Perustelut
Yleistä
Valiokunta pitää talousarvioesitystä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalan osalta
pääosin
hyvänä. Yleissivistävän koulutuksen määrärahat
kasvavat kuusi prosenttia ja ammatillisen koulutuksen määrärahat
viisi prosenttia verrattuna kuluvaan vuoteen. Määrärahalisäykset
kohdistuvat hallitusohjelman mukaisesti perusopetuksen laadun parantamiseen,
tutkimusinfrastruktuuripanostuksiin sekä nuorten yhteiskuntatakuun
toimeenpanoon. Suurimmat määrärahojen
vähennykset kohdistuvat yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
määrärahoihin, kun korkeakoululaitoksen
rakenteellista kehittämistä jatketaan.
Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
että edelleen parannetaan esi- ja perusopetuksen, lukiokoulutuksen,
aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä taiteen
perusopetuksen laatua. Toimenpiteinä ovat mm. perusopetuksen
ryhmäkokojen pienentäminen, kerhotoiminnan vakiinnuttaminen
ja opiskeluhuollon vahvistaminen. Kehittämistoimiin ehdotetaan
10 milj. euron lisämäärärahaa.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että ensi vuonna aletaan toteuttaa nuorille tärkeää yhteiskuntatakuuta.
Siinä tarjotaan alle 25-vuotiaille nuorille ja alle 30-vuotiaille
vastavalmistuneille työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja-
tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden
kuluessa työttömäksi joutumisesta.
Lisäpanostus opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle tähän
tarkoitukseen vuonna 2012 on 14 milj. euroa. Rahoitus kohdistetaan
nuorisotyölle ja vapaan sivistystyön rahoitukseen.
Valiokunta korostaa, että yhteiskuntatakuun avulla on mahdollista
tehokkaasti ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Sivistysvaliokunta
on ehdottanut monia toimenpiteitä nuorten syrjäytymisen
ehkäisemiseksi vuonna 2008 antamassaan lausunnossa (SiVL 10/2008
vp — MINS 5/2008 vp).
Kulttuuripolitiikan toimiala.
Talousarvioesityksen mukaan taiteen ja kulttuurin sekä liikunnan
ja nuorisotyön määrärahat kasvavat
yhteensä 1,8 %:lla. Valiokunta pitää oikeina
kulttuuripolitiikalle asetettuja tavoitteita. Eri toimilla vahvistetaan
kulttuurin perustaa, luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä,
kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia ja kulttuurin
taloutta. Näin kansalaisten yleinen hyvinvointi, sivistys,
luovuus, osaaminen ja innovatiivisuus lisääntyvät,
samalla kun edistetään alueiden elinvoimaisuutta
sekä työllisyyden ja kansantalouden kehitystä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että museoiden,
teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksiin kohdistuu yhteensä 10
milj. euron säästö. Valiokunta toteaa,
että teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuudet
ovat kehittyneet kokonaistasolla vuodesta 2007 viime vuoteen asti
erittäin voimakkaasti. Ensi vuodelle museoiden valtionosuudet
laskevat noin 12 %:lla ja teattereiden ja orkestereiden
valtionosuudet noin 6 %:lla. Koko kehyskautta
ajatellen valiokunta katsoo, että taidelaitosten rahoitus
tulee kireässäkin taloustilanteessa pitää riittävänä.
Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen
tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan määrärahaan
sisältyvistä näiden alojen menoista yhteensä 49,3 % rahoitetaan
veikkausvoittovaroista. Hallituksen esityksessä veikkausvoittovaroja
arvioidaan kertyvän n. 520,4 milj. euroa. Niistä käytetään
jakosuhdelain mukaisesti 25 % urheilun ja liikuntakasvatuksen
edistämiseen, 9 % nuorisotyön edistämiseen,
17,5 % tieteen edistämiseen ja 38,5 % taiteen
edistämiseen. Valiokunta painottaa sitä, että lakiin
perustuvat menot tulee rahoittaa yleisen budjetin varoilla ja veikkausvoittovarat
tulee kohdentaa edunsaajille.
Valiokunta korostaa myös sitä, että liikuntapolitiikalle
asetettuna tavoitteena on liikunnallisen elämäntavan
edistäminen ja tämän myötä väestön
hyvinvoinnin ja terveyden lisääminen. Tavoitteena
on koko väestön liikuntaharrastuksen määrän
ja liikuntaintensiteetin kasvu. Kohderyhmänä ovat
etenkin lapset ja nuoret, joiden liikunta-aktiivisuuden tiedetään
luovan perustan koko elämänkaaren mittaiselle
liikunnalliselle elämäntavalle.
Oppilaitosten perustamishankkeiden rahoitus
Hallitus esittää 56 milj. euron määrärahaa
valtionosuuksiin ja -avustuksiin oppilaitosten perustamiskustannuksiin.
Tästä 52 milj. euroa menee jo myönnettyjen
jälkirahoitteisten hankkeiden valtionavustuksiin. Se, mikä vaikuttaa
tuleviin rakentamishankkeisiin, on talousarviossa myönnettävä rakentamisvaltuus.
Hallituksen esityksen mukaan vuonna 2012 saa myöntää valtionavustusta
yleissivistävän koulutuksen perustamishankkeille
siten, että hankkeista aiheutuvat valtionavustukset ovat
yhteensä enintään 5 miljoonaa euroa.
Valtionavustuksista enintään 4 milj. euroa saa
myöntää toteutusaikaisena. Ehdotetulla
myöntövaltuudella voidaan tukea koulujen rakennushankkeita,
joiden kustannusarviot ovat yhteensä n. 10 milj.
euroa. Käytännössä tämä tarkoittaa
avustuksen myöntämistä 2—4 hankkeeseen
vuonna 2012.
Koulurakennuksista suuri osa on rakennettu 1970-luvulla, ja
nämä rakennukset olisi jo pitänyt peruskorjata.
Peruskorjaukset ovat kuitenkin monin paikoin viivästyneet,
ja noin puolet 1970-luvulla tehdyistä rakennuksista on
tällä hetkellä korjaamatta. Rakennusten
ikääntyminen yhdistettynä 1970-luvulla
käyttöönotettuihin, testaamattomiin rakennustapoihin
on pääsyy koulurakennusten runsaslukuisiin home-
ja sisäilmaongelmiin. Nämä ongelmat aiheuttavat terveyshaittoja
siinä määrin, että ne uhkaavat jopa
kansanterveyttämme. Myös 1980-luvulla rakennetut
koulut pitäisi lähivuosina korjata.
Kosteus- ja hometalkoissa tehdyn tutkimuksen (Paavo Kero, TTY
2011) mukaan kunnilla ei ole home- ja sisäilmakorjausprosesseissa
tarvittavaa osaamista. Avustusehtoja kehittämällä voitaisiin
tukea oikeanlaisen osaamisen ja asenteen istuttamista kuntien käytäntöihin.
Valiokunta muistuttaa, että valtion myöntämää avustusta
oikein käyttämällä olisi mahdollista
saada aikaan muutos myös kuntien päättäjien
asenteessa rakennustensa home- ja sisäilmaongelmia kohtaan.
Tarvitaan uutta toimintakulttuuria ja oikeita toimintamalleja homevauriokorjausprosesseissa
sekä tehokasta rakennusvalvontaa ja riittävää rakennustekniikan
koulutusta.
Sivistysvaliokunta on toistuvasti kiinnittänyt kannanotoissaan
huomiota koulujen perustamishankkeiden valtion rahoituksen riittämättömyyteen,
vaikka myöntövaltuus esim. kuluvalle vuodelle
on 36 milj. euroa. Muun muassa kuluvan vuoden talousarvioesitystä koskevassa
lausunnossaan valiokunta totesi, että koulujen peruskorjaustarve
on edelleen moninkertainen siihen verrattuna, mitä valtio
voi perustamiskustannuksia tukea. Valtion tuen riittämättömyys
ja jälkirahoitteisuus johtavat myös usein siihen,
että esimerkiksi homekoulun korjaamista tai muun perustamishankkeen
aloitusta ei määrää kiireisin
tarve vaan kunnan mahdollisuus vastata omasta rahoitusosuudestaan.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esittämä määräraha
ja myöntövaltuus ovat ehdottomasti liian vähäisiä.
Tämä vaikeuttaa entisestään
perustamishankkeiden asianmukaista toteuttamista. Sen vuoksi valiokunta
esittää, että perustamishankkeisiin otettaisiin
lisäyksenä 10 milj. euroa.
Lukiot
Lukioiden rahoituksen osalta on myönteistä,
että ensi vuonna lukiokoulutuksen opiskelijakohtaiset valtionosuudet
nousevat. Tällä supistetaan sitä vajausta,
mikä lukioiden valtionosuuksissa on ollut. Lukioiden rahoitukseen
liittyvää lainsäädäntöä uudistetaan
vuoden 2012 aikana. Valiokunta tulee tässä yhteydessä ottamaan
yksityiskohtaisesti kantaa lukiokoulutukseen.
Valiokunta toteaa, että lukiokoulutusta ei olla tehtävillä ratkaisuilla
romuttamassa vaan sen laatua parannetaan ja ylioppilastutkintoa
kehitetään hallitusohjelman mukaisesti omana tutkintonaan.
Rahoitusratkaisuilla ei ole myöskään tarkoitus
heikentää lukiokoulutuksen saavutettavuutta, vaan
hallitusohjelman mukaisesti lukiokoulutuksen saavutettavuus turvataan,
samalla kun tehdään rakenteellisia ratkaisuja.
Valiokunnalle on esitetty huolestuneisuus siitä, että ns.
pienten lukioiden lisä poistuisi ensi vuonna. Näin
ei ole, vaan korotettu valtionosuus pienille lukioille on voimassa
vuonna 2012.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että ylioppilastutkinnon järjestämisestä aiheutuvia
kiinteitä menoja siirretään osittain
valtion varoin katettavaksi vuodesta 2012 alkaen. Muutos mahdollistaa
opiskelijoiden maksaman koekohtaisen maksun ja tutkintomaksun alentamisen.
Oppisopimuskoulutus
Talousarvioehdotuksessa oppisopimusopiskelijoiden enimmäismääräksi
ehdotetaan ammatilisessa lisäkoulutuksessa 28 805.
Oppisopimusmäärärahaa on tarkoitus käyttää myös
korkeakoulutettujen oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen.
Valiokunnan mielestä oppisopimuskoulutuspaikat tukevat
yhteiskuntatakuun toteuttamista. Paikkoja tulee tarjota ensisijaisesti
niille nuorille, joilla ei ole tutkintoa. Tämän
lisäksi tulee luonnollisesti olla myös aikuisille
tarkoitettuja oppisopimuskoulutuspaikkoja.
Yliopistojen valtionrahoitus ja tutkimus
Talousarvioehdotuksen mukaan yliopistojen valtionrahoitus lisääntyy
määrärahalisäykset ja vähennykset
huomioon ottaen noin 16 milj. euroa.
Niin sanotun yliopistoindeksin kustannusvaikutus vuodelle 2012
tarkoittaisi lisäyksenä 56 milj. euroa, mutta
eduskunnalle on annettu hallituksen esitys yliopistolain muutokseksi
ja tällä muutoksella indeksitarkistus puolitetaan
väliaikaisesti vuoden 2012 osalta.
Yliopistoille ehdotetaan työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
täysimääräistä korvausta vuodesta
2012 lähtien. Ensi vuodelle korvauksen suuruus on 38 milj.
euroa. Valiokunta on tyytyväinen siihen, että hallitus
nyt esittää yliopistojen työnantajan
työttömyysvakuutusmaksuun pysyvän ratkaisun,
jota valiokunta on
aiemmissa kannanotoissaan
vaatinut.
Hallituksen esityksessä todetaan tutkimusinfrastruktuurien
keskeinen merkitys koulutukselle, tutkimukselle ja innovaatiotoiminnalle.
Valiokunta pitää hyvänä avauksena
sitä, että
29
pääluokkaan on otettu uusi momentti tutkimuksen
infrastruktuureihin (29.40.22) ja sille ehdotetaan neljän
miljoonan euron määrärahaa. Tutkimuksen
infrastruktuurien järjestelmällinen uudistaminen
on edellytys korkeatasoisille koulutus- ja tutkimusympäristöille
maassamme.
Valtion suoran budjettirahoituksen ulkopuolinen tutkimusrahoitus
muodostaa merkittävän osan yliopistojen kokonaisrahoituksesta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomen Akatemian
myöntämisvaltuus vähenee noin 32 milj.
euroa. Yliopistojen näkökulmasta summa on merkittävä,
sillä Akatemian rahoituksesta noin 80 % kohdentuu
yliopistoille. Muutokset Akatemian myöntämisvaltuudessa
tulevat vaikuttamaan suoraan yliopistojen tutkimustoimintaan. Myös
Tekesin avustusten myöntämisvaltuuksia leikataan,
ja ne merkitsevät yliopistojen ja korkeakoulujen tutkimusrahoituksen
vähennystä.
Valiokunta kiinnittää huomiota vielä siihen, että valtion
tutkimus- ja koulutusrahoitus yliopistosairaaloille eli ns. evo-rahoitus
on runsaan 15 vuoden aikana pienentynyt käyttökustannuksista
laskettuna osuutena noin kuudenteen osaan alkuperäisestä.
Hallituksen esityksessä vuodelle 2012 koulutuskorvaus pysyy
entisellään ja tutkimusrahoitus vähenee
40 milj. eurosta 35 milj. euroon (12,5 %).
Valiokunta korostaa, että pitkäjänteinen
ja ennustettava perusrahoitus on yliopistojen tuloksellisen ja laadukkaan
toiminnan edellytys. Valiokunta pitää myös
välttämättömänä,
että valtiovarainvaliokunta tarkastelee tutkimusrahoitusta
kokonaisuutena niin, etteivät monesta eri kohteista tehtävät
säästöt heikennä jopa merkittävästikin
mahdollisuuksia korkeatasoiseen yliopistokoulutukseen ja tutkimustoimintaan.
Valiokunta viittaa erityisesti hallitusohjelman sekä tutkimus-
ja innovaationeuvoston kirjauksiin tutkimus- ja innovaatiotoiminnan
kehittämisestä. Niistä muodostuu kokonaisuus,
joka vastaa talouden ja muiden muutostekijöiden tuomiin
yhteiskunnallisiin haasteisiin. Näitä ovat yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen rakenteellisen ja toiminnallisen kehittämisen
jatkaminen, kansallisen infrastruktuuripolitiikan luominen ja vakiinnuttaminen
sekä tutkimuslaitoskentän kokonaisuudistuksen
käynnistäminen ja henkisten voimavarojen vahvistaminen,
erityisesti tutkijanurajärjestelmän kehittäminen.
Vapaan sivistystyön rahoitus
Valiokunta on huolestunut siitä, että vapaan
sivistystyön oppilaitosten valtionosuuksiin kohdennetaan
yhteensä 11,5 milj. euron säästö.
Valiokunnalle on arvioitu, että valtionosuuden leikkaus
aiheuttaa oppilaitosmuotokohtaisesti suoritteiden (opetustunti/opiskelijaviikko)
laskua 3—9 %.
Valiokunnan mielestä vapaan sivistystyön opintoihin
osallistuminen tukee kansalaisten osaamisen kehittymistä ja
työurien pidentymistä ja osaltaan yhteiskuntatakuun
toteutumista samalla, kun sillä on tärkeä osa
koulutuksellisen tasa-arvon vahvistamisessa, ja esimerkiksi opintosetelit
ovat lisänneet erityisryhmien mahdollisuuksia opintoihin.
Vapaaseen sivistystyöhön kohdistuvat säästöt
lisäävät painetta opintomaksujen nostamiseen,
mikä taas vähentää joidenkin
väestöryhmien mahdollisuuksia osallistua
opintoihin.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että kesäyliopistot ovat osa avoimen korkeakouluopetuksen
järjestelmää ja ne vievät opinto-, tiedotus-
ja neuvontapalvelut sellaisille paikkakunnille, joilla ammattikorkeakouluilla
ja yliopistoilla ei ole omia toimipisteitä.
Valiokunta pitää vapaan sivistystyön
kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta tärkeänä vapaan
sivistystyön kehittämisohjelman 2009—2012
toimeenpanon loppuunsaattamista. Sen myötä voidaan
vastata erityisesti maahanmuuttajien, syrjäytymisvaarassa
olevien, opinnollista kuntoutusta tarvitsevien ja ikärakenteen
muutoksista aiheutuviin tarpeisiin.
Lainauskorvauksen määrärahat
Vuoden 2007 alussa tuli voimaan tekijänoikeuslain muutos,
jolla säädettiin tekijöille oikeus korvaukseen
teosten kappaleiden lainaamisesta yleisölle yleisistä kirjastoista.
Nykyisen hallituksen ohjelmassa todetaan muun muassa, että koulutus-
ja kulttuuripalveluiden on oltava tasa-arvoisesti ja kaikkien saatavilla
ja että hallitus kehittää kulttuuripolitiikkaa,
jossa kulttuuri on kaikkien kansalaisten tavoitettavissa. Kirjallisuuden
osalta tämä toteutuu jo toimivan kirjastolaitoksen
kautta. Laadukas suomalainen kirjallisuus muodostaa oleellisen sisällön
kirjastojen toiminnassa. Sen vuoksi valiokunta pitää tärkeänä myös
turvata tekijöille kohtuullinen korvaus näiden
sisältöjen lainaamisesta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että lainauskorvaukset Suomessa ovat huomattavasti
alhaisemmalla tasolla verrattuna moniin muihin maihin. Suomessa
on maksettu korvauksia vuodesta 2007, lainoja on noin 100 milj.
vuodessa ja määräraha 3 milj. euroa.
Muista Pohjoismaista esimerkiksi Norjassa on valiokunnan saaman
selvityksen mukaan noin 40 miljoonaa lainaa vuodessa ja lainauskorvauksiin
käytettävä määräraha
12 milj. euroa. Siellä korvausta on maksettu vuodesta 1947.
Hallitus ehdottaa lainauskorvauksiin 3,3 milj. euroa. Edellä esitetyn
perusteella valiokunta esittää määrärahaan
200 000 euron korotusta.
Nuorisotyön määrärahat
Valiokunta pitää hyvänä,
että talousarviossa esitetään lisärahoitusta
nuorisotyön määrärahoihin yhteiskuntatakuun
kautta ja nuorisotoimen korjaaviin toimenpiteisiin. Nuorisotyöhön
kohdistuu kuitenkin hallitusohjelman mukaan 6 milj. euron säästö,
joka toteutetaan kohdentamalla uudelleen veikkaus- ja raha-arpajaisten
voittovaroja nuorisotyön edunsaajien kesken. Hallitus ehdottaa
talousarvioesityksessä nuorisotyön perusmäärärahojen
vähentämistä 3 milj. eurolla, mutta säästö toteutetaan
siirtämällä etsivän työn
rahoitus veikkausvoittovaroihin. Tämä säästö vaikeuttaa
kuitenkin väistämättä järjestöjen
ja kuntien tekemän ehkäisevän nuorisotyön
rahoitusta. Samalla leikkaukset uhkaavat moniammatillista työpajatoimintaa.
Valiokunta esittää nuorisotyömäärärahoihin
200 000 euron korotusta.