Perustelut
Yleistä.
Sivistysvaliokunta on tarkastellut selontekoa oman toimialansa
eli opetusministeriön hallinnonalaan kuuluvien asioiden
osalta. Kotoutuminen liittyy ministeriön toimialalla erityisesti maahanmuuttajien
koulutukseen, mutta myös kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaan.
Kotouttamislain soveltamisalaa ehdotetaan selonteossa muutettavaksi
siten, että se ottaisi huomioon maahanmuutossa tapahtuneet
toimintaympäristön muutokset. Soveltamisalaa laajennettaisiin
koskemaan maahantulon perusteesta riippumatta niitä henkilöitä,
joiden oleskelun Suomessa arvioidaan kestävän
vähintään vuoden. Tämän
edellytyksen täyttyessä esimerkiksi työn
perusteella Suomeen muuttavat henkilöt ja heidän
perheenjäsenensä olisivat oikeutettuja maahan
tullessaan yksilöllisiin kotouttamistoimenpiteisiin.
Sivistysvaliokunta toteaa, että maahanmuuttajalle kielitaito
on kaikkein keskeisin sekä edellytys että mahdollistaja
hyvälle kotoutumiselle. Se on edellytys muun perusopetuksen
ymmärtämiselle ja jatkokoulutuksen onnistumiselle. Työnhaussa
hyvä kielitaito on maahanmuuttajalle merkittävä kilpailuetu,
ja sulautumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan ja omaan lähiyhteisöön kielitaito
on ovien avaaja ja yhteyksien solmija. Valiokunta korostaa kaikille
maahanmuuttajille järjestettävää riittävän
pitkäkestoista ja laadukasta suomen/ruotsin kielen
opetusta, sillä ilman kielitaitoa vaarana on osallisuuden
ja osallistumisen heikkeneminen ja syrjäytyminen yhteiskunnasta,
sen mahdollisuuksista ja palveluista. Syrjäytyminen on
aina sekä henkilökohtaisen tason tragedia että yhteiskunnallinen
tappio. Valiokunta viittaa myös lausuntoonsa (SiVL 10/2008
vp) ministeriön selvityksestä toimenpiteiksi
nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Työnjako ja resurssit
Kotouttamislaki on puitelaki, joka ohjaa kotouttamista ja jossa
määritellään erityisesti alue-
ja paikallisviranomaisten työjakoa kotouttamisessa. Opetusministeriön
mukaan suurimmat haasteet kotoutumisen edistämisessä ovat
liittyneet puutteellisiin voimavaroihin. Onnistunut kotouttaminen
edellyttää tehokasta poikkihallinnollista yhteistyötä ja
työnjaon tarkentumista sekä valtionhallinnossa
että paikallistasolla. Nämä yhteistyötavat
ovat vasta muotoutumassa.
Työ- ja elinkeinoministeriö hallinnoi kotouttamiskoulutukseen
käytettävää määrärahaa.
Kotoutumiskoulutusta on kehitetty viime vuosina erityisesti Opetushallituksen
laatimien opetussuunnitelmasuositusten kautta, mikä on
tuonut yhtenäisyyttä eri puolilla maata eri tahojen
järjestämälle koulutukselle.
Paikallistasolla kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu
maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä,
suunnittelusta ja seurannasta. Kunta huolehtii siitä, että kotoutumissuunnitelmaan
oikeutetun työvoimaan kuulumattoman maahanmuuttajan ja
maahanmuuttajan, jonka työvoimatoimisto ohjaa kunnan toimenpiteiden ja
palvelujen piiriin, kotoutumista edistetään kotouttamislain
7 §:ssä mainituilla toimenpiteillä ja
palveluilla.
Työnjakoa eri viranomaisten kesken on osin pidetty
hyvänä, mutta työvoimahallinnon hankkiman
kotoutumiskoulutuksen määrän vähennyttyä aiempiin
vuosiin verrattuna ns. rinnasteisen koulutuksen määrä on
kasvanut huomattavasti. Koulutuksen lisääntynyt
kysyntä on siirtänyt kustannuksia valtionosuusjärjestelmän
kautta kuntien rahoitettavaksi. Pakolaisten kotouttavaan toimintaan
tarkoitettu laskennallinen korvaus ei ole muuttunut 1990-luvun alun
jälkeen. Samaan aikaan mm. kotouttamislaki on tuonut uusia
velvoitteita kuntien hoidettavaksi.
Eräissä lausunnoissa on työnjakoon
ja resurssiongelmiin suhtauduttu huomattavasti kriittisemmin. Vastuuta
esim. kielikoulutuksen järjestämisestä on
pidetty sekavana. Kustannukset puolestaan kasautuvat helposti kunnille,
joissa on paljon suomen tai ruotsin kielen opetuksen tarpeessa olevia
vieraskielisiä asukkaita. Lisäksi samoja alkeis-
ja jatkokursseja järjestävät päällekkäin
useat tahot ja niiden sisältöjen vertailtavuus
on heikko. Maahanmuuttaja saattaa käydä samat
kurssit läpi useaan kertaan. Kotouttamiskoulutus on lähtenyt
valitettavan usein organisaatioiden, oppilaitosten ja opettajien
tarpeista. Maahanmuuttajien näkökulma on usein sivuutettu.
Tiettyjen erityisryhmien kohdalla olisikin eräiden
asiantuntijoiden mukaan harkittava kuntien kotouttamisvastuun kasvattamista
(luku- ja kirjoitustaidottomat, työvoiman ulkopuolella olevat).
Erityisesti ikääntyneillä maahanmuuttajilla
polku työmarkkinoille on realistisesti tarkasteltuna usein
huomattavan vaikea. Ulkomaalaisten opiskelijoiden kielikoulutuksen
järjestämisessä päävastuun
tulisi olla oppilaitoksilla.
Lainsäädäntö antaa eräiden
lausunnonantajien mukaan paljon mahdollisuuksia, mutta
opetustoimessa ja varhaiskasvatuksessa se perustuu kuntien ja muiden
koulutuksenjärjestäjien vapaaehtoisuuteen, mikä asettaa
maahanmuuttajat erilaiseen asemaan eri paikkakunnilla. Vaikka kotouttaminen
toimintana on lakisääteistä pysyvää toimintaa,
on sen rahoitusta leimannut tukeutuminen erilaisiin projektirahoituksiin.
Sivistysvaliokunnan mielestä selonteon kehittämisehdotus
kotouttamislain soveltamisalan laajennuksesta koskemaan kaikkia
muuttajia tuloperusteista riippumatta on oikea. Hallituksen maahanmuuttopoliittisena
tavoitteena on hallitusohjelman mukaan kehittää aktiivista,
kokonaisvaltaista ja johdonmukaista politiikkaa, joka ottaa täysipainoisesti
huomioon niin työvoiman tarpeen, maahanmuuttajien moninaiset
lähtökohdat kuin kansainväliset velvoitteet.
Kotouttamislaki on tehty pitkälti pakolaistaustaisten ja/tai
turvapaikan haun kautta maahan tulleiden humanitäärisiä tarpeita
silmällä pitäen. Valtaosa Suomeen muuttajista
on kuitenkin ollut ja on jatkossakin henkilöitä,
jotka tulevat tänne joko avioliiton kautta tai työperusteisesti.
Sivistysvaliokunta korostaa, että kotouttamisen resurssitarpeeseen
on löydettävä kestävä ja pitkäaikainen,
valtiota, kuntia, työnantajia, koulutuksen järjestäjiä ja
muita intressitahoja tyydyttävä ratkaisu, joka
yksinkertaistaa nykyisiä käytäntöjä ja
ennen kaikkea varmistaa maahanmuuttajille tarjottavan koulutuksen
laadun. Mikäli työperäinen muutto kasvaa
toivotusti, merkitsee se edelleen kotouttamistoimien tarpeen monimuotoistumista
ja resurssitarpeiden kasvua. Järjestämisvastuu
ja päätösvalta kotouttamistoimenpiteistä tulee
viedä mahdollisimman lähelle kotoutujaa.
Kotouttamiskoulutus ja rinnasteinen koulutus
Työvoimapoliittisena koulutuksena järjestetään aikuisten
maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusta, luku- ja kirjoitustaidon
opetusta sekä esim. yleiseen kielitutkintoon valmistavaa
kielikoulutusta. Aikaisempaa vahvemmin on painotettu opintojen henkilökohtaistamista
ja kielitaidon sekä ammatillisen osaamisen kartoittamisen perusteella
laadittavaa henkilökohtaista opiskeluohjelmaa.
Rinnasteisen koulutuksen suosio on lisääntynyt
vuosi vuodelta. Erityisen voimakkaasti rinnasteisen koulutuksen
tarjonta on kasvanut pääkaupunkiseudulla. Myös
paikkakunnilla, joilla maahanmuuttajien pienestä määrästä johtuen
on ollut vaikeuksia hankkia kotoutumiskoulutusta työvoimapoliittisena
koulutuksena, on kotoutujia voitu ohjata muutoin alueella toteutettaviin heille
soveltuviin koulutuksiin.
Saadun selvityksen mukaan maahanmuuttajaväestön
tausta on yhä heterogeenisempi, mistä johtuen
tarve monipuolisen ja maahanmuuttajien erilaisen taustan
ja elämäntilanteen huomioivan suomen
kielen opetuksen lisäämiseen korostuu. Nykyinen
työhallinnon kotoutumiskoulutusjärjestelmä ei
kykene tarjoamaan näin laajalle kohderyhmälle
riittävästi kielikoulutusta.
Kotoutumiskoulutukseen ohjautuu vuosittain paljon sellaisia
henkilöitä, jotka ovat saattaneet kerran tai useamminkin
käydä saman kurssin, mutta joille ei ole tarjota
muutakaan toimenpidettä. Työvoimapoliittiseen
koulutukseen rinnastettavaa koulutusta on käytetty paikkaamaan kotoutumiskoulutuksen
aukkoja. Omaehtoisen rinnasteisen koulutuksen ongelmat liittyvät
sen hajanaisuuteen; opetukselle ei ole selkeitä tavoitteita
ja oppimistulosten seuranta on heikkoa.Työvoimatoimistoissa
on lausuntojen mukaan valtakunnallisesti myös eroa siinä,
mitä opintoja maahanmuuttajille rinnastetaan.
Lausunnoissa esitetyn kritiikin mukaan nykyinen työvoimapoliittinen
koulutuskäytäntö ja kilpailuttaminen
hidastavat koulutukseen pääsyä ja vievät
maahanmuuttajilta opiskeluenergiaa. Kielikoulutuksista
pitäisi päinvastoin voida tehdä osaavan
kouluttajan kanssa pitkiä sopimuksia, jotta koulutukset
voisivat olla käynnissä non stop -periaatteella.
Eräänä käytännön
kehittämisehdotuksena on esitetty rahoituksen ja koulutusmahdollisuuksien
täydellistä uudistamista koulutustilimallin mukaisesti,
joka olisi jatkoa jo kokeillulle opintosetelikonseptille.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä selonteossa esitettyä tavoitetta,
että kaikille kieli- ja perehdyttävän
koulutuksen tarpeessa oleville Suomessa asuville maahanmuuttajille,
jotka täyttävät selonteossa mainitun
Suomessa asumisajan vaatimuksen, voidaan oleskeluluvan perusteesta
riippumatta tarjota koulutusta. Tämä merkitsee maahanmuuton
ja kotouttamiskoulutuksen tarpeiden moninaistuessa, että pääpaino
on asetettava koulutettavan omien tarpeiden arviointiin ja mahdollisimman
oikeanlaisen koulutuksen järjestämiseen.
Sivistysvaliokunta korostaa perheen merkitystä kotouttamisen
onnistumisessa. Kotouttamissuunnitelmaa tehtäessä tulisi
ottaa huomioon koko perheen tilanne. Esimerkiksi perheenäitien
asema lastensa kielenopiskelun tukena on hyvin tärkeä.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella niillä lapsilla
ja nuorilla, joilla on kaikkein vähiten tukea kielen opiskelulle kotona,
oppimistulokset ovat heikot. Perheenäitien mahdollisuudet
kielen opiskeluun ovat kuitenkin usein monilapsisissa perheissä hyvin
hankalat. Äidin opiskelun tukeminen, esim. järjestämällä päivähoito
alle kouluikäisille, mahdollistaisi äidille kielen
opiskelun, parantaisi hänen omaa kotoutumistaan ja vaikuttaisi
positiivisesti koko perheen tilanteeseen. Ei ole myöskään syytä unohtaa
maahanmuuttajamiehiä. Heidän elämänsä on
muuttunut voimakkaasti, ja vahvan kulttuurisidonnaisuuden takia
muutos saattaa olla hyvin vaikea.
Sivistysvaliokunta painottaa erityisesti järjestelmän
kokonaistoimivuutta maahanmuuttajan kannalta. Järjestelmää tulee
kehittää yhden luukun periaatteella siten, että asuinkunnasta
riippumatta maahanmuuttaja saa oman henkilökohtaisen tarpeensa
ja kotouttamissuunnitelmansa mukaisen avun ja opetuksen. Järjestelmän
tulee voida joustaa tilanteissa, joissa kotoutuminen ei etenekään
tehtyjen suunnitelmien mukaisesti. Juuri ongelmatilanteissa käy
ilmi järjestelmän todellinen toimivuus ja palvelujen
riittävyys maahanmuuttajan kannalta.
Perusopetus ja toisen asteen koulutus
Oppivelvollisuus- ja esiopetusikäisille maahanmuuttajalapsille
voidaan antaa perusopetukseen valmistavaa opetusta. Perusopetukseen
valmistava opetus on tarkoitettu jokaiselle maahanmuuttajataustaiselle
oppilaalle, jonka suomen tai ruotsin kielen taito ei vielä ole
riittävän hyvä perusopetuksen ryhmässä opiskelemiseen.
Perusopetuksessa olevien vieraskielisten määrä on
lisääntynyt 41 % vuodesta 2000
vuoteen 2007. Nuorisoikäluokkaan kuuluvien vieraskielisten
määrä on lisääntynyt
56 % vuodesta 2000 vuoteen 2007. Koulutuksen
määrälliset tarpeet vaihtelevat huomattavasti
paikallisesti, ja koulutustarpeet keskittyvät erityisesti
suurimpiin kaupunkeihin ja niiden ympäristöön.
Maahanmuuttajien on mahdollista saada suomen/ruotsin
opetusta erityisen maahanmuuttajille tarkoitetun suomi/ruotsi
toisena kielenä -oppimäärän
mukaan. Saadun selvityksen mukaan koko maassa arviolta neljäsosa
(25 %) kaikista maahanmuuttajaoppilaista ei kuitenkaan
saa erillistä suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetusta.
Maahanmuuttajilla on mahdollisuus hakeutua ammatilliseen peruskoulutukseen
ja maahanmuuttajille tarkoitettuun ammatilliseen peruskoulutukseen
valmistavaan koulutukseen. Oppisopimuskoulutuksen suosio on kasvanut
maahanmuuttajien keskuudessa. Molempiin koulutuksiin pääsyn
edellytyksenä ovat riittävä opetuskielen
taito ja muut tarvittavat opiskeluvalmiudet. Koulutukseen pääsyn
ja opinnoissa menestymisen kannalta ammatillista koulutusta edeltävillä joko
suomen tai ruotsin kielen opinnoilla on keskeinen merkitys. Asiantuntijalausunnoissa
on esitetty, että syrjäytymisen ehkäisemiseksi
toisen asteen oppilaitosten järjestämä suomen kielen
koe ei saisi olla karsiva vaan diagnostinen siten, että se
ohjaisi suuntaamaan opiskelijoille tarvittavan suomen kielen tuen
ammattiopintojen ohella.
Lukioissa opiskeli vuonna 2006 noin 1 900 maahanmuuttajaopiskelijaa.
Lukiokoulutukseen osallistuvien maahanmuuttajien määrä ei
ole merkittävästi kasvanut maahanmuuttajien määrän
kasvaessa. Sen sijaan on nähtävissä,
että lukiokoulutukseen osallistuvien maahanmuuttajien
osuus lukioikäisten maahanmuuttajien määrästä on
viime vuosina pienentynyt.
Asiantuntijoiden mukaan maahanmuuttajaoppilaiden kielitaidon
vahvistamiseen tarvitaan ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen sekä myös
muun koulutuksen rinnalle lisäksi kielikoulutusta. Nykyisiin
opetussuunnitelmiin lisäys ei kuitenkaan mahdu, ja pelkkä valmistavan
koulutuksen lisääminen ei sellaisenaan ole ratkaisu.
Eräs ratkaisu voisi olla pidennetty perustutkinto-opiskelu,
jossa kielen opetus on vahvasti mukana, samoin kuin työpaikoilla
tapahtuva oppiminen. Lausunnoissa on myös kiinnitetty huomiota
vaikeuteen saada päteviä opettajia ja opettajien
täydennyskoulutustarpeeseen.
Erityisenä ongelmana on tuotu esille se osa aikuisista
maahanmuuttajista, jotka ovat hakeneet kielikursseille, mutta eivät
ole mahtuneet tai he eivät lastenhoidollisista syistä johtuen
ole voineet osallistua suomi toisena kielenä -opetukseen.
Näiden aikuisten osalta koko koulupolku puuttuu. Heille
tulisi voida tarjota luku- ja kirjoitustaidon alkeisopetusta, peruskoulun
vuosiluokkien 1—6 opetusta ja muuta erityistä oppimisen
tukea, johtuen esimerkiksi pakolaisleiri- tai kidutuskokemuksista.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä selonteon kehittämisehdotuksissa
(ehdotus 5) todettua, että tavoitteena on kaikkien maahanmuuttajanuorien
kohdalla suoritettu peruskoulun oppimäärä ja
että peruskoulun jälkeisissä opinnoissa
pyritään maahanmuuttajanuorten osuutta lisäämään
siten, että se vastaisi koko väestön
vastaavaa osuutta. Nuorten syrjäytymiskehitys pyritään
tunnistamaan ja katkaisemaan yhteistyössä koulun,
sosiaali-, nuorisoviranomaisten, poliisin, järjestöjen
sekä nuoren ja hänen vanhempiensa kanssa. Valiokunnan
mielestä nämä tavoitteet ovat aivan keskeisiä maahanmuuttajanuorten
syrjäytymisen ehkäisemisessä. Sen takia
on myös tärkeää ymmärtää ja
hyväksyä, että tavoitteen saavuttaminen
tulee vaatimaan peruskoulusta lukioon ja ammatillisiin oppilaitoksiin
asti mm. koulutuksellisia ja oppilashuollollisia erityispalveluita,
jotka väistämättä aiheuttavat
lisäkustannuksia. Valiokunta korostaa myös varhaiskasvatuksen
merkitystä kielen oppimisessa. Tämä näkökulma
puuttuu melkein kokonaan selonteon ehdotuksista. On tärkeää, että viimeistään
3—4-vuotiaina maahanmuuttajaperheiden lapsilla on mahdollisuus
osallistua julkiseen varhaiskasvatukseen jossakin muodossa, joko
päivähoidossa tai avoimessa päiväkotitoiminnassa.
Myös maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielen
säilyttämistä ja kehittämistä on
tarpeen tukea, jotta saavutettaisiin toiminnallinen kaksikielisyys.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kotoutumiseen vaikuttaa ratkaisevasti
se, onko maahanmuuttaja saanut opetusta omassa äidinkielessään.
Oman äidinkielen opetuksen on todettu vahvistavan maahanmuuttajalasten
identiteettiä, parantavan oppimistuloksia sekä vähentävän
maahanmuuttajien häiriökäyttäytymistä.
Sivistysvaliokunta korostaa elävän ja toimivan
kaksi- ja monikielisyyden merkitystä sekä maahanmuuttajan
että yhä kansainvälistyvämmän
yhteiskuntamme kannalta. Elävä monikielisyys on
rikkaus, jota yhteiskunnan kannattaa vaalia ja kehittää.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että suurimmassa syrjäytymisvaarassa olevat teini-ikäiset
maahanmuuttajat, joilla opintie kielivaikeuksien takia
ei luonnistu, saadaan sitoutettua työn tai opiskelun kautta
yhteiskuntaan. Oppisopimuskoulutus on varteenotettava vaihtoehto,
kun siihen yhdistetään työhön
integroitu riittävän pitkäkestoinen kielikoulutus.
Sivistysvaliokunta pitää erittäin hyvänä mallia,
jossa kielen koulutus integroidaan siihen työhön
tai opiskeluun, johon maahanmuuttaja osallistuu. Valiokunta viittaa
mietintöönsä SiVM 17/2008
vp ja pitää välttämättömänä,
että oppisopimuskoulutukseen osoitetaan tarvetta vastaavat
resurssit. Valiokunta kiinnittää myös
huomiota eri kansalaisjärjestöjen ja yleensä kolmannen
sektorin toimijoiden mahdollisuuksiin joustavasti auttaa syrjäytymisvaarassa
olevia nuoria.
Sivistysvaliokunta painottaa opettajien sekä oppilashuollon
ja muun henkilökunnan monipuolisen täydennyskoulutuksen
merkitystä niille, jotka työskentelevät
maahanmuuttajien kanssa. Onnistuakseen työssä opettajan
on tunnettava oppilaansa tausta ja tiedostettava hänen
osaamispohjansa, erityiset oppimistarpeensa ja hänen perhe-
ja kulttuuritaustansa asettamat erinäiset vaatimukset opetustyölle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että opetustyöhön ja koulujen oppilashuoltoon
saadaan mukaan myös maahanmuuttajataustaisia opettajia
ja muuta henkilökuntaa, joilla on taustastaan johtuen
oman kulttuurinsa ja kielensä tuntemus sekä ymmärrys
maahanmuuttajan asemaan liittyvistä ongelmista ja niiden
ratkaisumahdollisuuksista. Opettajien ja muun henkilökunnan kelpoisuusehtoihin
ja pätevöitymiseen Suomessa on löydettävä joustavat
ja tapauskohtaiset ratkaisumallit. Tämä ongelma
on tietysti laajempikin koskettaen kaikkia koulutettuja maahanmuuttajia.
Valiokunnan saaman käsityksen mukaan suuri määrä hyvin
koulutettuja ja osaavia maahanmuuttajia toimii ammattiaan ja osaamistaan
vastaamattomissa tehtävissä tutkintojen todentamiseen
ja pätevöitymiseen Suomessa liittyvien ongelmien
takia. Tilanne on sekä maahanmuuttajan että yhteiskunnan
kannalta kestämätön, kun toisaalta halutaan
edistää koulutetun ulkomaisen työvoiman
maahanmuuttoa Suomeen. Valiokunta korostaa, että tutkintojen
vastaavuuden ja osaamisen tunnistaminen ei yksinomaan riitä,
vaan tarvitaan lisäksi järjestelmällinen
tapa ohjata ja päästä jatkokoulutukseen
tai työhön, jotta suomalaiset kelpoisuusvaatimukset
saavutetaan.
Aikuiskoulutus
Sisäasiainministeriö on yhdessä opetusministeriön
kanssa asettanut valmisteluryhmän, jonka tehtävänä on
valmistella 31.12.2008 mennessä konkreettiset suunnitelmat
ja ehdotukset aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen valmistelun kannalta
keskeisistä työperusteista maahanmuuttoa, maahanmuuttajien
työllistymistä sekä koulutukseen sijoittumista
edistävistä kiireellisimmistä toimenpiteistä.
Opetusministeriö on 1.2.2008 asettanut valmisteluryhmän,
jonka tehtävänä on laatia ehdotus vapaan
sivistystyön kehittämisohjelmaksi vuosille 2008—2012.
Valmisteluryhmä on jättänyt väliraporttinsa
6.10.2008. Maahanmuuttajien koulutustarpeisiin vastaaminen
on vahvasti esillä raportissa. Väliraportissa
todetaan, että maahanmuuttajakoulutuksen ja työvoimapoliittisen
koulutuksen eräiden tehtävien hoitaminen soveltuisi
hyvin kansanopistoille ja edellytykset tähän laajentamiseen
on tarpeen selvittää osana vapaan sivistystyön
kehittämisohjelmaa. Raportissa ehdotetaan erityisen maahanmuuttajien koulutusta
ja osallistumista koskevan vapaan sivistystyön toimenpideohjelman
laatimista osana vapaan sivistystyön kehittämisohjelmaa.
Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että aikuikoulutuksen kokonaisuudistuksen yhteydessä arvioidaan
myös uudistuksen vaikutukset maahanmuutajille suunnattavaan
koulutukseen. Aikuiskoulutusta järjestävillä tahoilla
on maantieteellisesti kattava verkosto, ja ne pystyvät
siten järjestämään koulutusta
myös pienemmillä paikkakunnilla asuville maahanmuuttajille.
Aikuiskoulutuksen resurssitarpeissa on otettava huomioon maahanmuuton
arvioitu kasvu ja sen merkitys koulutustarpeen kasvamiselle.
Kotoutuminen ja kansalaistoiminta
Kansalaistoiminnan merkitys kotoutumisen edistäjänä on
opetusministeriön arvion mukaan kasvussa. Opetusministeriöllä on
käytettävissään määrärahoja
kulttuurivähemmistöjen, kuten maahanmuuttajien
oman kulttuurin ja kielen edistämiseen. Kotouttamista edistävän
kansalaistoiminnan tukemista on kuitenkin vaikeuttanut se, että valtionhallinnossa
ei ole keskitettyä määrärahaa,
joka olisi nimenomaisesti osoitettu kotoutumista edistävän
kansalaistoiminnan tukemiseen.
Opetusministeriö on osaltaan tukenut kansalaisjärjestöjen
kotoutumista edistäviä toimenpiteitä osana
kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa. Nuorisopolitiikan alueella
tukea on lisätty osana hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan
kehittämisohjelman toimeenpanoa.
Asiantuntijakuulemisessa on painotettu mm, urheilun merkitystä suvaitsevaisuustyössä.
Esim.
urheilun keskusjärjestön SLU:n kautta kanavoitu
tuki on käynnistänyt uutta liikuntatoimintaa
sellaisissa maahanmuutajataustaisissa yhdistyksissä, jotka
eivät aiemmin ole olleet aktiivisia liikunnan alueella.
Painopistealueina ovat viime vuosina olleet maahanmuuttajanaiset,
-tytöt ja -perheet. Ohjaamalla tukea ruohonjuuritason toimintaan
on suhteellisen pienin panostuksin voitu lisätä suvaitsevaisuutta
osallistujien kesken ja edistää maahanmuuttajien
integraatiota niin järjestävään
yhteisöön kuin yhteiskuntaankin.
Selonteon eräänä puutteena on lausunnoissa nähty
taiteen sivuuttaminen ihmisen hyvinvointiin, identiteetin vahvistumiseen
ja asenteisiin ratkaisevasti vaikuttavana tekijänä samoin
kuin kanta- ja uussuomalaisen väestön yhteistoiminnan
puutteellinen painottaminen. Eräänä esimerkkinä toimivasta
maahanmuuttajiin suunnatusta toiminnasta on mainittu monikulttuurinen taidetyöpajatoiminta.
Nuorisotyön osalta lausunnoissa on korostettu kielikoulutuksen
lisäksi maahanmuuttajanuorille annettavia muita valmiuksia
toimia suomalaisessa yhteiskunnassa sekä tietoa omista
oikeuksista ja velvollisuuksista. Erityisesti on tuotu esiin yhdenvertaisuussuunnitelmien
merkitys rasismin vastaiselle työlle kunnissa, maahanmuuttajataustaisten
koulukuraattoreiden palkkaaminen kouluihin, tukiopetuksen mahdollisuuksien
turvaaminen sekä yhteistyö maahanmuuttaja- ja
muiden järjestöjen kanssa. Lisäksi on
moitittu syrjintää ja rasismia kokeneille henkilöille
suunnattujen tukimuotojen puuttumista selonteosta.
Valiokunnan saaman käsityksen mukaan kuntien toiminta
maahanmuuttajien kotouttamisessa ja kouluttamisessa on hyvin vaihtelevaa
ja riippuvaista kunnan koosta, resursseista ja maahanmuuttajien
määrästä. Valitettavasti suurin ongelma
resurssipulan lisäksi on maahanmuuttajakielteisten asenteiden
yleisyys. Niissä kunnissa, joissa maahanmuuttajia on suuri
määrä, kunnissa on järjestetty
maahanmuuttajille erityispalveluja ja on panostettu myös
maahanmuuttajien integroitumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan.
Hyvä esimerkki tästä on Tampereen kaupungin
maahanmuuttajaneuvosto. Samanlaisia esimerkkejä löytyy
toki muistakin kunnista. Valiokunnan mielestä yhdenvertaisuussuunnitelmien
tekeminen on yksi keino tuoda kunnissa selkeästi esille
maahanmuuttajien ja myös muiden erityisryhmien palvelutarpeet.
Valiokunta korostaa kulttuurin ja urheilun merkitystä maahanmuuttajien
kotouttamisessa suomalaiseen yhteiskuntaan. Asiantuntijakuulemisen
perusteella voidaan esim. tukemalla maahanmuuttajien urheilutoimintaa
ruohonjuuritasolla lisätä suvaitsevaisuutta ja
maahanmuuttajien kontakteja valtaväestöön,
ehkäistä syrjäytymistä ja jopa
osoittaa tai löytää uusia työpaikkoja
maahanmuuttajille. Tarvittavat panostukset ovat saavutettavissa
oleviin hyötyihin nähden hyvin pienet. Valiokunta
esittää liikuntasetelijärjestelmän
käyttöönottoa maahanmuuttajien liikuntaharrastusten
edistämiseksi.
Valiokunta painottaa myös taiteen ja kulttuurin merkitystä maahanmuuttajille.
Oman kulttuuritaustan esiintuominen ja tutustuminen suomalaiseen
kulttuuriin luovat pohjan yhteiskunnan erilaisuuksien ymmärtämiselle
ja suvaitsevaisuuden lisääntymiselle. Kulttuurijärjestöjen työ maahanmuuttajien
parissa on arvokasta ja myös yhteiskunnan tuen arvoista.
Kulttuurisetelijärjestelmä voisi omalta osaltaan
parantaa maahanmuuttajien mahdollisuuksia oman kulttuuritaustansa
vahvistamiseen ja samalla suomalaisen kulttuurin ymmärtämiseen.
Valiokunta korostaa lopuksi nuorisotyön merkitystä maahanmuuttajanuorten
aseman edistämisessä ja suoranaisen syrjäytymisen
estämisessä. Edellä mainitut asiantuntijoiden
esittämät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja,
ja nuorisotyötä tekevät järjestöt
on kytkettävä nykyistä paremmin mukaan
maahanmuuttajien kotouttamiseen.