Perustelut
EU-ministerivaliokunnan linjaamien painopisteiden mukaan panostaminen
koulutukseen, tutkimukseen ja innovaatioihin (ns. osaamiskolmio)
on keskeistä EU:n kilpailukyvylle. Osaamispotentiaalia
on hyödynnettävä paremmin ja tuottavuutta
on tehostettava. Osaamiskolmioon panostaminen on myös jatkossa
keskeistä tietoon ja osaamiseen perustuvan yhteiskunnan
ja talouden kehittämisessä.
Sivistysvaliokunta korostaa, että osaamiskolmiossa
kaikkien kolmen tekijän tulee olla tasapainossa. Huippututkimuksen
ja innovaatioiden rinnalla tulee perustutkimuksen olla kunnossa
ja koulutuksen tulee olla huippulaatuista. Valiokunta pitää tärkeänä koulutuksen
vahvistamista osaamiskolmiossa. Euroopan unionissa tulee kiinnittää erityistä huomiota
koko koulutusketjun laatuun ja sen kehittämiseen. Korkeakoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen rinnalla tulee jatkossa korostaa yhtälailla
myös varhaiskasvatuksen ja peruskoulutuksen merkitystä.
Valiokunta viittaa innovaatiopoliittisesta selonteosta antamaansa
lausuntoon (SiVL 1/2009 vp — VNS 5/2008
vp), jonka mukaan Suomen koulutusjärjestelmää kehitetään
kokonaisuutena edelleen siten, että se tukee entistä paremmin kansainvälisesti
kilpailukykyisen, laajan ja monialainen osaamisperustan kehittämistä ja
uudistumista sekä innovaatiokapasiteettimme mahdollisimman
laajaa hyödyntämistä. Koulu- ja yliopisto-organisaatioita
tulisi tavoitteellisesti rakentaa innovatiivisiksi yhteisöiksi — innovatiivisuuden
tulisi olla läpäisevä, pedagoginen tavoite.
Koulutuksen tulee kehittää ja mahdollistaa oppilaissa
ja opiskelijoissa oma-aloitteisuutta, uskaltamista, muutoksensietokykyä ja
myös mahdollisuutta epäonnistua sekä kykyä kannustaa
muita ja kykyä ymmärtää kokonaisuuksia.
Suomen etu vaatii syvällistä osaamista. Tämä edellyttää muun
muassa tukea pitkäkestoisille ja globaaleja ilmiöitä tutkiville
tutkimusohjelmille. EU-maiden kesken on sovittu tutkimus- ja kehittämismenojen
vähimmäistavoitteeksi 3 prosenttia bruttokansantuotteesta,
mutta tämän merkitys on ollut toimia lähinnä poliittisena
kannustimena niille jäsenmaille, jotka eivät tätä tasoa ole
saavuttaneet. Suomessa nämä menot ovat noin 3,5
prosenttia. Asiakirjan mukaan tutkimus- ja kehittämistoiminnan
mittaristoa ja seurantaa on uudistettava niin, että ne
kattavat koko innovaatioketjun. Valiokunta viittaa eduskunnan lausumaan
innovaatiopoliittisen selonteon yhteydessä. Sen mukaan
eduskunta edellyttää, että Suomen innovaatiopolitiikan
toteuttamisen edellyttämät voimavarat turvataan
ja tutkimusrahoitus nostetaan kohti 4 %:n bruttokansantuoteosuutta
hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti (TaVM 6/2009 vp — VNS
5/2008 vp).
Valiokunta korostaa tutkimus- ja kehittämisvoimavarojen
kokoamista ja tutkimustoiminnan suuntaamista vaikuttavuudeltaan
merkittäviin hankkeisiin. Tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
tulee vaikuttavuuden lisäämiseksi kehittää erilaisia
rahoitusmalleja, ja muun muassa alue- ja rakennerahastoja voidaan
käyttää innovaatioiden tukeen. Tulosten
tuotteistamisen ja kaupallistamisen helpottamiseksi tulee patenttijärjestelmää kehittää
aidosti
yhtenäiseksi eurooppalaiseksi järjestelmäksi.
On huolehdittava myös siitä, että hankemenettelyjen
joustavuutta lisätään ja vähennetään
hallinnointikustannusten osuutta hankkeiden kokonaiskustannuksista.
Valiokunta yhtyy kestävän kehityksen valtavirtaistamista
koskevassa komission tiedonannossa todettuun siitä, että tutkimus-
ja kehitystyöhön tulee panostaa, sillä uusia
osaamisalueita tarvitaan ilmastonmuutoksen torjunnassa sekä siirryttäessä yhä materiaali-
ja energianiukempiin tuotantorakenteisiin
Tämän lisäksi tulee panostaa sekä EU:n
laajuisesti että Suomessa tutkijoiden kansainvälisen
liikkuvuuden ja tutkijoiden kansainvälistymistä mahdollistavien
tukijärjestelmien kehittämiseen ja kansainvälisen
tutkimusyhteistyön laajentamiseen. Kilpailukyky perustuu
nyt ja tulevaisuudessa yhä enemmän korkeaan osaamiseen
eli inhimilliseen pääomaan. Se edellyttää olosuhteiden
muuttamista houkutteleviksi niin tutkimukselle ja kehitystyölle
kuin innovaatiotoiminnallekin. Myös suvaitsevalla yleisellä ilmapiirillä on
merkittävä osuus kansainvälistymiselle
ja kilpailukyvyn ja luovan ilmaston synnylle.
Hyvinvointipolitiikka tukee kilpailukykyä, koska ilman
hyvinvoivia kansalaisia ja työntekijöitä ei
ole menestyviä yrityksiä. Kansallisen hyvinvointijärjestelmämme
eräs tukipilari on ns. kolmannen sektorin kansalaisjärjestötoiminta. Sen
kautta tarjottavat palvelut muodostavat tärkeän
osan kansalaisille suunnattuja sivistys-, sosiaali- ja terveyspalveluja.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kolmannen sektorin toimintaedellytykset turvataan
myös kilpailua ja kilpailukykyä korostavassa EU:ssa.
Asiakirjan mukaan uusi strategia on erotettava selkeästi
kahteen osaan: yhtäältä EU-tason asioihin,
jotka ovat yhteisön toimivallassa, ja toisaalta niihin
asioihin, joista kansalliset hallitukset päättävät.
Tämä erottelu selkeyttäisi toimivaltajakoa
ja vastuusuhteita. Sivistysvaliokunta korostaa tässäkin
yhteydessä, että maamme koulutuspolitiikan tavoitteena
tulee olla kattava korkeatasoinen koulutus, jonka perustan muodostaa
vahva ja laadukas varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus sisältäen
myös kattavan erityisopetuksen. Se on välttämätön
edellytys hyvälle oppimiselle. Myös ammatillinen
koulutus on keskeinen väline kilpailukykyisen osaamisen tulosten
tuottamisessa. Koulutus on jatkossakin säilytettävä kansallisessa
päätöksenteossa, jotta osaamisen taso
ja siihen perustuva maamme kilpailukyky voi kehittyä vahvasti
omista lähtökohdistamme ja vahvuuksistamme käsin.
EU:n tasolla maamme voi ottaa aktiivisen roolin koulutuksen laadun
ja menestyksen avaintekijöiden kehittämisessä EU:ssa.
Näitä ovat muun muassa opettajankoulutuksen kehittäminen
korkealle tasolle ja peruskoulutuksen oppilaan oppimista tukevien
olosuhteiden edistäminen. Suomessa tulee nähdä myös
mahdollisuudet koulutukseen liittyvän suomalaisen tiedon
ja osaamisen tuotteistamiseen ja kaupallistamiseen.
Hallituksen linjauksissakin nähdään
vaarana syrjäytymisen lisääntyminen erityisesti
taloudellisesti vaikeina aikoina. Sivistysvaliokunta on käsitellyt
tarvittavia kansallisia toimenpiteitä nuorten syrjäytymisen
ehkäisemiseksi muun muassa lausunnossaan opetusministeriölle
ja sosiaali- ja terveysministeriölle (SiVL 10/2008 vp).