Perustelut
Sivistysvaliokunta ottaa tässä lausunnossa
kantaa eräisiin opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan keskeisiin toimintoihin ja niiden rahoitukseen talousarvioehdotuksessa.
Sivistysvaliokunta pitää talousarvioehdotuksessa
esitettyjä koulutus- ja tiedepoliittisia tavoitteita erittäin perusteltuina
ja tavoittelemisen arvoisina. Heikosta taloustilanteesta johtuvat
valtiontalouden välttämättömät
säästötarpeet heikentävät
kuitenkin ratkaisevasti mahdollisuuksia saavuttaa edellä tarkoitetut
tavoitteet.
Sivistysvaliokunnan lausunnon laatimista on hankaloittanut se,
että merkittävä osa hallinnonalan
toiminnan kehittämiseen liittyvistä keskeisistä hallituksen
esityksistä on edelleen valmistelun alla eikä valiokunnalla
siten ole läheskään riittäviä edellytyksiä oman
hallinnonalan osalta arvioida määrärahojen
tosiasiallista riittävyyttä ja etenkin säästötoimenpiteiden
vaikutuksia tulevaan toimintaan. Arviointia hankaloittavat myös
talousarvioesitykseen liittyvät toisiaan osin kompensoivat
lisäykset ja vähennykset, joiden lopputulos erityisesti
muutosten vaikuttavuuden osalta jää epäselväksi.
Sivistysvaliokunta muistuttaa tässä yhteydessä siitä lausumasta, joka
sisältyi valtioneuvoston selontekoon julkisen talouden
suunnitelmasta vuosille 2015—2018 (VNS 4/2014
vp) vastauksena annettuun eduskunnan kirjelmään
(EK 20/2014 vp). Eduskunta edellytti, että hallitus
arvioi koulutusta koskevien uudistusten vaikutukset etukäteen monipuolisesti
ja huolellisesti ennen hallituksen esitysten antamista tai ennen
muiden päätösten tekoa. Sivistysvaliokunta
pitää tätä lausumaa erittäin
tärkeänä.
Sivistysvaliokunta pitää erityisesti opetuksen ja
koulutuksen saatavuuden, laadun ja vaikuttavuuden kannalta erittäin
huolestuttavana niitä ylisuuria, kumuloituvia kokonaissäästöjä,
joiden kohteeksi opetus ja tutkimus on vuodesta 2012 asti asetettu
ja asetetaan edelleen. Opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalta leikkautuu asiantuntijalausunnon mukaan tällä hallituskaudella
yli 10 prosenttia resursseista. Sivistysvaliokunta korostaa, että opetustoimeen
ja myös tutkimukseen ehdotetut säästöt
kohdistuvat nuorten ikäluokkien tulevan osaamisen perustaan.
Ne eivät millään tavoin edistä tavoitetta tehdä Suomesta
maailman osaavin kansakunta vuonna 2020 vaan päinvastoin
heikentävät sitä osaamispääoman
perustaa eli maailman korkeatasoisinta opetusta jonka varaan toiveet
ja odotukset laajasta osaamispotentiaalista, korkean tason tieteestä ja
kaupallisesti merkittävistä innovaatioista perustuvat.
Sivistysvaliokunta korostaa, että opetustoimen lainsäädäntö sisältää varsin
vähän lakiin perustuvia ja siten kuntia sitovia
normeja, joilla taataan opetuksen taso ja riittävyys. Tämä helpottaa
selvästi suurten säästötoimenpiteiden kohdistamista
opetustoimeen verrattuna esimerkiksi monin verroin säädellympään
sosiaali- ja terveystoimeen. Kunnat järjestävät
lähes kaiken esi- ja perusopetuksen, suurimman osan lukiokoulutuksesta
sekä merkittävän osan ammattikoulutuksesta.
Kuntien peruspalvelujen valtionosuutta ehdotetaan leikattavaksi
siten, että peruspalvelujen valtionosuusprosentti alenee noin
25 prosenttiin. Valtionosuuksien leikkausten vaikutus koulutuspalvelujen
laatuun jää riippumaan yksittäisten kuntien
ratkaisuista ja mahdollisuuksista rahoittaa palveluita aiempaa enemmän
vero- ja maksutuloilla sekä lainoituksella.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuntien peruspalvelujen
valtionosuusleikkaukset vuodesta 2012 lähtien merkitsevät
vuonna 2015 noin 1,4 miljardin euron vähennystä valtionosuuksissa
verrattuna tasoon ennen leikkauksia, ja yhdessä opetus-
ja kulttuuritoimen leikkausten kanssa vähennys nousee jo
yli 1,5 miljardin euron.
Sivistysvaliokunta pitää aivan välttämättömänä,
että jatkossa vielä arvioidaan uudelleen konkreettisten
säästötavoitteiden lisäksi peruspalvelujen
valtionosuusjärjestelmän kokonaisuus opetustoimen
osalta ja opetustoimen sisältöön kohdistuvan
lainsäädännön sitovuus suhteessa
toiminnan rahoitukseen. Valiokunta toteaa, että tiukentuvan
normiohjauksen vaihtoehto on käyttötarkoitukseltaan
sidotun harkinnanvaraisen valtion rahoituksen laajempi käyttö.
Tästä on hyvänä esimerkkinä luokkakoon
pienentämiseen käytetty Perusopetus paremmaksi
-rahoitus.
Talousarvioehdotuksesta
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle esitetään
6,8 miljardin euron määrärahaa vuodelle
2015. Pääluokan määrärahat
nousevat vuoden 2014 määrärahatasoon
verrattuna 186 milj. euroa, mikä johtuu pääosin
siitä, että ammattikorkeakoulujen rahoitus siirtyy
valtion vastuulle.
Pääluokan rahoitukseen on kohdistettu noin 100
milj. euron suuruiset säästöt, jotka
kohdistuvat mm. lukiokoulutukseen, ammatilliseen peruskoulutukseen,
ammatilliseen aikuiskoulutukseen, ammattikorkeakoulujen rahoitukseen,
oppilaitosten perustamiskustannusten valtionosuuteen, vapaan sivistystyön
rahoitukseen sekä kulttuurihallinnon ja -toimen kustannuksiin. Säästötoimenpiteistä
valiokunta
mainitsee erityisesti lukioihin kohdistettavat kehyspäätöksen mukaiset
21,5 miljoonan euron valtionosuussäästöt
ja yleissivistävän koulutuksen valtionavustuksista
vähennettävät noin 59 miljoonaa euroa.
Ammatillisen peruskoulutuksen kehyksien mukaiset valtionosuussäästöt
ovat noin 26 miljoonaa euroa, ja valtionavustuksia ammatilliseen
koulutukseen vähennetään 6 miljoonalla eurolla.
Oppilaitosten perustamiskustannusten valtionavustukset
siirretään kuntien peruspalvelujen valtionosuusmomentille,
ja vuodesta 2015 lähtien valtio ei enää osallistu
uusien kuntien perustamishankkeiden rahoitukseen. Valiokunta korostaa,
että perustamishankerahoituksesta luopuminen voi aiheuttaa
ongelmia erityisesti pienille ja vaikeassa taloudellisessa asemassa oleville
kunnille sekä yksityisille opetuksen järjestäjille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa seurataan valtion erillisen perustamiskustannushankerahoituksen
päättymisen vaikutuksia esimerkiksi homekoulujen
korjaamiseen käytettävään kuntien
rahoituksen riittävyyteen.
Sivistysvaliokunta toteaa, että edellä mainituista
säästöistä huolimatta talousarvioehdotus sisältää joitain
myönteisiä kohtia ja parannuksia vallitsevaan
tilanteeseen. Valiokunta pitää hyvänä perusopetuksen
laadun kehittämiseen (17,3 milj. euroa) suunnattuja varoja
samoin kuin erityisoppilaiden koulunkäyntiedellytysten
parantamiseen (10 milj. euroa), kielikylpyopetuksen laajentamiseen
(3 milj. euroa) ja koulupudokkuuden ehkäisemiseen ja perusopetuksen
kehittämiseen (7,3 milj. euroa) suunnattuja panostuksia.
Nuorisotakuun toteuttamista tuetaan ja panostuksia suunnataan perusasteen
jälkeistä koulutusta vailla olevien aikuisten
koulutukseen sekä ohjaus- ja neuvontapalveluihin (10 milj.
euroa), korkeakoulujen määräaikaiseen
aloituspaikkojen lisäämiseen (18 milj. euroa)
ja korkeakoulujen uusien erikoistumiskoulutusten toteuttamiseen
(4 milj. euroa). Lisäksi on erittäin hyvä,
että lukioiden erityistehtävän rahoitusta
ei puoliteta vuonna 2015.
Valiokunta pitää aivan välttämättömänä,
että vireillä olevien laajojen koulutuspoliittisten
uudistusten valmistelun loppuvaiheessa vielä arvioidaan
uudelleen uudistusten toimeenpanon vaatima rahoitus suhteessa hallituksen
talousarvioesityksessä vuodelle 2015 ehdotettuihin opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalan koulutusmäärärahoihin.
Tarvittaessa tulee rahoitustarvetta tarkastella myös vuoden
2015 mahdollisten lisätalousarvioehdotusten yhteydessä.
Edellä esitetyn perusteella sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta ottaa mietintöönsä lausuman,
jossa se edellyttää, että hallitus selvittää vielä vireillä olevien laajojen
koulutuspoliittisten uudistusten toimeenpanon vaatiman lisärahoituksen ja
että hallitus sisällyttää tarvittavan
lisärahoituksen lisätalousarvioehdotukseen vuodelle
2015.
Sivistysvaliokunta toteaa lisäksi, että lyhytaikaisella
hankerahoituksella voidaan tietyssä määrin
kompensoida säästöjä ja edesauttaa
toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden kehittämistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hankerahoituksena myönnettävällä rahoituksella
ei saavuteta välttämättä kuitenkaan
muutoksia pysyvässä toiminnassa, jolloin hankkeella
tavoiteltu lopullinen toiminnan kehittyminen jää saavuttamatta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hanketyyppisen kehittämisrahoituksen etuja
ja ongelmakohtia arvioidaan sen varmistamiseksi, että hankkeella
saavutettu tulos tai parannus voidaan nykyistä paremmin
saada laajaan hyötykäyttöön.
Lukiokoulutus
Sivistysvaliokunta on erityisen huolissaan lukioiden asemasta
talousarviossa ehdotettujen säästöjen
ja lukioiden toiminnallisen sisällön ja järjestäjäverkon
uudistamisen ristipaineessa.
Valtion vuoden 2015 talousarvioesityksen momentti 29.10.30 (Valtionosuus
ja -avustus yleissivistävään koulutukseen)
pienenee yhteensä vajaat 103 miljoonaa euroa. Lukiokoulutuksen
osalta valtionosuuksiin kohdistuu vähennystä yhteensä 102,8
miljoonaa euroa ja lisäystä 4,7 miljoonaa euroa.
Vähennyksestä 80,8 miljoonaa euroa johtuu kuntien
rahoitusosuuden kasvusta, kun ammattikorkeakoulut siirretään
kokonaan valtion rahoitettavaksi. Ammattikorkeakoulujen rahoitusuudistuksesta
johtuva valtion menojen kasvua vastaava osuus lisää kuntien
lakisääteistä rahoitusosuutta toisen
asteen ja peruspalveluiden rahoituksessa. Kuntien rahoitusosuuden kasvu
muuttaa valtion ja kuntien välistä kustannustenjakoa
siten, että tosiasiallinen valtion rahoitusosuus lukiokoulutuksen
rahoituksesta on jatkossa noin 31 %, kun se vuonna 2014
on noin 42 %.
Hallituksen kehyspäätösten mukaisesti
lukiokoulutuksen rahoitukseen kohdennetaan vuoden 2015 valtion talousarvioesityksessä
22
miljoonan euron suuruinen valtionosuuden leikkaus. Lukiokoulutuksen
yksikköhintaan tehdään myös kustannustason
muutosta vastaava indeksikorotus. Kokonaisuudessaan lukiokoulutuksen
rahoituksen perusteena oleva yksikköhinta pienenee vuodesta
2014 vuoteen 2015 noin 7,73 %. Talousarvioesityksessä on
myös arvioitu valtion toimenpiteiden vaikutuksia kuntien
ja kuntayhtymien talouteen. Arvion mukaan nettovaikutus kuntien
ja kuntayhtymien lukiokoulutuksen osalta on 28 miljoonaa euroa.
Kumuloituvat valtionrahoituksen leikkaukset ovat valiokunnan saaman
asiantuntija-arvion mukaan vuonna 2015 jopa 37 miljoonaa euroa.
Sivistysvaliokunta pitää lukioon suunnattuja leikkauksia
erittäin huolestuttavina. Lukion yksikköhintaa
pienennetään valiokunnan saaman selvityksen mukaan
6 425,98 eurosta 6 004,44 euroon opiskelijaa kohden.
Valiokunta korostaa, että lukio on jo tähänkin
asti ollut halvin ja erittäin tehokas koulutustakuun toteuttaja.
Koulutuksen on keskeyttänyt vain 4 prosenttia aloittaneista,
ja vain 1,5 prosenttia aloittaneista ei suorita mitään
toisen asteen tutkintoa.
Sivistysvaliokunta pitää selvänä,
että lukiokoulutuksen säästöt
vaikuttavat koulutuksen järjestämiseen eri alueilla
sekä toimipisteiden määrään.
Muutokset lukioverkossa vaikuttavat nuorten koulutustakuun toteutumiseen,
sillä lähilukio on ollut monelle nuorelle varteenotettava vaihtoehto
kauempana sijaitsevan toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja
asuntolassa asumisen sijaan. Myös koulumatkatuen kulut
kasvavat. Sivistysvaliokunta pitää edelleen erittäin tärkeänä,
että lukion voi suorittaa pääsääntöisesti
kotoa käsin.
Lukiokoulutusta järjestetään monella
paikkakunnalla perusopetuksen yläkoulun yhteydessä. Tällöin
päätoimisen aineenopettajan opetusvelvollisuus
koostuu sekä lukion että yläkoulun oppitunneista.
Sivistysvaliokunta varoittaa, että lukioverkon muutokset
voivat vaikuttaa kelpoisten aineenopettajien määrään
yläkouluissa ja siten myös yläkoulujen
opetuksen järjestämiseen ja sen laatuun.
Sivistysvaliokunnan arvion mukaan lukiokoulutuksen säästöt
vaikuttavat suoraan opetukseen, sillä lukiokoulutuksen
kulut muodostuvat pääosin henkilöstökuluista.
Ryhmäkoko erityisesti pakollisilla kursseilla kasvaa. Osa
valtakunnallisista syventävistä kursseista toteutetaan pienten
ryhmien sijaan lukioiden välisenä yhteistyönä tai
itsenäisesti suorittaen. B2- ja B3-kielten opetusta voidaan
järjestää monipuolisesti lähiopetuksena
lähinnä suurissa lukioissa. Koulukohtaisia syventäviä tai
soveltavia kursseja tarjotaan opiskelijoille aiempaa vähemmän,
ja kurssin järjestämiseen edellytetty opiskelijamäärä kasvaa.
Sivistysvaliokunta korostaa, että alueelliset erot
lukiokoulutuksen järjestämisessä eivät
saa tulevien uudistusten myötä kasvaa merkittäviksi.
Valiokunta korostaa, että vireillä olevan lukiokoulutuksen
järjestäjäverkon, ml. erikoislukiot,
ja rahoitusjärjestelmän sekä lukion sisällöllisen
uudistamisen valmistelu edellyttää huolellista
harkintaa.
Nuorisotakuu ja koulutustakuu
Nuorisotakuu tuli voimaan 1.1.2013. Sillä varmistetaan,
että nuoret löytävät polun koulutukseen
ja työhön ja pääsevät
siten osalliseksi yhteiskuntaan. Takuulla tarjotaan koulutus-, harjoittelu-,
työpaja-, kuntoutus- tai työpaikka alle 25-vuotiaille
ja alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille kolmen kuukauden kuluessa
työttömyyden alkamisesta. Nuorisotakuuta on toteutettu eri
hallinnonaloilla. Työ- ja elinkeinoministeriön
johdolla opetus- ja kulttuuriministeriö, sosiaali-
ja terveysministeriö, Opetushallitus, Kuntaliitto, Kansaneläkelaitos,
työmarkkinajärjestöt ja Allianssi ovat
muodostaneet yhteistyötä koordinoivan NYT-työryhmän.
Takuun toteuttamiskeinoina ovat olleet koulutustakuun toimet, nuorten
aikuisten osaamisohjelma, nuorten työvoima- ja elinkeinopalvelut
(TE- palvelut), kuntoutuspalvelut mukaan lukien kuntien sosiaali-
ja terveyspalvelut sekä muut nuorten yksilölliset
palvelut, kuten etsivä nuorisotyö ja nuorten työpajatoiminta.
Opetus- ja kulttuuriministeriön vastuulle kuuluvan
koulutustakuun kannalta on valiokunnan arvion mukaan erittäin
kannatettavaa, että yleissivistävään
koulutukseen suunnataan talousarvioehdotuksessa koulupudokkuuden
estoon ja perusopetuksen kehittämiseen lisäystä 7,3
miljoonaa euroa. Lisäys ei sellaisenaan kuitenkaan määrällisesti
voi kompensoida perusopetuksen rahoituksen kokonaistason alenemista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan talousarvioehdotus ei nuorisotakuun
näkökulmasta välttämättä paranna
perusopetuksen päättävien osaamisen tasoa.
Niiden perusopetuksen suorittaneiden määrä,
joilla ei ole perusopetuksen jälkeen riittävää osaamista
ja valmiuksia jatko-opintoihin, voi jopa lisääntyä.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin
hyvänä, että nuorten koulutustakuun toteuttamista
jatketaan varaamalla nuorille riittävä ammatillisen
peruskoulutuksen tarjonta koko maassa. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan koulutuspaikkoja pitäisi olla riittävästi
koulutustakuun kannalta, mutta alueellisia eroja on edelleen. Peruskoulun tai
kymppiluokan vuonna 2014 päättäneistä hakijoista
98,8 % oli elokuun tilaston mukaan saanut opiskelupaikan
joko ammatillisesta koulutuksesta, lukiosta tai valmistavasta koulutuksesta.
Nuorisotakuuta toteutetaan kehittämällä edelleen
opiskelijavalintaprosesseja, ottamalla käyttöön
uusi ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen yhtenäinen
kokonaisuus, kehittämällä perustutkinnon
suorittamisen malleja ja joustavien koulutuspolkujen rakentamista
sekä edelleen laajentamalla ja monipuolistamalla työvaltaisen
opiskelun malleja. Valiokunta pitää näitä kehittämistoimia
erittäin kannatettavina.
Koulutustakuun toteutumisen kannalta ongelmia tuovat suuret
ammatillisen koulutuksen määrärahoihin
kohdistuvat leikkaukset, jotka vaikeuttavat laadukkaan koulutuksen
toteuttamista erityisesti haasteellisten opiskelijoiden osalta.
Pelkkä koulutukseen pääsy ei riitä,
jos koulutuksen aikana ei pystytä tarjoamaan opetusta ja
ohjausta riittävästi tutkinnon suorittamisen tueksi.
Sivistysvaliokunta on huolissaan erityisesti siitä, että lähiopetukseen
ei ole riittäviä voimavaroja. Valiokunta korostaa
myös opiskeluterveydenhuollon riittävien resurssien
merkitystä erityisesti niille nuorille, joille tutkinnon suorittaminen
henkilökohtaisista ongelmista johtuen tuottaa vaikeuksia.
Talousarvioehdotuksessa on aikuiskoulutuksen kohdalle sisällytetty
valtionavustukset nuorten oppisopimuskoulutuksen edistämiseen,
tuettuun oppisopimuskoulutukseen ja muuhun kehittämiseen
enintään 5,8 milj. euroa, valtionavustukset korotettuun
koulutuskorvaukseen enintään 5 milj. euroa, valtionavustus
työpaikkaohjaajien koulutukseen enintään
2,5 milj. euroa ja nuorten aikuisten osaamisohjelmaan 47,5 milj. euroa.
Valiokunta pitää näitä panostuksia
kannatettavina.
Valiokunta korostaa, että oppisopimuskoulutus on tunnetusti
hyvin vaativa koulutusmuoto opiskelijalle. Suurin osa suoraan perusopetuksesta
tulevista tarvitsee oppisopimuskoulutuksessa erittäin vahvaa
tukea ja tiivistä ohjausta, muutoin työpaikoilla
vietetty aika ei edistä oppimista ja nuoret keskeyttävät.
Valiokunta korostaa tuetun oppisopimuksen malleja niille nuorille,
joille oppisopimuskoulutus on haasteellista.
Nuorisotakuuta toteutetaan nuorisotoimialalla ensisijaisesti
nuorten työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön
avustamisen kautta. Tähän on varattu yhteensä 27
miljoonaa euroa, josta 6 miljoonaa euroa veikkausvoittovaroista.
Veikkausvoittovarojen ylimääräisestä tuloutuksesta
kohdentuu nuorten työllistämiseksi 0,75 miljoonaa euroa
nuorisotoimeen. Nuorten työpajatoiminnalla ja etsivällä nuorisotyöllä on
valiokunnan saaman selvityksen mukaan saavutettu hyviä tuloksia
ja pystytty auttamaan omaa uraansa ja elämänpolkuaan
etsiviä nuoria.
Valiokunta korostaa ennaltaehkäisevän nuorisotyön
merkitystä syrjäytymisen ehkäisemisessä ja
nuorisolle suunnattujen kuntoutuspalvelujen tärkeyttä.
Koulutustakuu ei auta niitä nuoria, jotka tarvitsisivat
ensin kuntoutusta, jos sitä ei ole saatavilla. Valiokunta
pitää tärkeänä että jatkossa
mahdollistetaan nykyistä suuremmassa määrin
myös kolmannen sektorin järjestöjen lisääntyvä osallistuminen
nuorisotakuun toteuttamiseen.
Sivistysvaliokunta korostaa, että nuorisotakuun ja
siihen oleellisesti kuuluvan koulutustakuun toteuttamiseen tulee
suhtautua vakavasti ja pitkäjänteisesti. Edellä kuvatut
säästöt muun muassa toisen asteen yleissivistävästä ja
ammatillisesta koulutuksesta uhkaavat koulutustakuun toteutumista
sekä määrällisesti että laadullisesti.
Nuorisotakuu on nähtävä vaalikaudet ylittävänä lupauksena
nuorille sukupolville siitä, että heille on varattu
kullekin oma arvokas paikkansa yhteiskunnassa. Nuorisotakuun toteuttamiseen
tarvittavat panostukset maksavat itsensä monin kerroin
takaisin vähentyvinä pitkäaikaisesta
syrjäytymisestä johtuvina kustannuksina.
Vapaa sivistystyö
Valtio tukee ensi vuoden talousarvioesityksen mukaan vapaan
sivistystyön oppilaitoksia valtionosuuksin ja valtionavustuksin
noin 156 miljoonalla eurolla vuodessa. Tässä on
vähennystä kuluvan vuoden talousarviomäärärahaan
8,5 miljoonaa euroa eli 5,1 prosenttia. Valtioneuvosto on päättänyt
lähes samansuuruisesta leikkauksesta vuodelle 2017. Lisäksi
kunnat ovat vähentämässä tukeaan
kansalaisopistoille ja kesäyliopistoille.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtion tuen leikkaukset
ovat ajaneet ja ajavat monet oppilaitokset suuriin vaikeuksiin.
Jo nyt esimerkiksi kansanopistoissa käydään
yt-neuvotteluja ja mietitään kiinteistöjen
myymistä. Tämä kuvaa konkreettisesti
oppilaitosten taloudellista ahdinkoa. Kaikki oppilaitokset ovat
joutuneet sopeuttamaan toimintaansa supistuvien julkisten tukien
vuoksi, ja sopeuttamistoimet lisääntyvät
tulevina vuosina. Henkilöstöä ei pystytä palkkaamaan
eläköityvien tai muuten työstä pois lähtevien
työntekijöiden tilalle. Valiokunta korostaa, että vapaan
sivistystyön koulutuspalvelujen vähentäminen
ei vastaa kansalaisilta tulevaa koulutuksen kysyntää.
Oppilaitokset rahoittavat merkittävän osan koulutustarjonnasta
kurssimaksuilla. Valtion ja kuntien tuen supistuessa kurssimaksuja
joudutaan nostamaan, kurssitarjontaa supistamaan ja koulutuspaikkoja
vähentämään. Valiokunta pitää tätä kehitystä erittäin
valitettavana, sillä se voi käytännössä johtaa
koulutuksen alueellisen tasa-arvon heikkenemiseen ja heikoimmassa
taloudellisessa asemassa olevien syrjäytymiseen elinikäisen
oppimisen polulta. Vapaan sivistystyön opintojen ulkopuolelle
uhkaavat jäädä ne, jotka kipeimmin tarvitsisivat
lisäkoulutusta. Uudistukset vähentävät
saadun selvityksen mukaan myös vapaan sivistystyön
oppilaitosten tarjoamaa merkittävää maahanmuuttajien
kotoutumis-,
kieli- ja kulttuurikoulutusta.
Asiantuntijalausunnon mukaan vapaan sivistystyön oppilaitoksista
kansanopistot ja kansalaisopistot ovat saaneet nuorisotakuun toteuttamiseen
yhteensä 2 miljoonan euron erillisen määrärahan
vuosittain. Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että myös vapaan sivistystyön oppilaitosten
osaamista ja oppimisympäristöjä hyödynnetään
nykyistä enemmän nuorisotakuukoulutuksen järjestämisessä.
Valiokunta korostaa, että vapaan sivistystyön
arvo ei ole vain opintosuorituksissa vaan laajemmassa sivistystyössä sekä elinikäisen
oppimisen ja aktiivisen ja demokraattisen kansalaisuuden mahdollistamisessa.
Opetushallitus
Useat vireillä olevat koulutuspoliittisesti tärkeät uudistukset
lisäävät valiokunnan saaman selvityksen
mukaan Opetushallituksen työmäärää ja vastuita.
Jo aikaisempien päätösten perusteella Opetushallituksen
toimintamenoihin osoitetuissa määrärahoissa
ja muissa Opetushallituksen käyttöön
osoitetuissa määrärahoissa on viraston nykyiset
ja uudet tehtävät huomioon ottaen ollut merkittävä vaje.
Opetushallituksen on sopeutettava vuonna 2015 menojaan 2,6 milj.
eurolla. Opetushallituksessa on käynnistetty YT-neuvottelut,
joiden lähtöasetelmana oli 60 henkilötyövuoden
vähennys.
Sivistysvaliokunta pitää Opetushallituksen
tilannetta erittäin huolestuttavana erityisesti vallitsevassa
tilanteessa, jossa valmistellaan suuria uudistuksia esimerkiksi
toisen asteen koulutukseen. Opetushallitus vastaa käytännössä suuressa
määrin ohjeistuksellaan sekä ohjaus-
ja koulutustoiminnallaan koulutuspoliittisten uudistusten käytännön
toteutuksesta siten, että ne toteutuvat laadukkaasti ja
tasa-arvoisesti koko maassa. Opetushallituksella on valiokunnan
arvion mukaan ollut merkittävä vaikutus siihen, että koulutuksen
korkeatasoisuus ja tasalaatuisuus on maassamme pystytty säilyttämään
taloudellisesti vaikeinakin aikoina. Sivistysvaliokunta edellyttää,
että Opetushallituksen toimintamäärärahoja
vuoden 2015 talousarviossa korotetaan riittävästi.
Taiteen edistämiskeskus
Taiteen edistämiskeskus on perustettu vuoden 2013 alusta,
ja se jatkaa vuonna 1968 perustetun Taiteen keskustoimikunnan toimintaa.
Sivistysvaliokunta on mietinnössään (SiVM
3/2012 vp) hallituksen esityksestä eduskunnalle
laeiksi Taiteen edistämiskeskuksesta, valtion taiteilija-apurahoista
annetun lain muuttamisesta ja alueiden kehittämisestä annetun
lain muuttamisesta (HE 52/2012 vp) korostanut, että alueellisten taidetoimikuntien
asiantuntemusta pitäisi kyetä hyödyntämään
laajasti alueellisessa kehittämisessä. Tästä syystä myös
aluetoimipisteiden tulisi kyetä riittävästi
avustamaan alueellisia taidetoimikuntia näiden seuratessa
alueen taiteellista toimintaa. Mietinnössään
valiokunta ei pitänyt perusteltuna suunnitelmia vähentää alueellisten toimipisteiden
määrää.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Taiteen edistämiskeskus
on määrärahojen vähyyden vuoksi
käynyt kuluvana vuonna YT-neuvottelut, jotka johtanevat
henkilöstövähennyksiin ja kahden sivutoimipisteen
lakkauttamiseen. Vähennystarpeet johtuvat toisaalta vuodelle
2014 hyväksyttyyn talousarvioon sisältyneestä 410 000
euron säästötavoitteesta toimintamenoihin ja
toisaalta vuoden 2015 talousarvioehdotukseen sisältyvästä 170
000 euron lisäsäästötavoitteesta.
Taiteen edistämiskeskukselle osoitettu toimintamääräraha
on saadun selvityksen mukaan noin 400 000 euroa pienempi kuin ennakkoarvio
vuoden 2014 toteutuvista menoista.
Sivistysvaliokunta uudistaa edellä todetussa mietinnössä esittämänsä kannan
Taiteen edistämiskeskuksen alueellisten toimipisteiden
merkittävyydestä alueellisten taidetoimikuntien työlle
ja taiteen edistämiselle alueellisesti. Sivistysvaliokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että taiteen edistämiskeskuksen toimintamenomäärärahojen
tason riittävyys vielä arvioidaan uudelleen.