintana Yhdysvaltain hallitukselta,
toteutuksessa on niinikään Hornet-hävittäjiin
tarkoitettujen pitkän kantaman ilmasta maahan laukaistavien
JASSM-ohjusten hankinta sekä Hornetien ilmasta ilmaan AMRAAM-ilmataisteluohjusten
hankinta. Ohjushankintaohjelmat ja Hornetien varustaminen rynnäkköaseistuksella
sisältyvät Suomen ja Naton välisen kumppanuusohjelman
yhteistyöhankkeisiin.
On todennäköistä, että uudella
aseistuksella varustettuja Hornet-koneita on tarkoitus käyttää tulevaisuudessa
myös Nato-johtoisissa kansainvälisissä operaatioissa
ja Islannin ja mahdollisesti Baltian ilmavalvontaan osallistumisen
kaltaisessa jatkuvassa Nato-johtoisessa yhteistoiminnassa. Tähän
viittaa Suomen ilmavoimien tiedote Baltian ilmavalvontaharjoitukseen
osallistumisesta: "Suomen ilmavoimat osallistuu Baltic Training
Event XI -harjoitukseen 27.—28. maaliskuuta 2012. Ilmavoimien
tavoitteena harjoituksessa on kehittää pohjoisen
Itämeren alueen ilmavoimien välistä yhteistyötä ja
edistää NATO:n ja sen rauhankumppaneiden välistä yhteistyötä.
Harjoituksen avulla pyritään kehittämään
ilmavoimallista yhteistyötä, jolla luodaan kykyä kansainvälisiin
operaatioihin."
JASSM-hankintojen strateginen luonne korostui mm. puolustusministeri
Wallinin ja Yhdysvaltojen puolustusministeri Panettan tapaamisessa
toukokuussa 2012. Tiedotteen mukaan puolustusministerit "keskustelivat
siitä, miten tärkeä oli Suomen risteilyohjusten
(JASSM) hankinta, Suomen puolustusvoimauudistuksesta ja Suomen pyrkimyksestä yhteen
sovittaa puolustusmenojen leikkaukset puolustusvoimien Nato-yhteensopivuuden
säilyttäen."
Puolustusvoimauudistuksen peruslinjana näyttää olevan
alueellisen puolustuksen ajaminen niin alas kuin mahdollista ja
ulkoisen, sotilasteknologisen ja alueellisen Nato-johtoisen keskinäisriippuvuuden
lisääminen.
Edellä todetun perusteella vasenryhmä ehdottaa,
että Suomi ei osallistu Islannin ilmatilan valvontaan
eikä valmistele osallistumista Baltian ilmatilan valvontaan.
Sotilaallinen kriisinhallinta
Turvallisuus Afganistanissa on edelleen heikentynyt. ISAF-operaatioon
asetetut toiveet ovat romahtaneet. Operaation luonne on muuttunut,
ja Suomesta on tullut sodan osapuoli. Lähes päivittäin
uutisoidaan myös uusista siviiliuhreista, joita Yhdysvaltojen
ja Nato-joukkojen toistuva, sattumanvarainen ja suhteeton voimankäyttö aiheuttaa.
Uusien siviiliuhrien myötä kansan viha ulkomaalaisia
joukkoja kohtaan vain vahvistuu. Eduskunnan vasenryhmä katsoo,
että Suomen nykyinen sotilasoperaatio Afganistanissa on muutettava
siviilioperaatioksi tukemaan maan jälleenrakentamista.
Afganistan tarvitsee lisää kouluja ja terveyskeskuksia,
ei lisää aseita ja ulkomaisia sotajoukkoja. Tässä kansalaisjärjestöillä on
mahdollisuus antaa oma merkittävä panoksensa.
Edellä olevan perusteella vasenryhmä ehdottaa,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin suomalaisten
sotilaiden kotiuttamiseksi nopeasti Afganistanista ja suomalaisten
työpanoksen muuttamiseksi maan jälleenrakentamista
tukevaksi siviilioperaatioksi.
Puolustusvoimien henkilöstön irtisanomiset ja
siirrot
Puolustusvoimat irtisanoo lokakuun 2012 arvion mukaan
130 sotilasta ja noin 730 siviiliä. Siviileistä kaksi
kolmasosaa on pitkään palvelleita naisia. Irtisanottavien
määrä tulee nousemaan merkittävästi,
kun lisäksi valmistellaan 2 500— 3 000
sotilaan ja siviilityöntekijän siirtoja uusiin
tehtäviin. Taloudellisista, sosiaalisista sekä ikä-
ja perhesyistä johtuen suuri joukko siirrettäviä irtisanotaan,
jos heillä ei ole mahdollisuuksia ottaa vastaan tehtävää pitkien
etäisyyksien päässä toisella
paikkakunnalla. Puolustusvoimien tämän hetkisen
linjauksen mukaan tuhannet siirtymisvelvolliset sotilaat ja siviilit, joille
osoitetaan tehtävä, jota he eivät voi
ottaa vastaan, eivät kuulu "muutoksenalaiseen henkilöstöön".
Tämän takia he jäävät
ilman tukitoimia ja heidät irtisanotaan yksilöllisin
perustein.
Vasenryhmä pitää välttämättömänä,
että em. syistä irtisanotuille tulee taata yhdenvertainen asema
muun "muutoksenalaisen henkilöstön" kanssa.
Puolustusvoimissa ollaan toteuttamassa suuren mittaluokan henkilöstösaneerausta.
Henkilöstöjärjestöjen ja varuskuntien
luottamushenkilöiden välittämän
tiedon ja palautteen mukaan muutosprosessi ei ole sujunut kaikilta
osin hyvän henkilöstöpolitiikan ja hyvän
työnantajan periaatteiden mukaisesti. Muutosten kohteeksi joutuneille
ei aina ole tarjottu yhdenvertaista mahdollisuutta tulla huomioiduksi
avoimia tehtäviä täytettäessä.
Pitkään palvelleiden työntekijöiden
mahdollisuuksia päästä eläke-
ja lisäpäiväjärjestelmien piiriin
ei ole aina otettu huomioon, vaikka kysymys on saattanut
olla vain muutaman kuukauden tarpeesta jatkaa työsuhdetta.
Ikääntyneen, pitkään saman
työnantajan palveluksessa työskennelleen on vaikea
uudelleen kouluttautua ja työllistyä.
Vasenryhmä esitti puolustusvaliokunnan lausuntoon seuraavan
toimenpide-ehdotuksen:
Puolustusvaliokunta edellyttää, että puolustusministeriö toteuttaa
puolustusvoimauudistuksen tasa-arvovaikutuksia koskevan kokonaisvaltaisen
seurannan ja selvityksen yhteistyössä tasa-arvoasiain neuvottelukunnan
kanssa.