Perustelut
Hallituksen tavoite tasapainottaa valtiontalous ja kääntää valtionvelka
selkeään laskuun suhteessa kokonaistuotantoon
vaalikauden loppuun mennessä tarkoittaa sitä,
että kaikille hallinnonaloille kohdistuu kipeitä säästötoimenpiteitä. Talouden
rakenteita uudistetaan niin, että edellytykset talouden
ennusteita vahvemmalle kasvulle vahvistuvat. Nyt käsittelyssä olevalla
kehyspäätöksellä vuosille 2014—2017
toteutetaan vuoden 2015 tasolla 600 miljoonan euron lisäsopeutustoimet.
Päätösten johdosta opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalan kehys alenee kehyskaudella 5,989 miljardista eurosta
5,951 miljardiin euroon (v. 2017). Kehyksen ulkopuolisiksi menoiksi
opetus- ja kulttuuritoimessa arvioidaan 569 milj. euroa
vuonna 2014 ja 579 milj. euroa vuonna 2017. Suurimmat menosäästöt
kohdistuvat mm. kuntien valtionosuuksiin. Niistä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtionosuuksien
indeksikorotusten jäädyttämisen vaikutus
vuonna 2014 on n. 54 milj. euroa.
Valiokunta jälleen korostaa sitä, että taloudellisesti
vaikeina aikoina valtion tulee panostaa tutkimukseen, koulutukseen,
sivistykseen ja osaamiseen. Vaikeinakin aikoina on välttämätöntä huolehtia
myös koulutuksen laadusta. Laadukas koulutus tuottaa yhteiskunnan
tarvitsemaa työvoimaa, ja koulutuksen sekä sen
tukipalvelujen avulla ennaltaehkäistään
monia ongelmia sekä syrjäytymistä. Korkeatasoinen
tutkimus on perusedellytys Suomen menestymisessä niin
kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Näissä valtiontalouden oloissa on myönteistä,
että opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla
kuitenkin panostetaan moniin tärkeisiin toimiin. Valiokunta
pitää tärkeinä kehyspäätökseen
sisältyviä lisäpanostuksia, joita kohdistetaan
mm. nuorten koulutukseen pääsyn varmistamiseen
ja nuorisotakuun toteuttamiseen. Myönteistä on,
että nuorten aikuisten osaamisohjelmaa jatketaan ja nuorten
oppisopimuskoulutukseen luodaan ennakkojakso, jonka tavoitteena
on alentaa niin työnantajan kuin opiskelijankin kynnystä tehdä oppisopimus.
Ammatillisen koulutuksen, lukiokoulutuksen ja korkeakoulutuksen
järjestäjä- ja oppilaitosverkon kehittämistä jatketaan.
Valiokunta on huolestunut lukiokoulutuksen tilanteesta tulevina
vuosina etenkin, kun lukion valtionosuuden yksikköhinta
on jo niin matala, että lukiokoulutuksen saatavuus ja laatu
voivat vaarantua. Valiokunta viittaa aiempaan kantaansa, jonka mukaan
lukiota tulee voida käydä kotona asuen. Valiokunta
korostaa, että hallitusohjelman mukaan lukioiden rahoituspohja
uudistetaan siten, että se turvaa ikäluokkien
pienentyessä lukiokoulutuksen laadun ja alueellisen saavutettavuuden
myös etäopetusta hyödyntäen.
Edelleen tärkeä on hallitusohjelman kirjaus siitä,
että lukiorahoituksen perusteisiin sisällytetään
tuloksellisuusrahoitusosuus, joka palkitsee koulutuksen laadusta
ja laadun parantamisesta, esimerkiksi yksilön oppimistulosten
paranemisesta ja vähäisistä keskeyttämisistä.
Ammatillisen koulutuksen tarjontaa sopeutetaan aiemmin tehtyjen
päätösten mukaisesti. On erittäin
tärkeää, että ammatillisen koulutuksen koulutuspaikkojen
vähennyksiä ei toteuteta niin suurena kuin opetus-
ja kulttuuriministeriössä viime syksynä suunniteltiin.
Oppilas- ja opiskelijahuollon kehittämistä on suunniteltu
ja valmisteltu pitkään. Valiokunta pitää tärkeänä,
että oppilas- ja opiskelijahuoltoa nyt parannetaan. Hallituksen
on tarkoitus antaa asiasta esitys vielä tänä keväänä.
Kuntien valtionosuuksiin kohdistuvien menosäästöjen vuoksi
valiokunta on kuitenkin huolissaan kuntien mahdollisuuksista uudistuksen
toteuttamiseen.
Maahanmuuttajille ja vieraskielisille suunnattava lukiokoulutukseen
valmistava koulutus on hyvä avaus, ja tarpeellista olisi
myös jatkossa laajentaa maahanmuuttajien koulutusmahdollisuuksia,
jotta voidaan tukea kotoutumista ja lisätä maahanmuuttajien
työllistymismahdollisuuksia.
Valiokunta pitää oikeana hallituksen linjaa
siitä, että perusopetus on edelleenkin painopistealueena.
On hyvä, että esimerkiksi opetusryhmien
koon pienentämiseen tarkoitettu ns. POP-rahoitus edelleenkin
säilyy. Selonteon mukaan esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat
sekä lukiokoulutuksen yleiset tavoitteet, tuntijako ja opetussuunnitelmien
perusteet uudistetaan. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että perusopetuksen tuntijakoasetuksen (28.6.2012)
antamisen yhteydessä valtioneuvoston pöytäkirjaan kirjattiin
lausuma, jonka mukaan valtioneuvosto päättää vuonna
2013 tehtävän kehyspäätöksen yhteydessä kolmen
vuosiviikkotunnin lisäyksestä perusopetuksen vähimmäistuntimäärään.
Tuntijakoasetuksen esittelymuistion mukaan myös kieliohjelman
monipuolistamiseksi opetuksen järjestäjille voidaan
myöntää erillisrahoitusta. Kehyspäätökseen
ei kuitenkaan valiokunnan saaman tiedon mukaan sisälly
tuntijakoasetuksen antamisen yhteydessä todettuja perusopetukseen
suunnattavia voimavaroja.
Valiokunta pitää myös hyvänä perusopetuslakiin
suunniteltuja muutoksia osallisuuden ja työrauhan osalta
sekä oppilaskuntatoiminnan vakiinnuttamiseksi. Valiokunta
pitää valitettavana, ettei kehyspäätökseen
sisälly näihin uudistuksiin kohdistuvia lisävoimavaroja,
vaikka lisäkustannuksia aiheutuu mm. opettajien täydennyskoulutuksen
ja oppilaskuntien ohjaukseen liittyvien korvausten maksamisen takia.
Opintotukijärjestelmää uudistetaan
tukemaan päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
Opintotuki sidotaan hallitusohjelman mukaisesti indeksiin 1.8.2014
lukien. Valiokunnan mielestä opintolainavähennysjärjestelmän
muuttaminen lainan takaisinmaksua turvaavaksi opintolainahyvitykseksi
osaltaan kannustaa tutkinnon nykyistä tehokkaampaan suorittamiseen. Valiokunta
on useissa yhteyksissä kiinnittänyt huomiota siihen
epäkohtaan, että itsenäisesti asuvilla
toisen asteen opiskelijoilla opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot.
Itsenäisesti asuvien 18—19-vuotiaiden toisen asteen
opiskelijoiden vanhempien tulorajojen korottaminen kehyspäätöksen
mukaan 30 prosentilla on oikeansuuntainen toimenpide.
Valiokunnan näkemyksen mukaan ns. vapaan tulon raja
opintotukilaissa on jatkossa syytä poistaa tai ainakin
sitä pitäisi korottaa merkittävästi.
Varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan.
Valiokunta pitää valitettavana, että kehyksiin
ei ole otettu uudistamistyön vaatimaa resurssia, joka opetus-
ja kulttuuriministeriön arvion mukaan on vuositasolla 35
milj. euroa.
Oppilaitosrakentamisen ja ns. homekouluongelman osalta valiokunta
viittaa viime syksynä kuluvan vuoden valtion talousarviosta
valtiovarainvaliokunnalle antamaansa lausuntoon ja viime vuoden
joulukuussa tarkastusvaliokunnalle Rakennusten kosteus- ja homeongelmat
-selvityksestä antamaansa lausuntoon (SiVL 14/2012 vp — TRO
1/2011 vp ). Valiokunta pitää valitettavana,
että tällä kehyspäätöksellä ei
olla purkamassa sitä valtavaa oppilaitosten peruskorjaustarvetta,
joka suurelta osin aiheutuu koulujen ja päiväkotien
kosteus- ja homevaurioista tai rakentamisen virheistä.
Korkeakouluopetus ja tutkimus
Tutkimus.
Suomen Akatemian valtuuden kokonaistasoon on tehty vuonna 2012
pysyvä vajaan 12 prosentin vähennys. Valiokunta
pitää myönteisenä kehyspäätöksen
lisäyksiä Suomen Akatemian myöntövaltuuteen
vuodesta 2014 lähtien 10 miljoonalla eurolla vuodessa tutkimus-,
kehittämis- ja innovaatio-ohjelman toteuttamiseen ottaen
huomioon ICT2015-ohjelma. Kertaluonteinen 17 milj. euron vähennys
huomioon ottaen myöntövaltuus kuitenkin
pienenee vuonna 2014. Tämä luonnollisesti vaikuttaa
tutkimusmäärärahoihin myös
myöhempinä vuosina. Kun otetaan huomioon sektoritutkimukseen
eri hallinnonaloilla kohdistuvat säästöt,
on kokonaisvaikutus huolestuttava. Tutkimusrahoituksen vähennykset
vaikuttavat myös suoraan yliopistojen toimintaan. Vaarana
on, että esim. evo-rahoituksen vähennykset vaikuttavat
lääkärikoulutuksen asianmukaiseen hoitamiseen
ja kliinisen tutkimuksen tekemiseen.
Valiokunta painottaa, että tutkimuksen rooli on merkittävä maamme
tulevaisuuden rakentamisessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtiovarainvaliokunta tarkastelee tutkimusrahoitusta kokonaisuutena
ja ottaa huomioon, miten eri hallinnoaloilla tehtävät
toimenpiteet kaiken kaikkiaan vaikuttavat suomalaiseen tutkimustyöhön.
Toisaalta lisäykset määrärahoihin,
joita voi hakea laajempi joukko ja joista hakijat joutuvat kilpailemaan,
voivat johtaa laadun paranemiseen. Valiokunta yhtyy tiedeyhteisön
huoleen siitä, että tutkimus ei ole painopistealueena, vaikka
selkeästi voidaan todeta, että niin laadukkaan
perustutkimuksen kuin soveltavan tutkimuksen turvaaminen vaikeina
aikoina on hyödyllistä Suomelle.
Valtion ns. sektoritutkimusta ollaan uudistamassa. Valiokunta
muistuttaa, että itse tutkimuksen tarve ei vähene
siinäkään tapauksessa, että valtion
tutkimuslaitosten rakenteita uudistetaan.
Yliopistojen valtionrahoitus.
Yliopistojen valtionrahoituksessa hallitusohjelman
mukaiset menosäästöt on toteutettu hallituskauden
aikana etupainotteisesti, mutta vuodelle 2014 kohdentuu vielä 20
miljoonan euron säästövelvoite. On kuitenkin
eirttäin tärkeää, että ns.
yliopistoindeksi on täysimääräisenä voimassa
ensi vuonna. Sen vaikutus on 41,4 milj. euroa.
Sivistysvaliokunta on antanut 13.3.2013 lausunnon opetusministeriölle
yliopistolakiuudistuksen vaikutuksista (SiVL 4/2013 vp — MINS 1/2013
vp). Lausunnossa valiokunta mm. piti välttämättömänä saada
viimeistään vuonna 2016 selvityksen yliopistojen
rahoitustason ja -järjestelmän muutosten vaikutuksista
yliopistojen toimintaan. Valiokunta painottaa, että yliopistojen toiminnan
tulokset ovat ratkaisevia, kun tavoitellaan laadukasta tiedettä ja
tutkimusta, taloudellista kasvua ja hyvinvointia koulutuksen, tutkimuksen
ja innovaatioiden avulla.
Ammattikorkeakoulut.
Kehyspäätöksen mukaan ammattikorkeakouluja
koskevaa lainsäädäntöä muutetaan
1.1.2014 lukien vauhdittamaan ammattikorkeakoulujen rakenteellista
uudistamista sekä toiminnan laadun ja vaikuttavuuden parantamista.
Sivistysvaliokunnassa on parhaillaan käsiteltävänä tätä koskeva
hallituksen esitys (HE 9/2013 vp), josta valiokunnan mietintö on
lähiaikoina valmistumassa.
Selonteon mukaan valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistuksen
aikataulussa arvioidaan, miten ammattikorkeakoulujen rahoituksen
siirto kunnilta valtiolle ja oikeushenkilöaseman muuttaminen
toteutetaan. Uudistuksen tueksi valtio varautuu tekemään
ammattikorkeakouluihin finanssisijoituksia vuonna 2015.
Valiokunta katsoo, että ammattikorkeakouluuudistuksen
toimeenpanoa vaikeuttaa se, että opetus- ja kulttuuritoimen
valtionosuusindeksi jäädytetään
vuodeksi 2014.
Kulttuuripolitiikan rahoitus
Selonteon mukaan julkisen talouden kestävyysvajeen
ja valtion velkaantumiskehityksen hallitsemiseksi valtionosuuksiin
ja -avustuksiin teattereille, orkestereille ja museoille kohdistuvia säästöjä jatketaan
vuoden 2015 jälkeen muuttamalla määräaikainen
säästölaki pysyväksi. Kehyskaudella
paineet taiteen julkisen rahoituksen leikkauksiin kasvavat myös
kuntatasolla. Valiokunta on huolissaan kirjastojen, taiteen ja muun kulttuurin
julkisen rahoituksen leikkauksista ja niiden haitallisesta vaikutuksesta
kansalaisten mahdollisuuksiin käyttää eri
puolilla maata kansalaisten hyvinvoinnin kannalta tärkeitä palveluita.
Kehyksen ulkopuolisista menoista veikkauksen ja raha-arpapelien
tuoton jakaminen kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalle. Veikkausvoittovarojen tuoton arvioitu kasvu on 1 % kunakin
kehysvuonna. Säästöpaineita kulttuurin
toiminnoissa luo ennen kaikkea se, että valtion taidemuseo,
joka tähän saakka on rahoitettu budjettivaroilla,
on hallitusohjelman mukaisesti päätetty muuttaa
Kansallisgalleriaksi vuoden 2014 alusta ja sen menoja rahoitetaan jatkossa
veikkausvoittovaroista.Valiokunta pitää oikeana
toimenpiteenä sitä, että siirron vaikutuksia
muille taiteen ja kulttuurin edunsaajille pehmennetään
purkamalla Veikkaus Oy:n jakamattomien voittovarojen rahastoa määräaikaisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä kehyspäätöksen kirjausta
siitä, että valtioneuvosto tekee kevään 2013
aikana opetus- ja kulttuuriministeriön esityksestä periaatepäätöksen
luovan talouden poikkihallinnollisesta kehittämisestä.
Valiokunta katsoo, että periaatepäätöksen
jälkeen on
asiaa viipymättä myös
jatkovalmisteltava, jotta luovan osaamisen talouskasvua voidaan
myös valtion toimenpitein vahvistaa. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että sosiaali- ja terveysministeriön
asettama luovilla aloilla työskentelevien sosiaaliturvatyöryhmän
määräaika päättyy huhtikuun
lopussa. Vielä ei ole tiedossa, missä määrin
työryhmän loppuraportti vastaa taiteilijoiden
ja muiden itse itsensä työllistävien sosiaaliturvaa
koskeviin puutteisiin. Valiokunta kiirehtii myös taiteilijoiden
eläke- ja sosiaaliturvan kehittämistä koskevien
kysymysten ratkaisemista työryhmän työn
valmistuttua.
Kehysselonteko linjaa hallitusohjelman mukaisesti työ-
ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla, että työllisyys-
ja yrittäjyyspolitiikassa määrärahoja
kohdistetaan työllisyyttä ja kasvua edistäviin
toimenpiteisiin, varsinkin pitkäaikaistyöttömien
ja nuorten työllistymisen parantamiseksi. Sivistysvaliokunnan
mielestä kotouttamistyössä sekä työllisyyttä ja
kasvua edistävissä toimissa tulee huomioida myös
taiteilijoiden ja muiden itse itsensä työllistävien
tarpeet.
Muuta
Opetushallituksen toimintamenot.
Uusien opiskelijavalintajärjestelmien käyttöönotto
ja ylläpito edellyttävät Opetushallitukselle
suunnattujen määrärahojen mitoittamista
niin, että tehtävät voidaan asianmukaisesti
hoitaa. Siirtymävaiheessa, jolloin käytössä on
sekä nykyinen että uusi järjestelmä,
lisävoimavarojen tarve on merkittävä.
Valtiovarainvaliokunnan ehdotuksesta eduskunta hyväksyi
vuoden 2013 talousarvion hyväksymisen yhteydessä lausuman,
jossa eduskunta edellyttää, että hallitus
osoittaa kehyspäätöksessään
riittävät resurssit Opetushallituksen vastaaman
oppijan verkkopalvelukokonaisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon.
Palvelu on olennainen osa nuorten koulutustakuun toteutumista. Sivistysvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan valtioneuvosto ei kehyspäätöksessä ole
ottanut huomioon eduskunnan lausumaa.
Kehyskaudella Opetushallitukselle tulee myös uusia
ja lisätehtäviä, kun varhaiskasvatuslainsäädäntöä uudistetaan.
Sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä uudistuksen
toteuttamisen asianmukaisen hoitamisen kannalta, että Opetushallitukselle
varataan tähän riittävä henkilöstö ja
määrärahat. Valiokunta myös
viittaa lausuntoonsa päivähoidon hallinnon ja
ohjauksen siirtoa koskevasta hallituksen esityksestä (SiVL
13/2012 vp — HE 159/2012 vp).