Perustelut
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa
(VNT 2/2011 vp) on sovittu, että hallitus käynnistää puolustusvoimien
laajan uudistamisen. Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko-
ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta ovat linjanneet puolustusvoimauudistuksen
lähtökohdat. Vuoden 2015 alkuun mennessä toteutettavan
puolustusvoimauudistuksen perustavoitteena on varmistaa, että puolustusvoimilla on
edellytykset täyttää tehtävänsä sekä ylläpitää Suomen
sotilaallinen puolustuskyky 2020-luvulle.
Hallituksen esityksen tavoitteena on puolustusvoimien hallinnon
ja organisaation uudistaminen sekä pysyvien kustannussäästöjen
aikaansaaminen. Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen mukaan
hallinnonuudistuksella tavoitellaan noin 32 miljoonan euron vuotuista
säästöä vuodesta 2015 alkaen.
Puolustusvoimien rauhanajan rakenne on tarkoitus supistaa vastaamaan
pienentyviä palveluskelpoisia ikäluokkia ja sodan
ajan koulutustarvetta.
Valiokunta haluaa kiinnittää huomiota siihen,
että koulutuspaikkoja vähennettäessä varmistetaan
majoituskapasiteetin riittävyys varuskunnissa myös
pitkällä aikajänteellä.
Osa puolustusvoimauudistuksessa 1.1.2014 ja 1.1.2015 voimaan
tuleviksi suunnitelluista organisaatiomuutoksista edellyttää laki-
ja asetusmuutoksia ennen hallinnollisia päätöksiä.
Näiden organisaatioiden hallinnolliset päätökset
on valmisteltu päätettäviksi kesällä 2013,
kun säädösmuutokset on vahvistettu.
Hallituksen esityksen laki- ja asetusmuutokset ovat pitkälti
teknisiä korjauksia ja tarkistuksia johtuen organisaatiorakenteen
ja tehtävien muutoksesta. Keskeisimmät lakien
muutoskohteet liittyvät sotilasläänien
lakkauttamiseen ja Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen perustamiseen.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallintorakenteen muutos
Sotilasläänien esikuntien tehtäviä siirtyy
Maavoimien esikunnalle, joukko-osastoille ja niihin hallinnollisesti
kuuluville aluetoimistoille. Sotilaslääni-käsite
poistuu, maakuntajoukkojen asemaa ja tehtäviä selkeytetään,
kemiallisten aseiden kieltosopimuksen lakisääteiset
tehtävät siirretään perustettavalle
Puolustusvoimien tutkimuslaitokselle ja aluevalvontalain mukaisten suoja-aluelupien
käsittelyyn tulee muutoksia samoin kuin asevelvollisten
aseman parantamiseen.
Sotilaslääneillä on ollut merkittävä rooli
vapaaehtoisen maanpuolustuksen koulutuksen toimeenpanossa ja kehittämisessä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksista huolimatta vapaaehtoisen maanpuolustuksen
ja siihen liittyvän koulutuksen toimintaedellytykset eivät heikkene,
vaan koulutusta ja tukea reserviläistoiminnalle tulee voida
järjestää koko maan kattavasti.
Valiokunta painottaa riittävien resurssien
takaamista aluetoimistoille maanpuolustuksen yhteiskunnallisen roolin
toteuttamiseen yhteistyössä vapaaehtoisjärjestöjen
kanssa.
Valiokunnan näkemyksen mukaan on tärkeää, että jatkossakin
aluetoimistojen tehtävissä otetaan huomioon laajan
turvallisuuskäsitteen näkökulmasta kyky
toimia yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa.
Muutoksessa on varmistettava, että perustettavista aluetoimistoista
löytyy yhteistoimintakumppani varsinkin poliisi- ja pelastustoimelle.
Lisäksi on huomioitava aluetoimistojen rooli myös
siviilipalvelushakemusten vastaanottamisessa ja käsittelyssä.
Valiokunta tukee varusmiesten sosiaalis-taloudellista asemaa
parantavaa hallituksen esitystä, jonka mukaan kaikki kotimaan
lomamatkat koti- tai asuinpaikkakunnalle taikka erityisestä syystä myös
muulle sellaiselle paikkakunnalle Suomessa, jonne varusmiehellä on
erityisiä siteitä, säädettäisiin
maksuttomiksi. Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan
parhaillaan samankaltaista siviilipalveluslain muutosta, jonka mukaan
siviilipalvelusvelvollisten matkat tulisivat myös maksuttomiksi.
Esitys annetaan eduskunnalle syyskuussa 2013.
Valiokunnan näkemyksen mukaan viranomaisten ja kuntien
tulee selvittää mahdollisuuksia pysyttää puolustusvoimauudistuksen myötä tarpeettomiksi
käyvät ampumarata-alueet mahdollisuuksien
mukaan edelleen ampumaratakäytössä.
Logistiikkalaitoksen perustaminen
Puolustusvoimien logistiikkalaitos esitetään
perustettavaksi 1.1.2015. Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen
mukaan tarkoituksena on sekä parantaa toiminnallisuutta
että saada aikaan kustannussäästöjä.
Laitokseen on tarkoitus keskittää puolustusvoimien
materiaalihankinnat, ympäristöasioiden käsittely
sekä logistiikan järjestelyt. Laitos vastaa myös
puolustusvoimien muusta materiaalihallinnosta, hankintatoimesta,
tilahallinnasta sekä terveydenhuollon järjestämisestä.
Kaikkiaan logistiikkalaitoksessa tulisi työskentelemään
n. 2 300 henkeä.
Logistiikkalaitoksen suunnitteluvaiheessa tarkasteltiin vaihtoehtoina
keskitettyä mallia, nykytilan kehittämistä ja
kahden laitoksen mallia. Valiokunnan saamien selvitysten mukaan nykytila
logistiikassa on eriytetyn ja täysin integroidun yhteisen
järjestelmän välitila, minkä vuoksi
siinä on sekä toiminnallista että rakenteellista
päällekkäisyyttä.
Nyt esitettävän mallin tavoitteena on valiokunnan
saamien selvitysten mukaan saada aikaan synergiaetuja, minimoida
päällekkäisyyksiä, vähentää kokonaishenkilöstömäärää sekä muodostaa
puolustushaarojen yhtenäiset logistiset vastuut. Kyseessä on
haastava hanke, joka on merkittävä muutos nykyiseen
rakenteeseen ja jonka vakiinnuttaminen vie aikaa. Vastaavia laitosratkaisuja
on tehty myös muissa maissa. Hankinnoissa ei ole tarkoitus
muuttaa puolustusministeriön keskitettyä päätösroolia
hankintapäätöksissä ja hankeohjauksessa.
Taloudellisina vaikutuksina logistiikkalaitoksen perustamisella
tavoitellaan n. 29 miljoonan euron pysyvää menosäästöä vuodesta
2015 alkaen. Tästä summasta henkilöstön
vähentämisestä seuraavat säästöt
muodostavat n. 27 miljoonaa euroa.
Vaikutukset puolustusvoimien henkilöstöön
Valiokunnan saamien selvitysten mukaan puolustusvoimauudistuksen
henkilöstösuunnittelun lähtökohta
on ollut kriittisen osaamisen säilyttäminen ottaen
huomioon erityisesti sodan ajan vaatimukset. Puolustusvoimien vuoden
2015 kokoonpanossa on yhteensä 12 300 tehtävää,
joista sotilastehtäviä 8 000 ja siviilitehtäviä 4 300. Suunnittelun
edetessä siviilien suhteellinen osuus on lisääntynyt.
Irtisanomisuhan alla on tällä hetkellä 496
henkilöä. Noin 250 jäänee ylivahvuuteen
lähestyvän eläkeiän vuoksi.
Avoimia tehtäviä on noin 300. Noin 2 000
henkilön toimipiste muuttuu toiselle paikkakunnalle.
Valiokunta pitää tärkeänä seurata
perheestä erillään asumisen ja työpaikan
uudelleensijoittumisen sosioekonomisia seurauksia ja tehdä siitä sekä muista
keskeisistä henkilöstöön vaikuttavista
kysymyksistä vaikutusarviointi sopivan ajan kuluttua päätösten
toimeenpanosta. Lisäksi uudistuksen vaikutuksia henkilöstön
kuormittumiseen ja työhyvinvointiin tulee seurata.
Hallituksen esityksessä sivutaan suppeasti puolustusvoimauudistuksen
sukupuolivaikutuksia. Henkilöstövähennykset
kohdistuvat suhteellisesti lähinnä siviilitehtäviin
ja niissä hieman useammin naisten kuin miesten tehtäviin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sukupuolivaikutusten arviointi tehdään
kattavasti jo uudistuksia suunniteltaessa. Näkökulma
olisi huomioitava myös tulevissa puolustusvoimien uudistusta
käsittelevissä hankkeissa.
Valiokunta tukee asiantuntijalausunnoissa esille tullutta tarvetta
soveltaa irtisanottaviin henkilöihin muutosturvan parhaita
käytäntöjä sekä valtionhallinnon
henkilöstöpoliittisia periaatteita. Valiokunta
suhtautuu myönteisesti puolustushallinnon pyrkimyksiin
huolehtia henkilöstöpolitiikassaan yhdenmukaisista
käytännöistä, avoimuudesta ja
tasapuolisuudesta. Valiokunnan näkemyksen mukaan siirtojen
tulisi mahdollisuuksien mukaan perustua ensisijaisesti siirrettävän henkilön
vapaaehtoisuuteen.