Perustelut
Komission tiedonanto antaa hyvän pohjan keskustelulle
siitä, miten Eurooppaa tulevaisuudessä pitää rakentaa.
Eurooppa tarvitsee kunnianhimoisia ja realistisia tavoitteita,
joihin pyrkimällä nousemme talouskriisistä ja
vastaamme väestön ikääntymisen
ja elinkeinorakenteiden muutoksen vaatimuksiin. Myös energia-,
ilmasto- ja ympäristökysymykset muuttavat elinkeinoelämän
toimintaympäristöä rajusti.
Euroopan menestys perustuu osaamiseen, joka syntyy koulutuksessa,
tutkimuksessa ja innovaatioissa sekä työ- ja elinkeinoelämässä.
Valiokunta yhtyy näkemykseen laajasta innovaatiopolitiikasta,
jossa koulutus, tutkimus ja teknologiat kulkevat rinnakkain. On
myös muistettava, että Euroopan vetovoima ja kilpailukyvyn uudistaminen
sekä muuntaminen uusissa taloudellisissa tilanteissa pohjautuvat
vahvaan kulttuuriin ja sivistykseen. Sosiaalisen koheesion ja uusien
työpaikkojen kehittämisessä kulttuuriset ja
sosiaaliset innovaatiot voivat olla keskeisiä.
Koulutus
Lissabonin strategiassa vuonna 2000 tunnustettiin osaamisen
ja koulutuksen merkitys menestystekijänä. Unionin
toiminta koulutuspolitiikan alueella on vahvistunut, vaikka koulutusasiat
ovat kansallisen toimivallan piirissä. Koulutus on näkyvässä asemassa
komission tiedonannossa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että se näkyy vahvasti myös Suomen kannoissa.
Kasvu- ja työllisyystavoitteet vuoteen 2020 edellyttävät
panostamista innovaatioiden ohella muihin osaamiskolmion osiin eli
tutkimukseen sekä koulutukseen sen kaikilla tasoilla. Tiedonannossa
esitetyt kolme prioriteettiteemaa sekä vuoteen 2020 mennessä saavutettavat
päätavoitteet nojaavat vahvasti koulutukseen,
tutkimukseen perustuvan tiedon luomiseen ja innovaatioiden tuottamiseen.
Niiden asemaa on EU:n konkreettisessa toiminnassa vahvistettava.
Strategia-asiakirjan lisäksi tarvitaan kansallisia
ohjelmia, etteivät tavoitteet jää vain
pelkiksi kirjauksiksi. Asiakirjan tavoitteet sopivat hyvin suomalaiseen
koulutuspoliittiseen ajatteluun. Osin tavoitteet tosin ovat Suomelle
liian alhaisia. Tiedonannon mukaan jäsenvaltioiden tulee
varmistaa riittävät investoinnit koulutukseen
kaikilla tasoilla, parantaa oppimistuloksia ja kehittää koulutusjärjestelmien
avoimuutta. Myös tavoitteet nuorten nopeammasta siirtymisestä työelämään,
liikkuvuuden lisääminen, elinikäinen
oppiminen ja aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
ovat jo toteutuneet tai niistä keskustellaan Suomessa. Kansallisella
tasolla Suomen tavoitteena tulee olla koulutuksen huippumaan aseman
tavoittelu.
Unionin uusimman Koulutus 2010 -ohjelman väliraportin
mukaan koulutuksen kehittämiselle asettuja yhteisiä tavoitteita
ei ole saavutettu. Luetun ymmärtämisen
osalta tilanne on jopa heikentynyt kuluneen vuosikymmenen aikana.
Lisäksi Euroopassa on yhä 77 miljoonaa 25—64-vuotiasta,
joilta puuttuu ammatillinen koulutus. Tämä on
lähes 30 % aikuisten ikäryhmästä.
Strategian yleistavoitteeksi ehdotetaan koulutuksen osalta
indikaattoreita koulunkäynnin keskeyttämisestä ja
korkea-asteen tutkinnon suorittamisesta. Tavoitteeksi esitetään,
että koulunsa varhaisessa vaiheessa keskeyttäneiden osuuden
tulisi laskea 10 prosentin alle, samoin vähintään
40 prosentilla nuoresta sukupolvesta tulisi olla kolmannen asteen
koulutus. Suomen tavoitteet ovat huomattavasti tätä korkeammat.
Koulutusjärjestelmien kehittämisessä tavoitteena
tulee olla laadukas perusopetus, jonka tasapuolinen saatavuus
unionin jäsenmaissa turvataan. Korkealaatuinen esi- ja
peruskoulutus on eurooppalaisen osaamiskolmion kivijalka, johon
kilpailukykymme ja kasvumme nojaa. Kaikkien lasten ja nuorten avaintaitojen
oppimisen tukeminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on avain
alisuoriutumisen ja mahdollisen syrjäytymisen ehkäisemiseen
ja tie vastuulliseen, aktiiviseen kansalaisuuteen, työllisyyden lisäämiseen
ja sosiaaliseen koheesioon. Koulupudokkuuden vähentäminen
on eurooppalaisten koulutusjärjestelmien yhteinen tavoite,
jossa tulisi ottaa ehdotettua rohkeampiakin askeleita.
Suomen tulisi ottaa aktiivinen rooli EU:ssa meille vahvojen
osaamisalueiden kehittämisessä. Näitä ovat
muun muassa opettajankoulutuksen kehittäminen korkealle
tasolle ja peruskoulutuksen oppilaan oppimista tukevien olosuhteiden
edistäminen. EU:ssa lasten ja nuorten peruskoulutuksen
laadukkaat ja tasa-arvoiset oppimistulokset voidaan saavuttaa kehittämällä kaikkiin
jäsenmaihin korkeatasoinen opettajankoulutus.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että perusopetuksen ja korkeakoulutuksen ohella painotetaan
ammatillista koulutusta. Tätä tukevat muun muassa
Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskuksen Cedefopin
ennusteet, joiden mukaan tulevaisuudessa puolessa työpaikoista edellytetään
ammatillista koulutusta ja lähes kolmasosassa työpaikoista
edellytetään korkeakoulutusta. Ammatillisen koulutuksen
merkitystä korostavat myös aikuisten koulutustarpeet elinkeinorakenteiden
murroksessa.
Elinikäisen oppimisen tavoitteet tulisi valiokunnan
mielestä konkretisoida strategiassa paremmin kuin tiedonannossa
on esitetty. Valiokunta pitää tärkeänä laajaa
sivistyspohjaa ja elinikäisen oppimisen periaatetta. Elinikäinen oppiminen
on edellytys yrittäjyydelle ja ammatilliselle liikkuvuudelle,
koska uusissa työtehtävissä vaaditaan
uutta osaamista. Ammatin hankkiminen tai vaihtaminen edellyttää riittäviä perustietoja
ja -taitoja niin nuorilta kuin aikuisiltakin. Niiden puute on keskeinen
elinikäisen oppimisen este Euroopassa. Nopeat muutokset
työmarkkinoilla ja osaamistarpeessa edellyttävät myös
toimivaa aikuiskoulutusjärjestelmää.
Tutkimus
Komission esittämät strategiset tutkimuksen painopistealueet
ovat kannatettavia. On hyvä, että tavoitteena
on vahvistaa koko innovaatioketjua perustutkimuksesta kaupallistamiseen. Valiokunta
korostaa, että tarvitaan myös uutta tietoa luovaa
korkeatasoista perustutkimusta. Vapaa, tieteellinen perustutkimus
(ns. uteliaisuustutkimus) on oleellinen perusta, jolta voidaan
ponnistaa ennalta arvaamattomiin tuloksiin ja huikeisiin läpimurtoihin.
Nämä puolestaan luovat pohjan uudelle kasvulle,
kilpailukyvylle ja työllisyydelle.
Euroopan tulevaisuutta ei voi rakentaa jo olemassa olevan tiedon
tai teknologian varaan. Maailma ei ole valmis, vaan meillä on
pitkäjänteistä tutkimusta vaativia suuria
haasteita liittyen ihmisten, yhteiskuntien ja ympäristön
hyvinvointiin. Liian lyhyen tähtäimen odotukset murentavat
Euroopan houkuttelevuutta niin tutkijoiden kuin huippulaadukasta
osaamista vaativien yritystenkin näkökulmasta.
Unionissa tulisi panostaa nykyistä enemmän laajoihin,
ilmiöpohjaisiin tutkimusohjelmiin.
Uutta luovasta perustutkimuksesta käytännön sovelluksiin
kuluu vuosia, joten on tärkeää kehittää myös
menettelyjä, joilla voidaan rahoittaa korkeatasoista tieteiden
rajapinnoilla olevaa ja uusia ideoita luovaa riskitutkimusta.
Yliopistoilla tulee olemaan keskeinen rooli asetettujen tavoitteiden
toteuttamisessa. Kaikkiin lippulaivahankkeisiin sisältyy
yliopistoja koskevia toimia tutkimuksen vahvistamiseksi, osaamiskapasiteetin
varmistamiseksi ja laadun parantamiseksi.
On myös oltava valmius identifioida unionin tasolla
tutkimuksen huippuyksiköitä, joiden voimavaroista
huolehditaan. Tähän liittyy myös ennustettavien
tutkijanurapolkujen luominen. Euroopassa tarvitaan korkeatasoisia
yliopistoja ja tutkimuslaitoksia, jotka houkuttelevat huippututkijoita
ja ovat haluttuja yhteistyökumppaneita yrityksille. Tämä
vaatii rahallisten ja henkisten voimavarojen lisäksi sitoutumista.
Ilman korkeatasoisia laitteita ja infrastruktuuria ei luoda
korkeatasoisia koulutus- ja tutkimusympäristöjä.
Sekä kansallisen että eurooppalaisen kilpailukyvyn
ja tutkimuksen vahvistamisen kannalta on keskeistä se,
miten tutkimuksen infrastruktuurit toimivat. Infrastruktuuripolitiikan
puuttuminen Suomesta on yksi kansallisen kehityksen pullonkauloista.
Lisäksi sekä kansallisen että unionin
tutkimus- ja kehittämisrahoituksen osuutta tulisi nostaa
sekä panostaa voimakkaasti tulosten yhteiskunnalliseen
ja kaupalliseen hyödyntämiseen. Nykyistä enemmän tulee
myös tarkastella sitä, millainen vaikuttavuus
panostuksilla on saatu aikaan. Pelkät numeeriset tavoitteet
ovat hyödyttömiä, jos tuloksellisuudesta
ja vaikuttavuudesta kertovat mittarit eivät ole selkeitä ja
vertailukelpoisia.
Nuoret liikkeellä -ohjelma
Osaamiskolmion yhtenä oleellisena osana on osaamisen
ja tiedon liikkuvuus EU:ssa ja koko maailmassa. Eurooppalainen
synergia saavutetaan paitsi tiedon ja hyvien käytänteiden
vaihdolla myös toimivalla oppilaiden, opiskelijoiden ja
opettajien vaihdolla. Kansainvälistyminen on oppilaitoksille
kaikilla koulutustasoilla tärkeä tavoite, johon
on panostettava.
Valiokunta kannattaa sitä, että nuorten aseman
parantaminen nostetaan yhdeksi seitsemästä lippulaivahankkeesta.
Unionin liikkuvuusohjelmien parempi integrointi on tarpeellista.
Vaikka liikkuvuudella on vahva painoarvo strategiassa, valiokunnan
mielestä tiedonannon sisältö jää
kuitenkin ehdotuksessa suppeaksi ja keskittyy lähinnä korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuusmahdollisuuksien
parantamiseen. Siitä puuttuvat myös selkeästi
mitattavat tavoitteet Euroopan laajuisesti.
Valiokunnan mielestä hankkeen tulisi huomioida
nuorten tarpeet strategiassa ehdotettua kattavammin mm. laajentamalla
hanke koskemaan kaikkia koulutusasteita ja kaikkia nuoria. On panostettava
liikkuvuusmahdollisuuksien ulottamiseen kaikkien, myös
heikoimmassa asemassa olevien oppilaiden, ulottuville. Työelämään
osallistuminen on tärkein tapa ehkäistä syrjäytymistä ja
tukea aktiivista kansalaisuutta. Kansalaisen näkökulmasta
henkilökohtainen kehittyminen, aktiivinen kansalaisuus
ja työllistyminen koulutuksen avulla ovat toisiinsa liittyviä tavoitteita.
Asiallisesti liikkuvuuden ohjelmaan liittyy läheisesti
Uuden osaamisen ja työllisyyden ohjelma, jossa tavoitellaan
työvoiman liikkuvuutta, työelämän
avaintaitojen hankkimista tai koulutusjärjestelmien kehittämistä.
Koulutuksen, osaamisen ja työllisyyden läheinen
vuorovaikutus on EU:n kehittymisen kulmakiviä.
Tutkijavaihdon edistämiseksi tulisi poistaa hallinnollisia
esteitä, joita ovat muun muassa tutkintojen tunnustamiseen
ja sosiaaliturvaan liittyvät ongelmat. Tämä lisäisi
myös Euroopan houkuttelevuutta tutkijoille ja tutkijaryhmille.