Perustelut
Euroopassa on perinteisesti katsottu, että perustutkimus
kuuluu kansalliseen toimivaltaan ja että EU:n pitäisi
tutkimuspoliittisten tavoitteidensa mukaisesti rajoittaa toimensa
soveltavan tutkimuksen ja teknologian kehittämisen tukemiseen.
Pääosin Euroopan perustutkimusta toteutetaankin
ja rahoitetaankin kansallisesti. Korkeatasoinen tieteellinen tutkimus
sinänsä edellyttää tiiviitä kansainvälisiä yhteyksiä.
Yhteistyötä tehdään ensisijaisesti
tutkijoiden välisin suorin yhteyksin ja verkostoina. Eurooppaan
ei ole kuitenkaan perustettu kaikki perustutkimuksen alat kattavaa
rahoitusorganisaatiota, joka tukisi vapaata tieteellistä tutkimusta.
Lissabonin huippukokouksessa päätettiin eurooppalaisen
tutkimusalueen perustamisesta. Päätös
liittyi asetettuun tavoitteeseen saavuttaa vuoteen 2010 mennessä maailman
kilpailukykyisimmän ja dynaamisimman talouden asema. Tavoitteessa
yhdistyvät kestävä kasvu, parantunut
työllisyys ja lujempi sosiaalinen koheesio. Arviot asetettujen
tavoitteiden toteutumisesta tiede-, teknologia- ja innovaatiopolitiikan alueella ovat,
että tavoitteista on pikemminkin etäännytty
kuin niitä saavutettu. Sen vuoksi toimenpiteet eurooppalaisen
tutkimusalueen konkretisoimiseksi ja yhteisön toiminnan
laajentamiseksi perustutkimuksen alueella ovat tärkeitä.
Komission tiedonannon mukainen linjaus edesauttaa Lissabonin
strategian ja Barcelonan huippukokouksen tavoitteiden toteutumista.
Sen vuoksi on tärkeää tukea perustutkimusta
laajasti siten, että se koskee myös humanistista
ja yhteiskuntatieteellistä tutkimusta, ja lisätä voimavaroja
unionin tasolla. Suomella on tässä mahdollisuus
edelleen profiloitua tiedepolitiikan eturivin maana.
Valiokunta kannattaa perustutkimukselle osoitettavan yhteisötason
tuen vahvistamista tavoitteena saada aikaan eri tieteenaloilla maailmanluokan
huippututkimusta. Kilpailukyvyn parantamisella kyetään
torjumaan esimerkiksi uhkaa tutkimuksen henkisten ja taloudellisten
voimavarojen siirtymisestä Yhdysvaltoihin. Valiokunnan
mielestä panostus perustutkimukseen on yksi keino vahvistaa
kilpailukykyä erityisesti pitkällä aikavälillä.
Valiokunta kuitenkin painottaa sitä, että lisättäessä unionin
perustutkimusrahoitusta ja otettaessa käyttöön
uusia mekanismeja tulee niiden olla sellaisia, että jäsenmaissa
ja koko unionin alueella nämä toimet synnyttävät
todellista lisäarvoa.
Valiokunta korostaa sitä, että uuden järjestelmän
avulla ei pidä paikata kansallisen rahoituksen puutteita.
Unionin rahoituksen tulee kannustaa eurooppalaisia tutkijoita verkottumaan.
Tärkeää on kohdistaa tuki erityisesti
sellaisille hankkeille, jotka ovat liian suuria tai riskialttiita yhden
maan rahoitettaviksi.
Tiedonannossa ei oteta kantaa uuden tukimuodon toimeenpanon
hallinnolliseen järjestämiseen. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että toiminnan järjestäminen
on oleellisesti sidoksissa seitsemänteen puiteohjelmaan,
jonka suuntaviivoista komissio tulee antamaan tiedonannon. Puiteohjelmaan
on odotettavissa isoja muutoksia monella alueella. Rahoituskehyksiä koskevassa
tiedonannossaan komissio on ennakoinut puiteohjelman radikaalia
uudistamista ja volyymin kasvattamista. Koska kaikki nämä kysymykset
ovat vielä auki, valiokunta pitää ennenaikaisena
ottaa täsmällistä kantaa hallinnolliseen
järjestelyyn. Valiokunta pitää tärkeänä,
että perustutkimukselle osoitettavan yhteisötason tuen
hallinnollista järjestämistä koskevat
eri vaihtoehdot selvitetään jatkovalmisteluissa.
Valiokunta toteaa, että yksittäisten rahoituspäätösten
tulee perustua puhtaasti tieteellisiin kriteereihin. Valiokunta
kuitenkin korostaa, että rahoituksen suuntaamista — esimerkiksi
painopistealueet — koskevan päätöksenteon
tulee pohjautua poliittiseen harkintaan unionissa eli poliittisella
päätöksenteolla tulee voida suunnata
rahoitusta unionin näkökulmasta tarpeellisille sektoreille.
Valiokunta ottaa asiaan yksityiskohtaisemmin kantaa myöhemmin,
kun komissio antaa uuden tiedonannon.