Puolustusvaliokunta

PÖYTÄKIRJA 30/2007 vp

Tarkistettu

Perjantai 23.11.2007 kello 09.30 - 11.00

Läsnä

  • pj. Juha Korkeaoja /kesk
  • vpj. Olli Nepponen /kok
  • jäs. Thomas Blomqvist /r
  • Pekka Haavisto /vihr
  • Juha Hakola /kok
  • Hanna-Leena Hemming /kok (§ 3—6)
  • Reijo Kallio /sd (§ 3 osittain, § 4—6)
  • Saara Karhu /sd
  • Inkeri Kerola /kesk (§ 3—6)
  • Jaakko Laakso /vas
  • Reijo Laitinen /sd
  • Juha Mieto /kesk (§ 1—2, § 3 osittain)
  • Reijo Paajanen /kok (§ 3—6)
  • Sirpa Paatero /sd
  • Sari Palm /kd
  • Eero Reijonen /kesk
  • vjäs. Eero Akaan-Penttilä /kok (§ 4)

sihteeri

Heikki Savola, valiokuntaneuvos

1 §

 

Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 12 jäsentä.

2 §

 

Päätösvaltaisuus

Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.

3 §

  HE 37/2007 vp

asevelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Käsittely

Jaettiin edustaja Haaviston kommentit mietintöön, asiakirja A 3 §.

Käytiin yleiskeskustelua 20.11.2007 jaetun mietintöluonnoksen pohjalta.

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä:

  • edustaja Haavisto ehdotti kappaletta 18 korvattavaksi seuraavasti: "Myös uusi asevelvollisuuslaki perustuu yleiseen asevelvollisuuteen, jonka puitteissa lähes 80 % miehistä suorittaa varusmiespalveluksen. Kansainvälisten vertailujen mukaan maanpuolustustahto ei ole riippuvainen siitä, millä tavoin maanpuolustus on järjestetty. Vaihtoehtoina tässä ovat yleinen asevelvollisuus, valikoiva asevelvollisuus tai ammattiarmeija." Äänestyksessä ehdotus hylättiin äänin 10—4.
  • edustaja Haavisto ehdotti kappaletta 19 korvattavaksi seuraavasti: "Valiokunta pitää asevelvollisuusjärjestelmää hyvänä ja kustannustehokkaana järjestelmänä silloin, kun halutaan luoda suuri sodanajan joukkojen reservi, kuten Suomessa on perinteisesti tehty. Sotilasteknologian kehitys ja esimerkiksi yksittäisen taistelijan varusteiden monipuolistuminen ja kallistuminen johtavat tulevaisuudessa valintoihin laajan reservin ylläpitämisen ja kehittyvään sotilasteknologiaan investoimisen välillä. Myös kriisinhallintatehtävät ja niissä tapahtuva sotilaallinen yhteistyö mm. YK:n, EU:n ja NATO:n puitteissa luo paineita pysyä mukana sotilasteknologian ja varusteiston kansainvälisessä kehityksessä. Kansainvälisessä vertailussa maan uskottavan puolustuskyvyn mittarina käytetään yhä useammin kykyä varustaa sodanajan reservi teknologisesti ajanmukaisilla varusteilla. Tämän vuoksi lähivuosina tulee harkittavaksi, miten suurta sodanajan reserviä Suomen on tarkoituksenmukaista ylläpitää, ja mikä on paras tapa tämän reservin tuottamiseksi.". Ehdotus ei saanut kannatusta ja se hylättiin.
  • ed. Haavisto ehdotti kappaleen 20 loppuun lisättäväksi seuraavaa tekstiä: "Tässä yhteydessä tulee myös selvittää, voidaanko kahta maanpuolustusvelvollisuuden täyttämiseksi luotua järjestelmää, asepalvelusta ja siviilipalvelusta, kehittää siten että siviilipalvelua kehitetään entistä monipuolisemmaksi asepalveluksen vaihtoehdoksi. Uudenlaiset sotien ja kriisien uhkakuvat - esimerkiksi elektroninen sodankäynti ja yhteiskunnan tietojärjestelmien lamaannuttaminen - tulevat vaatimaan kokonaan uudenlaisia valmiuksia kansallisessa kriisinhallintakyvyssä.". Äänestyksessä ehdotus hylättiin äänin 11—3.
  • ed. Haavisto ehdotti kappaleesta 50 poistettavaksi lausetta "laki on ongelmallinen nykyisen perustuslain kannalta". Ehdotus hyväksyyttiin yksimielisesti.
  • ed. Haavisto ehdotti valiokunnan lausumaehdotusta muokattavaksi seuraavasti: Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimiin varusmiespalvelusajan ja siviilipalvelusajan ottamiseksi huomioon eläkkeen määräytymisessä sekä kotiuttamisrahan maksamiseksi palveluksesta kotiutuville. Eduskunta edellyttää lisäksi, että asevelvollisille ja siviilipalvelusmiehille kuuluvia taloudellisia etuuksia kehitetään edelleen. Ehdotus ei saanut kannatusta ja se hylättiin.
  • varapuheenjohtaja Nepponen esitti kappaleen 52 toisen lauseen uudelleen kirjoittamista seuraavaan muotoon: "Valiokunta huomauttaa lisäksi, että poliisiviranomaisilla voi olla kutsuntatilaisuuden kannalta tärkeää tietoa." Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
  • valiokuntaneuvos Savola totesi olevan tarpeen lisätä "muista seikkoja" -lukuun uusi kappale, jossa täsmennettiin lakiehdotuksen 88 §:n sääntelyn koskevan Jehovan todistajia. Ehdotus hyväksyttiin.

Edustaja Haavisto varasi mahdollisuuden jättää mietintöön vastalause. Edustaja Laakso sanoi yhtyvänsä mahdolliseen vastalauseeseen kappaleen 20 sekä lausumaehdotuksen osalta.

Käsittely todettiin päättyneeksi.

Päätettiin yksimielisesti pitää tätä käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.

Asia todettiin valiokunnassa loppuun käsitellyksi.

4 §

  VNS 2/2007 vp

Suomen osallistumisesta Afganistanin ISAF-operaatioon, Suomen osallistumisesta EU:n sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon Tshadissa ja Keski-Afrikan tasavallassa (EUFOR TCHAD/RCA) sekä sotilasosaston asettamisesta korkeaan valmiuteen osana Ruotsin, Suomen, Viron, Irlannin ja Norjan muodostaman EU:n taisteluosaston valmiusvuoroa 1.1.-30.6.2008

Käsittely

Käytiin yleiskeskustelu.

Asian käsittely keskeytettiin.

5 §

 

Muut asiat

Merkittiin saapuneeksi eduskunnan Lasten puolesta -ryhmän kirje 20.11.2007, liite A 5 §.

6 §

 

Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on tiistaina 27.11.2007 klo 10.30.

Pöytäkirjan vakuudeksi

Heikki Savola
valiokuntaneuvos