Perustelut
Sivistysvaliokunta käsittelee tässä lausunnossaan
koulutusmäärärahojen osalta perusopetuksen
rahoitusta, erityisopetuksen rahoitusta, järjestämistapoja
ja määrää, eläinlääkärikoulutusta sekä ammattikorkeakoulujen
tutkimusrahoitusta. Kulttuurin osalta käsitellään
tanssitaiteen ja teattereiden rahoitusta.
Perusopetuksen rahoitus
Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksiin ja -avustuksiin
ehdotetaan ensi vuodelle lisäystä 80 miljoonaa
euroa kuluvaan vuoteen verrattuna. Kuntien ja kuntayhtymien osuus
tästä valtionosuuksien kasvusta on 63 miljoonaa
euroa. Valtionosuuden lisäyksestä 30 miljoonaa
euroa aiheutuu valtionosuuksien lisäyksestä aamu-
ja iltapäivätoimintaan sekä hallitusohjelmassa
sovitun esiopetuksen kuljetusetuuden korvaamisesta kunnille. Ikäluokkien
pienenemisen arvioidaan vähentävän valtionosuuksia
16,6 miljoonaa euroa.
Perusopetuksen käyttökustannukset ovat kasvaneet
vuodesta 2002 vuoteen 2003 4,8 prosenttia. Yhtenä syynä kustannuskehitykseen
on ollut erityisopetuksen lisääntyminen. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan erityisopetukseen siirrettyjen oppilaiden aiheuttamat
kustannukset vaihtelevat kuntien välillä suurestikin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että opetuksen
arvioidusta kustannustason muutoksesta otetaan huomioon 75 %,
mikä on parempi taso kuin aiemmin. Tämä lisää perusopetuksen järjestäjien
valtionosuuksia kunnille n. 29 miljoonaa euroa. Vajaa indeksitarkistus
aiheuttaa kuitenkin ongelmia erityisesti sen vuoksi, että se kasvattaa
kuntien rahoitusosuutta kumulatiivisesti.
Kunnat ovat panostaneet ennakoitua enemmän opetukseen,
minkä vuoksi kustannustenjaon tarkistuksessa
valtio joutuu maksamaan yhteensä 132 miljoonaa euroa. Tarkistus
on osa nykyistä valtionosuusjärjestelmää,
jossa todellisia menoja verrataan jälkikäteen
valtionosuuden laskennallisiin rahoitusperusteisiin. Voimassa olevan
lain mukaan koko tarkistus tulisi ottaa huomioon kokonaisuudessaan
vuoden 2005 yksikköhinnoissa, mutta valtiontaloudellisista syistä hallitus
esittää (HE 181/2004 vp) tarkistuksen
jakamista neljälle vuodelle siten, että vuonna
2005 valtionosuus kasvaa 23 miljoonaa euroa, vuonna 2006 kasvu on
46 miljoonaa euroa, 69 miljoonaa euroa vuonna 2007 ja 132 miljoonaa
euroa vuonna 2008.
Sivistysvaliokunta toteaa, että aikaistamalla valtionosuuksien
maksatusta sekä kohdentamalla hallitusohjelman mukaisesti
ikäluokkien pienenemisestä aiheutuvat säästöt
opetustoimen hyväksi voitaisiin korjata opetustoimen valtionosuuksien
jälkeenjääneisyydestä syntyvää rahoitusvajetta.
Erityisopetuksen rahoitus, järjestämistavat
ja määrä
Voimassa olevan perusopetuslain 3 §:n mukaan perusopetus
järjestetään oppilaiden ikäkauden
ja edellytysten mukaisesti. Perusopetuslain 3 §:n säännös
on pohjana kaikelle opetukselle sekä opetukseen liittyvien
järjestelyjen ja tukitoimenpiteiden suunnittelulle ja toteuttamiselle.
Erityisopetus on osa perusopetuksen toteuttamista. Perusopetuslain
30 §:n mukaan opetukseen osallistuvalla oppilaalla on oikeus
saada opetussuunnitelman mukaista opetusta ja opetusryhmät
tulee muodostaa siten, että opetussuunnitelman tavoitteet
voidaan saavuttaa. Perusopetuslain 17 §:n mukaan, ellei
oppilaan opetusta voida järjestää muuten,
tulee oppilas ottaa tai siirtää erityisopetukseen.
Erityisopetukseen otettujen tai siirrettyjen oppilaiden määrä on
kuluneen kymmenen vuoden aikana kaksinkertaistunut. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan perusopetuksen oppilaista 6,2 % on
erityisopetuksessa.
Perusopetuslaki lähtee siitä, että integraatio on
ensisijainen vaihtoehto järjestää erityisoppilaan
opetus. Tätä periaatetta kunnat ovatkin yhä enemmän
noudattaneet opetuksen järjestämistä koskevia
ratkaisuja tehdessään. Sivistysvaliokunnan saamien
selvitysten mukaan opetustoimessa on tehty oppilaan edun mukaisesti
hyviä integraatioratkaisuja, jotka tukevat sekä oppilaan
koulunkäyntiä että myös koko
kouluyhteisön kehittämistä lähikouluperiaatteen
ja yhtenäisen peruskouluajattelun mukaisesti. Kunnissa
on kuitenkin tehty integraatiopäätöksiä myös
puhtaasti säästösyistä eikä kaikissa
tapauksissa ole huolehdittu riittävistä tukitoimista.
Sivistysvaliokunta viittaa myös aiemmin lausumaansa
siitä, että integraation onnistuminen edellyttää sitä,
että opetukselliset ja muut olosuhteet ovat suotuisat ja
että tarpeelliset tukitoimet voidaan toteuttaa (SiVM
3/1998 vp s. 30).
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää, että opetusministeriö erityisopetusta
koskevaa selvitystä laatiessaan selvittää myös,
miten integraatioperiaatetta on toimeenpantu opetusta järjestettäessä.
Valiokunta toteaa, että integraation lisäksi
on edelleenkin tarvetta erityisluokkiin.
Erityisopetuksen integraation lisääntyessä sekä lisääntyvän
diagnosoinnin myötä nousee esiin yhä uusia
erityistarpeita, jotka on otettava huomioon opetuksen suunnittelussa.
Jokaiselle erityisopetukseen siirretylle tulee myös laatia henkilökohtainen
opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
(HOJKS), mikä vaatii erityispedagogisten ratkaisujen osaamista
ja siten opetuksesta vastaavalta opettajalta yhä vaativampaa
pedagogista ammattitaitoa.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrän
kasvu, integraatio, maahanmuuttajaopetus sekä sosiaalisten
ongelmien lisääntyminen kouluissa vaatii opettajilta
laaja-alaisempaa osaamista sekä moniammatillisuutta. Tämä muutos tulee
huomioida opettajakoulutuksessa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että jokaisen opettajan peruskoulutuksessa on riittävästi
pedagogisten opintojen osana erityistä tukea tarvitsevien
lasten oppimista ja opettamista koskevaa tietoa.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää, että opettajakoulutuksen
sisältöjen ja yhtenäisen perusopetuksen
tavoitteiden vastaavuus kartoitetaan ja tarvittaessa käynnistetään
hanke opettajankoulutuksen kehittämiseksi.
Erityisopettajista on vailla kelpoisuutta yli 30 %, ja
sosiaalisesti sopeutumattomien oppilaiden opettajista noin 50 % on
epäpäteviä. Kaikki opettajat eivät
ole saaneet koulutuksessaan juuri ollenkaan erityispedagogista tietoutta.
Näiden opintojen osuus on ollut vähäinen
myös täydennyskoulutuksessa. Käytännössä he
kuitenkin joutuvat opettamaan ryhmää, jonne on
integroitu erityisoppilaita. Luokanopettajat ja aineenopettajat
sekä myös ammattiaineiden opettajat toisella asteella
tarvitsisivat välttämättä täydennyskoulutusta
ryhmäänsä integroidun erityisoppilaan
opetuksen onnistumiseksi.
Lisääntyvän integraation sekä erityistä tukea tarvitsevien
määrän kasvun vuoksi kaikkien opettajien
täydennyskoulutukseen tulee lisätä koulutusta,
joka parantaa työssä olevien opettajien erityispedagogisia
taitoja ja valmiutta toimia moniammatillisessa yhteistyössä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että valtion vuoden 2005 talousarvioon lisätään
määräraha opettajien täydennyskoulutukseen
erityisopetusta varten. Sen vuoksi sivistysvaliokunta ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta ottaa momentille
29.69.22 lisäyksenä 500 000 euroa käytettäväksi
opettajien täydennyskoulutukseen erityisopetusta varten.
Eläinlääkäreiden koulutus
Suomessa on annettu korkeakoulutasoista eläinlääketieteellistä koulutusta
1960-luvulta alkaen. Maassamme on tällä hetkellä noin
1 600 eläinlääkäriä,
jotka ovat sijoittuneet eri puolelle Suomea. Vuosittain valmistuu
noin 50 uutta eläinlääkäriä.
Opetusministeriön eläinlääkärikoulutustyöryhmän
muistion (OPM työryhmämuistioita 21.5.2002)
mukaan eläinlääketieteelliseen peruskoulutukseen
johtavaa koulutusta lisätään nostamalla
opiskelijapaikkojen määrä nykyisestä 50
paikasta 60—65 paikkaan vuosikurssia kohden. Koulutuksen
lisäämiseen varataan riittävät
resurssit. Koulutusmääriä onkin jonkin verran
lisätty. Eläinlääkärien
koulutuksen lisätarvetta aiheuttaa myös muun muassa
alan naisvaltaistuminen, jolloin perhesyyt johtavat eläinlääkärien
lisätarpeeseen. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että eläinlääkärikoulutus
Suomessa hoidetaan niin, että eläinlääkäreitä on
riittävä määrä ja että he
saavat asianmukaisen ja korkeatasoisen koulutuksen.
Eläinlääketieteellinen tiedekunta
on saanut uudet tilat Viikkiin muille yksiköille, mutta
kliininen laitos on edelleen Hämeentien vanhoissa tiloissa.
Kesällä 2004 tehdyn päätöksen
mukaisesti pieneläinsairaalan rakennustyöt aloitettiin. Valiokunnan
huomiota on kiinnitetty niihin ongelmiin, joita on ilmennyt hevossairaalan
rakentamisen rahoituksen osalta. Valiokunnan mielestä on
välttämätöntä hoitaa
eläinlääkärikoulutukseen varattavat
tilat niin, että varmistetaan eläinlääketieteen
korkeatasoinen koulutus, eläinlääkäreiden
laillistuminen ja EU-pätevyys asianmukaisesti.
Ammattikorkeakoulujen tutkimusmäärärahat
Opetusministeriön työryhmä on selvittänyt
ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyötä. Sen
ehdotusten mukaan ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyöhön
suunnattavaa julkista perusrahoitusta tulisi lisätä vuonna
2005 vähintään 10 miljoonalla eurolla
ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyön kannalta
välttämättömien resurssien turvaamiseksi.
Tämä merkitsisi käytännössä ammattikorkeakoulujen keskimääräisen
yksikköhinnan korottamista noin 100 eurolla. Tämän
lisäksi ammattikorkeakoulujen tulisi kehittää keskinäistä yhteistyötään
sekä tutkimusyhteistyötä yliopistojen
ja tutkimuslaitosten kanssa eri tutkimusrahoitusmahdollisuuksien
hyödyntämiseksi. Myös yrityssektorin
ja muiden työelämää edustavien
tahojen rahoitusosuutta ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyössä tulisi
nostaa. Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyön
rahoituksen lisäystä ei kuitenkaan voitu mahduttaa
valtion vuoden 2005 talousarvion kehyksiin, vaan siihen pyritään
ministeriön ilmoituksen mukaan tulevina vuosina.
Opetusministeriön vuosia 2005—2008 koskevan
toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan ammattikorkeakoulujen roolia
innovaatiojärjestelmässä vahvistetaan
tehostamalla niiden opetusta palvelevaa ja työelämää sekä aluekehitystä tukevaa
soveltavaa tutkimus- ja kehitystyötä. Valtion
talousarvion momentin 29.20.30 (valtionosuus ja -avustus kunnallisten
ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin)
hankerahoituksen suuntaamista jatketaan siten, että niillä luodaan
mahdollisuuksia pk-yritysten ja hyvinvointisektorin kanssa yhteistyössä tehtävään
tutkimus- ja kehitystyöhön. Tämän
lisäksi on tarkoitus tukea ammattikorkeakoulujen yhteistä kehittämisohjelmaa,
jonka puitteissa ammattikorkeakoulujen henkilöstön
tutkimus- ja kehitystyön osaamista voidaan vahvistaa valtakunnallisesti.
Ammattikorkeakoulujen jatkotutkintoja suunnitellaan vakinaistettavaksi.
Ammattikorkeakoululain 4 §:n mukaan ammattikorkeakoulujen tehtävänä on
myös harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä
tukevaa
ja alueen elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus-
ja kehitystyötä. Jatkotutkintojärjestelmä sekä tutkimus-
ja kehitystyön onnistunut toteuttaminen vaativat rahoituksen
varaamista näihin toimintoihin. Valiokunta painottaa, että tutkimus-
ja kehitysrahoitusta on välttämätöntä lisätä ja
varata yleensä tutkimukseen mahdollisesti suunnattavasta
lisärahoituksesta osuus myös ammattikorkeakoulujen
tutkimus- ja kehitystyöhön. Tutkimusrahoituksen
lisääminen on tärkeää erityisesti
sen vuoksi, ettei ammattikorkeakoulujen opetustyön voimavaroja
tarvitsisi siirtää tähän tarkoitukseen.
Edellä olevan perusteella sivistysvaliokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta mietinnössään
edellyttää, että ammattikorkeakoulujen
tutkimus- ja kehitystoimintaan varataan lisärahoitusta.
Kirjastojen valtionosuudet
Eduskunta on useana vuonna valtion talousarvioehdotusta käsitellessään
katsonut, että valtiontalouden tilanteen parantuessa veikkauksen ja
raha-arpajaisten tuotto tulee käyttää arpajaislain
mukaisiin tarkoituksiin eli urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen,
taiteen ja nuorisotyön edistämiseen (esim. SiVM
1/1999 vp).
Edellä todetun perusteella sivistysvaliokunta ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta lisää kirjastojen
lakisääteisten valtionosuuksien rahoittamista
yleisillä budjettivaroilla vuoden 2005 talousarviossa ja
edellyttää, että kirjastojen valtionosuuksien
kattaminen osin veikkausvoittovaroilla puretaan kuluvan vaalikauden
aikana kokonaisuudessaan.
Tanssitaiteen rahoitus
Tanssitaiteen valtion tuen kehitys on ollut viime vuosina myönteinen.
Myös teatteri- ja orkesterilain piiriin on viime vuosina
otettu viisi tanssiteatteria. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että tanssin aluekeskustoiminta voidaan aloittaa. Tanssin
aluekeskukset luovat juuri sitä valtakunnallista struktuuria,
jota tanssitaiteen kehitykseltä on pitkään
toivottu. Ne vahvistavat alueellista tanssikulttuuria ja luovat
rakenteen kiertue-, yhteistyö- ja yleisökasvatustoiminnalle.
Aluekeskukset lisäävät myös
valtakunnallista kattavuutta. Aluekeskuksille on osoitettu 450 000
euron määräraha. Valiokunta pitää välttämättömänä, että tanssin
aluekeskuksille turvataan riittävät voimavarat,
jotta aluekeskukset voisivat toimia tarkoituksenmukaisesti ja kenttää tukevasti.
Ns. tanssin vapaa kenttä on harkinnanvaraisten avustusten
piirissä. Askel tulevaisuuteen -raportin (Tanssin Tiedotuskeskus
2003) mukaan oikea lähtötaso vapaata kenttää tukevan
tanssitaiteen edistämisen määrärahan
suhteen olisi 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Vuodelle 2005 on talousarvioehdotuksessa
osoitettu 665 000 euroa. Perustettavista tanssin aluekeskuksista
huolimatta suurin osa tanssiteoksista tullaan tulevaisuudessakin
rahoittamaan juuri tämän harkinnanvaraisen määrärahan
turvin ns. tanssin vapaalla kentällä. Valiokunta
pitää tärkeänä lisätä edelleenkin
vapaille tanssiryhmille tarkoitettuja avustusmäärärahoja.
Teattereiden rahoitus
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että teattereiden henkilötyövuosien määrä kasvaa
22 henkilötyövuodella eli kokonaismäärä on
ensi vuonna 2 435. Vaje on kuitenkin edelleen 202 henkilötyövuotta,
mutta korotus vastaa taide- ja taiteilijapoliittisessa ohjelmassa
määriteltyä henkilötyövuosien
vajauksen poistamisvauhtia. Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että valtionosuutta saavien teattereiden yksikköhinta
pysyy samana jo neljättä vuotta peräkkäin. Teatterit ovat
eriarvoisessa asemassa esimerkiksi museoihin ja orkestereihin verrattuna
sen vuoksi, että teattereille ei ole lainsäädännössä taattu
kustannustason noususta johtuvaa tarkistusta valtionosuuksiin eikä vastaavaa
korotusta ole myöskään yksikköhinnan
määrittelyssä otettu huomioon. Teatterikenttä on
nykyisin ilmeisen yksimielisesti sitä mieltä,
että valtionosuutta saavien teattereiden yksikköhinnat
tulisi tarkistaa vuosittain kustannustason ja valtion toimenpiteistä johtuvien
muutosten mukaisesti, kuten tehdään museoiden
ja orkestereiden osalta.
Henkilötyövuosien jälkeenjääneisyys
ja se, että yksikköhintaan ei ole tehty korotuksia,
on johtanut monen teatterin talouden kestämättömään
tilanteeseen. Esimerkiksi tulopoliittisten ratkaisujen johdosta
toteutettujen palkankorotusten kustannusvaikutus oli 3 % vuonna
2002, 3,7 % vuonna 2003 ja noin 3 % vuonna 2004. Tehtyjen
selvitysten mukaan yksikköhinnan jälkeenjääneisyys
on noin 8 000 euroa (HE:n mukaan yksikköhinta
on 30 223 euroa).
Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä, että opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituslakia muutetaan siten, että teatterit
saatetaan samanarvoiseen asemaan orkestereiden ja museoiden kanssa
yksikköhinnan tarkistamisessa. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta ottaa mietintöönsä lausuman
opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain muuttamisesta pikaisesti
niin, että myös teattereiden yksikköhintoja
tarkistetaan vuosittain kustannustason ja valtion toimenpiteistä johtuvien muutosten
mukaisesti.
Alueteatterit.
Alueteattereiden toimintaa harjoittaa Suomessa nykyisin viisi
teatteria. Teattereiden toiminta-alue käsittää yli
puolet Suomen pinta-alasta. Alueteattereiden toiminta-alueilla on
131 kuntaa, ja alueteatteriesityksiä järjestettiin
vuonna 2003 yhteensä 428. Lisäksi alueteatterit
järjestävät koulutusta harrastajille
ja koululaisille.
Alueteatterit saavat toimintaansa opetusministeriöltä harkinnanvaraista
valtionavustusta. Vuonna 2003 tuen yhteissumma oli 960 000
euroa, ja vuodelle 2004 alueteatteritoiminnan tuki on yhteensä 845 000
euroa. Kuitenkin kiertueiden kustannukset kasvavat jatkuvasti muun muassa kallistuvien
polttoaine- ja majoituskustannusten takia.
Sivistysvaliokunnan mielestä alueteatterit tekevät
tärkeää työtä erityisesti
kulttuurin alueellisen tasapainon lisäämiseksi.
Muun muassa useille maaseudun lapsille ja nuorille alueteattereiden
vierailut voivat olla ainoa mahdollisuus nähdä teatteria.
Alueteatteritoiminta vahvistaa omalta osaltaan eri paikkakuntien
kulttuurista identiteettiä ja yhteisöllistä tunnetta.
Valiokunta pitää välttämättömänä korottaa alueteattereiden
harkinnanvaraisiin avustuksiin osoitettavaa määrärahaa
hallituksen esittämästä. Sen vuoksi valiokunta
ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta ottaa 300 000 euroa
momentille 29.90.31 lisäyksenä alueteatteritoiminnan
tukemiseen.
Harrastajateatterit.
Suomessa on vahva teatteritaiteen tekemisen, katsomisen ja harrastamisen
perinne. Valtionosuuden piirissä olevien teatterilaitosten lisäksi
harrastajateatteritoiminta on Suomessa vireää.
Harrastajateatterit tekevät merkittävää kulttuurityötä eri
puolilla maatamme.
Valiokunta pitää välttämättömänä korottaa harrastajateattereiden
avustuksiin osoitettavaa määrärahaa.
Sen vuoksi valiokunta ehdottaa,
että valtiovarainvaliokunta ottaa talousarvioon
lisäyksenä 100 000 euroa harrastajateatteritoiminnan
tukemiseen.