Yleisperustelut
Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään
aiheellisesti huomiota siihen, että alle 20-vuotiaiden
toisen asteen opiskelijoiden opintotukeen vaikuttavat vanhempien
tulot. Valiokunnan mielestä riippuvuutta vanhempien tuloista
tulee itsenäisesti asuvilla alle 20-vuotiailla toisen asteen opiskelijoilla
edelleenkin vähentää.
Samalla valiokunta toteaa, että lukioiden ja ammatillisen
koulutuksen verkon harveneminen lisää välttämättä opiskelijoiden
itsenäistä asumista. Tasa-arvoiset mahdollisuudet
osallistua koulutukseen tulisi säilyä myös
niillä, jotka eivät voi asua kotona opintojensa
aikana. On huomioitava yhä pitenevät koulumatkat
ja itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden määrän
kasvu.
Tästä huolimatta hallituspuolueiden edustajat valiokunnassa
eivät olleet valmiita muuttamaan hallituksen esitystä ja
poistamaan itsenäisesti asuvien alle 20-vuotiaiden toisen
asteen opiskelijoiden opintotuen sidonnaisuutta vanhempien tuloista.
Vastalauseen pääasiallinen sisältö
Valiokunnassa käydyn keskustelun kuluessa ehdotin
- että opintorahaa korotetaan noin 15 prosentilla,
- että opiskelijoiden asumislisää maksettaisiin
ympärivuotisesti,
- että alle 20-vuotiaiden, perheettömien,
itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden opintotuen
määrä irrotettaisiin heidän
vanhempiensa tuloista ja
- että kotona asuvien ja alle 18-vuotiaiden opintorahan
minimimäärä kuukaudessa korotettaisiin
lapsilisän tasolle eli nykyisellään 100
euroon kuukaudessa ja että tämä tuki
maksettaisiin pienituloisille kaksinkertaisena. Nykyiset tuet ovat
sasolla 21,86—84,09 euroa kuukaudessa.
Lisäksi ehdotin, että opintotuen rahamäärät
sidottaisiin elinkustannusindeksiin
Ehdotukseni perustuvat rinnakkaislakialoitteeseen (LA
36/2007 vp) hallituksen esitykselle opintotukilain
muuttamisesta (HE 6/2007 vp), johon
nähden lakialoitteen mukaiset esitykset ovat täydentäviä.
Yksityiskohtaiset perustelut
Opintorahan tasokorotus
11 §:n 1 momentin 3 kohta, opintorahan määrä. Itsenäisesti
asuvien korkeakouluopiskelijoiden ja muussa oppilaitoksessa opiskelevien
opintorahaan 15 prosentin korotus.
Ehdotan 11 §:n 1 momentin muuttamista niin, että opintorahaa
korotetaan noin 15 prosentilla. Korkeakouluopiskelijoille ehdotan
opintorahan tasoksi 300 euroa kuukaudessa ja muissa oppilaitoksissa
opiskeleville 255 euroa kuukaudessa.
Vuonna 2007 opintorahan saajien määräksi arvioidaan
231 000 opiskelijaa, joista korkeakouluopiskelijoita 146 000 ja
muita opiskelijoita 85 000. Tällä hetkellä opintorahan
suuruus on koulutusasteesta, iästä ja asumismuodosta
riippuen 21,86—259,01 euroa kuukaudessa. Nykyisellään
opintoraha ei vastaa elinkustannusten tasoa eikä näin
ollen mahdollista opiskelijoiden keskittymistä kokopäivätoimisesti
päätehtäväänsä eli
opiskeluun. Opintorahan taso on vuodesta 1995 jäänyt
jälkeen lähes 17 % hintojen noususta
ja 35 prosenttia ansiotasomuutoksesta vuosina 1994—2005.
Opintorahan tason jälkeenjääneisyys
asettaa opiskelijat keskenään epätasa-arvoiseen
asemaan, kun opiskelijan elintaso on aiempaa voimakkaammin riippuvainen
vanhempien varallisuudesta, opiskelijan työnsaantimahdollisuuksista
sekä opintopaikkakunnan hintatasosta. Opintorahan jälkeenjääneisyys
onkin tärkeimpiä syitä opiskeluaikojen
pitkittymiseen, kun opiskelijoiden on käytävä ansiotyössä opiskelujensa
ohessa. Lisäansioiden hakemiseen pakotetut opiskelijat
myös vääristävät työmarkkinoitamme.
Erityisesti opiskelijoiden voimakas työllistyminen palvelualojen
ammatteihin ravintola-, myymälä-
ja kiinteistöhuoltoaloilla on polkenut alan palkkoja ja
työehtoja ja siten vaarantanut alalla vakituisesti työskentelevien
työllisyyden sekä elintason.
Vanhempien luona asuvien ja alle 18-vuotiaiden opintorahan
vähimmäismäärä lapsilisän tasolle
11 §:n 1 momentin 1—2 kohta. Opintorahan määrä vanhempien
luona asuvien ja alle 18-vuotiaiden osalta. Ehdotan, että vanhempiensa
luona asuvien opiskelijoiden ja itsenäisesti asuvien alle
18-vuotiaiden opiskelijoiden opintorahan vähimmäismäärä olisi
100 euroa kuukaudessa ja että sen taso myöhemminkin
kytkettäisiin lapsilisän määrään
Vanhempien ollessa pienituloisia tuki maksettaisiin kaksinkertaisena.
Pienituloisuuden perusteena käytettäviä tulorajoja
tarkistettaisiin ansiotason kehityksen perusteella säännöllisesti.
Uudistus kohdistuisi erityisesti toisella asteella opiskeleville
sekä pienelle ryhmälle korkea-asteen opiskelijoita.
Kustannukset tästä olisivat noin 50 miljoonaa
euroa vuodessa, josta perusmäärän korotus
100 euroon maksaisi 32 miljoonaa euroa ja vähävaraisuuden
perusteella tehtävä korotus (enintään
100 euroa/kk) 18 miljoonaa euroa.
Pienten opintorahojen korotus 100 euroon sekä sen korottaminen
enintään 100 eurolla kuukaudessa vanhempien tulojen
perusteella koskisi noin 56 000:ta toisen asteen opiskelijaa ja 1 200:aa
korkeakouluopiskelijaa.
Opintotukiasiain neuvottelukunnan laatimassa opintotuen kehittämisohjelmassa
(OPM:n julkaisuja 2007:10) esitetään vastaavia
parannuksia.
Asumislisän maksaminen ympärivuotisesti
14 § Asumislisä. Ehdotan opintotuen
asumislisän säätämistä ympärivuotiseksi
siten, että opiskelijalla olisi mahdollisuus saada asumislisää ympärivuotisesti,
mikäli hänen tulonsa eivät ylitä opintotukilain
17 §:ssä säädettyä määrää.
Opintotuen taso on nykyisin riittämätön,
ja opintotukea on syytä kehittää ja korottaa
eri tavoin. Asumislisän puuttuminen kesäkuukausilta aiheuttaa
opiskelijoille usein ylimääräisiä toimeentulo-ongelmia,
koska esimerkiksi yleistä asumistukea ei myönnetä niin
lyhyeksi ajaksi. Opiskelijat ovat usein joutuneet hakemaan toimeentulotukea
kesäkuukausiksi. Asumislisän ympärivuotisuus
kohentaisi etenkin niiden opiskelijoiden asemaa, jotka eivät
onnistu saamaan kesätyötä. Samalla opiskelija-asuntojen
tyhjäkäyttö vähenisi. Muutos
vähentäisi myös kuntien toimeentulotukimenoja.
Toisen asteen opiskelijoiden opintorahan määrän
irrottaminen vanhempien tuloista
19 §:n 1 momentti. Vanhempien tulojen huomioon
ottaminen. Ehdotan 19 §:n 1 momentissa säädettäväksi,
että vanhempien tuloja ei oteta huomioon tässä laissa
tarkoitettujen toisella asteella opiskelevien, korkeakouluopiskelijoiden ja
aikuisopintorahaan oikeutettujen opintotukea myönnettäessä.
Tämän vuoksi ehdotan 19 §:n 2 ja
3 momentin kumoamista.
19 §:n 2 ja 3 momentti. Ehdotan 19 §:n
2 ja 3 momentin kumoamista laista. Hallituksen esitys (HE
6/2007 vp) lieventää toisen
asteen opiskelijoiden vanhempien tulojen vaikutusta opiskelijoiden
opintotukeen. Tämä on aivan oikean suuntainen
toimenpide, mutta se ei poista eri opiskelijaryhmien eriarvoista
asemaa opintotuen saamisessa. Sen vuoksi ehdotan, että alle 20-vuotiaiden,
perheettömien toisen asteen opiskelijoiden opintotuen määrä irrotettaisiin
heidän vanhempiensa tuloista. Samaan asiaan kiinnitti huomiota
myös eduskunnan valtiovarainvaliokunta talousarviomietinnössään
koskien vuotta 2005 (VaVM 41/2004 vp).
Toisen asteen opiskelijoiden niukka taloudellinen tuki ja heidän
riippuvuutensa vanhempiensa tuloista vaikuttaa opintoihin hakeutumiseen, opintojen
edistymiseen sekä opiskelijoiden hyvinvointiin. Noin puolet
toisen asteen opiskelijoista ei saa opintotukea vanhempien tulojen
perusteella (OPM 2007:10, s. 17).
Järjestelmä pakottaa opiskelijat palkkatyöhön
opintojen aikana ja hidastaa ennen kaikkea vähävaraisten
perheiden lasten opintoja, koska tulorajat on asetettu hyvin alas
ja järjestelmä on tämän vuoksi
syrjivä.
Voimassa olevan opintotukilain mukaan vanhempien tulot otetaan
huomioon toisella asteel-la opiskelevilla perheettömillä alle
20-vuotiailla. Asumislisää myönnettäessä vanhempien
tulot vaikuttavat vain alle 18-vuotiailla, kun hakija opiskelee
muussa kuin korkeakoulussa ja on naimaton ja lapseton. Opintorahan
määrää voidaan myös
korottaa, jos vanhemmat ovat pienituloisia. Vanhempien tuloja ei
oteta huomioon, jos opiskelija on avioliitossa tai elatusvelvollinen.
Koulutusasteiden välisen tasa-arvon toteutumiseksi
olisi perusteltua luopua vanhempien tuloihin perustuvasta tarveharkinnasta
itsenäisesti asuvien täysi-ikäisten opiskelijoiden
osalta. Tällöin korkea-asteen ja toisen asteen
opiskelijat olisivat nykyistä tasa-arvoisemmassa asemassa eikä järjestelmä kannustaisi
nuoria toisen asteen opiskelijoita muuttamaan pois kotoa.
Jos tarveharkinnasta luovuttaisiin kokonaan 18- ja 19-vuotiaiden
itsenäisesti asuvien kohdalla, olisivat kustannukset noin
22,4 miljoonaa euroa. Opetusministeriön julkaisema opintotuen kehittämisohjelma
esittää, että samalla kun vanhempien
tulojen perusteella tehtävää tarveharkintaa
lievennetään edelleen, itsenäisesti asuvien
täysi-ikäisten osalta siitä luovuttaisiin
kokonaan (OPM 2007:10, s. 17).
Jos tarveharkinnasta luovuttaisiin itsenäisesti asuvien
18-ja 19-vuotiaiden toisen asteen opiskelijoiden osalta, se koskisi
noin 18 000:ta toisen asteen opiskelijaa. Uusia tuen saajia tulisi noin
15 400.
Opintotukilain etuuksien ja määräytymisperusteiden
sitominen elinkustannusindeksiin
48 §. Etuuden korottaminen. Opintotukilain
mukaisia etuuksia ja niiden määräytymisperusteita ei
ole tällä hetkellä sidottu mihinkään
indeksiin. Kaikki korotukset, joita etuuksiin tehdään,
päätetään lailla erikseen. Opintorahan
reaaliarvo on tämän vuoksi huomattavasti heikentynyt
15 vuoden aikana. Opintotuen reaaliarvon kehityksellä on
merkitystä myös yksittäisten opiskelijoiden kannalta.
Opintotuki voi olla usean vuoden ajan opiskelijan tärkein
tulonlähde, mutta hintatason muutokset eivät vaikuta
tähän.
Korkeakouluopiskelijoiden opintorahan reaalitaso suhteessa hintojen
muutokseen heikkeni vuosina 1994—2005 lähes 17
prosenttia. Samana aikana opintorahan reaalitaso suhteessa ansiotason
muutokseen heikkeni 35,1 prosenttia.
Ehdotan kansaneläkejärjestelmän
mukaisen indeksisuojan käyttöönottamista
opintotukietuuksiin ja niiden määräytymisperusteisiin.
Voimaantulo
Ehdotan lakiesityksen mukaisten ehdotusten mahdollisimman pikaista
voimaansaattamista.