Perustelut
Sivistysvaliokunta on käsitellyt asiaa omaa toimialaansa
koskevilta osin.
Lakialoitteen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Tutkimuslaitoksen toimiala kattaisi laajasti
kansainvälisten suhteiden ja Euroopan unionin
kysymykset tieteen aloilta. Tutkimuslaitos tulisi osaltaan jatkamaan
Ulkopolitiikan tutkimuksen säätiön ylläpitämän
Ulkopoliittisen instituutin toimintaa. Ehdotus pohjautuu siihen, että perustettava
laitos sijoittuu ylipistoissa suoritettavan tutkimustoiminnan ja
selvitysten välimaastoon. Suomessa on pitkään
tarvittu vahvaa kansainvälisten suhteiden instituuttia,
joka tekisi sekä alan tieteellistä tutkimusta
että tuottaisi yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
tarvittavaa, tutkimukseen pohjautuvaa käytännöllistä analyysiä.
Valtion sektoritutkimusjärjestelmän rakenteellista
ja toiminnallista kehittämistä tutkinut selvitysmies,
professori Jussi Huttunen totesi selvityksessään
(2004), että sektoritutkimuslaitosten voimavarat eivät
tällä hetkellä vastaa yhteiskunnan ja
eri hallinnonalojen tietotarpeita. Yhteiskunnan kehittämisen
ja yhteiskunnallisen päätöksenteon kannalta
voimavaroja on täysin riittämättömästi
muun muassa kansainvälisten suhteiden, oikeuspolitiikan,
politiikkatoimenpiteiden taloudellisuuden ja vaikuttavuuden, elinolojen
ja hyvinvoinnin ja kuluttajatutkimuksen alueilla. Selvityksen mukaan
sektoritutkimuksen käytössä olevia voimavaroja
tulee lisätä rinnan yliopistojen ja korkeakoulujen
kanssa.
Selvityksessä todetaan edelleen, että valtion tutkimuslaitosten
ensisijainen tehtävä on hankkia, tuottaa ja välittää tietoa
yhteiskunnallisen päätöksenteon pohjaksi
ja yhteiskunnan kehittämiseksi. Soveltavan tutkimuksen
lisäksi tarvitaan strategista tutkimusta, jonka avulla
pidetään yllä soveltavan tutkimuksen
korkeaa tasoa, tunnistetaan tulevaisuuden ongelmia ja luodaan valmiuksia
niiden ratkaisemiseksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että suurin
osa uudesta tiedosta, jota tarvitaan suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseen,
tuotetaan oman maamme rajojen ulkopuolella. Muualla tuotetun tiedon
hankkiminen, arvioiminen ja välittäminen päättäjien,
toimijoiden ja kansalaisten käyttöön
sekä muualla kehitettyjen menetelmien soveltaminen suomalaisiin
olosuhteisiin ovat tutkimuslaitosten tärkeimpiä tehtäviä.
Valiokunta korostaa sitä, että kyetäkseen tuottamaan
päätöksentekoa hyödyttävää tietoa on
uudessa tutkimuslaitoksessa asiantuntemuksen ja osaamisen korkea
taso taattava. Laitoksen toiminnan on perustuttava kansainväliset
mitat täyttävään tieteellisesti
korkeatasoiseen tutkimukseen. Valiokunta pitää välttämättömänä, että perusteluissa
mainitut nopeastikin tuotetut selvitykset pohjautuvat tieteellisesti
ja yhteiskunnallisesti kriittisen tarkastelun kestävään
tietoon. Tämän vuoksi lakialoitteen perusteluissa mainittu
think tank -tyyppiseksi laitokseksi määrittely
ei ole valiokunnan mielestä ongelmaton. Laitos voi luonnollisesti
olla toimijana yhteiskunnallisen keskustelun virittäjänä ajankohtaisissa
aiheissa tai laitoksessa tehdyn tutkimuksen perusteella.
Valiokunnalle on esitetty epäily, että uuden laitoksen
toiminta leikkaa yliopistollisen tutkimuksen ja yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden tehtäviä. Valiokunta huomauttaa,
että laitoksen on tarkoitus sijoittua yliopistoissa harjoitettavan
perustutkimuksen ja poliittisen päätöksenteon
välimaastoon. Valiokunta kuitenkin korostaa kiinteää yhteistyötä eri
tutkimusta tekevien organisaatioiden, kuten yliopistojen ja tutkimuslaitosten,
välillä. Yhteistyötä uuden Ulkopoliittisen
instituutin ja tiedeyhteisön välillä on
omiaan edesauttamaan se, että tutkimuslaitoksen toimintaa
johtavan hallituksen jäsenistä yksi valitaan Suomen
yliopistojen rehtorien neuvoston ehdotuksesta ja kaksi Suomen Akatemian
ehdotuksesta. Myös ehdotettu tieteellinen neuvosto lisää osaltaan
korkeatasoista kansainvälistä tieteellistä yhteyttä.
Lakialoitteen perustelujen mukaan laitos on eduskunnan yhteydessä toimiva
riippumaton tutkimuslaitos. Laadukkaan tutkimuksen takaamiseksi
laitoksen tulee olla myös poliittisesti riippumaton. Sen
vuoksi toiminnan alusta lähtien tulee selvittää,
miten autonominen asema ja liikkumavapaus säilytetään.
Sivistysvaliokunta ei ota tarkemmin kantaa ehdotettuihin säännöksiin
laitoksen hallinnosta. Valiokunta esittää kuitenkin
harkittavaksi, tulisiko neljäksi vuodeksi valittu neuvottelukunta valita
vaalikausittain ottaen huomioon, että neuvottelukunnassa
on myös kansanedustajajäseniä.
Lakialoitteen perusteluissa tutkimuksen määrärahatarpeeksi
on arvioitu noin 3 miljoonaa euroa vuodessa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uudelle Ulkopoliittiselle instituutille myönnettävät
määrärahat eivät vähennä tutkimukselle
muutoin osoitettua rahoitusta vaan kyseessä on lisämääräraha,
jolla osaltaan vahvistetaan Suomessa tehtävää tutkimusta.
Nykyinen Ulkopoliittinen instituutti pitää myös
yllä julkista kirjastoa. Lakialoitteen perustelujen mukaan
kirjaston siirtymisestä eduskunnan haltuun on tarkoitus
tehdä erillinen sopimus. Sivistysvaliokunta esittää harkittavaksi, olisiko
tarkoituksenmukaista siirtää kirjasto hallinnollisesti
eduskunnan kirjaston osaksi.