Yleisperustelut
Kuntien peruspalvelujen ja opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien
taso tarkistetaan vuoden 2009 toteutuneiden kustannusten perusteella.
Peruspalvelujen valtionosuuden nousu kustannustenjaon tarkistuksesta
johtuen on 374 milj. euroa ja lukion, ammatillisen koulutuksen ja
ammattikorkeakoulujen valtionosuuden nousu 31,7 milj. euroa. Samalla
kuitenkin kunnan peruspalvelujen valtionosuusprosenttia ehdotetaan
laskettavaksi siten, että kuntien valtionosuusprosentti
on 31,42, jolloin kuntien omarahoitusosuus on 68,58 prosenttia.
Kunnat joutuvat sopeuttamaan toimintaansa vähenevien valtionosuuksien
vuoksi. Perusopetuksen laadun ja saatavuuden varmistaminen jää yhä enemmän yksittäisen
kunnan harkintaan. Valiokunta pitää kuitenkin
myönteisenä sitä, että lukiokoulutusta,
ammatillista koulutusta ja ammattikorkeakouluja koskeva opetustoimen
valtionosuusprosentti pysyy aiemmalla tasolla 41,89 prosentissa.
Lukiokoulutus.
Lukiokoulutukseen tulee ensi vuoden valtion talousarviossa myös
yksikköhintojen tarkistus lähemmäs todellisia
kustannuksia, joten valtionosuudet kaiken kaikkiaan turvaavat laadukkaan
lukiokoulutuksen järjestämistä.
Valtioneuvoston kehyspäätöksessä on
lukiokoulutukselle asetettu 30 miljoonan euron säästö.
On hyvä, että säästö toteutetaan
kehyskauden loppupuolella niin, että 15 miljoonaa euroa toteutetaan
vuonna 2014 ja täysimääräisenä säästö toteutuu
vuodesta 2015 lukien. Säästön toteutus
edellyttää kuitenkin lukioverkon tiivistymistä ja
lukioiden rahoitukseen liittyvän lainsäädännön
uudistamista jo vuoden 2012 aikana.
Valiokunnalle on esitetty huolestuneisuus siitä, että ns.
pienten lukioiden lisä poistuisi ensi vuonna. Näin
ei ole, vaan korotettu valtionosuus pienille lukioille on edelleen
voimassa vuonna 2012.
Valiokunta toteaa, että lukiokoulutusta ei olla tehtävillä ratkaisuilla
romuttamassa vaan sen laatua parannetaan ja ylioppilastutkintoa
kehitetään hallitusohjelman mukaisesti omana tutkintonaan.
Rahoitusratkaisuilla ei ole myöskään tarkoitus
heikentää lukiokoulutuksen saavutettavuutta, vaan
hallitusohjelman mukaisesti lukiokoulutuksen saavutettavuus turvataan,
samalla kun tehdään rakenteellisia ratkaisuja.
Valiokunta korostaa sitä, että lukioverkon
kehittämisessä on tärkeää turvata
lukiokoulutuksen alueellinen saatavuus. Tavoitteena tulee olla,
että opiskelija voi käydä lukion kotona
asuen.
Lukioverkkoa ei näin ollen tule tiivistää niin,
että harvaan asutuilla seuduilla koulutuksen saatavuus
heikkenee. Huomattava myös on, että tällaisilla
paikkakunnilla lukiot ja peruskoulu toimivat tiiviissä yhteistyössä ja
vain harva opettaja opettaa pelkästään
lukiossa. Näin ollen sillä, että paikkakunnalla
on lukio, on suoranainen vaikutus myös perusopetukseen.
Perustamishankkeiden valtion rahoitus.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain
perustamishankkeita koskeviin säännöksiin ei
tällä hallituksen esityksellä ehdoteta
sisällöllisiä muutoksia. Valiokunta kuitenkin
kiinnittää tässäkin yhteydessä huomiota
siihen, että valtion tuki oppilaitosten perustamishankkeisiin
on ollut pitkään riittämätön.
Valiokunta viittaa valtion talousarvioesityksestä antamaansa
lausuntoon (SiVL 9/2011 vp), jossa todetaan mm., että hallituksen
esittämä määräraha
ja myöntövaltuus ovat ehdottomasti liian vähäisiä.
Tämä vaikeuttaa entisestään
perustamishankkeiden asianmukaista toteuttamista. Sen vuoksi sivistysvaliokunta
esitti valtiovarainvaliokunnalle, että perustamishankkeisiin
otettaisiin ensi vuoden talousarvioon lisäyksenä 10
milj. euroa.
Kulttuurin valtionosuudet.
Museoiden, teattereiden ja orkestereiden yksikköhintoja
ehdotetaan alennettaviksi vuosina 2012—2015 siten, että sekä museoiden
ylläpitäjille että teattereiden ja orkestereiden
ylläpitäjille maksettavaa valtionosuutta vähennetään
vuosittain 5 miljoonalla eurolla vuosina 2012—2015 eli
yhteensä 10 milj. euroa. Yksikköhintojen alentaminen kohdistetaan
tasapuolisesti kaikille ylläpitäjille. Vähennys
on noin 12,3 prosenttia museoiden ja noin 6,3 prosenttia teattereiden
ja orkestereiden vuoden 2012 alentamattomasta valtionosuudesta.
Taide- ja kulttuurilaitokset joutuvat sopeuttamaan toimintaansa
vähenevien valtionosuuksien vuoksi. Koko kehyskautta ajatellen
sivistysvaliokunta katsoo, että taidelaitosten rahoitus
tulee kireässäkin taloustilanteessa pitää riittävänä.
Yksityiskohtaiset perustelut
2. lakiehdotus
49 §.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain muutoksella (926/2010),
joka tuli voimaan 1.1.2011, muutettiin ammatillisten erikoisoppilaitosten
valtionosuusjärjestelmää siten, että valtionosuusrahoituksen
perusteena oleva suorite muutettiin aiemman opetustunnin asemesta opiskelijatyöpäiväksi.
Tässä yhteydessä muutettiin myös
rahoituslain 49 §:n 1 momenttia siten, että siinä todettiin
ammatillisten erikoisoppilaitosten uusi valtionosuuden peruste eli
opiskelijatyöpäivä. Samalla momentista
kuitenkin poistettiin epähuomiossa opetustunti, vaikka
se edelleen säilyi opetustuntikohtaisesti rahoitetun taiteen
perusopetuksen valtionosuuden perusteena opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituslain 20 §:n mukaisesti.
Sivistysvaliokunta ehdottaa tämän teknisluonteisen
virheen korjaamista tässä yhteydessä.